Wat te doen? Hond heeft zijkant van zijn hoofd open!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ragebol1977

Re: Wat te doen? Hond heeft zijkant van zijn hoofd open!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 07:43

Beetje laat, maar het is niet besmettelijk.
Het is puur ontstoken huid omdat open gekrabt is en er bacterien aan de poten van de hond zitten.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 09:32

Jeetje, wat een gemene plek zeg! Gelukkig heb je genoeg tips gekregen. Laat je ons nog even weten hoe het bij de DA was? :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 09:43

Ragebol1977 schreef:
Beetje laat, maar het is niet besmettelijk.
Het is puur ontstoken huid omdat open gekrabt is en er bacterien aan de poten van de hond zitten.

:roll:

TS, het is dus niet besmettelijk en ik kan me voorstellen dat als je zo met die hond bezig bent dat je je later afvraagt of het besmettelijk kan zijn voor je eigen hond.

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 09:58

Bedankt weer voor de reacties! Ik kan de eigenaar nu niet bereiken, vermoedelijk is hij al bij de DA. Zodra ik meer weet laat ik het jullie meteen weten! Bedankt voor alle hulp/tips en adviezen!

MamboBeach: Hm, ik had het op een hele andere manier gelezen. Beetje laat als in met reageren, haha. Maar het klopt wat je zegt, toen ik gevraagd werd om te komen had ik nooit zoiets als dit verwacht! Pas toen ik er een poosje was begon ik het mij af te vragen.

Edit: Ik heb nu via msn contact met de eigenaar. De wond ziet er al veel beter uit, hij is mooi opgedroogd en lijkt nu gewoon op een schaafwond. De eigenaar twijfelt nog of hij het nog even aan kijkt of toch naar de DA gaat. Dit omdat de wond er al veel beter uit ziet.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:11

wiifke schreef:
Bedankt weer voor de reacties! Ik kan de eigenaar nu niet bereiken, vermoedelijk is hij al bij de DA. Zodra ik meer weet laat ik het jullie meteen weten! Bedankt voor alle hulp/tips en adviezen!

MamboBeach: Hm, ik had het op een hele andere manier gelezen. Beetje laat als in met reageren, haha. Maar het klopt wat je zegt, toen ik gevraagd werd om te komen had ik nooit zoiets als dit verwacht! Pas toen ik er een poosje was begon ik het mij af te vragen.

Edit: Ik heb nu via msn contact met de eigenaar. De wond ziet er al veel beter uit, hij is mooi opgedroogd en lijkt nu gewoon op een schaafwond. De eigenaar twijfelt nog of hij het nog even aan kijkt of toch naar de DA gaat. Dit omdat de wond er al veel beter uit ziet.

Ik bedoelde het ook als in laat met reageren, nam aan dat je inmiddels wel thuis was :')

Ik zou als ik de eigenaar was toch even langs de DA wippen voor een kuurtje antibiotica. Het is zo'n grote plek, daar kan de hond wel wat hulp bij gebruiken.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:48

Ik zou inderdaad toch ook maar even een bezoekje brengen aan de DA... Ook gezien zijn oor :).

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:50

Ragebol1977 schreef:
wiifke schreef:

Ik bedoelde het ook als in laat met reageren, nam aan dat je inmiddels wel thuis was :')

Ik zou als ik de eigenaar was toch even langs de DA wippen voor een kuurtje antibiotica. Het is zo'n grote plek, daar kan de hond wel wat hulp bij gebruiken.

Y;( :')

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 15:23

Ragebol1977: Haha, ja toen lag ik al een paar uurtjes diep in coma! :D

Morgen bezoekje DA, inderdaad ook vanwege zijn oor. De wond ziet er al veel beter uit zo op het eerste gezich, durf er eigenlijk niet met mijn blote handen aan te komen. Er zit veel haar overheen dus niet zo heel duidelijk te zien. Gister leek het echt of zat er helemaal geen haar meer op de wond..

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:31

Je mag het haar rustig voorzichtig wegknippen. Dit is alleen maar goed. Als je het voorzichtig doet doe je de hond ook geen extra pijn.

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 15:38

Dat durf ik eigenlijk niet zo goed. Hij is ontzettend bewegelijk met zijn kop, was gister ook erg lastig met het schoonmaken.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:52

Heb je toevallig een verbandschaar in het EHBO koffertje zitten? Ik ken de hond niet maar ik gok dat je hem het beste af kan leggen op de grond en dan zijn kop bij je op schoot leggen. Dan is het het even een kwestie van een beetje oortjes kriebelen en wachten tot hij rustig is.
Bij mijn vorige reu ging ik zelf altijd in kleermakerszit op de grond zitten en dan nam ik zijn kop op schoot.
Dan lukte het bij hem wel.

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 16:15

Nee, geen verbandschaar. Waarom kies je voor een verbandschaar? Gisteravond lukte het op een gegeven moment wel aardig zolang ik hem op zijn hoofd kriebelde. Ben bang dat meneer niet blijft liggen, is veel te druk in zijn koppie. :+

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:25

Een verbandschaar zit zo'n hoek in en heeft een botte punt. Als hij zijn hoofd toch plotseling mocht bewegen dan kan daar in elk geval niets mee gebeuren.
Aaagh , t is altijd wel sneu die hotspot. Doe hem maar een lekkere aai over zijn bol geven.

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:29

klein tipje: vaseline of uierzalf neemt ook beetje jeuk weg.. (geeft overigens wel troep in huis (A) )

Veel succes!

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 18:32

Morgen gaat hij naar de da, morgen ochtend bel ik meteen voor een afspraak.
Haha ragebol1977; dat wordt morgen het eerste wat ik doe! Dat zal hij zeker waarderen!

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 11:41

We zijn net terug van de DA. Hij was een beetje bang voor Diesel.. :=
Echt naar de wond heeft hij niet gekeken, hij heeft wel geprobeerd te scheren maar gaf al heel snel op. Er is een antibioticakuur voorgeschreven voor het plek en hij heeft een injectie gehad tegen de jeuk.

Zijn oren is ook naar gekeken, deze waren niet helemaal schoon dus hiervoor hebben we oplossingmiddel gekregen wat zijn oren schoon moet maken en ook hiervoor weer een antibioticakuur.

Het plek was overigens 'een soort van eczeem' . Geen idee waar hij dat op heeft gebasseerd aangezien hij amper naar het plek heeft gekeken. Maargoed, hopen dat de antibiotica aanslaat!

Ragebol: Ik heb hem een een aai over zijn bol gegeven! :D

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:23

Heeft de DA de term acute pyodermie genoemd? Dat is niks anders dan een acute huidonsteking en ja, dat wordt ook wel hotspot genoemd.
Ik weet niet hoe gek die baas van Diesel is, maar mocht dit niet helpen dan wil ik alsnog wel een tube panalog voor je regelen hoor.

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 12:35

Nee voor zover ik gehoord heb niet. Toen we vroegen wat het precies was kwam het er ook wat raar uit 'uhh, ja een soort van uuuh eczeem, dat komt vaak bij andere rassen voor zoals een golden retriever en een rotweiler maar bij dit soort honden heb ik dat nog nooit gezien'. Maar dat kwam dan ook nog wel omdat er niet zo veel van zulke honden zijn. Ik heb er wel vertrouwen in dat het werkt, AB gaat infecties toch gewoon tegen? En anders overleg ik het wel even met het baasje van Diesel.

Heb net even bij Diesel gekeken maar de korst is er af, het is nu weer open ;(

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:38

Dat wordt weer knippen :D. Echt het is heel belangrijk dat je de haren eromheen en op de wond wegknipt, desnoods met 2 man. Als ik kon kwam ik die kant op om je helpen maar ik zit hier in DL zonder vervoer dus dat gaat niet lukken.
Het komt bij Bullmastiffs wel degelijk veel voor. Google maar eens op Bullmastiffkluppie, dat is een forum waar het vol staat over hotspot.
Enfin, elke dag even de wond schoonmaken met betadineshampoo en goed droogdeppen. Zorgen dat het zowel van binnen en buiten behandeld wordt.
t Komt wel goed hoor, duurt alleen even.

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 12:43

Hm, dan zal dat wel moeten. Even kijken hoe. Wat lief dat je det aanbiedt! Schoonmaken doen we ook met z'n 2en, anders is het bijna niet te doen. Gisteravond heb ik hem wel in mijn eentje ingesmeerd, lukte toen opzich wel aardig. Wij hebben de DA ook gevraagd of wij door moesten gaan met die Hydro zalf, dat mocht maar we moesten er geen wondermiddelen van verwachten.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:46

Het is een bullmastiff? dan is het op zeker een hotspot doordat hij bacterien in zijn wond
krabt.
Antibiotica halen, kijk maar es in zijn oor, waarschijnlijk heeft hij een oorontsteking, dit is een typisch bullenkwaaltje.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:48

wiifke schreef:
Nee voor zover ik gehoord heb niet. Toen we vroegen wat het precies was kwam het er ook wat raar uit 'uhh, ja een soort van uuuh eczeem, dat komt vaak bij andere rassen voor zoals een golden retriever en een rotweiler maar bij dit soort honden heb ik dat nog nooit gezien'. Maar dat kwam dan ook nog wel omdat er niet zo veel van zulke honden zijn. Ik heb er wel vertrouwen in dat het werkt, AB gaat infecties toch gewoon tegen? En anders overleg ik het wel even met het baasje van Diesel.

Heb net even bij Diesel gekeken maar de korst is er af, het is nu weer open ;(

Het is geen eczeem, dat is een k.tsmoes voor een dierenarts die het gewoon niet weet, is een bacterie, als hij het niet gelooft
dan moet hij maar een uitstrijkje maken.
Fok al tig jaar Bullmastiffs, bijna altijd oorontsteking, hoef je niet eens te zien maar is wel negen van de tien keer de oorzaak.
Geniepig kokje is het.

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 12:52

Bedankt voor je reactie. Het is inderdaad een Bullmastiff maar gekruisd met een Cane Corso, zoals al eerder in dit topic vermeld is. Een antobiotoca kuur heeft hij al, 2 stuks; 1 voor zijn oren en 1 voor zijn plek. :)

Ik zou het wel fijn vinden dat je iets netter reageerd en niet meteen met beschuldigingen tegenover de DA begint. :)

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:11

wiifke schreef:
Bedankt voor je reactie. Het is inderdaad een Bullmastiff maar gekruisd met een Cane Corso, zoals al eerder in dit topic vermeld is. Een antobiotoca kuur heeft hij al, 2 stuks; 1 voor zijn oren en 1 voor zijn plek. :)

Ik zou het wel fijn vinden dat je iets netter reageerd en niet meteen met beschuldigingen tegenover de DA begint. :)

Ik heb ook m'n twijfels bij de diagnose van jouw DA hoor en dat is niet omdat ie niet kundig is. Maar de molossers steken net iets anders in elkaar. Heeft bij mij ook even geduurd voordat ik een DA had die wist wat een molosser was en vooral hoe ie er mee om moet gaan. Ik rijd er nu dus 1,5 uur voor, maar er komt echt niemand anders meer aan mijn hond.

FF off topic, die van ons had een afgescheurde kruisband, maar hupte vrolijk door (met haar extreem hoge pijngrens). De 1e DA heeft gevoeld, nog eens gevoeld en vastgesteld dat het nooit gescheurd kon zijn. Die DA staat heel hoog aangeschreven en heeft heel veel verstand van honden op allerlei vlak, maar hier sloeg ie de plank volledig mis. Haar kruisband was wel degelijk volledig afgescheurd (kwamen we dus een half jaar later, AB, hernia spuiten e.d. achter). Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Ik zal nooit zeggen dat die 1e DA niet kundig is, maar van Molossers heeft ie geen verstand.

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 13:18

Ik snap jullie twijfels over de diagnose, die hebben wij zelf ook namelijk. Het ging mij meer op de manier waarop het gezegd werd. Maar ondanks de diagnose begrijp ik uit andere reacties dat de medicijnen wel gelijk zijn, of zit ik hier naast?

Oh bah, dat is wel een hele nare fout! Alles wel weer goed gekomen met jouw hond?
Volgens mij durfde deze DA ook niet zo goed naar Diesel zijn plek te kijken, Diesel ging namelijk (vanuit zijn enthousiasme) aardig tekeer tegen de DA. Maar hij zou nooit een vlieg kwaad doen!