Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

BrankaZ schreef:Ik ben verbaasd hoeveel mensen vinden dat je een retriever vacht gewoon kan scheren.
Als iemand voorsteld om onze Golden te scheren ga ik bijna gillen.
Ten eerste zweet een hond niet. Dus via de huid is de warmte afgifte zeer beperkt.
Verder hebben retrievers inderdaad een flinke ondervacht. Die moet in de ruiperiode goed worden uitgeborsteld (foto van harkje is al voorbij gekomen). Maar die vacht isoleert inderdaad. Niet alleen warmte binnenhouden, ook warmte buiten houden.
Als je besluit om die vacht te scheren kan je er van op aan dat je de vacht flink om zeep helpt en de hond geen goed vacht meer ontwikkeld. Zonde!
Onze Goldens hebben we nooit geschoren. Als het warm was pasten we het wandelschema aan en liepen we de lange wandelingen 's morgens vroeg of later op de avond. Verder lieten we de honden vaker zwemmen voor verkoeling. Vonden ze heerlijk en het verdampen van water koelt ook weer af.
Ik denk dat je de hond het gelukkigst maakt met het eerste hoor 
. En ik kan zeker niet zeggen dat de vacht er minder mooi op wordt, ik vind het juist dat er een mooiere vacht groeit na het scheren
. Een aantal weken zien ze er dan niet uit, maar ze vinden het gewoon zo fijn, dus dan maar een poosje lelijk
. Ik heb trouwens gewoon zelf het scheerapparaat waar we ook de paarden en koeien mee scheren er op gezet, ben niet naar een professioneel iemand geweest. xcomplientx schreef:Dat is echt een fabel, de hondenvacht gaat niet om zeep als je een goede scheermachine gebruikt met scherp mes. Mijn hond heeft juist een veel glanzender en zachtere vacht ervoor terug gekregen!
Gewoon uittesten TS, dan weet je of het voor jouw hond werkt