puppy/kitten kan vanaf 6 weken geplaatst worden.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hilleke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:27

Ik heb momenteel een nestje van 6 weken( + moeder) oud liggen(en nee niet zelf gefokt, maar opvang vanuit het asiel) en no way dat die al weg gaan, ze eten pas sinds deze week zelfstandig, beginnen net zindelijk te worden en zich wat zelfstandiger te redden in huis. Maaar hebben hun mama nog erg hard nodig hoor! Die zoeken ze op als ze ergens van schrikken, die leert ze juist dat ze niet hoeven te schrikken van de tv of deurbel, die leert ze hoe ze zichzelf schoon moeten houden enzo
Daarbij zie je nu ook goed hoe ze elkaar opvoeden wanneer ze aan het spelen zijn... zodra er eentje te hardhandig is, protesteert zus of broer wel....

Het asiel heeft de regel dat ze na de eerste enting op 9 weken pas geplaatst mogen worden en dan het liefst samen met een ander kitten of bij een andere volwassen kat, om de opvoeding bij de nieuwe baasjes voort te zetten.... en daar ga ik dus helemaal in mee

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:27

wij kregen onze hond met 7 weken precies, ikzelf vind dit echt te jong. het eerste hondje was overigens al weg met 5,5 week. deze mensen hebben ook echt een hyperactieve hond die zich niet weet te handhaven. (ze hebben wel 7 mensen in huis) maar dit is echt veel en veel te jong!

maar de moeder hond werd er helemaal gek van. ze weigerde in dezelfde kamer als de pups te komen. maar de pups leren natuurlijk ook van elkaar.

over poezen weet ik niks

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:30

Ik heb al mijn katten ook vroeg gekregen, ze hebben alledrie nog nooit buiten een bak gepoept of gepist in huis.
En zelfs het katje wat ik nu met mijn vriend heb, die van de boerderij komt dus het ook niet van de moeder
kon leren heeft altijd keurig op de bak gepoept en gepiest. Ze hebben ook alledrie een super karakter.
Dus ik vind dat het wel kan, mijn ouders hebben dat ook altijd gedaan toen ze een katje namen en daar is
vroeger ook nog nooit problemen mee geweest, en nu nog steeds niet.
Mijn kitten groeit ook op hier met een oudere kater.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:34

Nog even over de Raad van Beheer, dit s een overkoepelend orgaan, dat stambomen afgeeft, nest controles doet, langs komt voor controle als je een kennel wilt beginnen. Zij geven wel richtlijnen maar deze zijn niet bindend.Bovendien registreren zij het aantal geboren pups per ras ( en nog veel meer natuurlijk)

Je kunt ook niet "lid" zijn van de Raad van Beheer, je komt daar terecht als je een nestje wilt waarvan de pups een stamboom meekrijgen bovendien komen zij identificeren en de hondjes chippen meestal in de 7e week, daarna kunnen de hondjes naar de nieuwe eigenaar. Wel wordt gestimuleerd om lid te zijn van een rasvereniging, dan krjg je korting op de registratie.

Dus bij fokkers van rashonden is er wel degelijk enige controle, en blijkt maar weer dat je beter bij een rasfokker kunt kopen

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:39

Tendance schreef:
Faruba schreef:
Het zou ook beter zijn als de RvB. pups pas vanaf 8wkn. zou chippen,kunnen de fokkers ook niet in de verleiding komen de pups eerder af te geven.

Daarmee heb je nog niet het probleem opgelost van mensen, die fokken zonder lidmaatschap bij het RvB

Eens,maar m.i. alle beetjes helpen. En ik moet zeggen dat mijn pups altijd rond de 5/6wkn. al gechipt worden. De laatste keer kwam ze al toen waren de pups nog geen 5 wkn. Ik heb toen geweigerd,maar daar was de chipster niet blij mee. Ik denk dat het af hangt welke regio je woont en welke chipper je hebt.
Laatst bijgewerkt door Faruba op 24-05-11 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

xandra88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:41

Fidele schreef:
Nog even over de Raad van Beheer, dit s een overkoepelend orgaan, dat stambomen afgeeft, nest controles doet, langs komt voor controle als je een kennel wilt beginnen. Zij geven wel richtlijnen maar deze zijn niet bindend.Bovendien registreren zij het aantal geboren pups per ras ( en nog veel meer natuurlijk)

Je kunt ook niet "lid" zijn van de Raad van Beheer, je komt daar terecht als je een nestje wilt waarvan de pups een stamboom meekrijgen bovendien komen zij identificeren en de hondjes chippen meestal in de 7e week, daarna kunnen de hondjes naar de nieuwe eigenaar. Wel wordt gestimuleerd om lid te zijn van een rasvereniging, dan krjg je korting op de registratie.

Dus bij fokkers van rashonden is er wel degelijk enige controle, en blijkt maar weer dat je beter bij een rasfokker kunt kopen

Amen!! _/-\o_

mariettek

Re: puppy/kitten kan vanaf 6 weken geplaatst worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:49

Tja, rasfokker is in mijn ogen absoluut het beste.
Daarnaast vind ik dat pups en kittens het beste pas vanaf 10/11/12 weken mee kunnen. Mijn pup (ook bij een erkende rasfokker) was zelfs 13 weken. Zij en haar broertje vertrokken namelijk ongelijk. :)

Jonge dieren hebben heel veel aan het contact met hun moeder. Ze leren erg veel (naast het feit dat hun lichaam ook nog erg in ontwikkeling is) en komen steviger in hun 'schoenen' te staan bij het vreemde huis waar ze heen gaan.

Later chippen is natuurlijk ook een goed plan, maar ik denk dat er dan veel mensen zijn die éérst hun pup ophalen en daarna pas laten chippen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:52

Wat kittens betreft: ik heb zelf een kitten dat een week of 4 oud was in huis genomen (opvang vanuit het asiel), en zij is bij ons gebleven. Ik merkte dat zij zich heel erg optrok aan mijn andere kat, die 1 jaar ouder is dan zij. Wat hij deed, deed zij na en zo is het toch een hele gezellige, normale kat geworden.

Ik wil dan ook niet zeggen dat álle katten die te vroeg (voor ze een week of 8-10 en bij voorkeur nog ouder zijn) weggehaald worden bij hun moeder problemen krijgen. Maar wat je bijv. wel ziet met katten die met een week of 6 weggehaald zijn bij hun moeder is dat hun zuigbehoefte er nog is, en vaak krijg je die nooit meer helemaal weg en zit je kat aan stofjes te lebberen. Grappig ja, en niet schadelijk... maar dat doet je kat niet voor niks, die heeft iets gemist! Mijn kat doet dit ook nog steeds.
De ander heeft tot 10 weken bij z'n moeder gezeten (ook een opvangnestje, ik ving ze op en heb hem gehouden). Die was gewoon veel completer toen zij vertrok. Hij had geen andere kat meer nodig om zich aan op te trekken, was heel erg sociaal, en snapte al veel meer van de wereld (dat de stofzuiger/deurbel/wasmachine etc. niet eng zijn en ga zo maar door).

In mijn ogen is het weghalen van kittens onder de leeftijd van minstens 8 weken dan ook dierenmishandeling. Ja, wellicht worden genoeg kittens op latere leeftijd hartstikke leuke katten. Maar vraag je ook eens af waarom je die kittens al met 6 weken wegdoet. Omdat het makkelijker is voor jezelf? Omdat de baasjes zo graag zo'n donzig pluizebolletje in huis willen hebben? ... Als dat waar is doe je het voor jezelf, maar persoonlijk denk ik liever na bij het welzijn van mijn katten en om die reden neem ik nóóit een te jonge kitten in huis (tenzij het als opvang is. Want mijn kat was dus ook al gedumpt met 4 weken).

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:52

Maar die moeder bljft echt niet tot 8 of zelfs 10/12 weken bij haar pups, echt niet. Bij katten weet ik dat niet. Maar een teef neemt na een week of 4, steeds meer afstand, het zogen doet haar dan pijn.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:56

Hier was ze tot een week of 5/6 anders heel intensief met de pups bezig. Ze liep wel eens wat vaker weg, maar dat was dan ook alles.

Je wilt toch niet zeggen dat als de moeder ze niet meer leuk vind, ze dan maar weg moeten? Want dat klopt dus niet bepaald. De interactie tussen de pups is ontzettend belangrijk.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:57

Sancha schreef:
rocymax schreef:
Oh nee, Sancha, absoluut niet >;) Ik ben helemaal geen voorstander :n
Eigenlijk zou ik het liefste willen dat iedere kitten tot 13 weken bij mams zou kunnen blijven. Het verbaasde en verontwaardigde me eigenlijk

verkeerd begrepen dan, sorry! :o

Geeft niets hoor Sancha :)

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:58

Ffortuna daar heb je wel een punt; waarom fokken mensen, omdat het zo leuk is of voor het geld? Waarom steeds maar weer meer dieren op de wereld zetten zonder te letten op specefieke ras kenmerken, en al doe je dat wel allemaal heel bewust, waarom dan? Hoeveel fokkers zijn er echt mee bezig het ras te verbeteren?

Maar goed dat is een andere discussie :7

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:58

Silly1972 schreef:
rocymax schreef:
Ik zat net even op de spaanse "marktplaats " te kijken en de kittens hier worden al afgegeven met 4 weken :+ Dit was een asiel/dierenbescherming, heel veel met 6 weken :+
Arme beestjes

Met 4 weken, beginnen ze pas net met wat vast voedsel te leren eten!

Ja idd, ik zat het ook geschokt en met verbazing te lezen, vooral omdat het bijna allemaal asielen waren waarvan je zou denken dat die toch wel zouden weten hoe het in elkaar steekt :(

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:02

Sancha schreef:
Hier was ze tot een week of 5/6 anders heel intensief met de pups bezig. Ze liep wel eens wat vaker weg, maar dat was dan ook alles.

Je wilt toch niet zeggen dat als de moeder ze niet meer leuk vind, ze dan maar weg moeten? Want dat klopt dus niet bepaald. De interactie tussen de pups is ontzettend belangrijk.

Nee, dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat ze vanaf dat moment niets meer van de moeder leren, hier gaan ze meestal een dag of 2 voor ze 8 weken worden, maar ook niet altijd allemaal tegelijk natuurlijk. 10 Duitse herdertjes van bijna 8 weken, dat is heeeel veel hond, en heel veel scherpe tandjes.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:04

Maarja fidele, dat weet je dus al voordat de teef gedekt wordt :+

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:05

rocymax schreef:
Maarja fidele, dat weet je dus al voordat de teef gedekt wordt :+

Ehhh wat bedoel je??

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:06

IK zit er ook net mee hoor dat ze met 7 weken plus, weg gaan! (nou ja, ik sta er altijd bij te janken, zeker bij de favorieten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:09

Fidele schreef:
Ffortuna daar heb je wel een punt; waarom fokken mensen, omdat het zo leuk is of voor het geld? Waarom steeds maar weer meer dieren op de wereld zetten zonder te letten op specefieke ras kenmerken, en al doe je dat wel allemaal heel bewust, waarom dan? Hoeveel fokkers zijn er echt mee bezig het ras te verbeteren?

Klopt, da's een andere discussie, laten we die maar niet voeren hier want die is in andere topics al vaak genoeg gevoerd.
(Overigens denk ik niet dat mensen voor het geld fokken hoor, ook bij raskatten hou je er vaak niet veel aan over, of juist het tegenovergestelde, lever je er op in. Maar da's ook een hele andere discussie :P )

Bentley26

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:09

Mijn kittens zijn met 6,5 weken al weg gegaan. Moederpoes toonde absoluut geen interesse meer. Nou wat moet je er dan mee? Als ze al zelfstandig eten en op de bak gaan. Heb 3 nestjes gehad. Gelukkig kleine nestjes. En kat is allang nu geholpen. Maar ze zijn allemaal na vrienden gegaan, en super sterke en gezonde katten geworden. Ik vind dat het verschilt per moeder kat.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:10

Fidele schreef:

Dit kan je je ook afvragen over mensen.........................

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:11

Bentley26 schreef:
Mijn kittens zijn met 6,5 weken al weg gegaan. Moederpoes toonde absoluut geen interesse meer. Nou wat moet je er dan mee? Als ze al zelfstandig eten en op de bak gaan. Heb 3 nestjes gehad. Gelukkig kleine nestjes. En kat is allang nu geholpen. Maar ze zijn allemaal na vrienden gegaan, en super sterke en gezonde katten geworden. Ik vind dat het verschilt per moeder kat.

Wat je er dan mee moet? Houden totdat ze groot genoeg zijn....Zoals al eerder gezegd, kittens leren heel veel van elkaar ook als de moeder zich er niet meer mee bemoeit.
Heel simpel. Niet fokken als je je er niet op ingelezen hebt (want dan had je dit tenminste geweten). En als ze er dan toch zijn, er fatsoelijk voor zorgen en ze een goede start van hun leven geven.
En daar valt ook onder dat je ze niet te vroeg laat verhuizen.

Bentley26

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:14

Voordeel is dan wel dat ze bij elkaar gebleven zijn. Mijn beesten komen niks te kort. En ja het karakter van mijn poes is nou eenmaal zo. Dus snap t verschil niet. Of ze nou in de doos in mijn huis zitten of die bij me vriendin..... ( of lopend in de woonkamer) Joh genoeg nesten mee gemaakt.... weet donders goed waar ik mee bezig was.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:20

Fidele, dat als er veel pupjes komen de tandjes zeer gaan doen bij mams :+
Het lijkt me trouwens wel best moeilijk om afscheid te nemen van de hondjes als ze weggaan, En vooral als je er later achterkomt dat het pupje toch niet zo heel geod is terecht gekomen, of gebeurt dat nooit?

Bentley26

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:22

Ik heb mijn pups met contract verkocht...... altijd doen!

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:23

En wat houdt dat dan in, dat als je ziet dat de eigenaar niet goed is voor zijn dier je het dier terug mag eisen??
Ja het is gewoon interesse hoor, heb nog nooit een nestje van wat dan ook gehad, en ik ben ook af en toe een beetje blond :o?