Hond bijt kat dood. Gebrek aan opvoeding?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bonita_Bon

Re: Hond bijt kat dood. Gebrek aan opvoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:26

Opvoeding! Mijn kruising JR is ook erg 'wild' gevoelig en WIL heel graag overal achterna. Staat soms ook te 'poinken' omdat ze achter een bal/konijn/fietser/hond/egel aan wil, maar ze haalt het niet in haar hoofd om weg te schieten en iets te grijpen waar ik bij ben, is dan ook nog nooit gebeurd in alle 7 jaren dat ik haar heb.
Sterkte met het verlies van je kat, vreselijk!

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:28

Een hond die kleine hondjes doodbijt????als mijn honden iets doodbijten gaan ze hemelen, er wordt hier niet gebeten, gejaagd en/of gedood (heb sharpeis).
Mocht dat gebeuren is het falen van mijn kant. Dat de hond daar de dupe van is is dan ook volledig mijn schuld.
Daarnaast zijn mensen juridisch aansprakelijk voor het gedrag van hun dier,hond/paard/konijn/olifant etc

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:29

Poeh ik was echt buiten zinnen geweest!!! Op MIJN terrein waar MIJN kat ligt te slapen. Weet die buurman niet dat jullie een katten hebben?? Kwestie van opvoeden, helemaal als ze aan de riem zaten jeetje had die kerel ze'n ogen in zijn broekzak zitten ofzo? Neem aan dat je gevraagt hebt waarom hij niet ingreep? Jr geef je een paar goede schoppen tegen aan en dan zouden ze toch los moeten laten zou je denken. Sterkte met het verlies van je kat.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:33

Wat een vreselijk verhaal :(:)
Een kat kan niet op tegen 2 hondjes die samen voor de kill gaan.
Niemand had verwacht dat dit zou gebeuren denk ik.
Je schreef al dat ze verwend/ niet opgevoed waren.
Misschien dat dit de buren hun ogen opent.
Ik zou wel met andere ogen naar mijn hond kijken als hij zoiets zou doen. (ik heb alleen geen hond, wel een kat)
Heel sneu dit ;(
Wel eng hoor dat er honden zijn die katten echt dood bijten.
Er achter aan jagen dat zie ik regelmatig, maar echt bijten :n

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:52

Vreselijk :(:)

Ik was gek geworden als mijn poes dit was overkomen. Die buren hadden hun lijn op slot moeten zetten en goed moeten opletten. Zoiets als dit zie je aankomen

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 00:00

Wat slordig van je buurman dat die lijnen los zaten en wat een groot verlies zeg. Sterkte.
Ik vind het echt een hele slechte reden dat JR nu eenmaal killers zijn. Daar ben je zelf bij, en idd, als in mijn handen mijn hond aan de lijn een ander dier doodbijt, is het hemelen. Klinkt hard, is het ook, maar er wordt niet gebeten. En zéker niet een slapende kat aangevallen en doodgebeten.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 00:01

De hond van mn broer moest afgemaakt worden toen hij een kip van de buren te grazen had genomen -O-

Bah wat erg om mee te maken voor je, sterkte ermee :(:)

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 00:17

Whinnylando schreef:
De hond van mn broer moest afgemaakt worden toen hij een kip van de buren te grazen had genomen -O-

meen je dit nou echt?

mijn hond heeft een paar weken geleden een kat dood gebeten.. hier in de achtertuin.. het was verschrikkelijk!!
maar geen haar op mijn hoofd die er ook maar aan dacht mijn hond af te maken

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 00:23

LimaMambo schreef:
Whinnylando schreef:

meen je dit nou echt?

mijn hond heeft een paar weken geleden een kat dood gebeten.. hier in de achtertuin.. het was verschrikkelijk!!
maar geen haar op mijn hoofd die er ook maar aan dacht mijn hond af te maken

Het was bij ons ook niet vrijwillig...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 00:25

TS, heel veel sterkte... :(:)

Het beste is gewoon hond kort aan de lijn houden in een situatie waarbij je met andere dieren te maken hebt, dan heb je 100% controle (tenzij de lijn breekt, maar een JR zal dat niet snel voor elkaar krijgen.)

Uiteraard is zo goed mogelijk opvoeden ook belangrijk, maar de gemiddelde Nederlander heeft middelmatig luisterende honden... En juist van jachthondjes weet je dat hun jachtdrang soms wel heel sterk boven komt. Goed aanlijnen dus, en geen losse flexilijn.
En er zijn ook nog honden die hun eigen huiskatten niet aanvallen, maar wel vreemde huisdieren. Soms kom je daar te laat achter.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 00:28

Whinnylando schreef:

hoe bedoel je dat?

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 00:36

LimaMambo schreef:
Whinnylando schreef:

hoe bedoel je dat?

als de buuren aan gifte hebben gedaan moet je het dier af laten maken.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 00:39

Onze jack slaapt samen met onze katten in een stoel, maar wanneer er hier een vreemde kat het erf op gewandeld komt, dan gaat ie erachteraan. En als ie die te pakken krijgt dan bijt ie 'm ook kapot. Maar dat is zijn eigen terrein...Als ik buiten met 'm wandel dan gaat ie niet achter vreemde katten aan. Ik vind het een verschrikkelijk verhaal TS en de laconieke houding van je buurman zou bij mij in het verkeerde keelgat schieten _-:(

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 00:52

als de buuren aan gifte hebben gedaan moet je het dier af laten maken.[/quote]

Dat zal toch zeker niet?
Dan moet er echt wel vaker iets gebeurt zijn dan 1 keer een kip doodbijten..

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 08:56

Kijk als die jackrussels ontsnapt waren en er geen eigenaar in de buurt was en dit gebeurd was, tja dan kun je het inderdaad als het jachtinstinct beschouwen. Terriers hebben nu eenmaal een sterk jachtinstinct. Maar in dit geval had de eigenaar de hondjes aan de lijn! Uitrollijn of niet, hij had gewoon moeten ingrijpen verdomme, als het mijn hond was geweest had ik desnoods op haar ingetrapt tot dat ze de kat zou loslaten... Dus ik begrijp jou buurman echt totaal niet... Je kan toch niet gewoon rustig blijven kijken hoe jou honden zoiets doen?! TS heel veel sterkte met het verlies van je kat :(:)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 09:06

Ik denk dat het zo snel ging dat het al gebeurd was voor het goed en wel tot je doordringt.
Twee van die snelle hondjes die er bovenop duiken en dan je riem niet op slot.....
Ik vind het echt verschrikkelijk en ik denk dat ik ze ook een rotschop had verkocht.
Maar hoe weet je dat je de kat dan ook niet schopt?
Die hondjes zijn met zijn tweeën en luisteren duidelijk niet naar de baas.
Het is gewoon een vreselijk triest verhaal.
Het is te hopen dat de buurman/buurvrouw er mee aan het werk gaan,
ik denk dat dit best te voorkomen was geweest als ze wel opgevoed waren.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 09:14

Bizar zeg, en ondanks dat de buurVROUW er blijkbaar erg mee zit vindt ik de houding van de buurMAN onbegrijpelijk. Dat zijn hondjes zich zo gedragen, en dat hij dan niet ingrijpt is ronduit belachelijk en ik zou zeker wel een melding maken. Niet om de hondjes te laten inslapen, maar wel om te zorgen dat er een consequentie aan dit verhaal gaat hangen. Al zou het maar een verplichte cursus zijn oid, desnoods een boete. Het is toch te gek voor woorden dat zijn hondjes jouw kat in eigen tuin doodmaken?

Stel dat mijn hond zoiets zou doen, dan zou ik op alle mogelijke manieren mijn excuus aanbieden, en als de eigenaar dat wil een (vervangende) kat helpen zoeken o.i.d. Mijn hond zou een muilforf o.i.d omkrijgen totdat hij zich kan beheersen, en dit soort situaties niet meer nodig zijn. Als mijn kat zo de dood zou vinden zou ik absoluut open staan voor de hondeneigenaar, mits deze excuus maakt, ingegrepen heeft en meedenkt in een 'oplossing'. Zo niet , dan zou ik zeker aangifte doen. Het is in NL zeker niet zo dat een hond in zo'n geval ingeslapen zou moeten worden, maar herplaatsing of verplichte cursu/begeleiding door een gedragsdeskundige zijn zeker opties.

Maar sterkte met het verlies van de kat!

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 10:00

hanny_jelke schreef:
als de buuren aan gifte hebben gedaan moet je het dier af laten maken.

Dat is toch pas na 3 keer een mens bijten ?
Ten minste dat begreep ik er altijd uit O:)
Lijkt me niet dat na 1 keer een kip doodbijten de hond afgemaakt MOET worden, en anders daar zal ik het echt niet mee eens zijn.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 10:10

Honden hebben een jachtinstinct dus daar kunnen ze niks aandoen maar aan de lijn? daar kan de baas zeker wat aandoen, dan heeft hij ze niet onder controle en dat is een slechte zaak.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 10:12

Zou zelf daarom ook nooit een hond willen hebben met een sterk jachtinstinkt

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 10:21

allereerst sterkte. moet echt vreselijk zijn om dat te zien gebeuren met je kat :(:)

vind het erg dubbel. het blijft natuurlijk een dier.. zoals een paard een vluchtdier is is een hond een jager en dat zal je er nooit uit krijgen. oe goed je ze ook opvoed. aan de andere kant vraag ik me af hoe goed hij zijn onden opgevoed heeft. vooral omdat ze dus wel aan de lijn had. kijk dat je een flinke herder niet kan houden kan ik begrijpen maar een JR? daarbij was et dus bij jou in de tuin wat ik ook erg bezwaarlijk vind.
mijn herders vinden het ook prachtig om achter katten aan te gaan. puur omdat het vlucht. de een met het idee dat et een spelletje is (die zou zo een beestje ook niks doen) en de ander echt om hem te pakken. ik weet ook zeker dat als ze een kat te pakken krijgt dat ze hem doodbijt. maar het is hier wel heel simpel. als er gezegd wordt dat het niet mag dan mag het niet en dan wordt daarnaar geluisterd.

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 10:24

Onze honden willen ook achter katten aan van andere mensen (we hebben er zelf ook 2). Maar dit valt gewoon af te leren hoor.
Mijn hond doet dit al jaren niet meer, alleen de honden van me moeder doen dit nog regelmatig (met ook 1 dode).
Honden met een jachtinstinct; daar moet je regelmatig mee jagen (hoeft niet met echte prooien te zijn) om zo hun wensen te voldoen. Doe je dit niet, zullen ze inderdaad eerder achter de katten aan gaan en is dit er moeilijker uit te krijgen.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 09:40

Tja.. Moeilijk voor je. Ik denk alleen dat de honden er weinig aan kunnen doen. Wellicht had de baas ze bij zich moeten houden.

Onze hond is ook redelijk lief met onze kat, maar zodra er andere katten op ons erf komen moeten die ook rennen voor hun leven.. Dus questie van instinct en opvoeding en terretorium drift oid.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 09:45

ik heb ook een terrier, goed opgevoed, maar zodra een kat op haar territorium komt, tja kan ik er ook weinig aan doen.
Wanneer ik haar aan de riem heb luisterd ze altijd prima, ookal ziet ze een kat.

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 09:53

Goof schreef:
Zicky schreef:
Dit was hun eerste kat-kil. Zelf hebben ze geen katten en normaal gesproken, gewoon op straat, kunnen ze wel wegkomen. Katlief zat nu onder een tuinstoel in een hoek. Kon geen kant op. Het ging allemaal heel snel. Maar ik moet eerlijk zeggen dat deze hondjes ook weinig opvoeding hebben genoten (lees: zijn strontverwend) en ook naar andere honden toe erg dominant zijn.

De buurman stond erbij en keer erna.

Dat zou ik hem dus wel degelijk aanrekenen. Hij had zeker in kunnen grijpen, het zijn verdorie geen krachtpatsers van 60 kilo/ stuk.

mee eens. ik schop mijn hond er desnoods van af maar no way dat ik hem dus een kat laat dood bijten zonder in te grijpen!!!!!!!
daarbij wist de buurman dat jij een kat in de tuin had zitten. buurman had zijn jr heel erg kort aangelijnd moeten houden zodat hij niet onder die stoel KON komen. imo is je buurman wel verantwoordelijk