HELP. Baby zwaluw gevonden, wat nu?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nickeltje

Re: HELP. Baby zwaluw gevonden, wat nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:01

Dat ze bijna nooit te redden zijn ben ik het niet helemaal mee eens eerlijk gezegd.
Dat zou betekenen dat je bij voorbaat eigenlijk al niks hoeft te doen omdat dat toch geen zin zou hebben.

Natuurlijk hangt het er vanaf hoe lang het dier al geen eten gehad heeft, of hij bij het vallen iets beschadigd heeft of dat hij door de ouders uit het nest gezet is omdat hij al ziek was. Maar in onze opvang redt gelukkig een heel groot deel van de jonge vogels het. Daarvan is ook een groot deel kaal en roze bij binnenkomst.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:02

Tja, dat lukt ook niet, die kleintjes zijn veel te teer. Zelfs als hij naar de vogelopvang zou gaan kun je je afvragen of dat wel goed is, kan hij dan nog wel terug in de natuur? Vorige week vond ik zo'n babymeesje. Ook twee weken oud of zo. Klein, bibberig en hongerig. Heb de kat er maar bij gezet en de natuur het uit laten vechten. Had hij ook een snelle dood, beter dan langzaam verhongeren, leek mij zo...

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 09:07

Heb hem vanochtend ook aan de katten gegeven, hij was toch al dood. Arm ding...

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:11

Nou, onze katten hebben al met regelmaat vogeltjes afgeleverd, dus heb er in de afgelopen 4 jaar al genoeg gezien. Sommigen ernstig beschadigd, anderen alleen geschrokken en allemaal dood gegaan. Die beesten zijn zo geshockeerd. En het is waar dat vogels bijna niets kunnen hebben hoor. Zeker niet als ze zo klein zijn. Heb er veel gevoerd en water gegeven en ze zijn allemaal dood gegaan.

En ben het met je eens dat een vogelopvang ze beter kan redden dan iemand zoals ik, maar ik ga niet stad en land afreizen voor een vogel die onderweg al de pijp uit gaat.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:29

Wij hadden er vandaag ook weer 2. De vogeltjes konden niet vliegen en zaten met zijn 2en onder de aanhangwagen. Er waren geen vogels in de buurt en de kleintjes waren een beetje sloom. Ook deze 2 zijn door de dierenambulance opgehaald.

Kon ze absoluut niet laten zitten met alle katten die hier rondlopen. Gister had mijn kat er ook al 1 te pakken.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 18:48

Je raad het nooit, maar heb er net nóg een gevonden midden op de weg.. Iets anders, Vogels mij een andere soort.

Ik wacht even op vervoer, en dan brengen we hem weg. Vogelopvang al gebeld, moge deze het overleven...

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:58

Je trekt ze wel aan he?
Hopelijk heb je met deze wel geluk :/

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 19:01

Narya schreef:
Je trekt ze wel aan he?
Hopelijk heb je met deze wel geluk :/

Haha. Ik denk het. :+

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:35

Hahaha, moest wel lachen om je post: "(...)vogels mij(...)" :D
Sterkte met je nieuwe vondst.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:34

Wat sneu dat hij het toch niet heeft overleefd. Hopelijk heeft de nieuwe vonds meer geluk.
Hier is laatst een fuut opgehaald, en later een jong roodborstje door de dierenambulance. 0900 1120000 - volgnes mij is dat een centraal nummer??

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 22:02

Heel lief bedoeld hoor TS.
Maar de realiteit is ook dat in de natuur niet ieder jong dier het overleeft.
Als je gaat zoeken, zul je veel meer vogels vinden. (uit het nest gevallen/gesprongen/geduwd, tijdens een roofpoging uit de bek van een kraai gevallen, ziek, etc.)

Het klinkt hard maar het is in de natuur zo geregeld dat er meer jongen worden geboren dan groot worden. Vogels krijgen zoveel jongen omdat er altijd wel een gedeelte ten offer valt. (en daarom hebben mensen meestal maar 1 per 'nest' :P )
Maar veel succes gewenst met je actie(s).

By the way. Jonge merels zijn nestvlieders. Als je een jonge merel vindt, is er meestal niks aan de hand. Zij scharrelen 3 weken door de tuin voordat ze kunnen vliegen. Ouders zijn in de buurt en voeren hun jongen. Dit gebeurt ook wel met andere jonge vogels (als ze bijna vliegvlug zijn)
Katten uit de tuin houden is dan wel zinvol ;)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 22:27

Ik weet het Senna. 't is niet altijd leuk.

Heb hem naar de opvang gebracht, ligt nu lekker in de courveuse en hij maakt het goed.
Ga volgende week even bellen om te vragen of hij het heeft overleeft.
Het was trouwens een koolmeesje. :=

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 22:53

Fijn dat hij nu in de opvang zit! Het roodborstje dat ik had gevonden heeft het hoogst waarschijnlijk niet gehaald vanwege ernstig gebroken pootje. Mijn kat kwam gisteren met een koolmees binnen die nog leefde. Helemaal af, veertjes ook al uit de pennen bijna volledig, maar kon niet (meer) vliegen. Ik heb hem toch in de tuin bij de ouders weer terug gezet en de katten pas een aantal uur later weer buiten gezet. Maar mogelijk is die ook kattenvoer geworden. Helaas, so be it, maar vind het wel heel sneu :(

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:53

Haha, in de couveuse! Ik zie het al voor me zo'n piepklein vogeltje in een piepklein couveusetje.

Zeer lief van je dat je ze zo probeert te redden.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:38

senna21 schreef:
By the way. Jonge merels zijn nestvlieders. Als je een jonge merel vindt, is er meestal niks aan de hand. Zij scharrelen 3 weken door de tuin voordat ze kunnen vliegen. Ouders zijn in de buurt en voeren hun jongen. Dit gebeurt ook wel met andere jonge vogels (als ze bijna vliegvlug zijn)
Katten uit de tuin houden is dan wel zinvol ;)

Nee hoor, merels zijn nestblijvers zoals zo ongeveer alle zangvogels. Eenden en meerkoeten zijn bijvoorbeeld nestvlieders, die worden geboren met donskleedje en kunnen een paar uur na het uitkomen al hun eigen eten oppikken. Merels worden kaal en blind geboren en blijven de eerste tijd in het nest, ze kunnen dan feitelijk niets anders dan sperren, poepen en slapen :D

Wat jij denk ik bedoelt is dat merels na het uitvliegen nog even rond het nest blijven hangen. Ze kunnen in theorie al wel vliegen, dat wil zeggen, hun halfwassen verenkleedje ondersteunt dat al wel, maar ze moeten het nog even leren. De eerste tijd komen ze niet veel verder dan een metertje of drie fladderen. Ook leren ze dan zelf hun kostje bij elkaar te scharrelen, hoewel ze het fijner vinden als papa of mama dat voor ze doet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:31

[quote="Lepeltje"]De kat van mijn ouders had er ook een keertje een meegenomen, wij hebben hem toen naar een vogelopvang gebracht.

Wat zal die kat het er naar zijn zin hebben zeg!!

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:03

troi schreef:
Lepeltje schreef:
De kat van mijn ouders had er ook een keertje een meegenomen, wij hebben hem toen naar een vogelopvang gebracht.

Wat zal die kat het er naar zijn zin hebben zeg!!

_O- Lekkere hapjes in overvloed!