Natural dogmanship

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 23:10

Inney schreef:
Kuggur schreef:
Oh geweldig, hier zaten we inderdaad op te wachten. "natural dogmanship" _O-
Ik zeg "oude wijn in nieuwe zakken", en ben het helemaal met Stef eens, commercieel geleuter, compleet met de goeroe taal.
Maar wat betreft trainingsmethoden niets nieuws onder de zon.
Enfin er zullen genoeg nitwits zijn die er hun geld aan gaan uitgeven...

Jammer dat mensen het zo sceptisch nemen. Had de titel misschien beter 'natuurlijk omgaan met je hond' moeten noemen. Het is echt ontzettend interessant. :j
En het is niet zoals met natural horsemanship dat je bijvoorbeeld boomloos bitloos, of helemaal 'kaal' gaat rijden. Je gebruikt geen speciale middelen of andere middelen met de opvoeding.
Het is alleen meer gericht op lichaamstaal en instinct.

En ik denk inderdaad dat veel mensen dit onbewust ook al doen. (Zoals het fier rechtop staan als je je hond 'straft' of waarschuwd, en het ontspannen als je hem beloond) Maar zoals ik al eerder zij, ik vind het erg interessant om er mee verder te gaan, en ook verder trainingen via deze methode te volgen. Zoals de mantraining bijvoorbeeld. (Speurwerk)

Ik richt momenteel een border collie af schapen te drijven. Daar doe je alles met" lichaamstaal en instinct". En dat doe ik niet "onbewust".
Zoals ik zei, oude wijn in nieuwe zakken.

NB. Sceptisch is een prima houding ten aanzien van dit soort "nieuwe" methoden...

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 08:26

Ik dacht serieus dat het een grapje was. En dat ik hilarische foto's aan zou treffen van een natuurlijke omgang met je hond :') Nu vind ik de foto's wel grappig, maar dat is toch minder als je weet dat het serieus bedoeld is :P

Ach. ieder zijn ding hoor. Als de hond en het baasje het leuk vinden, lekker doen. Iedereen mag zelf weten wat hij met zijn tijd en geld doet zolang het uiteindelijk in het belang van het dier is.

En tsja, ik ben dan denk ik gewoon een simpele ziel. Heb hondjelief toen hij heel klein en schattig was een paar keer flink moeten corrigeren. In zijn pubertijd een paar keer. En verder doet hij eigenlijk nooit iets verkeerd. Is gek op aandacht en doet daar alles voor. Loopt altijd los, komt als ik roep, wacht als ik zeg dat hij moet wachten. Als ik mijn vinger omhoog houd gaat hij zitten, hand ophouden is pootje geven, vinger omlaag is liggen, vinger opzij is omrollen, vinger en arm opzij is om mij heen lopen en als ik mijn been naar voren zet loopt hij er tussendoor. Vindt ie helemaal prachtig. En als ik een stok of bal weggooi gaat hij het halen en brengt het terug. Zijn beloning is dat ik het weer weggooi en hij er weer achteraan mag :D Is geen enkele cursus aan te pas gekomen, gewoon gezond verstand. Ik heb zelf met een andere hond trouwens wel eens een cursus gehoorzaamheid gedaan. Als je de principes kent, is het allemaal vanzelfsprekend.

Nu heb ik ook een 'makkelijke' kruising. Border collie x bobtail. Enorme 'will to please' en intens goedaardig.

Enige manier om hem een beetje pittig te krijgen is flink stoeien, dat doen we ook gewoon hoor. Inclusief gegrom (van zijn kant, ik ga echt niet grommen :D) en knauwtjes. Aan het einde duw ik hem wel altijd een keer naar de grond, klaar is klaar en dan is hij degene die zich moet 'overgeven'. Oftewel, liggen op zijn zij en pas weer opstaan als ik het toe sta. Flink dominant spelletje waarvan ik begrijp dat je dat niet met elke hond zomaar kunt doen. Maar bij ons gaat dit prima en hij vindt het prachtig.

kohtje

Re: Natural dogmanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 08:44

Eerlijk gezegt moet ik wel lachen om de foto's dat je samen op jacht gaat door op handen en voeten naast je hond te gaan zitten.
Voor de rest is dit in mijn ogen een nieuwe goeroe die gewoon zijn geld wil verdienen. Zit al meer dan 35 jaar in de honden en heb al vanalles voorbij zien komen. Denk dat het voor alles een koekje tijdperk nu weer wat voorbij is en we een nieuw tijdperk in gaan. Net als Barff ook weer over gaat en er weer wat nieuws komt. Dat zal je altijd blijven houden.
Als jullie je fijn voelen bij deze manier ,lekker blijven doen.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 08:58

Marloes__ schreef:
'Een hond op zijn rug gooien'... Daar krijg ik echt de kriebels van, ik kan daar helemaal niks mee. Ik heb 2 totaal verschillende honden, en ik vind ook dat je in alle tijden honden niet in hokjes moet plaatsen. Dit heb ik zeker wel geleerd nadat ik Buddha kreeg. (Doof & Rage syndroom). Een hond opvoeden is je verstand gebruiken.

Wat betreft het Natural Dogmanship moet ik eerlijk zeggen dat ik ook een beetje kriebels krijg. Net zoals dat ik kriebels krijg van mensen die ik op straat 'SSHTT' hoor roepen. Want dat hebben ze immers van CM geleerd. Dat betekent niet dat ik deze methodes fout vind, maar ik vind het commerciële plaatje er achter wel fout. Ik vind het overigens wel leuk/ interessant om me in elke methode wat te verdiepen, maar over deze 'Natural Dogmanship' zie ik alleen nog wat vage termen voorbij komen.

Dat vind ik idd ook jammer, dat heel veel mensen CM gaan doen, terwijl ze er geen drol van weten :+
De methode van Cesar is goed, maar niet voor alle honden. Hij behandeld ook altijd de extreme honden. Je moet er voor jezelf een tussenweg in vinden, wat goed voelt voor jou en de hond.
Kijk, ik vind het lastig om via internet uit te leggen hoe wij het precies doen. Het liefst zal ik jullie allemaal uitnodigen naar onze cursus :')
Maar ik denk dat dat helaas niet mogelijk is, haha.

Heel veel mensen zeggen: Je gezonde verstand gebruiken. Ja, tuurlijk, dat is het voor het grootste deel. Want alles klinkt verder heel logisch, omdat je gewoon terug kunt denken aan het instinct. Maar als je verder traint, en verder gaat, gaat het wel anders als de trainingsmethoden die [b]ik[b] tot nu toe heb ervaren en heb gezien in mijn omgeving.