Moeilijke beslissing, wie heeft de oplossing???

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

GJ9

Re: Moeilijke beslissing, wie heeft de oplossing???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:43

Lusitano: die gedragsproblemen kunnen voortkomen uit een biologische afwijking en pijn.

Dan kan je trainen en muilkorven wat je wilt, maar dan blijft het diertje pijn en ongemak houden, terwijl je de uiting daarvan misschien kunt minimaliseren. De vraag is of dat eerlijk is. Voor mij is het antwoord duidelijk.

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 12:38

Pauline schreef:
Tja ik heb een hond met een agressieprobleem gehad die rondging op het marktplaatscircuit. Overal beet ze tóch weer. Nooit iets gevonden, overal getraind en gedaan...Dat wil je toch ook niet voor je hond? Eerlijk gezegd vind ik dat vele malen erger dan in laten slapen.

Pauline schreef:
En ik weet hoeveel pijn het doet.
Maar dat, daar heb ik nóg verdriet van dat ik dat niet voor ben geweest. Dat nooit meer...
Iedere keer weer werd er met haar geadverteert en ze zag er zo lief uit..en dan draaide ze zomaar door.
Blinde agressie, beet hondjes dood, viel een man aan, bleek uiteindelijk gewoon onhoudbaar te zijn.
Pas toen ze eindelijk dood mocht (was via een stichting dus ik móest haar meegeven) voelde dat als opluchting...en een falen. Ik had voor haar niet gedaan wat zij nodig had.

Ik snap je verhaal wel hoor Pauline
Kan heus zo zijn dat bij sommige honden 'de bedrading' niet oke is. Wat voor onderzoek je ook laat doen en hoe deskundig je ook traint ... dat maakt geen verschil.
Maar ik heb hier in huis een super leuke lieve trouwe schoothond van een kilootje of 40 die net zo'n verleden heeft als jouw hond, maar met het verschil dat haar diagnose 'foute bedrading' onjuist bleek en alle problemen als sneeuw voor de zon verdwenen toen we met haar met een gedragsdeskundige en heel veel cursussen aan de slag gingen. Na de eerste 3 weken training was het verschil al zo overduidelijk. 1 jaar later waren we de kampioen van de club.

Niet elk verhaal dat begint als het jouwe hoeft ook op die manier te eindigen. Gaat natuurlijk ook op voor mijn verhaal ... maar lekker algemeen bekeken: als je nooit probeert zul je het ook nooit weten.

Lusitano schreef:
Ik vind het nogal wat om een hond in te laten slapen vanwege gedragsproblemen. Ik zou eerder op zoek gaan naar mensen die geen kinderen en andere huisdieren hebben en ervaren zijn met honden, en haar desnoods muilkorven buiten.

Nadat er is uitgesloten dat ze pijn heeft natuurlijk.

Heel veel sterkte met het maken van een keuze!

Ik ben er op zich tegen een hond met problemen van hand te doen ... de garantie dat je echt de juiste personen treft voor dit dier bestaan natuurlijk niet. Maar als de andere optie is om het dier te laten inslapen ... ja dan zou ik ook zoeken naar een nieuw thuis, zonder kinderen, zonder andere huisdieren, bij mensen die de zin en tijd hebben om met het dier aan de slag te gaan. Hup het mandje van adres laten veranderen heeft totaal geen zin. Dit dier heeft goede begeleiding nodig. Met liefde alleen veranderd er niks, anders kan hij net zo goed thuis blijven.

claud31 schreef:
Muilkorven....dan zou ze veel gemuilkorfd moeten lopen........hmmm....iemand ervaring met muilkorven van kleine hondjes????

Toe zeg ... is dit een serieuse reactie ??
Muilkorfen doe je natuurlijk als overbrugging, terwijl je werkende bent aan/naar de echte oplossing. Niet de bedoeling om het dier te muilkorfen en verder door te gaan en niks veranderen.

GJ9 schreef:
Lusitano: die gedragsproblemen kunnen voortkomen uit een biologische afwijking en pijn.

Dan kan je trainen en muilkorven wat je wilt, maar dan blijft het diertje pijn en ongemak houden, terwijl je de uiting daarvan misschien kunt minimaliseren. De vraag is of dat eerlijk is. Voor mij is het antwoord duidelijk.

Voor mij is het antwoord niet duidelijk. Volgens TS en de dierenarts is het dier gezond--> blijft het gedrag over. Gedrag kan getraind worden en drastisch veranderen.
Zoals eerder gezegd hebben sommige honden gewoon echt fout gedrag in het koppie zitten dat er gewoonweg niet uit te trainen valt. Maar dat weet je pas als je het ook echt geprobeerd hebt.

Hups spuit erin en klaar is kees vind ik echt te makkelijk geroepen !!

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 13:21

GJ9 schreef:

Dat zou kunnen ja. Maar dat wil je dan toch eerst zeker weten?
Als ik het topic zie ben ik overigens niet de beste maatstaf hoor. Ik heb er gewoon moeite mee om een leven te beeindigen.
Maar ik heb alle respect voor de topicstarter dat ze er heel goed over nadenkt en ik ga er vanuit dat ze uiteindelijk de juiste beslissing neemt. Mijn mening is niet DE waarheid. Zij kent het hondje het beste.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 15:47

haha laat me niet lachen ik ben dus de broodfokker, ik vang probleempaarden op en probleem honden.
mijn moeder heeft 1 jack russel reu en teef en dan ben je blijkbaar dusal een broodfokker:D ik had het goed bedoeld met het hondje en dacht allen dat sterrilisatie misschien goed zou zijn i.v.m. de hormonene maar er worden blijkbaar andere concluses getrokken en mensen vinden het dan nodig zonder er iets van te weten op in te gaan.
ik had goede bedoelingen maar dat word niet gerespecteerd dus mijn aanbod geld niet meer en zal dan ook de laatste keer zijn dat mensen die het goed bedoelen en zo afgesnauwt worden je helpen. ik hoop dat je nog iets vind maar misschien moet ej dan stoppen met mensen onbeschoft en respectloos te behandelen.

het staat zelfs op mijn site aan gegeven dat de reu en teef van men moeder zijn en daar wonen:)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 15:56

Nuvel, ik denk dat je nu wat overtrokken reageerd. De TS heeft het allerbeste met haar hondje voor en heeft nergens jouw naam genoemd. Ik vind het niet netjes dat jij nu haar zo aanvalt. Je had dit beter via een pb naar haar toe kunnen doen, dan hadden jullie het gewoon uit kunnen praten.
Het is en blijft haar hondje dus zij mag zelf weten wat er gaat gebeuren met dit dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 16:01

Jij zelf hebt verdriet en daarom laat je haar niet inslapen!

Je hond verneemt er verder niets aan.
En ja ze is pas 2 en een half.
Maar dan? Denk je dat die mensen nooit visite krijgen?
Word ze constant gestraft om dingen die ze niet bewust doet.
Sorry als ik bot over kom, maar ik zou het erg egoistisch vinden als je haar een ander geeft en het dier laat ''lijde''

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 16:02

Storm schreef:
Nuvel, ik denk dat je nu wat overtrokken reageerd. De TS heeft het allerbeste met haar hondje voor en heeft nergens jouw naam genoemd. Ik vind het niet netjes dat jij nu haar zo aanvalt. Je had dit beter via een pb naar haar toe kunnen doen, dan hadden jullie het gewoon uit kunnen praten.
Het is en blijft haar hondje dus zij mag zelf weten wat er gaat gebeuren met dit dier.

Plus dat de TS aangaf meerdere pb's gekregen heeft, waar staat dat ze perse over die van jou praat?

Overigens is je post beter te lezen als je Hoofdletters gebruikt aan het begin van je zin :) .

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 16:37

Klopt hoor, niet iedere hond is zoals mijn hond was. Mijn hond is getraind, ook een maand in huis van een echte hondenkenner geweest maar ze bleef omslaan en doordraaien, steeds vaker en steeds feller. Toen ze bij ons weg moest had ze midden in de nacht de hond met wie ze al jaren samenleefde aangevallen en doorgebeten, zelf had ze geen enkele wond, dat andere hondje was bijna dood.
En dát bleef ze doen. Blind aanvallen en doorgaan en dat kan gewoon niet. Was er ook niet uit te trainen. Foto's scans zelfs een of andere neurotransmitter, niks mocht baten.
Later kreeg ze kanker.

Yja ik ben van mening dat niet ieder dire tegen elke prijs gered moet worden. Ik vraag me af of dat wel eerlijk is, of een dier dat je niet gecorrigeerd krijgt eeuwig moet muilkorven en isoleren van de rest. Als je zoveel meer honden hebt zul je er in mijn ogen best verstand van hebben. Dus dat niets echt lukt, zegt ook wel wat. Kortom, van de hand doen zou voor mij een pertinente nee zijn, ook om te voorkomen dat mijn hondje ergens lens getrapt wordt om dat gedrag er wel "even uit te krijgen" . Of om later te horen dat mijn hondje die ene leuke peuter in het gezicht heeft gebeten. Niet iedere reddingspoging is goed, hoe verdrietig ook. Maar goed, my two cents :)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 00:17

Lusitano schreef:
GJ9 schreef:

Dat zou kunnen ja. Maar dat wil je dan toch eerst zeker weten?
Als ik het topic zie ben ik overigens niet de beste maatstaf hoor. Ik heb er gewoon moeite mee om een leven te beeindigen.
Maar ik heb alle respect voor de topicstarter dat ze er heel goed over nadenkt en ik ga er vanuit dat ze uiteindelijk de juiste beslissing neemt. Mijn mening is niet DE waarheid. Zij kent het hondje het beste.

Met je eens, want DE waarheid bestaat ook niet in dit geval. Het is een overweging, uiteindelijk op basis van gevoel.

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 09:02

claud31 schreef:
Ja klopt helemaal , maar stel nu dat er iemand is die geen honden heeft, geen kinderen, een tuintje....dan zou ze daar fijn kunnen wonen....dat is wat er door me heen gaat, ze is pas 2,5

ja en stel dat die mensen nu net een kleinkind of buurkindje op visite krijgen?

En of het nou komt door die trap of iets dergelijk........ het kan ook gewoon wel agressie zijn.
Er zijn ook niet voor niets psychiatrische instellingen voor mensen, bij beesten kan het soms ook zo zijn.
...

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 09:18

Maar goed om even terug te komen op je vraag.
Ik kan me goed voorstellen dat je zegt, ik stop er mee, zadel andere mensen ook niet met dit probleem op, en dat vind ik in mijn ogen een hele eerlijke keuze.
Persoonlijk zou ik dat ook niet willen.

Je geeft aan dat ze op de bank slaapt. Ik zou haar in eerste plaats, per direct van de bank af houden. Op het moment dat zij hoger ligt, dus op de bank, staat ze hoger in rang. Haar plaats in het gezin is onderaan. Eerst komen jij, en je kinderen, dan pas zij.
Een bench zou voor haar misschien een goede oplossing zijn. Op het moment dat je haar even "zat" bent of je staat te koken bv, en je hebt op dat moment geen overzicht op je kinderen, dan is dat haar plaats.
Ook niet kindjes in de buurt laten van de bench.
Wat betreft aanvallen van pups. dat is compleet gestoord gedrag!
Jacks zijn terries, en stront eigenwijs en zodra je ze een vinger geeft....... nemen ze je hele lijf.
Wat misschien nog een optie is, en dat gebruiken wij vaker in de praktijk, is haar tijdelijk op de fenobarbital zetten. Dat zijn eigenlijk medicijnen tegen epilepsie maar demt ook een beetje alle prikkels. Heb hier al aardig wat resultaten mee gezien. Gewoon tijdelijk, om het weer even allemaal tot rust te brengen en dan afbouwen of een lage onderhouds dosering.

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 09:21

Je kunt in ieder geval als je ECHT NIET wilt dat ze ingeslapen word een gedrag deskundige erbij halen en haar laten oordelen.

Ik zeg niet snel dat een dier ingeslapen moet worden, maar wil je wel even met beide benen op de grond zetten...

Mocht het namelijk geen baat hebben met de gedrags deskundige dan is het voor het hondje ook geen leuk en hondwaardig bestaan.
Ze gaat weg uit haar gezin waar kinderen zijn.
Je kunt inderdaad op zoek gaan naar een gezin zonder kinderen, honden en katten, maar ook deze mensen krijgen vast wel eens visite.
Ze zal nooit meer d'r pootjes kunnen strekken als ze word uitgelaten maar altijd keurig aan een riempje moeten lopen waardoor een dier alleen maar meer gefrustreerd raakt en ws nog agressiever gedrag gaat vertonen.

Het is voor welk dier dan ook toch fijner een kort maar leuk leven gehad te hebben dan een lang en ongelukkig leven??

Tuurlijk snap ik dat je het vreselijk vind dit hondje te moeten laten inslapen, maar dat is over 10 jaar nog net zo moeilijk!
Beslissen over een leven is namelijk nooit leuk!

Ik persoonlijk zou het mezelf nooit vergeven als mijn hond iemand zou aanvallen en deze blijvende schade hiervan heeft...

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 09:42

nuvel schreef:
haha laat me niet lachen ik ben dus de broodfokker, ik vang probleempaarden op en probleem honden.
mijn moeder heeft 1 jack russel reu en teef en dan ben je blijkbaar dusal een broodfokker:D ik had het goed bedoeld met het hondje en dacht allen dat sterrilisatie misschien goed zou zijn i.v.m. de hormonene maar er worden blijkbaar andere concluses getrokken en mensen vinden het dan nodig zonder er iets van te weten op in te gaan.
ik had goede bedoelingen maar dat word niet gerespecteerd dus mijn aanbod geld niet meer en zal dan ook de laatste keer zijn dat mensen die het goed bedoelen en zo afgesnauwt worden je helpen. ik hoop dat je nog iets vind maar misschien moet ej dan stoppen met mensen onbeschoft en respectloos te behandelen.

het staat zelfs op mijn site aan gegeven dat de reu en teef van men moeder zijn en daar wonen:)

99% van de teven wordt stukken dominanter na een sterilisatie, dat lijkt me dus in dit geval alles behalve een oplossing.

Verder ga ik volledig met asjemenauw mee. Inslapen vind ik ook nogal ver gaan.
Laatst bijgewerkt door Niezel op 04-06-11 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 09:43

Ik zou toch voor inslapen kiezen en niet voor herplaatsen. Stel je voor de ze bij haar nieuwe baasjes ook ontsnapt (kan altijd gebeuren, hier loopt de hond ook wel eens over straat als de deur open gedaan wordt) en daar een pup/andere hond tegenkomt en die grijpt. Dan mag ze daar ook weer weg, en wat is dan het einde?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 09:48

Ik zou zeker niet herplaatsen want waar vind je nog een huisje waar geen kinderen en andere dieren komen.
Heb je geen plek waar je bv een ren kan maken zodat die niet weg kan lopen en waar je haar kan doen als er mensen komen. Of maak bij de deuren een sluis , dus buiten nog een hek met deur.
Eerlijk is eerlijk ik denk niet dat je een huisje gaat vinden, dat is al moeilijk voor een hond met normaal gedrag.

oelewapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 09:51

ik zou eerst eens,voordat je beslissingen gaat nemen die niet meer terug te draaien zijn,een (goede erkende) gedragsdeskundige laten komen,
en dan bij jullie thuis in de vetrouwde omgeving,op een cursus of iets dergelijks kan een hond zo anders zijn als thuis.
wie weet is het wel een rangorde probleem of een hormonaal probleem,beiden zouden met hulp opgelost kunnen worden.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 09:55

claud31 schreef:
Ook heeft ze ons al een paar keer gebeten zonder aanleiding

Is het zonder aanleiding? Want misschien hebben jullie signalen gemist, of heeft ze al zoveel signalen uitgezonden en werd er continu verkeerd op gereageerd, dat lijkt het vanuit het niet te komen. Ik zou eerst iemand erbij halen die versand heeft van gedrag en vooral agressiegedrag. Kijken of er wat aan te doen is en dan herplaatsen, wel weghalen bij de kinderen zou ik zeggen. En wordt het niks dan laten inslapen en niet naar een asiel doen, want dan komt zij daar nooit meer uit.

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 09:57

ik vind het grote punt dat als je zo'n hondje herplaatst en altijd wel kinderen ergens in de buurt zijn.
stel dat ie wel een kind in het gezicht bijt......... ik moet er niet aan denken.
Wat doe je eigenlijk als hij naar je kinderen gromt?

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 10:07

Voordat er op alle zaken vooruit gelopen wordt en ik begrijp dat het een emotionele aangelegenheid is, is het wellicht handig om een aantal zaken in kaart te brengen.
Als je antwoorden op deze vragen hebt kan je beter een beslissing maken.

Gaat het hier om een gedragsprobleem of om een uiting van lichamelijk ongemak.

Als dit mijn hond was geweest, liet ik haar eerst weer scannen, een bloedbeeld maken, urine nakijken, oren nakijken en haar even helemaal navoelen door de dierenarts.
Gewoon om zeker te zijn.

Komt hier niets uit, dan kan je spreken van een gedragsprobleem.
Dan zou ik een gedragstherapeut inschakelen. Die kan inschatten of dit gedrag onomkeerbaar is of dat dit wellicht met gedragstherapie te verhelpen is.

Pas dan kan je de keuze maken of je zelf de gedragstherapie wilt toepassen, of dat het vertrouwen al zodanig weg is dat je dit aan een eventueel nieuw baasje overlaat.

Het is een hele moeilijke keuze TS, maar ik denk dat harde feiten de beslissing makkelijker maken. De antwoorden kan je alleen maar krijgen door Woody grondig te laten onderzoeken.
Zolang je niet zeker bent of het om een lichamelijk of geestelijk probleem gaat kan je het niet aanpakken.
Ik wens je heel veel sterkte toe om een goede eerlijke beslissing te maken voor Woody.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 10:29

Ik zou inderdaad alles medisch nog eens een keer helemaal laten checken voordat je een beslissing neemt. Even bij een andere arts dan je normaal komt wellicht zien jullie wel iets over het hoofd.

In ieder geval heel veel sterkte met welke beslissing je ook neemt. :(:)

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 10:42

En dat heeft ze al gedaan zo te lezen.... en met een scan, die je portomonee aardig leegtrekt, zie je geen gedragsafwijkingen. dat zou wel heel makkelijk zijn

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 10:56

Mar77 schreef:
En dat heeft ze al gedaan zo te lezen.... en met een scan, die je portomonee aardig leegtrekt, zie je geen gedragsafwijkingen. dat zou wel heel makkelijk zijn

Nee, maar je ziet wel of er al dan niet lichamelijk iets mis is. Is dat niet zo dan is het dus waarschijnlijk een gedragsprobleem. Duh :+

Verder ga ik mee met ragebol!!

Wat ik hier trouwens ook nog niet gezien heb, maar waar sommige mensen ook bij zweren, is het nemen van een nestje. Klinkt heel raar misschien!! Maar in vrijwel alle gevallen (weet geen cijfers) wordt het karakter van het teefje er milder van.
Ik zeg niet dat je dit direct moet doen, eerst al die andere dingen doen en als dat goed gaat kun je dit misschien proberen.

Verder vraag ik me af of jouw hond een veilige plek heeft in huis. Dus een bench of mand waar ze in kan liggen zonder gestoord te worden. Dat ze op de bank ligt lijkt me geen goed teken, al helemaal niet als jij en je kinderen daardoor zich moeten gaan aanpassen!!! Niet meer doen dus :) Het is heel rustgevend voor een hond om een plek te hebben waar ze nooit gestoord zal worden (bespreek dit ook goed met je gezin/bezoek). Dat helpt misschien al een hoop!

Succes ermee!!

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 11:17

Jeetje, lastig besluit hoor. heb alleen de laatste pagina niet helemaal doorgelezen dus sorry als ik dingen dubbel zeg.

Je beschrijft de problemen behoorlijk ernstig, en hoe je het beschrijft denk ik: Dit hondje wordt niet meer gewoon, ook niet bij een ander baasje, hij moet toch ergens de agressie op kwijt kunnen... Dus dan is de enige oplossing het hondje in laten slapen. Maar kan dit zomaar? Moet je dan niet eerst een verklaring van een gedragsdeskundige of iets dergelijks hebben? Want een 2,5 jarig hondje laten ze vast niet inslapen zonder controle. Misschien kan een gedragsdeskundige iets met haar?

En over het muilkorven, dat lijkt me een tussenoplossing. Lijkt me zowieso goed voor als ze naar buiten gaat. Maar ze valt ook mensen binnen aan en je kan moeilijk hele dagen de muilkorf omlaten, dus dat lijkt me echt maar voor korte duur...

Succes met dit besluit!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 11:54

Mar77 schreef:

Ook een 2nd opinion?

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 12:08

Ik weet niet hoeveel tijd er tussen de eerste scan zit en nu.
Ik gok anderhalf jaar, aangezien de eerste scan vlak na het ongeluk met het paard is gedaan.
In die tijd kan een verwonding die toen nauwelijks zichtbaar zou zijn geweest inmiddels wel grote littekens achterlaten.
Vandaar de tweede scan.

Tja uiteraard kan je het beestje gewoon herplaatsen of in laten slapen maar dan blijf je altijd het woordje "als" houden. Als ik maar dit, als ik maar dat....
Op bovenstaande manier die ik aangaf sluit je in elk geval alles uit en als er dan ingeslapen moet worden kan je dat met een gerust hart doen, zonder schuldgevoelens, want je hebt er immers alles aan gedaan.