Onze belgische haas is mama geworden!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 22:27

Geryon schreef:
Fijn dat het goed met ze gaat!

Even over het bijvoeden. Dat kan je beter niet doen. Zulke jonge konijntjes kunnen twee soorten melk niet aan en daar kunnen ze aan dood gaan.. Dus of moedermelk, of bijvoeden.. Dan loop je geen 'risico'. Het kan natuurlijk wel goed gaan, maar het is niet zo goed voor ze.

Zolans ze geen dunne buikjes hebben hoef je echt niet bij te voeden. Ook hoef je niet te wegen zolang ze volle buikjes hebben.

Ik zou maar niet bij bunnebunch.nl inloggen want dan word je topic gelijk gesloten omdat bb tegen nestjes is terwijl je geen fokker bent. En waarom, daar zijn erg goeie redenen voor..

Ik voed ze niet bij, blijkt zoiezo niet nodig omdat ze het gewoon goed doen.
Verder, wanneer ben je fokker?
Denk dat ik redelijk ''professioneel'' bezig ben met het fokken van mijn konijnen?
Het is geen oeps nestje en zeer nauwkeurig gekozen konijnen en ras.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 22:33

WWisecracker schreef:
Geryon schreef:
Fijn dat het goed met ze gaat!

Even over het bijvoeden. Dat kan je beter niet doen. Zulke jonge konijntjes kunnen twee soorten melk niet aan en daar kunnen ze aan dood gaan.. Dus of moedermelk, of bijvoeden.. Dan loop je geen 'risico'. Het kan natuurlijk wel goed gaan, maar het is niet zo goed voor ze.

Zolans ze geen dunne buikjes hebben hoef je echt niet bij te voeden. Ook hoef je niet te wegen zolang ze volle buikjes hebben.

Ik zou maar niet bij bunnebunch.nl inloggen want dan word je topic gelijk gesloten omdat bb tegen nestjes is terwijl je geen fokker bent. En waarom, daar zijn erg goeie redenen voor..

Ik voed ze niet bij, blijkt zoiezo niet nodig omdat ze het gewoon goed doen.
Verder, wanneer ben je fokker?
Denk dat ik redelijk ''professioneel'' bezig ben met het fokken van mijn konijnen?
Het is geen oeps nestje en zeer nauwkeurig gekozen konijnen en ras.

Dat klopt, maar een echte fokker fokt om het ras te verbeteren. Zoeken alleen de perfectste konijnen uit. Fokkers die gewoon fokken met twee (rasloze of ras) konijnen om ze te verkopen, worden broodfokkers genoemt. En een nestje zoals de jouwe vind ik meer een pretnestje. Verder niks mis mee hoor, aangezien jij je er veel over inleest, goede konijnen hebt en inderdaad professioneel bezig bent. Ik geef alleen wat uitleg en weerhou je van een reltopic op bunnybunch :P

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 22:42

Haha oke,

Aan de ene kans is het een pretnestje ja.
Maar ik ben zeker voor het verbeteren van het ras, en wil er ook zeker mee naar de tentoonstelling gaan.
Daarbij zoek ik echt een goed partner voor haar uit (met behulp van een Echte fokker die hier al jaren mee bezig is).
Je moet ooit beginnen, met het professioneel fokken. Dat doe of ben je niet in 1 dag.
Ik ga niet voor een pretnestje 40 minuten rijden met de auto voor een goede partner ;)

Maar snap je punt hoor, zeker wel.

Geryon

Re: Onze belgische haas is mama geworden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 22:50

Nou dan is dat alleen maar goed :)
Je kan inderdaad niet in 1 dag professioneel fokker zijn :P

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:29

Bijvoeden kan gewoon als het echt nodig is dat is geen enkel probleem. Je moet je alleen afvragen of je het echt moet doen.. want het is wel de natuur en een zwakker dier. Ik heb het hier een aantal keer zonder problemen gedaan, omdat het om opvangkonijnen gaat waar toch vaak een verhaal achter zit.
Overigens kan je, je gewoon op bunnybunch.nl aanmelden hoor je hebt de juiste bedoelingen en gaat goed met de dieren om.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:20

WWisecracker schreef:
Haha oke,

Aan de ene kans is het een pretnestje ja.
Maar ik ben zeker voor het verbeteren van het ras, en wil er ook zeker mee naar de tentoonstelling gaan.
Daarbij zoek ik echt een goed partner voor haar uit (met behulp van een Echte fokker die hier al jaren mee bezig is).
Je moet ooit beginnen, met het professioneel fokken. Dat doe of ben je niet in 1 dag.
Ik ga niet voor een pretnestje 40 minuten rijden met de auto voor een goede partner ;)

Maar snap je punt hoor, zeker wel.

Goed plan er mogen we wat meer fokkers komen voor de belgische haas :D

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 17:34

Faniek schreef:
Bijvoeden kan gewoon als het echt nodig is dat is geen enkel probleem. Je moet je alleen afvragen of je het echt moet doen.. want het is wel de natuur en een zwakker dier. Ik heb het hier een aantal keer zonder problemen gedaan, omdat het om opvangkonijnen gaat waar toch vaak een verhaal achter zit.
Overigens kan je, je gewoon op bunnybunch.nl aanmelden hoor je hebt de juiste bedoelingen en gaat goed met de dieren om.

Ik was ooit aangemeld bij bb alleen nu kan ik op 1 of andere manier niet meer inloggen.
Opnieuw aanmelden gaat niet omdat hij dan aangeeft dat mijn emailadres al in gebruik is.

Verder is bijvoeren helemaal niet nodig, er zit een 1 wat kleiner konijntje bij maar de rest is ongeveer even groot.
Het kleine konijntje is net zo levendig en fanatiek als de andere, dus verwacht dat dat gewoongoed zal gaan.
Ze beginnen nu zelfs al uit het nest te komen.
Moeder konijn is op dit moment weer wat vervelend en bozig, niet als ik bij de jongen kom maar ze is heel fel op het eten.

@ saskiakefie: Inderdaad dat was ook mijn gedachte, er zijn te weinig fokkers van de belgische haas en dat terwijl het zo'n enorm mooi, lief, en geweldig konijn is!
Iedereen die bij onze konijnen komt vinden ze zo appart, en echt super mooi van kleur. En die oren he, die zijn helemaal geweldig.
Daarbij zijn het ook nog eens hele lieve konijnen, dus tja....... <3

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 19:46

Nog even een paar foto's van vandaag. :o

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 22:33

achus ze glanzen nu al :))

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 22:38

Mooie glans hebben ze al!

Kunnen ze trouwens het hok uitvallen? Zal er wel even op letten. Een jong dat gaat lopen en in de nacht uit het hok valt, kan dood gaan.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 23:26

Super dat het zo goed gaat zeg!
Geryon heeft een goed punt als je een trappetjes bijv. naar beneden hebt naar een buitenren is dat erg risicovol, omdat een jong wat net gaat wandelen dan niet meer terug kan komen en er zijn al wat jongen daardoor overleden bij mensen :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 23:55

Faniek schreef:
Super dat het zo goed gaat zeg!
Geryon heeft een goed punt als je een trappetjes bijv. naar beneden hebt naar een buitenren is dat erg risicovol, omdat een jong wat net gaat wandelen dan niet meer terug kan komen en er zijn al wat jongen daardoor overleden bij mensen :j

Bij mij ook bijna..

Ik kon er niks tegen doen dus heb ik maar een bak vol met hooi (ja hooi) neer gezet waar ze eruit konden vallen, zodat als ze erin vallen, ze beschut zitten tegen wind en echt in het hooi zitten, dus 'lekker' warm. En die bak gewoon steeds even controleren.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 08:10

Aan alles is gedacht,
Heb net met tegels/ stenen de ren opgehoogd, dus nu is alles gelijkvloers zeg maar.
Nadeel is nu wel dat moeder konijn minder plek heeft om te lopen, maar het is dan maar even. Als de jongen straks groot genoeg zijn om een trapje te kunnen lopen haal ik de stenen weer weer weg en plaats ik een trapje terug.
Ze zijn zo lief <3 , kan er wel de hele dag naar kijken.
Als ze mij horen (denken natuurlijk dat moeder eraan komt), gaan ze hupsen en een soort van springen en dan komen ze helemaal het nest uit. Het nest is ook niet meer afgesloten met haar enzo.
De oogjes zijn nog dicht, dus was zoiezo wel belangrijk dat ik alles gelijkvloers maakte om uit het bovenhok vallen uit te sluiten.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 15:06

Wat schattig die kleintjes

Ik heb op school ook een belgische haas zitten een man,, en die is zo angstig,
Maar wel heel erg lief

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 18:52

Nog even een berichtje voor de nieuwschierigen...

Vandaag heb ik contact gehad met de kleindier vereniging in Vessem, morgen wordt mijn fokkerskaart aangevraagt.
Ik heb er zoveel zin in.
16 juni heb ik de eerste vergadering, en in september kunnen de konijnen die bij mij blijven naar de jonge dierendag/ tentoonstelling.
De kleine konijntjes doen het alle acht super goed, al zijn er 2 wat kleinere bij.
Ze eten al volop mee met moeders, en zijn super nieuwschierig en al aardig tam.

Ik zal morgen nieuwe foto's maken, ze zijn lekker gegroeit en hebben een mega aaibaarheidsfactor!