Altijd weerwoord van hond, wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rubya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 10:23

Ik zal even beschrijven wat hij hier op een dag doet :Y)

Om 7 uur staat mijn vriend op, hij slaapt dan nog. :+ Mijn vriend laat hem dan even in de tuin met de deur open en gaat ontbijten en geeft hem zijn brokken. De hond komt dan vanzelf weer binnen. Om 8 uur gaat mijn vriend naar het werk, dus gaat de hond sowieso dan binnen. Vervolgens gaat hij voor de schuurdeur zitten (want er is iemand weg) totdat ik om 9 uur beneden kom. (Eerder zat hij dan te blaffen en huilen, dat is gestopt gelukkig) Ik zet de deur weer open, dus hij kan weer naar buiten, maar dit doet hij eigenlijk nooit. Hij gaat weer in zijn mand liggen slapen. Tegen een uur of 10 ga ik dan wat werk in huis doen, waarbij hij eigenlijk continu achter me aan loopt. :+

Om 12 uur komt mijn vriend weer thuis en gaan we even zitten en wat eten. (Hond ligt dan tussen ons in op de grond :') ) Meestal spelen we daarna even met hem. Met zijn bal of gewoon even met hem rondrennen, dan rennen mijn katten ook mee, vind ie prachtig :D Dan gaan we weer even zitten en gaat hij weer slapen. ( Hij kan dus gewoon nog steeds naar buiten als ie wil) Meestal gaan we daarna even weg, boodschappen doen ofzo en dan moet hij even thuis blijven. Als we weg gaan laat ik hem in zijn mand blijven, aaien we hem beide, zeggen tot straks en gaan weg. Hij kan dan alleen in de keuken en huiskamer komen, we zetten de radio een beetje harder en doen alle ramen dicht. Meestal is er ook wel een kat binnen. Als we dan terug komen blaft hij en zit achter de deur. Of we hem laten weten dat wij het zijn of niet maakt niet uit. De enige manier om hem stil te krijgen is hem optillen :') Dus ik til hem op en zet hem weer neer. Dan rent hij blaffend naar mijn vriend en die doet hetzelfde. Dan doen we de tuindeur weer open en meestal maakt de hond even een rondje om het huis heen, dan komt hij weer bij ons liggen.

Tegen 5 uur begin ik met het eten en laat hem dan bewust in zijn mand liggen, want anders ligt hij achter me te schooieren en naar buiten wil hij toch niet. (Dan schooierd hij vanachter het muggengaas voor de deur :') ) En vervolgens gaan we eten, waarbij hij in de keuken moet blijven ivm het schooieren. Tijdens het eten sturen we hem een paar keer terug naar de keuken, omdat hij steeds een stukje dichterbij komt liggen en uiteindelijk alsnog onder tafel ligt. Daarna gaan we wandelen en mag hij mee in de auto. Inmiddels wacht hij totdat ik zit en hij erin mag en blijft mooi tussen mijn voeten zitten. Eerder stuiterde hij de auto door en zat te shaken als een rietje zodra we stil stonden omdat hij er uit wilde :Y) Met uitstappen wacht hij ook tot ik zeg dat het mag.

Tijdens het eerste stukje wandelen zit hij vast, anders gaat hij rondjes om de auto rennen. :D
Daarna mag hij los en gaat hij zijn eigen gang even. Daarna zijn we hem altijd kwijt, totdat we naar beneden kijken want dan loopt hij of onder mijn schoen, of tussen ons in. Dan zeggen we iets in de zin van doorlopen ofzo of gooien een stok of dennenappel weg, en dan loopt hij weer mooi vooruit en loopt te snuffelen en scharrelen :Y) Af en toe gooien we iets voor hem of rennen een stukje met hem mee. Ik laat hem over palen of boomstammen springen, over muurtjes lopen etc. Af en toe laten we hem sowieso even komen en even zit en poot ter controle of hij nog luistert. Vlak voor we weer bij de auto zijn gaat hij weer vast en gaan we weer naar huis. Dan mag hij mee naar de kamer en gaat weer slapen (Dit hoeft hij niet, hij kan gaan liggen of doen wat hij wil)

Tegen 11 uur gaan we slapen en loopt mijn vriend eerst nog een stukje met hem. Dan brengen we zijn mand naar de keuken en doen het licht uit ed. Voor we naar boven gaan wensen we hem en de katten welterusten en zeggen tot morgen. Dan blijft hij tot de volgende morgen slapen. Komt niet drammen bij de deur ofzo. Heeeel af en toe snappen we hem op de bank als er iemand naar de wc gaat.

Volgende dag begint het ritueel weer in grote lijnen overnieuw, tenzij de zoon van mijn vriend hier is. Die gaat vaak met hem naar de speeltuin en dan moet hij van de glijbaan enzo :)) Sowieso neemt die de hond overal waar hij gaat mee.

Edit: Iemand vroeg naar corrigeren, dan pak ik hem idd even bij zijn nekvel, maar hij piept al voordat ik hem aanraak. Eigenlijk doen ik dat alleen als hij wegloopt (onder de heg door) of als hij niet luisterd als we buiten zijn/wandelen.
Hij is hier nu een kleine maand, maar als mijn vriends zus komt, is het net of hij haar niet meer kent. Kijkt even wie het is en gaat weer slapen. Naar helemaal vreemde mensen blijft hij even liggen brommen.
Andere dieren kijkt hij helemaal niet naar, alleen mijn rode kater speelt wel eens met hem en begroet hem altijd als eerste. De andere katten lopen hem straal voorbij en hij draait zijn kop nog niet naar ze om :+ Ook vreemde katten in de tuin zijn geen blik waardig. Honden interesseren hem ook niet als hij in de tuin is, tijdens het wandelen gaat hij wel naar ze toe. Dan doen we hem vast en loopt hij er zo langs.

anneliesdj

Re: Altijd weerwoord van hond, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 12:03

Tjah, een eerlijke reactie; hij krijgt niet veel afleiding zo en zeker als er terrier in zit heeft hij dat wel nodig.

Ik zou toch zeker 2 keer extra een flink stuk wandelen of fietsen, iig tot hij moe is en dat gaat sneller als je met hem fietst, probeer dat eens voordat je boodschappen gaat doen.
Dat optillen omdat je hem stil wilt krijgen kun je ook beter mee stoppen en het steeds opnieuw naar zijn mand sturen tijdens het eten kun je ook voor zijn; corrigeer hem als hij wil opstaan in zijn mand, niet later, hij kan best dat half uurtje tijdens het eten in zijn mand blijven liggen.

Als je hem pas een maand hebt is het gedrag er nog niet ingesleten dus zou het nog relatief makkelijk corrigeerbaar moeten zijn.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 12:42

Weet je, ik zou deze hond herplaatsen. Heb nog geen reactie gezien wat je nu werkelijk van plan bent aan het probleem te doen.
En aan bovenstaande reactie te lezen ben je een zeer onervaren hondenbezitter (nekvel grijpen?), en heb je alle hulp juist zeer nodig.

Als je dus niet van plan bent hem meer mentale bezigheden te geven (lopen alleen is niet voldoende!) , een goede gedrags therapeut te laten komen, en eventueel lekker met het dier te gaan sporten, is de hond veel beter af bij iemand die hem wel wil begrijpen.
De hond verveelt zich dood, logisch dat hij vreemd gedrag gaat vertonen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:03

Lees ik serieus goed dat jij je hond maar 1 à 2x per dag uitlaat? :|
Dat je hond uit zichzelf niet naar buiten gaat als hij die mogelijkheid heeft, wil niet zeggen dat je hem dus ook niet hoeft uit te laten.
Een hond hoort 4x per dag uit te gaan; 's morgens vroeg, rond het middag uur, rond het avond eten en voor het slapen gaan.
Kan er nog inkomen als je 1 van die 4 vervangt door een klein ommetje, maar minder dan dat eigenlijk niet.

Adhv je dagindeling denk ik inderdaad dat je hond onderprikkeld is, maar, as I said, lastig te bepalen allemaal via internet.
Denk wel dat, mocht je dat nog niet gedaan hebben, het slim is om een aantal goede boeken over honden te lezen.

En speel wat vaker met je hond, neem met een wandeling eens een bal mee of een gooistok, doe eens wat kunstjes tussendoor als je thuis bent, laat hem voor je werken, geef hem een taak, dat vinden ze leuk, en zeker terriërs, die zijn zo slim!

Je schreef ook dat de zoon van je vriend met hem van de glijbaan gaat etc.
Dat zijn geen dingen die een hond doet, laat dat dus ook niet gebeuren.
Kinderen zien honden als speelgoed, en honden proberen op hun beurt toch, hoe dan ook, het kind te domineren als ze er genoeg van hebben.
Door kinderen en honden alleen te laten vergroot je de kans op bijt-incidenten, en dan heeft de hond het straks gedaan ineens en moet hij het asiel in of een spuitje.

Ik wil je niet afsnauwen of aanvallen, maar zie ik je tekst een hoop punten waar je nog kan verbeteren. :)

@ Sancha; dat ze hem in zijn nekvel pakt wil toch niet zeggen dat ze onervaren is :?
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 10-05-11 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Rubya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 13:05

anneliesdj schreef:
Tjah, een eerlijke reactie; hij krijgt niet veel afleiding zo en zeker als er terrier in zit heeft hij dat wel nodig.

Ik zou toch zeker 2 keer extra een flink stuk wandelen of fietsen, iig tot hij moe is en dat gaat sneller als je met hem fietst, probeer dat eens voordat je boodschappen gaat doen.
Dat optillen omdat je hem stil wilt krijgen kun je ook beter mee stoppen en het steeds opnieuw naar zijn mand sturen tijdens het eten kun je ook voor zijn; corrigeer hem als hij wil opstaan in zijn mand, niet later, hij kan best dat half uurtje tijdens het eten in zijn mand blijven liggen.

Als je hem pas een maand hebt is het gedrag er nog niet ingesleten dus zou het nog relatief makkelijk corrigeerbaar moeten zijn.

Het probleem bestond al he? :) Dat was de reden dat hij in het asiel kwam en er vervolgens nog een keer zou komen als wij hem niet namen. Hem voor zijn met corrigeren gaat niet. Wij zien hem niet in zijn mand als we eten. Er zitten 2 muren tussen (maar geen deuren) We merken het pas als hij er is. Wat betreft het stil krijgen en optillen. Het is optillen of accepteren dat hij 50 keer heen en weer crossed door het hele huis (tegels en laminaat) onder het genot van oorverdovend geblaf en gespring. Terugschreeuwen is imo wel het slechtste wat ik kan doen en op een zachter volume hoor ik mezelf niet eens, laat staan dat hij me hoort :')

@ Sancha: Ik volg de discussie over wel of niet hondencursus omdat er zowel goede argumenten voor als tegen zijn. Een cursus volgen is geen probleem, er zit een goede hier dichtbij en ik zou het ook leuk vinden om te doen, maar heb het idee dat hij daar niet voor in gaat zijn, omdat hij verdomde weinig initiatief toon om iets te gaan doen

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:05

BarbaLala schreef:
Wat is dit voor rare reactie RX?

Omdat de hond al o.a. nerveus en onzeker is.

Je moet altijd goed weten wanneer je kan corrigeren.

@ ts. Als je niet te ver weg woont wil ik je wel verder helpen, alleen een curcus is niet voldoende.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:09

Er zijn veel meer tips gegeven dan alleen een cursus, maar er word door jou niet op ingegaan.
Zoals: een goede GT, hond meer mentaal bezig houden?
Jij houd je hond als een kat. Katten kunnen zichzelf vermaken. Sorry, maar honden hebben een stuk meer aandacht, beweging en uitdaging nodig.
Heb ik al een aantal keer gezegd maar ga je maar niet op in.

Nogmaals, herplaatsen of ermee aan het werk, en niet pas wanneer het jou uitkomt. Hoe langer je wacht hoe meer je het probleem bevestigd, want je hebt geen idee hoe ermee om te gaan.
En stop eens met je hond in het nekvel te pakken, zeker als ie al piept. Dat helpt niemand en zeker de hond niet.

Edit: en als de hond volgens jou 'verdomde weinig initiatief doet om iets te doen' heb je al de verkeerde instelling. Als je niet werkt aan de band met je hond, hem constant alleen maar op zijn kop geeft, verder niets doet met de hond, alsjeblieft. Breng dat dier naar een baas die hem wel respecteert en met hem aan de slag wil. Een hond heeft prima door dat jij hem niet zo moet.
Laatst bijgewerkt door Thirty op 10-05-11 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:10

Ts; mbt het stilkrijgen; je sluit nu een compromis met je hond, en eigenlijk is dat niet de bedoeling.
Jij bent de leider van de roedel, jij bepaald dus wat er gebeurd.
Zodra je compromissen gaat sluiten met je hond laat je zien dat er voor hem mogelijkheid is om hoger in rang te komen; je luistert immers naar hem ipv andersom!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:11

Ben nog steeds van mening dat in het nekvel grijpen, niks mis mee is.
Zolang je het maar op het goede moment timed.
Maar dat geld voor alle straffen.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:16

De hond krimpt al in elkaar, dat doen ze om te laten zien dat ze al begrijpen dat ze fout zitten. Dan ga je niet alsnog door......Dat komt je vertrouwensband met de hond niet ten goede, integendeel.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:19

Daarom zeg ik ook; mits goed getimed ;)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:21

BarbaLala schreef:
Daarom zeg ik ook; mits goed getimed ;)

TS doet dat dus niet, zoals te lezen is in haar post. Vandaar. Ik die het zelf nooit. Mijn honden is NO het eerste wat ze leren, en taaien ze af of stoppen ze wat ze aan het doen zijn. Hoef ze nooit te straffen oid.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:22

Rubya schreef:
Het probleem bestond al he? :) Dat was de reden dat hij in het asiel kwam en er vervolgens nog een keer zou komen als wij hem niet namen. Hem voor zijn met corrigeren gaat niet. Wij zien hem niet in zijn mand als we eten. Er zitten 2 muren tussen (maar geen deuren) We merken het pas als hij er is. Wat betreft het stil krijgen en optillen. Het is optillen of accepteren dat hij 50 keer heen en weer crossed door het hele huis (tegels en laminaat) onder het genot van oorverdovend geblaf en gespring. Terugschreeuwen is imo wel het slechtste wat ik kan doen en op een zachter volume hoor ik mezelf niet eens, laat staan dat hij me hoort :')

Zet die mand daar waar je hem kunt zien dan kun je op tijd ingrijpen.
Schreeuwen is geen oplossing maar je kunt hem ook blokkeren zonder hem op te hoeven pakken, je hebt toch benen/voeten? Je kunt toch voor hem gaan staan, tegenhouden en verbaal corrigeren?
Wbt de cursus; ik denk dat je zijn 'focus' verkeerd opvat. Hij is blij jullie te zien, heeft heel veel aandacht voor jou en heeft veel energie dus hij kan het prima. Maar dat hij nu zo weinig afleiding heeft werkt in zijn nadeel; hij is te hyper om zich goed op jou te kunnen concentreren.

Waar woon je? Wellicht is er een bokker in de buurt die je een paar handvatten kan geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:24

Rubya schreef:
heb het idee dat hij daar niet voor in gaat zijn, omdat hij verdomde weinig initiatief toon om iets te gaan doen

Maar dat is de omgekeerde wereld. Hoe kan je nou van zo'n dier -zeker eentje met zo'n verhaal- verwachten dat hij het initiatief gaat nemen? Jij moet het initiatief nemen, jij moet het leuk en aantrekkelijk voor hem maken om fysiek en/of mentaal aan de slag te gaan. Sommige dieren zijn op bepaalde gebieden zo afgestompt dat ze misschien passief of ongeinteresseerd lijken, maar als je er eenmaal wat tijd en energie in stopt (en het kan best even duren) zal je zien dat het een heel andere hond is dan je nu denkt.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:25

Gewoon zo'n tweede er bij zetten, en samen los laten lopen in een groot omheind stuk.. hele dag spelen, hele dag gezelschap, en iemand anders om zijn aandacht op te richten als de baasjes.

Iemand schreef hier al 'je hebt je hond zoals een kat, en die kunnen zichzelf vermaken'.
Nou dat kan een hond ook prima, maar in tegenstelling tot een kat kunnen ze dat niet alleen. (waarbij ik even kort door de bocht ga over katten, want die zijn ook niet zo eenzaat als beweerd wordt).

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:28

Niet alle reactie's gelezen, maar ik vind je hond enorm onzeker klinken zo als je het verteld.. Constant bij jou willen zijn en blaffen als dat even niet kan.

Hoe je dit op kan lossen kan ik je niet vertellen ;) Maar ik denk door veel tijd erin te steken, veel spelen, leerspelletjes etc. Om hem wat uit te dagen en zijn grenzen op te zoeken. ook denk ik dat het in verloop van tijd wel kan/zal verbeteren, wanneer hij zich steeds beter thuis en veilig gaat voelen..

Overigens zou het blaffen me zo irriteren, dat ik daarvoor toch aan een blafbandje zou denken, niet zozeer als je erbij bent, dan kun je hem zelf op zijn plek zetten, maar wel voor de tijden dat je niet thuis bent.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:30

Nee, Renee, juist geen blafband. Denk je dat de hond daar zekerder van wordt??

TS moet het onderliggende probleem aanpakken, en niet de gevolgen. Zo simpel is het.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:33

Sancha, nee ik denk niet dat een hond daar zekerder van wordt, zeker niet. Maar het blaffen zou ik wel snel afgeleerd willen hebben (in ts haar schoenen). En een blafband is daarin wel effectief (trouwens zou ik persoonlijk niet voor een band gaan die stroom geeft, maar bv een schel geluid)

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:33

Ik denk inderdaad ook dat je meer met hem moet lopen... je gaat nu pas ´s avonds lopen, waardoor hij een hele dag met opgekropte energie zit, ook al merk je dat misschien niet aan hem omdat hij alleen maar binnen in. Samen lopen versterkt ook de band.

Ik zou zeker op cursus gaan, misschien dat het het probleem niet oplost, maar misschien dat het wel een aantal nieuwe problemen kan voorkomen. Want jouw mening dat jouw hond er de instelling niet voor heeft, en er geen zin in zou hebben, is wel erg vreemd voor een hondeneigenaar. Sorry, maar dat moet een hond niet uitmaken, als jij op cursus wil, dan gaat hij maar mee! Zoek een cursus waar jij in iedergeval leert om met honden om te gaan, want dat is wel nodig.

En bedenk je hoe graag je deze hond wilt helpen, eerlijk. Want het is ook niet niks, en zeker niet iedereen zou het je zo maar nadoen. Maar als je besluit om er echt voor te gaan, zul je er meer tijd in moeten steken!

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:36

renee16 schreef:
Sancha, nee ik denk niet dat een hond daar zekerder van wordt, zeker niet. Maar het blaffen zou ik wel snel afgeleerd willen hebben (in ts haar schoenen). En een blafband is daarin wel effectief (trouwens zou ik persoonlijk niet voor een band gaan die stroom geeft, maar bv een schel geluid)

Je lost het probleem op en totaal niet de oorzaak. Lijkt me niet iets wat je moet willen.

Aan de TS, ga er echt een goede gedragstherapeut bijhalen, dit ga je als onervaren hondenbezitter niet oplossen.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:36

renee16 schreef:

Pak de oorzaak aan en die hele band is niet nodig. De hond blaft om een reden, nl. frustratie. WIl je de hond zijn enige mogelijkheid tot zich uiten ontnemen???? Fijne hondenbaas ben je dan.
Als je zo denkt, neem dan een Bart Smit hond.

TS moet met de hond aan het WERK. En dat is zeer zeker niet dmv een blafband.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:44

Sancha schreef:
renee16 schreef:

Pak de oorzaak aan en die hele band is niet nodig. De hond blaft om een reden, nl. frustratie. WIl je de hond zijn enige mogelijkheid tot zich uiten ontnemen???? Fijne hondenbaas ben je dan.
Als je zo denkt, neem dan een Bart Smit hond.

TS moet met de hond aan het WERK. En dat is zeer zeker niet dmv een blafband.

Ja, ik zou deze hond idd duidelijk maken dat blaffen om die reden niet getollereerd wordt. Een hond kan zich op heel veel andere manieren uiten, en volgens mij geef ik ook aan dat ik (in ts haar schoenen) zeker de oorzaak aan gaan pakken. Ik heb persoonlijk gewoon niet het geduld in de tussenliggende tijd met een constant blaffende hond te zitten (en de buren). Dat dit mijn aanpak zou zijn.

Daarbij niet iedereen die een andere aanpak heeft moet meteen een Bart Smit hond nemen. Wij hadden een perfect luisterende hond, met een zeer mooi leven..
Vind het overigens ook geen manier van communiceren wat je hier doet. Je kan ook zonder persoonlijke aanval je punt duidelijk maken (waarin ik het idd niet met je eens ben).

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:00

Een blafband is zo vriendelijk nog niet. Zelfs al heb je er een die werkt met citronella, dan blijft die lucht veel te lang in de hondenneus hangen, waardoor het al met al een zeer onprettige ervaring wordt waar de hond niets meer van snapt.

Pak de oorzaak aan en het blaffen zal verdwijnen...zonder blafband op een hondvriendelijke manier. Heel simpel.

Dat jij daar niet aan wilt prima, maar ga niet klakkeloos een band aanraden aan zomaar iemand.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:05

Bandida schreef:
Gewoon zo'n tweede er bij zetten, en samen los laten lopen in een groot omheind stuk.. hele dag spelen, hele dag gezelschap, en iemand anders om zijn aandacht op te richten als de baasjes.

Jaaa dan komt het vast goed!
Als ts 1 hond al niet kan controleren, hoe denk je dat het met 2 gaat en dan ook nog een die een zelfde energielevel heeft?
Die breken de hele tent af man, dan heb je nooit meer rust!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:08

Owja, 2 honden is idd de oplossing :+
Lijkt mij idd ook niet helemaal je-van-het..
Net als de blafband, wat Sancha zegt; dan ontneem je hem zijn enige vorm van uiten nog..

Ts, krijg een beetje het idee dat je niet mee WIL werken aan een oplossing.
Zijn al zoveel voorbeelden en oplossingen aan gedragen, maar daarvoor moet wel JIJZELF aan de slag met je hond.
En elke keer wijs je ze vd hand of gaat er niet op in.
Een hond is een gezinslid en dat zeggen ze niet voor niets, hij heeft dus ook zoveel aandacht nodig!
Is dit je eerste hond soms?