Zijn mensen helemaal gek geworden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:07

nathalie_v schreef:
Die fietser had desnoots even terug kunnen fietsen en blijven fietsten (hoeft dan echt niet stil te gaan staan, als ze maar in m'n buurt blijft zodat zij van kyra af is en ik haar weer terug heb ;) )

@peugotje wat voor een kruising/ras is je pup?

@luve_rozes dankjewel voor je goede verwoording! natuurlijk snap ik dat niet iedereen honden graag ziet, maar de vrouw was er (naar mijn inzicht..) nou niet doodsbang van.. ze fietste op het zelfde tempo (normaal tempo) door. als ze echt bang was ging ze naar mijn mening heel hard fietsen

had gekunt ja maar als jij in paniek zal zijn dan sta je er ook niet bij stil om terug te fietsten..
als je eenmaal in paniek ben dan doet een mens maar ook zker dieren onvoorstelbare dingen.

ik zal ook zo reageren hoor als t mijn hond had geweest maar als je het van hun kant ga bekijken is het wel deels van logiess

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:07

peugotje schreef:
Ik weet niet of er ergens geschreven staat dat de hond volledig onder controle is, lijkt me niet, want dan breekt je riem ook niet natuurlijk :) zeker een musketon haak is wel stevig (al kan alles slijten, maar dan moet er wel druk op komen te staan)

Volgens mij schreef TS dat dr hond volledig onder controle is aan de riem :j

nathalie_v

Re: Zijn mensen helemaal gek geworden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 14:09

@relaxed inderdaad aan de riem is ze volledig onder controle. ;)

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:11

Ja, maar aan de riem hoef je nu eenmaal niet het commando 'hier' te geven, dus dat telt niet :P maar ja, hoeveel honden lopen er wel niet perfect mee aan de riem, maar peren m zodra ze los zijn....
dan is de hond niet helemaal onder controle, maar wel aan de riem.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:13

Ik had je hond ook een schop verkocht, zeker weten en ik snap dan ook dat die anderen dat gedaan hebben

Dat het niet leuk is kan ik begrijpen, maar je kan niet van een onbekende verwachten dat ze bedenken dat die hond misschien helemaal niets zal doen, ik zou die gok als onbekende ook niet nemen

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 14:14

@peugotjes haha daar heb je wel een punt!
maar ze trekt niet, stopt als ik stop, gaat naar rechts als ik naar recht gaat. vliegt niet uit naar andere honden, negeert mensen en fietsers maar dat alles als ze aan de riem is!
De goude tip heb ik nog niet (over verhelpen van ons 'probleeem'... en schoppen staat dus niet in ons woordenboek ;) )

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:16

En aan een uitrolriem, reageert ze dan wel op 'hier'?

Ach, aan de andere kant, je mag ook wel blij zijn dat je hond alleen schoppen heeft gehad, onder een auto had ook nog gekunt natuurlijk. Alleen een rotte situatie, ik hoop wel dat je je excusses hebt gemaakt? Gelukkig geen wonden bij hond, eigenaar of fietser :)

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:17

nathalie_v schreef:
Vanmiddag ging ik m'n hond uit laten en Kyra schoot uit de lijn. (de musketonhaak brak af.... :( )
Nu bleef ze goed bij mij in de buurt en wachten op het moment om haar te pakken.
Toen kwam er natuurlijk een fiets aan, ze vloog er achter aan en begon te blaffen (bijten zal ze niet doen (ik zeg nooit nooit ;) ).
Die vrouw die trapte tegen Kyra aan en fietste door, Hierdoor reageerde ze niet heftiger en rende echt een flink stik achter die vrouw aan. Die vrouw gaf flinke trappen.. :(
Vervolgens vloog Kyra richting 2 mannen en blafte daar. Die 2 'helden' trapte ook richting haar (gelukkig niet raak) en waar aan 't vloeken en tieren tegen haar.
De 'helden' stonden daar en konden haar pakken, dit deden ze niet.
Vervolgens stonden er redelijk wat mensen aapjes te kijken! (ik loop met een kruk en loop dus niet heel makkelijk maar niemand bedenkt om te komen helpen..)

Is het heel normaal dat je schopt tegen honden als vreemde?

(even stoom af blazen...)

Als ik op mijn paard had gezeten en ik had het vermoeden dat ie zou happen zou ik mijn zweep tevoorschijn halen :+
Honden horen altijd onder appèl te staan. In mijn ogen staat een gebroken riem gelijk met een hond die ook aan de lijn niet gehoorzaam is. Als er immers geen druk op de lijn staat, kan de haak ook niet breken. :j

Stel je voor dat hij een weg over rent en iemand hem aanrijdt? Of dat hij wél bijt? Misschien wel een kind?

Groot gelijk dat deze mensen boos reageerden en zichzelf (terecht) verdedigden. Voor jou vervelend dat jouw hond getrapt is, maar dan zou je eerst jouw hond moeten opvoeden.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:18

Klopt heb de lichaamstaal ook niet gezien, ik ga af op wat jij verteld ;)

Overigens vind ik niet dat alle mensen zich maar moeten verdiepen in honden omdat het een klein land is
Mensen met honden moeten rekening houden met mensen die niet van honden houden

Ik heb overigens zelf een hond, een keffertje eersteklas, en irritant vind ik dat gedrag, en mag dat dus absoluut niet van mij
Andere mensen hoeven geen hinder te ondervinden van mijn hond

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:19

nathalie_v schreef:
@peugotjes haha daar heb je wel een punt!
maar ze trekt niet, stopt als ik stop, gaat naar rechts als ik naar recht gaat. vliegt niet uit naar andere honden, negeert mensen en fietsers maar dat alles als ze aan de riem is!
De goude tip heb ik nog niet (over verhelpen van ons 'probleeem'... en schoppen staat dus niet in ons woordenboek ;) )

Waarom breekt de haak van de riem dan? :)

Edit: net gezien dat er roest op zou kunnen zitten. Dan blijf ik nog steeds bij mijn punt: ook dan heb je nog kracht nodig om hem te breken. Als de riem aan een haakje in de kast hing brak hij ook niet zomaar af.

Misschien trekt jouw hond niet hard, maar op een lijn hoort totaal geen druk te staan. In mijn ogen dan hé :D
Laatst bijgewerkt door mariettek op 15-06-11 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:19

'schuld'??? TS heeft keurig haar hond aan de riem, maar wanneer deze breekt geniet de hond even van zijn vrijheid...... En dat mensen hem er 'eng' uit vinden zien!?? Als er een 'enge' kerel op mij afkomt, mag ik hem dan ook 'gewoon' een knal verkopen??
En ja, wanneer er een hond zomaar voor mijn fiets over steekt, geef ik echt wel een vloek wanneer ik bijna onderuit ga, maar als ik zie dat deze is losgeschoten en de eigenaar hem/haar probeerd te 'vangen', dan is het daarmee ook klaar.
TS laat haar hond niet bewust rondrennen en doet haar best, ondanks haar kruk!, om haar hond zo snel mogelijk weer te pakken te krijgen.
En het zijn niet alleen 'niet honden mensen' hoor, die het niet snappen.......... Ik zie ook wel eens mensen met een hond lopen en dan een andere hond er achter aan. In plaats dat ze dan even wachten tot de roepende eigenaar van de andere hond zijn/haar hond kan pakken (moet niet, maar is wel net zo netjes!), maar nee hoor, gewoon doorlopen.... :P

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:23

Kentaro schreef:
'schuld'??? TS heeft keurig haar hond aan de riem, maar wanneer deze breekt geniet de hond even van zijn vrijheid...... En dat mensen hem er 'eng' uit vinden zien!?? Als er een 'enge' kerel op mij afkomt, mag ik hem dan ook 'gewoon' een knal verkopen??
En ja, wanneer er een hond zomaar voor mijn fiets over steekt, geef ik echt wel een vloek wanneer ik bijna onderuit ga, maar als ik zie dat deze is losgeschoten en de eigenaar hem/haar probeerd te 'vangen', dan is het daarmee ook klaar.
TS laat haar hond niet bewust rondrennen en doet haar best, ondanks haar kruk!, om haar hond zo snel mogelijk weer te pakken te krijgen.
En het zijn niet alleen 'niet honden mensen' hoor, die het niet snappen.......... Ik zie ook wel eens mensen met een hond lopen en dan een andere hond er achter aan. In plaats dat ze dan even wachten tot de roepende eigenaar van de andere hond zijn/haar hond kan pakken (moet niet, maar is wel net zo netjes!), maar nee hoor, gewoon doorlopen.... :P

Om eerlijk te zijn blijf ik ook niet altijd staan als er een hond met mij mee blijft lopen :) Ik heb vaak genoeg een kwartier gewacht, waarna de eigenaar zijn hond nog steeds niet te pakken had. Afhankelijk van de situatie (drukke straat oid) kies ik voor wel of niet doorlopen.
Ook zit er een verschil tussen honden die voor je fiets langsrennen en honden die (dreigend) achter je aan komen.

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:25

@kentaro, oh andere hondeneigenaren er ook nog bij halen, haha, houd maar op ;) (die situaties ken ik ook, en ook ik zal er vast zelf wel onderdeel van zijn)

tja, schuld ligt wel bij TS. maar goed, waar praat je over? Schuld van een onhandige situatie, meer ook niet. Geen gewonden gevallen, niets kapot gegaan, dus zo ernstig is de situatie nu ook weer niet. Wel iets om sorry voor te zeggen vind ik, maar dat doe ik al snel als hondeneigenaar, zodra mijn honden ook maar iets van overlast veroorzaken. Meestal kunnen mensen er dan wel om lachen en is het geen probleem.
De wereld is momenteel nu eenmaal niet zo sociaal en behulpzaam dat ze je helpen, of vragen of het wel lukt, maar inderdaad gelijk gaan schoppen.
Maarre, als een enge kerel zo dicht bij mij komt, dat hij binnen schop-afstand komt en ik daar niet van gedient ben, dan krijgt ie er ook een hoor, moet ie maar niet zo dichtbij komen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:28

Peugotje, pittig type.... :D

mariettek, daarom melde ik er express 'roepende eigenaar' bij, want inderdaad, ik ga ook niet staan wachten wanneer vrouwtje/baasje lekker ergens staat te ouwehoeren en verders totaal niet op zijn/haar hond let (maar steek dan inderdaad geen straat over!) :P

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:34

nathalie_v schreef:

Zo heb ik het geleerd op puppycursus: ;)

Het allerbelangrijkste: zorg dat jij altijd leuker bent dan de omgeving zodat ze altijd naar je toe komt zodra je haar roept.
Wat dat leuks is verschilt per hond: even een balletje gooien of een lekker stukje worst/kaas oid. geven zodra ze bij je komt.

Oefen dit thuis of in een omheinde omgeving en zorg dat ze het commando 'hier' echt vreselijk leuk gaat vinden! Zodra ze bij je komt nadat je het commando 'hier' hebt gegeven prijs je haar de hemel in en geef je het leuks/lekkers.

Zo kun je haar trainen dat 'hier' niet iets negatiefs is (want 'hier' betekend voor de meeste honden dat het spelen voorbij is en ze weer aan de lijn moeten, dus dan leren ze heel snel om niet meer te komen: 'hier' heeft namelijk een negatieve associatie gekregen) maar juist iets heel positiefs.
Zo heb je de meeste kans dat je hond ook echt bij je komt zodra je haar roept.

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:37

Doe jij dat niet dan? Verschil is wel dat ik de mensen taal wel beheers, en dus wel een behoorlijke uitstraling kan opzetten dat mensen niet in de buurt moeten komen, als dat nodig is :D en dan is klappen uitdelen dus eigenlijk nooit nodig. maar bij honden is dat wel wat lastiger.... maar als zo een hond niet reageerd op foei, of af of laag iod, tja. zelfde verhaal dan toch wel denk ik. maar dan moet je wel eerst weten dat je foei enzo moet zeggen, en ook dat weten veel mensen niet.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:41

Ik sta echt versteld van sommige reacties hier.

TS heeft al aangegeven dat ze elke dag traint met haar hond, dat het een zwerfhond is geweest (die toch vaak wat lastiger zijn dan honden die je van pups af aan hebt) en dat ze normaal heel braaf is.
Dat de lijn brak kan zoveel oorzaken hebben gehad. Als ik met een hond wandel en hij staat een uur bij een graspol te snuffelen dan geef ik een rukje om aan te geven dat we door gaan wandelen (stukje leiderschap ;) ). Of als ie plotseling een vogeltje ziet waar hij achteraan wil rennen.. Ja dan komt er druk op de lijn. Betekent dat gelijk dat er geen controle is? Het zijn en blijven honden..

Ik had in elk geval nooit geschopt. Hooguit een schijnbeweging. Want door te schoppen geef je de hond alleen maar meer reden om in de verdediging te schieten, en ja, dat kan dan net zo goed bij die voet die toch al handig dichtbij is.

Ik ben het volledig eens met TS! Ze hadden echt wel wat netter kunnen reageren! Om maar gelijk te gaan schoppen is niet echt de manier om dat soort dingen op te lossen.. zeker als het om van die grote kerels gaat!

Wat ik eigenlijk niet heb gelezen is, hoe gaat het met je hond? Was ze (hard) geraakt?

Oh en om Cyril aan te vullen, wat je hopelijk al wist, natuurlijk noooooit haar 'hier' laten komen om te straffen ;)

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 14:52

Cyrilletje@ die methode heb ik ook geleerd. maar heb nog niets gevonden dat vele malen leuker is dan de omgeving (op zo'n moment). Maar als er minder prikkels zijn dan reageert ze super op de bal. En die krijg ze alleen als ze bij me komt (en dus niet thuis/op cursus oid.)
Ik lijn er ook niet van de eerste keer aan maar de ene keer roep ik haar 10x en lijn haar dan pas aan de andere keer na 2x etc.
Dit kunnen we alleen in een omheining oefenen waar geen gaten in zitten (dus alleen op cursus, hier in de omgeving is niets...)

mariettek@ heb net het stukje haak (waar de leiband aan vast zit) gepakt en er zit inderdaad roest op, daarnaast is het precies op de las gebroken (in een rechte lijn).
Geen flauw idee hoe hij gebroken is, denk dat hij verkeerd gedraaid zat en dat er toen toch spanning op de lijn kwam (als ze wil plassen doet ze dat graag aan 't einde van de lijn.)
Maar weet echt niet hoe hij precies gebroken kan zijn, ze trok op dat moment niet, anders lag ik echt op de grond!
Maar als ze geconcentreerd mee moet lopen hangt de lijn altijd volledig slap (en moet ik hem vaak inkorten omdat hij anders op de grond hangt! :+ )

peugotje@ we hebben ook een uitrolriem maar dan weet ze ook dat ze vast zit, dit is het zelfde met een 10 meter lijn (idem met de 5 meter lijn).
Maakt niet uit als ik het doe, of iemand van de fam. of een trainer ze regeert dan het zelfde.
Maar inderdaad ben blij dat ze niet onder een auto terecht is gekomen! (was vlak bij een sport center, en er rijden dus zeker auto's!)

@Kentaro heb m'n kruk even aan de kant gezet hoor! (gevolg is meer pijn, maar dat maakte me op dat moment even hele maal niets uit!)

@Magrathea dankjewel voor je reactie! inderdaad het is vele male makkelijker om er 1 van pups af aan te hebben dan een zwerver. En zou hier never nooit meer voor kiezen, hoe lief ze ook is!
Mijn vorige hond heb ik van pups af aan gehad en bedacht zich echt niet om weg te lopen!
Als ze komt is het nooit een straf (ah hoewel je op zo'n moment het wel zou willen...) heb haar genegeerd en ben terug gelopen (dus ook geen beloning, ze kwam niet toen ik riep ;) )

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:55

Mijn hond (bouvier) had ook het najagen van fietsers en brommers als hobby. Ik heb het heel lang geprobeerd "volgens het boekje" op te lossen, op cursus geweest, veel geoefend, maar nadat ze een mevrouw tenval had gebracht was voor mij dus echt de maat vol. (en ze bedoelde het echt niet rot, ze vond het gewoon te leuk) Heb ik naar de onorthodoxe methode gegrepen en met behulp van wat kennissen toch de "schop- en werptechniek" toegepast.

Kennis fietste langs, ik zou max. 2 keer roepen, komt ze niet dan kreeg ze een trap(je), hetzelfde met brommers buurjongen op de brommer, vriendinnetje achterop als mijn hond niet terugkwam gooide ze zonder iets tezeggen een dunne opgerolde slipketting tegen haar flank. Alles wel gecontroleerd natuurlijk, hond is immers geen bijter, maar voor een vreemde wel angstaanjagend. En ik moet er niet aandenken dat er iemand in het ziekenhuis beland, dan kneus ik liever een keer het zieltje van mijn hond. (lichamelijk houden ze er niets aan over)

Na een paar keer was de lol ervan af, jagen/drijven doet ze nog steeds graag, maar komt nu wel terug als ik haar roep, anders zitten er consequenties aan en dat weet ze nu.

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:58

mwah, dat van die slipketting is zo onorthodox nog niet hoor, dat past zelfs martin gaus toe in zijn puppy-boek :+ wel een prima methode. fijn dat ze nu los kan.
Kwam laatst iemand tegen die met een hond liep met een schok-band. ach, als je naar de lange termijn kijkt, is een paar keer schokken zo erg nog niet, als de hond daarmee los leert lopen, en dus de rest van zijn leven los kan.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 15:00

Heb serieus nagedacht over zo'n band (maar dan met geluid/tril/schok functie).
Maar weet nog niet of ik dat wil :+ (dit is natuurlijk ook niets ;) )

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:05

Is het trouwens die hond uit je profiel? Daar issie wel los?

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:05

Als mijn honden niet luisteren is het rammelen met de sleutelbos nu dus voldoende om tot bezinning te komen. Ik corrigeer over het algemeen liever 1 keer goed, dan een paar keer half.

Ik heb zelf 2 bouviers en als ik "oppas beurt" heb 3 bouviers en een bordauxdog, daarbij heb ik kinderen dus ik moet wel streng zijn anders wordt het 1 grote chaos.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 15:08

ja het is het hondje uit m'n profiel (en onderschrift) nee ze is op geen van alle foto's los, maar er zit een touwtje aan vast (10 meter lijn) Afbeelding zo'n een lijn. maar dan oranje!

@fiona, doe het zelf met een flesje met hydrokorrels maar het effect is het zelfde. Echter zal ze dan meer van me vandaan lopen dan dat ze terug zal komen...
(sleutelbos is niet zo heel handig, die pakt ze voor me op als ik het vraag ;) )

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:09

ts als de hond aan de riem wel voldoet aan je ''eisen'' dan zal ik dat zeker niet doen.
ik zal dan eerder voor stellen van ga iedere dag of om de dag 1 x in de week naar een afgeslote ruimte en laat de hond dan lekker los rennen en oefen dan met komen dit kan bijvoorbeeld in een longeercircel of binnen bak ook sins kort hebben we hier afgesloten honden uitlaat plaatsen wat mooi afgezet is met hekwerk en een poortje die je kan sluiten.
als je dit meerdere malen oefent en goed beloond ken je uit gaan breiden naar een weidegang of heide ergens waar er weinig verkeer is aangezien het altijd mis kan gaan..

igg veel succes~!!