Een hond bij een 40urige werkweek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:05

CalvinenGino schreef:
ik begrijp dat je, vooral met grote honden, heel moet trainen ed, dat wil ik ook. En mijn paard hoeft niet elke avond te rijden! 3/4 keer in de week!
Daarnaast ligt de puppycursus en behendigheids training naast mijn stal, dus ik kan trainen en dan paardje voeren. Dus dat is een goede combi:)

Maar ik geloof niet dat 90 % van de mensen die honden hebben (middelmaat) niet werken, of minder?

Mijn huisgenoot heeft een border die bij zijn moeder woont, en hij gaat 2 keer per dag (en zijn moeder ook 2 keer per dag) weg met de hond, om dan uren en uren te sporten enzo met dat beest. Dat specifieke ras heeft gewoon heel veel beweging nodig.

CalvinenGino

Re: Een hond bij een 40urige werkweek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 16:07

@lieveli, lees aub openingspost!!!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:09

CalvinenGino schreef:

Dat deed ik? Doelde je op die karige 3 uur s'avonds die je er voor uittrekt? Neem gewoon een dvd van Lassie ofzo...

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 16:10

zo een domme opmerkingen hoef ik niet in mijn topic!!!
Ik vraag om advies e.d. en niet om een of ander domme opmerking van mensen die niet alles juist lezen!

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:11

Wat mij hier opvalt is dat de meerderheid hier gewoon vrolijk allemaal rassen op aan het noemen is enzo...

Normaal staat heel bokt al op zijn achterste benen als iemand zijn paard minder als 8 uur per dag buiten komt of als iemand niet met zijn hond meteen naar de dierenarts rent als ie een beetje een vies oogje heeft (ik weet dat ik nu overdrijf maar jullie snappen mijn punt...)

En nu wil iemand die een fulltime baan heeft, en haar vriend ook, een hond nemen en daar reageert bijna niemand op?

VREEMD!

Ik zou het heel egoïstisch vinden als je een hond neemt terwijl je beiden fulltime werkt...Zelfs als het een hond is die "minder beweging" nodig heeft. Elke hond heeft aandacht en beweging nodig! Elke hond moet gewoon ongeveer elke 4 uur worden uitgelaten! Niet alleen bepaalde rassen....

Waarom persee een hond willen als je beiden fulltime werkt? Je hebt toch al 2 katten?

In sommige situaties is het niet anders, mensen hebben een hond en er is vaak iemand thuis, hond is nooit langer als 4 soms 5 uurtjes alleen... maar dan verandert plots de situatie thuis. Dat je dan niet je hond naar het asiel brengt, snap ik!

Maar in een situatie waarbij je beiden al fulltime werkt bewust een hond nemen? Nee ik vind dat echt NOT DONE!

En alles beter als in het asiel zitten? (die opmerking las ik hier ook ergens) Nee, ook dat ben ik niet met je eens! Liever in het asiel als ruim 40 uur per week alleen thuis (reken ook je reistijden mee, dan is je hon dimmers ook alleen thuis)

Mijn mening dus? Nee, niet doen! Geen enkel ras!

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 16:14

bedankt voor je eerlijke reactie, crista!
Maar er zijn genoeg mensen met jou eens hoor!
Laatst bijgewerkt door CalvinenGino op 12-05-11 16:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:15

CalvinenGino schreef:
zo een domme opmerkingen hoef ik niet in mijn topic!!!
Ik vraag om advies e.d. en niet om een of ander domme opmerking van mensen die niet alles juist lezen!

Oh joh, hap niet zo. Een hond met 40 urige werkweek is gewoon niet handig, dat kun je toch zelf ook wel bedenken?

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 16:16

tja als je niet zo een reactie gaf, zou ik ook niet zo terug reageren.. ik word er gewoon moe van.

Maar goed, het klopt is idd niet zo handig met 40 uur werken, maar ik dacht dat het misschien met bepaalde rassen wel kon, in combinatie met buiten een groot hok en hele tuin ter beschikking.
Laatst bijgewerkt door CalvinenGino op 12-05-11 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:17

Ook is er al heel vaak gezegt dat het beter is GEEN hond te nemen in deze situatie.

Ts vroeg om raad en dit is wat haar al vaak gezegt word.
Wat minder aanvallend kan ook.

Zij denkt tenminste wel na voordat ze er aan begint, deed iedereen dat maar eens!

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:18

Elke hond heeft aandacht nodig en energie.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:19

MarcoBorsato schreef:
CalvinenGino schreef:

Dat deed ik? Doelde je op die karige 3 uur s'avonds die je er voor uittrekt? Neem gewoon een dvd van Lassie ofzo...

_O- Hahaha sorry hoor, ik kan hier wel om lachen. :')

Ze heeft wel gelijk hoor. Maar ja, dat ga je van ons wss toch niet aannemen..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:20

Een bordercollie is in ieder geval geen goed idee, gelukkig heb je dat zelf al in gezien.
Is eventueel een hondenuitlaatservice een optie?
Het lijkt me in jullie situatie wel een goed plan dat je een hond hebt die heel erg sociaal van nature is.
Dat zijn bordercollies sowieso ook niet van nature. Vaak erg vriendelijk hoor, maar wel gereserveerd. Ook naar andere honden.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 16:21

Ik zal gerust alle adviezen in mij opnemen en eventueel aannemen, maar niet als iemand van die laffe opmerking maakt.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 16:21

ik weet niet of zoiets bij ons in de buurt is.
Zal ik eens moeten onderzoeken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:25

CalvinenGino schreef:
Ik zal gerust alle adviezen in mij opnemen en eventueel aannemen, maar niet als iemand van die laffe opmerking maakt.

Wat is er laf aan? Ik vind het laf dat je er op door gaat :) Ik ga je ook zeker niet prijzen dat je er nu goed over nadenkt omdat je een topic opent. Sommige dingen bedenk je toch met goed verstand?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:26

Pffff, ik geloof dat als ik in jouw situatie zat, ik er niet aan zou beginnen. Ik vind beiden 40 uur werken wel heel veel alleen thuis.....en in de tuin laten lopen? Dat gaat nooit lang goed, want zodra je hond een keer of wat herrie maakt, heb je de buren aan de deur vrees ik.

Ik woon vrijstaand en doe dat al niet vanwege het aanslaan of het risico van toch ontsnappen.

Toen ik aan een hond begon woonde ik alleen en werkte 25 uur, dat was meer dan zat. Nu werk ik er overigens 30 maar woon samen dus heb het uitlaten beter verdeeld. En dan nog he is het soms tobben om het geregeld te krijgen want je hebt wel eens een uitje van je werk, een avond weg, bezoek, cursus noem maar op, van alles wat er voor zorgt dat je dus 's avonds die 2 a 3 uur niet aan je hond kunt besteden.

Ik snap best dat je graag een hond wilt, ik heb mijn hele leven lang een hond gewild, maar wacht ermee totdat je situatie zodanig is dat het ook echt kan!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:27

Sorry maar de enige goede optie in mijn ogen is GEEN hond nemen, jullie werken beide 40 uur.
Dat is geen goede situatie voor een hond, voor geen enkel ras...

Jullie hebben 2 katten, wil je er persee iets bij neem dan een aquarium of knaagdieren.

Honden hebben nou eenmaal beweging nodig en 's morgens een rondje en 's avonds een paar uurtje naar de paarden mee is niet genoeg, niet voor een border collie, niet voor een labrador, en ook niet voor een jack russel.
Ik vind het persoonlijk niet eerlijk naar de hond toe als je er toch 1 zou aanschaffen... :n

Houdt het idee "eigen hond" gewoon in je achterhoofd en misschien over een jaar of 5-10 heb je wel de goede thuissituatie...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:27

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:28

Heel eerlijk? Ik zou het neit doen :n Mijn vriend en ik willen ook beiden graag een hond maar werken allebei ook veel. Ik vind het niet fair t.o.v. de hond om het zo lang alleen te laten. Ooit komen er nog weleens tijden dat het anders is en dat zou voor ons het moment zijn om een hond te nemen nu niet.

En daarbij, mijn vriend werkt heel erg veel en is 's avonds ook vaak weg voor het werk, ik heb een vrij druk sociaal leven en mag graag sporten. Ik zou me op dit moment denk ik te veel gebonden voelen voor een hond. Als ik het doe wil ik ook al mijn tijd en liefde er in steken en dat kan nu niet. Jammer maar helaas, ik leen die van mijn ouders af en toe wel ;)

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:29

Ik denk dat je best een hond kan nemen. Mijn vriend en ik hebben ook jaren elk een fulltime baan gehad en 2 honden maar wij hadden wel oppas voor onze honden. Onze honden gingen dagelijks naar mijn moeder. Hele dagen alleen in huis vind ik niets voor ze. Naast dat dat voor mijn gevoel niet kan, lijkt het me ook voor hun blaas/nieren niet goed als ze structureel lang hun plas moeten ophouden.

Een hond die buiten kan of in een kennel is ook een optie maar hou er rekening mee dat je misschien een hond krijgt die het daar niet mee eens is wellicht voor overlast gaat zorgen. Als je voor deze mogelijkheid kiest is 2 honden wellicht beter, hebben ze gezelschap aan elkaar, het zijn tenslotte roedeldieren.

Qua ras zou ik de rassen die veel beweging nodig hebben links laten liggen. Animal Planet heeft trouwens hele leuke uitzendingen waarin rassen uitgebreid worden toegelicht. Misschien eens leuk om naar te kijken.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 16:29

Ja daarom wacht ik nu nog, de situatie kan nog wijzigen, ik ga minder werken e.d.
Drm hebben we nu nog geen hond, sowieso neit gezien ik op een app. woon.
Maar bij ons in het complex zijn mensen met grote honden.. sommige zijn wel meer thuis, en sommige werken ook gewoon fulltime.

lucille

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:30

heel begrijpelijk dat je een hond wilt. Ze zijn ook erg leuk.
Maar "helaas " zijn het sociale wezens. Dat betekent dat ze niet gelukkig zijn als ze de hele dag thuiszitten.
Ze willen graag dat de roedelleider ( jij) er is.

Wij hebben 2 bordercollies. Ze zijn geweldig. Maar ze moeten echt werken , om gelukkig te zijn. Die kun je niet structureel alleen laten zonder afleiding,beweging. ( dan kunnen het behoorlijke neuroten worden)

Als ik jou was, zou ik een hond gaan aanschaffen zodra het moment daar is, dat je minder uren werkt per week en je hond meer tijd onder de mensen is, dan alleen.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:30

Je kan prima een hond nemen als je 40 uur in de week werkt, maar idd wel een asielhond, en hij moet de hele dag met een maatje kunnen loslopen in de tuin. Heb je geen leuke nieuwe buur die even een blokje om wil met je honden in de middag? Dan heb je helemaal happy hondjes. Maar dat ze overdag lekker los in de tuin kunnen is echt super, veel honden hebben dat niet. Zie dat liever dan 3x per dag een blokje op en verder de hele dag in de bench of in huis.

Gewoon lekker doen joh!! :)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:32

CK88 schreef:
Je kan prima een hond nemen als je 40 uur in de week werkt, maar idd wel een asielhond, en hij moet de hele dag met een maatje kunnen loslopen in de tuin. Heb je geen leuke nieuwe buur die even een blokje om wil met je honden in de middag? Dan heb je helemaal happy hondjes. Maar dat ze overdag lekker los in de tuin kunnen is echt super, veel honden hebben dat niet. Zie dat liever dan 3x per dag een blokje op en verder de hele dag in de bench of in huis.

Gewoon lekker doen joh!! :)

ik snap niet dat een asielhond wel goed is, en een andere hond niet?
een asielhond moet je vaak ook nog (deels)opvoeden, een asielhond heeft ook aandacht&tijd nodig, met een asielhond moet ook gewandeld worden.

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:37

Ook ik zou het niet doen. Voor de hond, maar ook voor jezelf. Ik kan me je twijfel wel heel goed voorstellen, wij hebben ook wel getwijfeld of onze situatie eerlijk was tegenover een hond en als de conclusie 'nee' was geweest had ik daar echt veel moeite mee gehad.
Wij hebben het dus wel gedaan, onze Drentsche Patrijs (ook jachthond, net als de stabij) is nu net een jaar. Ik ben er ontzettend blij mee, zou absoluut weer een hond nemen, maar ik merk wel dat ik me ontzettend schuldig voel als ik vind dat hij te veel alleen is. Ik werk zelf 32 uur, ben twee middagen vrij, één van die dagen werk ik 's ochtends thuis. Mijn vriend heeft een bedrijf aan huis, de hond is tijdens het werk niet bij hem, maar omdat hij om 10u, 12u en 15u minimaal een half uur koffiepauze heeft is de hond in principe nooit langer dan 2 uur alleen. Dat dan dus wel ongeveer 4 keer per dag en dat is voor mij het maximum. Als we een avond wegwillen of overdag langer dan een uur of 3 a 4 weggaan laten mijn schoonouders (die naast ons wonen) hem even uit, vooral omdat hij dan ook even niet alleen is. Maar toch voel ik me dan nog schuldig dat we weggaan. Ik heb ook mijn werkdagen verschoven voor de hond: op maandag is mijn vriend niet thuis en zou hij dus alleen zijn (ook dan zouden mijn schoonouders hem tijdens de normale pauzetijden wel naar buiten laten), maar dat vind ik te lang, daarom ben ik nu maandagmiddag vrij ipv woensdagmorgen.
Wat mij vooral tegenvalt is het schuldgevoel. Je bent gewoon gebonden en ik baal er soms gewoon van als we een feestje hebben, of als ik een middagje naar de stad ga en met schuldgevoel thuis kom. Onze hond is heel makkelijk alleen, hij krijgt genoeg beweging (zoveel mogelijk los op het (grote!) erf, 's ochtends en 's avonds altijd een half uur en tussen de middag minimaal een kwartier lopen, maar het liefst een uurtje) en is heel rustig in huis, als we weg zijn ligt hij gewoon te slapen. Maar hij verdient het gewoon niet om uren alleen te zijn en ik zou er niet mee kunnen leven dat hij iedere dag acht uur alleen is. Dan minimaal een uitlaatservice, maar zelf zou ik het gewoon niet doen. Misschien dat je over een jaar minder werkt en dat het dan wel kan?