dit is toch niet normaal meer??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

callum

Re: dit is toch niet normaal meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 08:11

ik laat de tekenband idd de hele dag om behalve met wedstrijden dan moet hij af. zijn makkelijk over de kop af te doen. maar ik was te laat met de band dus mijn honden zaten ook onder en 1 heeft een duidelijke rode ring om de bult dus vanmiddag naar de dierenarts met beide honden

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 08:19

Ohhh jakkes, zoveel... Arm beest :(:) .

Hier geen tekenband of vieze middeltjes. Hier krijgen de honden 's ochtend knoflook(granulaat) en dat werkt tot nu toe super (even afkloppen :') ), ik heb nog geen teek gehad dit seizoen!

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 08:31

Grappig dat ik dit net NU lees...

Ik heb om 13.50 vanmiddag een afspraak bij de dierenarts met mn hond Habibi.
Biebs heeft afgelopen week ongeveer 50 teken op haar lijf gehad.

Na een wandeling in een bos in Duitsland afgelopen weekend had ze er 5 (vastgezogen)
Vervolgens dinsdag ben ik in een natuurgebied geweest in Nederland waar bijna nooit honden komen.
Terug van de wandeling zagen mijn collega (Ja, ik moet voor mn werk natuurgebieden in.... echt heeeeel vervelend, not ;) ) en ik allerlei bruins op haar koppie. Teken, en niet weinig. Ter plekke hebben we ergens tussen de 20 en de 30 teken van haar lijf geplukt. Die zaten overigens nog niet vastgezogen.
Thuis heb ik ze maar eens echt goed uitgebreid gecontroleerd. Nog eens 15 verwijderd, waarvan er ondertussen een stuk of 6 vastzaten.
De afgelopen dagen ben ik er nog weer een handvol tegengekomen. Allemaal vastgezogen.
2 daarvan heb ik niet volledig weg kunnen krijgen. (Zaten op een plek waar ze blijkbaar irriteerden, en Habibi was daar aan het krabben geweest.)

Vanwege de enorme hoeveelheid, en omdat ik er 2 niet helemaal goed heb weggekregen ga ik vanmiddag even naar de Dierenarts. Die laatste 2 even goed bekijken, of daar behandeling nodig is, en verder een babbeltje over wat i nog meer kan doen dan vlooien/tekendruppels. (Heb zelf een handvol mogelijkheden, maar wil in overleg met dierenarts beste tactiek bepalen) Vanwege mijn werk zal dit helaas wel vaker gaan voorkomen. (Biebs is nog vrij jong)

Het soort teek (Er zijn meerdere soorten) is voor zover ik heb kunnen bepalen de Ixodus riccinus. Is ook de meest algemene in Nederland.

Teken zijn zelf beslist niet gevaarlijk, en meestal merk je er eigenlijk niet veel van. Enkele keer kleine irritatie, maar meestal zelfs dat niet eens. Dat is ook het irritante, daardoor mis je ze nog wel eens.

Het verhaal dat een teek opnieuw kan aangroeien is mij volledig onbekend, en waarschijnlijk ook NIET waar. Het is wel zo dat als de teek niet correct en volledig verwijderd wordt, dat er dan een hoger risico is op irritaties, infecties en overbrenging ziektes.

Want dat laatste is eigenlijk het echte probleem met teken. Ze KUNNEN (hoeft dus niet) drager zijn van verschillende nare ziektes. Lyme is daarvan wel de bekendste.

Er loopt momenteel aan de Universiteit van Utrecht een onderzoek naar de verspreiding van Teken in Nederland, en ook naar welke besmettingen de teken bij zich dragen. Je kunt een teek daarnaartoe opsturen. Zij gebruiken de gegevens dan in hun onderzoek, en voor zover ik weet krijg jij dan te horen of de ziektes bij zich droeg. Dit is voor zover ik weet kostenloos, op een postzegel na. (Ik weet dit nog niet allemaal precies, daar duik ik vandaag verder in)
Als ik meer weet zet ik hier wel een linkje neer.

Overigens ben ik (Mede vanwege mijn werk) zelf ook nogal eens de pineut. afgelopen 2 jaar in ieder geval 17 vastgezogen, en ook een stel al weg gehaald voordat ze vast zaten.

Dit is een van de redenen dat ik wat meer van die beestje weet.

Teken lopen over het lichaam totdat ze een plek vinden waar ze zich vast willen zetten. (Standaard plaatsen: kop, liezen, oksels, en warme beschutte plekjes. dit zijn voorkeursplaatsen, ze KUNNEN overal zitten)
Er zijn verschillende soorten teken. De meest voorkomende zit bij voorkeur in hoog gras, en kan uitstekend over het lichaam heen lopen.
Er zijn ook soorten die wat meer in bomen zitten, en zich laten vallen. Deze zijn tegenwoordig echter in de minderheid.

daarnaast zijn ze er van minuscuul klein, tot behoorlijk formaat maiskorrel. kleinste die ik heb gezien is het formaat van een balpenpunt. (als je een punt aan het einde van een zin zet, met een balpen. dat formaat)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 08:59

RoosIris schreef:
1.70 is een beste klim voor zo'n klein k.t beest! :)

Ze kunnen volgens jou toch ook de bomen in klimmen? Dan is 1,70 niet zo'n probleem :')

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:03

Hier in de dierenwinkel in Duitsland hadden ze het erover dat het momenteel echt erg is, de tekenplaag.

Het beste is, ivm met de ziektes, en dat is echt een bestaand probleem, en niet zoals een paar jaar geleden nog, het valt wel mee, een middel te gaan gebruiken om ze te doden, en veel het dier te controleren, paarden ook. En met zoveel in 1 keer, toch een bezoekje DA.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 12:55

femke_tweety,
bedankt dat je even de moeite heb genomen deze informatie te geven.
hier kan ik veel mee, ben benieuwd wat de behandeling voor jou hond gaat worden.

Gister heeft mijn hond zijn eerste pipet gehad.
vanmorgen helaas weer 2 grote volgezogen teken ontdekt,
1 hiervan lag los op de huid?? maar deze was niet dood? hoe kan dat, ze horen toch dood te gaan van de pipet?
of is het zoals ik hierboven bij iemand gelezen heb zo dat wanneer hij te groot word hij vanzelf loslaat?
ik vind dit geen prettig idee wat als er een volgezogen teek loslaat en vervolgens op een andere plek weer vastbijt? of bij iemand anders? dan is de kans op ziektes volgens mij nog een keer zo groot??

Kan je de tekenband die hier vaker genoemd is het hele jaar door om houden zonder irritatie?
uiteraard wel na 6 maanden weer een nieuwe om.
ik zie hierboven wel dat de hond hem de hele dag om draagt maar is dit ook snachts?
mijn hond weet precies hoe hij zijn halsband af kan doen, is dit ook zo met een tekenband?
of zijn deze voor een hond niet makkelijk los te krijgen?

Als me paard vandaag weer wat rustiger is zal ik haar ook goed controleren voor teken. (gister stond er heel wat wind dus waren ze lekker aan het rennen en bokken).
is het verstandig om bij me paard ook alcohol op de wond te doen? zodra de teek eruit is.

Bedankt dat jullie mij er zoveel over willen vertellen! super! +:)+
met de hond gaat het overigens goed. als ik met een tangetje aankom weet hij al hoelaat het is :')

EDIT:
Kan je ook en.. en.. doen??
dus de pipets waar we nu mee bezig zijn en een tekenband?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:58

had het net op school verteld. iedereen was wel eventjes stil.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:03

_Jordy_ schreef:
femke_tweety,
bedankt dat je even de moeite heb genomen deze informatie te geven.
hier kan ik veel mee, ben benieuwd wat de behandeling voor jou hond gaat worden.

Gister heeft mijn hond zijn eerste pipet gehad.
vanmorgen helaas weer 2 grote volgezogen teken ontdekt,
1 hiervan lag los op de huid?? maar deze was niet dood? hoe kan dat, ze horen toch dood te gaan van de pipet?
of is het zoals ik hierboven bij iemand gelezen heb zo dat wanneer hij te groot word hij vanzelf loslaat?
ik vind dit geen prettig idee wat als er een volgezogen teek loslaat en vervolgens op een andere plek weer vastbijt? of bij iemand anders? dan is de kans op ziektes volgens mij nog een keer zo groot??

Kan je de tekenband die hier vaker genoemd is het hele jaar door om houden zonder irritatie?
uiteraard wel na 6 maanden weer een nieuwe om.
ik zie hierboven wel dat de hond hem de hele dag om draagt maar is dit ook snachts?
mijn hond weet precies hoe hij zijn halsband af kan doen, is dit ook zo met een tekenband?
of zijn deze voor een hond niet makkelijk los te krijgen?

Als me paard vandaag weer wat rustiger is zal ik haar ook goed controleren voor teken. (gister stond er heel wat wind dus waren ze lekker aan het rennen en bokken).
is het verstandig om bij me paard ook alcohol op de wond te doen? zodra de teek eruit is.

Bedankt dat jullie mij er zoveel over willen vertellen! super! +:)+
met de hond gaat het overigens goed. als ik met een tangetje aankom weet hij al hoelaat het is :')

EDIT:
Kan je ook en.. en.. doen??
dus de pipets waar we nu mee bezig zijn en een tekenband?

Een tekenband hou je 24 uur per dag om. Zo'n band zit 'strakker' dan een halsband hoor, dus lijkt me niet dat je hond die afkrijgt. Naar mijn weten kan je een scalibor band het hele jaar omdoen, inderdaad dan na 6 maanden even vervangen. (Hou er wel rekening mee dat hij pas na een week of 2 volledig werkt).

Ik zou persoonlijk niet kiezen voor een band én druppels... Ik denk dat een scalibor band opzich voldoende is :).

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:04

Welk merk pipetjes heb je trouwens gekregen?

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 13:11

Marloes__ schreef:

Pipetjes zijn van Advantix, hij heeft er gister 1 gehad dus nu heeft hij er nog 3 over.
Bedankt voor je vorige berichtje, dan wacht ik tot we klaar zijn met de pipetjes en begin dan met de band.
krijgen honden geen irritaties van de band? is deze te verstellen?

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:20

Ik krijg wel een onveilig gevoel bij die band... ik doe met los spelen altijd al de halsbanden af om te voorkomen dat een andere hond erin blijft hangen. Is het dan nog geschikt voor 2 honden bij elkaar? En kan het zowiezo geen kwaad als je die band zelf aanraakt met je handen, en vervolgens eet? Of als een andere hond er aan bijt? Ik heb ze wel eens gezien, en ze zijn erg stevig. Die gaan echt niet zo maar kapot als een hond ergens aan blijft haken...

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:21

_Jordy_ schreef:
Marloes__ schreef:

Pipetjes zijn van Advantix, hij heeft er gister 1 gehad dus nu heeft hij er nog 3 over.
Bedankt voor je vorige berichtje, dan wacht ik tot we klaar zijn met de pipetjes en begin dan met de band.
krijgen honden geen irritaties van de band? is deze te verstellen?

Advantix heeft een dodende én afwerende werking. Dus in principe sterven de teken die in aanraking zijn geweest met een hond die behandeld is met advantix.

De scalibor band is makkelijk te verstellen, ze zijn er ook in verschillende maten. Ik heb wel eens gehoord dat sommige honden last krijgen van jeuk of irritatie, maar de hond van mijn ouders heeft nergens last van.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:22

peugotje schreef:
Ik krijg wel een onveilig gevoel bij die band... ik doe met los spelen altijd al de halsbanden af om te voorkomen dat een andere hond erin blijft hangen. Is het dan nog geschikt voor 2 honden bij elkaar? En kan het zowiezo geen kwaad als je die band zelf aanraakt met je handen, en vervolgens eet? Of als een andere hond er aan bijt? Ik heb ze wel eens gezien, en ze zijn erg stevig. Die gaan echt niet zo maar kapot als een hond ergens aan blijft haken...

Ze zijn veilig voor mensen en honden. Maar ik zou inderdaad wel even mijn handen wassen als je eraan hebt gezeten. In mijn ogen kan het niet gezond zijn als teken/ vlooien ervan sterven ;).

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:23

Ik wilde even laten weten dat ik van mij DA Practic gekregen heb en al 2 jaar geen teken meer op mijn hond gevonden heb. Dus mocht de Advantic niet naar behoren werken, weet dan iig dat er nog iets dergelijks te verkrijgen is.

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:29

Marloes__ schreef:
peugotje schreef:

Ze zijn veilig voor mensen en honden. Maar ik zou inderdaad wel even mijn handen wassen als je eraan hebt gezeten. In mijn ogen kan het niet gezond zijn als teken/ vlooien ervan sterven ;).

Ja, maar dat lijkt me zo onhandig....ik kan niet zo goed van mijn hond af blijven hoor, die MOET gewoon geaait. Als ik dan elke keer weer op moet staan om mijn handen te wassen...

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:34

Marloes__ schreef:
peugotje schreef:
Ja, maar dat lijkt me zo onhandig....ik kan niet zo goed van mijn hond af blijven hoor, die MOET gewoon geaait. Als ik dan elke keer weer op moet staan om mijn handen te wassen...

Tja dan zou je ook voor pipetjes kunnen gaan. Maar zoals ik al zei, mijn honden krijgen het allebei niet. Wat gebruik je nu dan?

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:37

Ik gebruik nu nog niks, omdat mijn hond er vorig jaar amper last van had. Inmiddels is het bijna dagelijks wel prijs, dus wil ik ook op zoek naar iets. Ik ga er vanmiddag voor op pad.
Die pipetjes, kun je die wel veilig geven, zonder dat de andere hond er schade van oploopt? Uit elkaar houden gaat natuurlijk wel als ik er bij ben, maar dat kan ook nog wel eens een probleem worden...

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:54

peugotje schreef:
Ik gebruik nu nog niks, omdat mijn hond er vorig jaar amper last van had. Inmiddels is het bijna dagelijks wel prijs, dus wil ik ook op zoek naar iets. Ik ga er vanmiddag voor op pad.
Die pipetjes, kun je die wel veilig geven, zonder dat de andere hond er schade van oploopt? Uit elkaar houden gaat natuurlijk wel als ik er bij ben, maar dat kan ook nog wel eens een probleem worden...

Ja, pipetjes werken alleen korter tegen teken, zo'n 4 weken. Naar wat ik weet wel gewoon veilig voor andere honden. Maar zoals ik al eerder zei, naar mijn mening kan het nooit gezond zijn aangezien er teken en vlooien van dood gaan :).

Ik weet niet wat voor hond je hebt? Sommige rassen staan bekend dat ze niet tegen bepaalde merken kunnen. Zo gaan er ook verhalen dat frontline in verband zou staan met epilepsie.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:06

Zo, ik ben terug van de Dierenarts.

De kopjes van teken die nog in de huid zaten heeft hij laten zitten. Het zag er absoluut niet geinfecteerd uit. (Dat kon ik zelfs zien) En dan geeft het alleen maar irritatie als je eraan zit.
Het kan op zich geen kwaad, zolang het niet geinfecteerd raakt.
Wel infectie = antibioticum en rest van teek verwijderen.

Honden KUNNEN lyme krijgen, maar dat schijnt minder vaak ernstige problemen te geven dan bij mensen.

Het advies dat ik meekreeg: Doorgaan met de pipetjes die ik al gebruikte (Practic = tegen teken en vlooien) en verder een Scalibor tekenband ERBIJ gebruiken.

Practic zorgt dat teken die vastbijten doodgaan.
Scalibor geeft een stofje af aan de huid. Dat komt in het talg (Huidvet) te zitten. Dat stofje zorgt ervoor dat teken de hond minder interessant vinden. De hond krijgt dus minder snel teken.

Scalibor heeft een stof die erbij insecten voor zorgt dat de zenuwuiteinden steeds worden blootgesteld aan Natrium. Dat zorgt voor hyperactiviteit, shock en daarna dood van de teek.

Als ik het allemaal goed lees, dan valt de schadelijkheid voor mensen nogal mee. Na het omdoen van de band moeten de handen gewassen worden. Verder mogen kinderen jonger dan 2 jaar geen continue contact met de hond. (als voorbeeld wordt gegeven een kind dat bij de hond in de mand slaapt)

Zelfs als de hond de volledige band opeet, schijnen de verschijnselen na 48 uur te verdwijnen. (ben benieuwd hoe ze dat getest hebben.....)

Dit advies ga ik voorlopig maar volgen. Practic en scalibor. Daarnaast heb ik een nieuw soort tekenverwijdertangetje gekocht. T ziet eruit als een soort mini klauwhamertje. Naam: O' Tom

(Die standaard plastic pincet achtige dingen met die felle kleurtjes vind ik ondingen, die werken voor geen meter. tot nu toe haalde ik ze zo veel mogelijk gewoon met de hand weg.)

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 16:59

leuk om te lezen wat je als advies gekregen hebt van de DA.
jou DA geeft dus wel aan da pipetjes en de band samen kunnen? of kan dat alleen met het soort pipet wa ji gebruikt.?

tot nu toe niks meer bij mijn hond kunnen vinden gelukkig.
over de band met het spelen met honden, mijn hond is bijna 4 en is het spelen een beeje beu geworden en heeft meer intresse in het snuffelen. dat een andere hond blijft haken zal dus bij ons niet snel gebeuren.
enja een andere hond heeft hoe dan ook mijn hond niet te bijten dus als die dan per ongeluk in zijn band bijt, ja wie weet leert die hond en zijn baas ervan.
Ik denk dat ik de band maar aanschaf en even aan mijn DA vraag of hij nu al om kan of na de behandeling.

iedereen nogmaals bedankt.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 17:08

er is net weer een grote teek uitgevallen.
maar ook deze is levend ;(
ik snap er niets van.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 17:09

Wij gebruiken ook altijd prac-tic (halen we bij de DA) Ongeveer zolang de R uit de maand is. Afhankelijk van het weer soms iets eerder of later. Maar dat werk heel goed word nog heel zelden gebeten en als ze word gebeten word de teek binnen een halfuurtje een beetje een vieze grijzige kleuren en na een tijdje valt hij er (helemaal) af. Maar meestal trekken we ze er toch af als we ze zien. Wij hebben trouwens ook een hele handige tekentang gekocht bij onze Da, hij heet Tom-tic geloof ik en het zijn een soort minibreekijzertjes (iig die vorm) trek je iedere teek er zo mee af. Echt 100x makkelijker dan met een normale teken pincet.

Onze hond zwemt trouwens ook veel en wassen we soms na een verkeerde inschatting van de zwemwater kwaliteit :Y) ook wel eens met shampoo. Maar tot nu toe hebben we niet gemerkt dat de pipetjes dan eerder uitwerken. Je mag alleen het eerste uur na aanbrengen de hond niet aaien (iig niet dichtbij de plek waar het is aangebracht) en de eerste 24 uur na aanbrengen mag de hond niet zwemmen bij het spul dat wij gebruiken.

Ik dacht trouwens dat het sowieso ook 24-48 uur duurde voor die pipetje beginnen te werken het moet eerst in de huid trekken oid.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 17:20

Ik weet het ik ben echt een muts, maar toch even de DA gebeld voor geruststelling.
(dieren moeten altijd naar de DA en behandeld worden maar ga zelf nooit naar de dokter :') )

het klopt dat het nu nog niet optimaal werkt zoals hierboven ook staat zie ik net.
ze vallen er dus wel af maar doordat het nog niet optimaal werkt gaan ze nu nog niet dood.
mijn DA beveelt niet aan om ook de band om te doen, dat word misschien te heftig voor onze hond
en hij wert inderdaad pas na 2 weken zoals hier eerder gezegd.

gek he dat de teken die los laten een beetje grijzig worden.

EDIT:
hij kan morgen dus gewoon weer zwemmen? zal hij blij mee zijn :=
gister avond heeft hij de pipet gehad, dus dan ruim 24 uur geleden.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 17:27

Ik weet niet of jij ook practic gebruikt. Met het vorige spul wat we gebruikte (tick-fence) was het wel langer geloof ik. Maar dat was ook heel smerig spul bleef een week een olie vlek in de vacht zitten. Meestal staat het wel in de bijsluiter wanneer je wat weer mag doen. Bij ons staat het aaien en wassen er wel duidelijk bij.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 19:56

Zover ik het weet laat een volgezogen teek zelf los.
Het is dan echt een vies beest geworden ieuw :r
Ze gaat dan eitjes leggen en volgens mij gaat ze dan dood.
Een volgezogen teek bijt niet nog een keer.