Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Kentaro schreef:Wat een rotnieuws!!!
Is er buiten pijnstilling, niets te geven voor de ontsteking?? Of moet/kan dat 'uit zichzelf' over gaan??
...Pauline schreef:Nog even positief blijven dus. Sterkte ts, ik hoop dat hij er doorheen komt.
Weet je hoe hij hier aan komt?
Femke schreef:Dus de oorzaak is onduidelijk, en ze kunnen er niet achter komen.
Maar de oorzaak is wel een bacterie die niet met antibiotica bestreden kan worden...
Dan is die bacterie toch de oorzaak...![]()
En is de oorzaak dus toch wel bekend?
Paintlinger schreef:Even iets opgezocht
Behandeling
De specifieke behandeling hangt af van de onderliggende aandoening.
In gevallen van acute pancreatitis is opname in de kliniek noodzakelijk voor de toediening van intraveneus vocht.Als er een infectie is, worden antibiotica toegediend en ter verlichting van de pijn worden vaak pijnstillers gegeven.
De patient moet hier verschillende dagen blijven tot de bloedwaarden genormaliseerd zijn.
Daarna moet er nog verschillende weken of zelfs maanden in sommige gevallen verder behandeld worden met medicatie en speciale voeding om de pancreas te ontlasten.
In gevallen van chronische pancreatitis wordt veel aandacht besteed aan pijnbestrijding en ondersteuning op voedingsgebied. Via de inname van supplementen met alvleesklierenzymen wordt de spijsvertering van voedsel verbeterd.
Patiënten die diabetes mellitus ontwikkelen, hebben insuline (een hormoon dat de glucosespiegels in het bloed op peil houdt) nodig om de verschijnselen onder controle te houden.
In het geval van tumoren van de alvleesklier kan de tumor soms operatief worden verwijderd, waarna de patiënt enzymsupplementen moet slikken en het voedingspatroon moet worden hersteld.
Dus pijnstillers en infuus zijn de 'key words' nu, zolang je nog geen oorzaak hebt.
Bonita_Bon schreef:mag ik voorzichtig opmerken dat ik dit een beetje laks vind "mijn moeder is ervan overtuigt dat het geen torsie is" dus gaan we niet naar de DA terug?! Overtuig mij gerust dat het geen laksheid is, maar een ontstoken pancreas is doorgaans goed te behandelen met Antibiotica (aangezien het meestal word veroorzaakt door dezelfde bacterieen die in ontstoken ondjes zitten) MITS je er optijd bij bent, want voordat dat aanslaat ben je uren verder... Nu blijkt het een ander soort 'beestje' te zijn die niet goed reageerd op Antibiotica, maar was het de 'gewone' variant geweest... Liever 1 keer teveel naar de DA dan 1 keer te weinig. Mijn inziens. Ik had me in elk geval niet laten afschepen met 'morgen ben je de eerste', zeker niet als er op het forum een paraveterinair aanwezig is die zich (terecht) zorgen maakt.
Zilfstar schreef:Femke schreef:Dus de oorzaak is onduidelijk, en ze kunnen er niet achter komen.
Maar de oorzaak is wel een bacterie die niet met antibiotica bestreden kan worden...
Dan is die bacterie toch de oorzaak...![]()
En is de oorzaak dus toch wel bekend?
Nee. Ze zegt: Het is geen bacterie waar je effe een AB voor geeft.
Kortom de ontsteking is NIET veroorzaakt door een bacterie waar je dan dus vervolgens een AB tegen kunt geven.
De ontsteking is dus op een andere manier ontstaan en daar is lastig zo niet onmogelijk achter te komen.
TS: Sterkte!
Zilfstar schreef:Nee. Ze zegt: Het is geen bacterie waar je effe een AB voor geeft.
Kortom de ontsteking is NIET veroorzaakt door een bacterie waar je dan dus vervolgens een AB tegen kunt geven.
briitje schreef:Paintlinger schreef:Even iets opgezocht
Behandeling
De specifieke behandeling hangt af van de onderliggende aandoening.
In gevallen van acute pancreatitis is opname in de kliniek noodzakelijk voor de toediening van intraveneus vocht.Als er een infectie is, worden antibiotica toegediend en ter verlichting van de pijn worden vaak pijnstillers gegeven.
De patient moet hier verschillende dagen blijven tot de bloedwaarden genormaliseerd zijn.
Daarna moet er nog verschillende weken of zelfs maanden in sommige gevallen verder behandeld worden met medicatie en speciale voeding om de pancreas te ontlasten.
In gevallen van chronische pancreatitis wordt veel aandacht besteed aan pijnbestrijding en ondersteuning op voedingsgebied. Via de inname van supplementen met alvleesklierenzymen wordt de spijsvertering van voedsel verbeterd.
Patiënten die diabetes mellitus ontwikkelen, hebben insuline (een hormoon dat de glucosespiegels in het bloed op peil houdt) nodig om de verschijnselen onder controle te houden.
In het geval van tumoren van de alvleesklier kan de tumor soms operatief worden verwijderd, waarna de patiënt enzymsupplementen moet slikken en het voedingspatroon moet worden hersteld.
Dus pijnstillers en infuus zijn de 'key words' nu, zolang je nog geen oorzaak hebt.
Hij krijgt lichtverteerbare voeding, pijnstillers en pilletjes tegen de misselijkheid/braken. Dus wat er staat klopt idd met de situatie nu. Verder vind ik hem zelf al iets opgewekter dan vanacht.
Maar het is geen mogelijkheid om de hond daar te laten, zoals ik al eerder zei, dan zit die snachts alleen.. en dat wil ik niet.
Maar aangezien jij dus een DA bent of erbij werkt, een alvleesklier ontsteking komt toch niet vaak voor?
kimmie261 schreef:onze eerste labrador had pancreatitis ( acute) en die heeft toen een poosje amper mogen eten om de alvleesklier rust te geven,daar is het wel bij goed gekomen,maar inderdaad 3 dagen bij en DA aan het infuus gelegen ( is ook heel slecht geweest hoor,dat we gebeld werden dat ze niet meer wakker werd enzo)
beterschap voor jullie hond,hou hem maar goed in de gaten en als hij minder wordt meteen aan de bel trekken ( geen nachten aankijken zeg maar)
kimmie261 schreef:die van ons kreeg na een tijdje weer gewoon haar vlees...alleen de eerste weken mocht ze eigenlijk niets eten en later van die i/d blikjes..
tis daarna overigens wel een vreselijke kwakkelhond geworden,suikerziekte,staar,en eigenlijk altijd wel ziek en onderweg..zonde want het was een jonge hond toen ze pancreatitis kreeg...
briitje schreef:kimmie261 schreef:die van ons kreeg na een tijdje weer gewoon haar vlees...alleen de eerste weken mocht ze eigenlijk niets eten en later van die i/d blikjes..
tis daarna overigens wel een vreselijke kwakkelhond geworden,suikerziekte,staar,en eigenlijk altijd wel ziek en onderweg..zonde want het was een jonge hond toen ze pancreatitis kreeg...
Ohh goed voorruit zicht, hij is pas 2
of bedoel je het juist negatief met goed vooruitzicht?