Asiels nu al bomvol, mensen denk na voor je gaat fokken....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:39

ik heb 5 honden die allemaal uit het asiel komen (4 rashonden en 1 kruising ;) )
ik heb daar alle informatie gekregen die ze konden geven over de herkomst en het karakter van de hond, ze denken mee of de hond wel bij je situatie past, ik kreeg ruim de kans om onze andere honden met de nieuwelingen te laten kennismaken, ...
niks dan lof voor wat zij voor elkaar krijgen met ontzettend beperkte middelen _/-\o_

er zullen vast wel asiels zijn waar het er anders aan toe gaat, maar ga ze alsjeblieft niet allemaal over één kam scheren :n

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:41

Citaat:
Dan doe je je kind toch weg

Dan krijgen we weer het probleem dat de kindertehuizen vol zitten..... Ook voor kinderen geldt dat je beter eerst zelf een nieuw baasje kunt gaan zoeken!!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:47

fojoe schreef:
ik heb 5 honden die allemaal uit het asiel komen (4 rashonden en 1 kruising ;) )
ik heb daar alle informatie gekregen die ze konden geven over de herkomst en het karakter van de hond, ze denken mee of de hond wel bij je situatie past, ik kreeg ruim de kans om onze andere honden met de nieuwelingen te laten kennismaken, ...
niks dan lof voor wat zij voor elkaar krijgen met ontzettend beperkte middelen _/-\o_

er zullen vast wel asiels zijn waar het er anders aan toe gaat, maar ga ze alsjeblieft niet allemaal over één kam scheren :n

Dan denk ik serieus dat jij een uitzondering hebt gehad, die er goddank ook nog blijken te zijn!

fojoe

Re: Asiels nu al bomvol, mensen denk na voor je gaat fokken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:22

als een asiel ook als pension gaat fungeren, denk ik dat het niet anders kan dan fout gaan.
pensionklanten brengen nu eenmaal geld op, terwijl van de afstands- en adoptiepremies van afgestane of gevonden honden hun kosten niet eens betaald kunnen worden.
pensionhonden om de kas te spijzen lijken dan vast heel aantrekkelijk, maar dan wordt het gevaar wel groot dat geldwinst het hoofddoel wordt in plaats van dieren helpen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:39

Ragebol1977 schreef:
Stamboomfokkers, althans degenen die volgens de regels van de rasvereniging fokken, fokken naar de vraag en niet om zomaar te fokken.
Ze hebben een beleid. Het is heel duur om volgens die regels te fokken. Dus je zorgt er echt wel voor dat je eerst voldoende vraag hebt voordat je uberhaupt aan een nest fokken denkt. Verder werk je met een contract, tenminste de goede fokkers, je blijft je leven lang verantwoordelijk voor de pups die jij gefokt hebt.
Ik geef niet op hobbyfokkers af, maar het is wel zo dat er doorgaans een stuk minder goed over nagedacht is en het alleen maar voor de "leuk" is geweest of om er een paar centen aan te verdienen over de rug van het dier.
De achterliggende gedachte bij een kruising was in elk geval niet om het ras te verbeteren.

Verder zorgen goede fokkers ervoor dat het ras niet uitsterft en gezonder wordt. Kruisingen zullen nooit uitsterven want die blijven er wel komen door de gemakzucht van mensen.

Je hoeft mij het hele verhaal over stamboom fokken niet te vertellen. Het hondenoverschot gaat er niet door weg. Verbeter de wereld en begin bij jezelf. Als de fokkers het zo zielig vinden, moeten ze zelf ook geen honden meer op de wereld helpen. Is er vraag naar stamboomhonden? Jammer dan. Eerst het overschot wegwerken, dan nemen ze maar een andere hond. Toch fokken? Dan vinden de fokkers het toch weer niet zó zielig dat er honden zonder baasje zijn.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:43

Diablo schreef:
Ragebol1977 schreef:
Stamboomfokkers, althans degenen die volgens de regels van de rasvereniging fokken, fokken naar de vraag en niet om zomaar te fokken.
Ze hebben een beleid. Het is heel duur om volgens die regels te fokken. Dus je zorgt er echt wel voor dat je eerst voldoende vraag hebt voordat je uberhaupt aan een nest fokken denkt. Verder werk je met een contract, tenminste de goede fokkers, je blijft je leven lang verantwoordelijk voor de pups die jij gefokt hebt.
Ik geef niet op hobbyfokkers af, maar het is wel zo dat er doorgaans een stuk minder goed over nagedacht is en het alleen maar voor de "leuk" is geweest of om er een paar centen aan te verdienen over de rug van het dier.
De achterliggende gedachte bij een kruising was in elk geval niet om het ras te verbeteren.

Verder zorgen goede fokkers ervoor dat het ras niet uitsterft en gezonder wordt. Kruisingen zullen nooit uitsterven want die blijven er wel komen door de gemakzucht van mensen.

Je hoeft mij het hele verhaal over stamboom fokken niet te vertellen. Het hondenoverschot gaat er niet door weg. Verbeter de wereld en begin bij jezelf. Als de fokkers het zo zielig vinden, moeten ze zelf ook geen honden meer op de wereld helpen. Is er vraag naar stamboomhonden? Jammer dan. Eerst het overschot wegwerken, dan nemen ze maar een andere hond. Toch fokken? Dan vinden de fokkers het toch weer niet zó zielig dat er honden zonder baasje zijn.

Je kan niet verwachten dat fokkers, die hun brood verdienen met fokken, ineens massaal stoppen met fokken.
Nee, de kopers van pups moeten eens verder gaan denken als ze een "schattige" pup zien of ze er wel voor kunnen zorgen en het dier aan kunnen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:55

Een stamboomfokker die ik laats sprak heeft het probleem dat ze haar puppies niet meer kwijt krijgt. En zij niet alleen ook andere fokkers blijven met nesten zitten.
Toen mijn collie overleden was, wilde ik een hond uit het asiel. Maar je zoekt toch naar een hond die bij je past anders begin je er niet aan. En ikzelf ben meer het type van een zachtmoedige hond die geen jachtinstinct heeft en het gehoorzaamheidsgen bezit. Dan wordt de keuze al beperkt en uiteindelijk kom je bij de collie weer uit. Alleen die zaten er niet in het asiel en dus ga je naar de fokker. Maar intussen zie ik hier overal leuk mengelingen rond lopen. Denk dat je het beide niet moet veroordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:59

Ik denk dat dit ook geld voor paarden, ik heb hier al een topic over geopend. Maar vaak zijn het toch de broodfokkers die niet nadenken over waar hun kroost belandt...

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:02

Diablo schreef:
Ragebol1977 schreef:

Verbeter de wereld begin bij jezelf? Ik heb mijn taak er wel opzitten. Van alle honden die ik had en dat waren er veel is alleen Lola geen afdankertje geweest. Hetzelfde geldt voor de rest van mijn dieren. Ja het is zeker jammer als een ras uitsterft , laten we vooral niets behouden voor de toekomst.
Ik wil best met mensen in discussie maar dan wel met mensen die daadwerkelijk ook iets te vertellen hebben. In plaats van gebakken lucht te verkopen.

Hetzelfde geldt trouwens voor paarden bijvoorbeeld. Je blijft altijd mensen houden die potentiele salamies fokken gewoon omdat het verkopen van een veulen centen oplevert en het zo "leuk" is. Het paardenoverschot gaat er ook niet van weg toch houdt dat de fokkers van raspaarden of paarden met een goede stamboom niet tegen. En waarom? Omdat zij daadwerkelijk iets bijdragen aan het in stand houden van een bepaald ras of ene bepaalde bloedlijn die zich heeft bewezen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:10

Waarom is hier een duidelijk verschil tussen fokken met stamboom en broodfok. De meeste broodfokkers leveren een pup met stamboom. Een pup wat geen stamboom heeft is niet meteen van een broodfokker!!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:11

meeste broodfokkers leveren naar mijn weten geen pups met stamboom maar met een paspoort en weetikveel wat.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:14

wat een zwart wit gedachte,dus mensen die een hond met stamboom kopen doen deze hond nooit weg??

gek is dat dan dat de meeste opvangers hier stamboomhonden zijn ( en ja ook uit asiels dus)....

zolang er mensen zijn die dieren nemen zullen er altijd wel dieren zijn die om wat voor reden dan ook een nieuwe huis moeten zoeken,het is niet anders,er zijn dingen in je leven waar je je niet op kan voorbereiden,en dan zal je een nieuw huis voor een huisdier moeten zoeken,en lukt dat niet via een particuliere manier,dan is het toch fantastisch dat er asiels zijn,denk dat we anders ,(zoals in vele landen) erg veel zwerfdieren zouden hebben.

asiels bestaan er werkelijk al járen en zullen altijd wel blijven bestaan,en er zijn mensen die een asielhond adopteren en er zijn mensen die willen dat niet,het zou toch van de zotte zijn dat je geen keuze meer mag hebben omdat je altijd een asieldier moet kiezen,en dan hoeveel mensen die pro asieldier adopteren zijn,hebben werkelijk een asieldier opgehaald??

ik kan rustig zeggen,dat van de 15 honden in de afgelopen 10 jaar die hier gekomen zijn,er 3!!! zelf als pupje gekocht zijn,de rest zijn gedumpte 2de hands honden...

prima honden overigens hoor...

en dan zou ik nog wat willen vragen,hier zijn wat cijfers:

en nederland leven 1,8 miljoen honden...

per jaar is er vraag naar 180.000 puppies...

hiervan worden er met stamboom 50.000 van verkocht

van particuliere nestjes (pretnestjes) zonder stamboom en kruisingen : 30.000 van verkocht

via import worden er 100.000 hondjes verkocht.

maw,waar iedereen zo tegen is,het pretnestje wat aan huis gefokt is,is de minste factor die voor de volle asiels zou zorgen als je de cijfers bekijkt.

en dan nog een andere vraag,voor alle stamboomliefhebbende mensen, :

hoe zien jullie stamboomfokker opfokken tegen de vraag van 180.000 pupjes per jaar zonder een fokfabriek aan te leggen,en hoe zien jullie dat de bloedlijnen dan verbeterd blijven worden,als er tegen zo'n vraag opgefokt moet worden??

plus hoe denken jullie dat de prijzen dan liggen van deze stamboomhondjes?

en wat zou er dan in het asiel zitten? geen honden meer,of alleen stamboomhondjes??

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:16

Er worden van de pretnesten 30.000 verkocht, hoeveel blijven er over?
Kan je misschien de bron van die cijfers vermelden?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:26

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:30

Chubby schreef:
Elke hondenkoper die een pup aanschaft van een pretnestje, is een koper minder voor een asieldier. Het feit dat er maar relatief weinig rashonden in het asiel zitten, maar je daar meestal de 'marktplaatskruisingen' treft, zegt toch eigenlijk al wel genoeg?!

Intriest dat mensen hun huisdier zo aan de kant kunnen schuiven. Ik kan het me zó niet voorstellen ;(

goh......vreemd dat ik altijd met zuivere rashonden thuis ben gekomen vanuit het asiel.
ik heb in de jaren meerdere honden uit het asiel gehaald en altijd waren dat rashonden,nog bloedmooie ook.....
net de laatste [huidige] is een kruizing.
zij is in het asiel geboren,de moeder was daar zonder melding van dracht gedumpt [moeder was ook zuiver]

*gaat nu verder lezen*

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:32

Je bent dan iets vergeten.

Stamboom fokkers 50.000 puppies per jaar fokken en broodfokkers fokken 30.000 puppies per jaar zodat 100.000 puppies uit andere onduidelijke kanalen komen (puppyfarms)?

Ik denk dat ze met broodfokkers pretnesten bedoelen. Want puppyfarms zijn in mijn ogen broodfokkers. Ze hebben het misschien iets anders geformuleerd.
Tja nog zoiets, koop je een hond met stamboom, vermits de fokker is aangesloten bij een rasvereniging die de belangen van de hond voorop stelt, dan weet je in elk zeker dat je niet meewerkt aan broodfok.
Bij een hond zonder stamboom is dat maar de vraag, je moet dan op het woord van de (brood)fokker vertrouwen.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:32

Diablo schreef:

Je hoeft mij het hele verhaal over stamboom fokken niet te vertellen. Het hondenoverschot gaat er niet door weg. Verbeter de wereld en begin bij jezelf. Als de fokkers het zo zielig vinden, moeten ze zelf ook geen honden meer op de wereld helpen. Is er vraag naar stamboomhonden? Jammer dan. Eerst het overschot wegwerken, dan nemen ze maar een andere hond. Toch fokken? Dan vinden de fokkers het toch weer niet zó zielig dat er honden zonder baasje zijn.[/quote]

_/-\o_

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:33

ik koop zelf ook zonder stamboom,ik heb echt niets met een lijstje met namen :n

en ik zou dat graag zo willen houden,ben ook altijd erg blij dat er mensen zijn die thuis een nestje fokken,en de pupjes liefdevol groot brengen waar ik dan een hondje kan kopen :D

zou het toch wel wat vinden als ik perssee een hond met stamboom zou moeten kopen,ik ben echt totaal niet overtuigd van de eeuwige verkochte gezondheid die je zou moeten kopen via een papiertje,plus dat ik stamboomhonden gewoon veel te duur vind...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:34

Ragebol1977 ,ik had al geschreven 30.000 via pretnestjes,ik vind een pretnetjes niet altijd broodfokkers,de grote puppyfarms wel...

:)

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:39

kimmie261 schreef:
ik koop zelf ook zonder stamboom,ik heb echt niets met een lijstje met namen :n

en ik zou dat graag zo willen houden,ben ook altijd erg blij dat er mensen zijn die thuis een nestje fokken,en de pupjes liefdevol groot brengen waar ik dan een hondje kan kopen :D

zou het toch wel wat vinden als ik perssee een hond met stamboom zou moeten kopen,ik ben echt totaal niet overtuigd van de eeuwige verkochte gezondheid die je zou moeten kopen via een papiertje,plus dat ik stamboomhonden gewoon veel te duur vind...

Dat kan en dat mag. Alleen ben je er dan niet zeker van of je de broodfok in stand houdt.
Ieder moet voor zichzelf weten waar hij zijn hond/kat/paard vandaan haalt, daar gaat het niet om. t Is alleen zo dat de fokkers van deze pretnesten totaal geen garanties bieden wat betreft hun beleid en intenties. Je moet het met het gesproken woord doen.
Pretnestjes hoeven geen broodfokkers te zijn, beslist niet, maar met het hondenoverschot dat er nu heerst en de puppyfarms die nog steeds niet hard genoeg aangepakt worden is het wel handig als dit soort mensen zich de komende jaren even achter hun oren krabben voordat ze weer een nest op de wereld pleuren.

wilweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:48

Nikki__ schreef:
fojoe schreef:

Dan denk ik serieus dat jij een uitzondering hebt gehad, die er goddank ook nog blijken te zijn!

Ik kom uit dezelfde regio maar ik vraag me toch af waar je die rotervaring opgedaan hebt.
Spijkenisse is af en toe niet al te gezellig, maar Rotterdam heb ik echt super ervaringen mee hoor.
Fijne hond weggehaald, ze hebben haar en paar dagen vastgehouden voor me, beestje 2 weken op proef en ben er in die paar dagen dat ze nog niet thuis kon wel elk dag geweest om haar uit te laten en vast te wennen aan elkaar. Super lieve meiden daarzo!
En eerlijk, want ik ging voor een ander maar die gingen ze niet plaatsen bij een vrouw omdat hij echt een mannenhond was en zelfs gebeten had naar 1 of 2 vrouwen.

Spijkenisse ben ik 3 weken terug nog geweest om wat restspullen te brengen van mijn overleden kat, waren ze enorm dankbaar voor en blij mee.

Dus zo negatief vind ik het niet....

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:53

Ik heb jammer genoeg men kat van nog geen jaar moeten wegdoen. wegens men zwangerschap ik mocht ze echt niet houden risico was te groot. Zij is echter bij mensen gegaan die ik ken en vertrouw. Na mijn zwangerschap doe ik het die mensen niet aan om ze terug weg te halen bij hun. Maar ga ik naar het aziel 1 Kopen. Bewust geen kit maar een kat van een jaar of twee. Je weet dat de katten er 100¨% zijn. En niet zoals je ze soms van internet kan plukken. Mijn border collie van 2 jaar half mag zeker en vast niet weg ook al komt er een kindje. DE hond blijft wie weet waar ze dan zou komen. Mag er niet aan denken. :-(

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:57

lifaya schreef:
spicegirl schreef:
fokken doe je met een ras, verder is het vermeerderen.

niet helemaal mee eens. Als je bewust kiest om je abbesijn poes te laten dekken door een bengaal kater zie ik het niet als vermeerderen. Als beide katten zijn getest op ziektes en papieren hebben en je bewust dus voor deze kruising kiest, vind ik het niet erg. Dan fok je om evt te verbeteren. Ik vind zowel een abbesijn als bengaal super leuke katten en goedkoop zal zo'n kruising ook niet zijn, denk 300 a 400 euro, ookal is het zonder papieren

wat een gelul. hoe meer we fokken, hoe verder we van de natuur verwijderd raken. we zijn werkelijk misselijkmakend bezig met onze smerige verbeterdrang. wat maakt ons wijzer dan de natuur? hoe vaak is ons al bewezen dat de natuur slimmer is? een van onze bekendste medicijnen is antibiotica en zelfs daar vindt de natuur een antwoord op. een van de bekendste ziektes die er is is de griep, maar anno 2011 zijn er nog steeds vormen die we niet overwonnen hebben. ondertussen denken we wel dat we "rassen" in stand moeten houden (want wij hebben ooit besloten dat een geisoleerde groep honden/katten geen geisoleerde groep honden/katten maar een "ras" is), in veel gevallen met oogkleppen op omdat er ik-weet-niet-hoeveel rastypische problemen voorkomen (die er nooit geweest waren als ze niet behouden maar uitgemiddeld zouden worden). vervolgens wordt een bepaald ras (bv. de stafford) gekoppeld aan een bepaald type, alsof het nike-sneakers zijn.

ik heb 2 bastaardkatjes die gezond & gesteriliseerd zijn, goed te eten krijgen en waar prima voor gezorgd wordt. 1 v/d 2 ziet niet zo best, maar dit is moeilijk te achterhalen gezien ze het perfect camoufleert door d'r andere zintuigen in te zetten.

er worden ook genoeg blinde of dove mensen geboren, maar bij dieren is een aangeboren mankementje of het feit dat de kat v/d buren er leuker uitziet ineens een probleem.

papieren, stamboom, ras, wat een gelul. denk eerst eens goed na over OF je een huisdier wil, en zo ja, kijk dan eens om ras heen en kies een beestje dat jou iets doet.

verder: als je vantevoren al weet dat jouw huisdier en jouw toekomstige kind niet samengaan, maak dan vantevoren een keuze.
Laatst bijgewerkt door Apostrof op 24-05-11 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

luanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:58

Wat een lastige discussie....
Punt 1, ik zoek een hond die qua ras en type bij me past. Mijn 1e hond heb ik een nestje bij gefokt, met als hoofdreden een hond voor mezelf. Na het overlijden van moederhond heb ik na 2 (!) jaar zoeken eindelijk een afgedankt herplaatsertje genomen. Nu kom ik er ook achter dat ook al is de hond 1,5 jaar, je vaak de ellende van een ander krijgt...
Het gaat nu na een half jaar, en een gedragstherapeut al stukken beter :D Maar toch, om om te gaan met een hond die niet gesocialiseerd is, opgesloten heeft gezeten in de badkamer, en met trappen en slaan is opgevoed, is moeilijk.
Er zit een hartje van goud in, en wat er bij mij binnen komt gaat er niet meer uit, maar soms verzucht ik toch wel dat als ik ze vanaf pup af aan had gehad, ik de opvoeding wel totaal anders had gedaan....

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 13:02

@ luanova: da's ook mijn reden geweest om twee kittens te nemen. heb huisdieren voor m'n plezier, niet om tijd en geld te moeten investeren om wat een ander fout gedaan heeft eerst te corrigeren.
bakken tijd en geld kosten ze toch wel :)