Welke hond voor mijn teef?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Poosje81

Re: Welke hond voor mijn teef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 19:12

Verdere discussie over wel/niet fokken is hier niet meer noodzakelijk, dat mag en kan in het centrale topic hierover. Graag verder ontopic ;)

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 19:17

Hhilde schreef:
Een labradoodle is geen ras en wordt ook geen ras. Hebben ze geprobeerd met allemaal teacups, is ook niet gelukt. Een labradoodle is gewoon een ordinaire kruising met een leuk naampje erop. Als ik ga fokken met mijn reu en de teef van m'n vriendin heb ik ook niet een nieuw ras, enkel puppies waar ik de naam 'beaglejeed' op kan plakken.

Er is wel degelijk een stamboek voor de Austrailian labradoodle en daar worden wel degelijk besloten clubdagen voor georganiseerd. Het is alleen nog niet erkend door de FCI (of raad van beheer), maar dat zijn zoveel rassen niet. (zoals de Boerboel)

edit: ontopic: ik zou als ik jou was TS, kijken naar het karakter van de ouders. Wat vind je belangrijk en wat moeten ze kunnen? Als je voor een leuke gezins hond gaat zou ik voor de golden of flatcoated retriever gaan. Ik vind persoonlijk een weimeraner niet voor iedereen geschikt en een labrodoodle vind ik zelf een erg afgeleide hond.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:20

Dorienn schreef:

Het is absoluut geen garantie dat TS gezonde honden gaat fokken. De meeste erfelijke afwijkingen waarop gecontroleerd is vererven autosomaal reccesief en het kan dus heel goed zijn dat moeder en vader allebei goed door de testen komen maar wel allebei drager zijn van hetzelfde erfelijke gebrek. Met als uitkomst dat er dus lijders (honden met een erfelijk gebrek) worden geboren.
Zonder kennis van de lijnen (geen stambomen) weet je nooit waarmee je fokt.

Testen is altijd beter dan niet testen, maar het gaat veel te ver om te zeggen dat TS gezonde honden fokt aangezien het testen van alleen de ouderdieren daar helemaal geen duidelijkheid over geeft.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:59

omdat je met verschillende genen kruist is deze kans al heel klein ThePast03. Weet TS iets over de ouders van de ouders? Daarin heb je gelijk, weet je de stamboom kan je zien welke ziektes er zijn en hoe die overerven. Maar veel erfelijkte ziektes zijn bepaald door meerdere allelen. De kans dat je daar allemaal recessiviteit hebt is klein. Bovendien kan een gemuteerd allel enkel overerven als de mutatie niet in de autosomen ligt.
Beide ouderdieren zijn getest. Als je het versimpelt en je zegt dat ze beide heterozygoot zijn (2allelen) voor een erfelijke aandoening heb je 1 pup op 4 dat ziek is. Maar eigenlijk zijn er vaker meerdere genen in het spel zodat de kans kleiner wordt.

Ik zie liever een kruising dan zo een doorgefokte mechelse herder met lage heupstand. Dat wordt als goed aangezien, terwijl die dieren eronder lijden. Mag van mij ook als erfelijke ziekte aangegeven worden. Net zoals franse buldogjes met ademhalingsproblemen ed..

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:04

Een kruising van bijvoorbeeld een Duitse Dog x een Labrador zou ik niet zo vrolijk van worden, ivm alleen al de hoge risico's op HD en ED....

Maar bij compleet onherleidbare kruisingen ben ik het wel met je eens. Die zijn denk ik een stuk gezonder.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:08

Sancha schreef:
Een kruising van bijvoorbeeld een Duitse Dog x een Labrador zou ik niet zo vrolijk van worden, ivm alleen al de hoge risico's op HD en ED....
Maar bij compleet onherleidbare kruisingen ben ik het wel met je eens. Die zijn denk ik een stuk gezonder.

daar geef ik je helemaal gelijk in.

Kruisen/fokken is jammer genoeg niet zwart-wit.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 10:15

Dorienn schreef:
Ik zie liever een kruising dan zo een doorgefokte mechelse herder met lage heupstand. Dat wordt als goed aangezien, terwijl die dieren eronder lijden. Mag van mij ook als erfelijke ziekte aangegeven worden. Net zoals franse buldogjes met ademhalingsproblemen ed..

eens :)