welk hobby schaap houden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 09:55

Cookies schreef:
Leuk AM, schapen!! Ik ben zelf helemaal weg van de Hampshire Down schaapjes. Dat klauwtje bekappen hoef je je geen zorgen over te maken dat stelt geen bal voor. Zeker voor jou niet.

Maar ik moet wel weten wat ik moet doen ;)

marquez1

Re: welk hobby schaap houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:25

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 13:57

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 15:32

Het is niet moeilijk mee ik vind het wel een gedoe om de schapen in bedwang te houden en op de kont te zetten. Ik kan lastig gebukt blijven staan en meestal doet mijn vriend het en geef ik alles aan want ze worden dan ook gelijk gepilt.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 15:42

Als je het goed bijhoud, dus zo'n 3 tot 4 keer per jaar dan is het inderdaad appeltje eitje. Denk je naast het klauwtjes bekappen er ook aan dat je ze moet ontwormen? En bedenk ook alvast hoe je dat gaat doen met scheren (dat kan je ook leren, maar dan moet je de kunst even afkijken bij iemand). Bedenk welke afrastering je nodig hebt (je zou schapengaas rondom je weiland kunnen doen, en dan een meter van het schapen gaas af, doe je dan een schrik lint, zodat je paard niet in het schapengaas kan komen vast te zitten en je schapen netjes binnen de omheining blijven. Schapen kunnen in prinicipe dag en nacht buiten, maar ze houden niet zo van nattigheid (nat weiland geeft kans op leverbot). Kwa voeding hebben schapen ook niet zoveel nodig, tenzij je er mee wil gaan fokken. Verdiep je even in de behoefte van schapen, kijk op http://www.levendehave.nl daar staat alles op wat je als hobbyhouder moet weten inclusief handige tips en weetjes.

Succes en veel plezier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 15:47

idd bekappen is niet hele moeilijk , maar je rug doet wel flink pijn erna := hier op stage 2x per jaar bekapt als ze bevallen zijn en als ze van het land afkomen. en soms nog in het weiland als ze moeilijk lopen.

scheren is 1x per jaar wel genoeg.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 19:34

marquez1 schreef:
Als je het goed bijhoud, dus zo'n 3 tot 4 keer per jaar dan is het inderdaad appeltje eitje. Denk je naast het klauwtjes bekappen er ook aan dat je ze moet ontwormen? En bedenk ook alvast hoe je dat gaat doen met scheren (dat kan je ook leren, maar dan moet je de kunst even afkijken bij iemand). Bedenk welke afrastering je nodig hebt (je zou schapengaas rondom je weiland kunnen doen, en dan een meter van het schapen gaas af, doe je dan een schrik lint, zodat je paard niet in het schapengaas kan komen vast te zitten en je schapen netjes binnen de omheining blijven. Schapen kunnen in prinicipe dag en nacht buiten, maar ze houden niet zo van nattigheid (nat weiland geeft kans op leverbot). Kwa voeding hebben schapen ook niet zoveel nodig, tenzij je er mee wil gaan fokken. Verdiep je even in de behoefte van schapen, kijk op http://www.levendehave.nl daar staat alles op wat je als hobbyhouder moet weten inclusief handige tips en weetjes.

Succes en veel plezier!

Allemaal dingen die ik weet.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 17:23

ik heb zelf een Quessant schaap en het is echt een geweldig ras :j
zijn fokker deed ook aan drijven met zijn border collie, Hij heeft nog geen slechte ervaringen ermee gehad.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 23:04

tessyke schreef:
zijn fokker deed ook aan drijven met zijn border collie, Hij heeft nog geen slechte ervaringen ermee gehad.

Ohja?
Men zegt dat de Ouessentjes juist heel gevoelig zijn. Ik zou t wel goed nieuws vinden, want een kleiner schaap heeft absoluut mijn voorkeur.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 07:23

tessyke schreef:

Heb jij maar één schaap? Zijn het geen kuddedieren?

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 07:37

Wij hebben ook Quessaint schapen (of te wel.... croissantjes, zoals ik ze noem) :+ . Als je er een paar wil overnemen geef dan maar een gil *\o/*

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 23:15

hij staat bij de paarden, het is wel de bedoeling dat er nog een paar ooien bijkomen maar tot nu toe heeft hij de tijd van zijn leven :D

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 23:23

Waarom geen shetlander :+
Je moeder wou een paard, deze is iets kleiner ;)
Jij wou iets knuffelbaars en liefs, is deze ook.

Komt ook nog eens bij dat ze ong. even groot zijn.....
En je kan vd'en etc.!!!

Over schapen kan ik je weinig vertellen, het enigste is dat wij er 2 hadden.
Helaas hadden die de bekken ofzo te klein en konden ze niet goed lammeren en gingen de lammetjes dood ;(