Labrador scheren... Of toch niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 15:14

Ik scheer mijn oude Golden met gezondheidsklachten (artrose) altijd. Ze is dan veel fitter en ziet er erg mooi uit. Na 3 jaar achtereen scheren in de lente, kan ik gerust zeggen dat ze een hele mooie vacht heeft!
Ze droogt ook sneller na het zwemmen en dat is beter voor haar kwaal.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 15:20

Ik ben verbaasd hoeveel mensen vinden dat je een retriever vacht gewoon kan scheren.
Als iemand voorsteld om onze Golden te scheren ga ik bijna gillen.
Ten eerste zweet een hond niet. Dus via de huid is de warmte afgifte zeer beperkt.
Verder hebben retrievers inderdaad een flinke ondervacht. Die moet in de ruiperiode goed worden uitgeborsteld (foto van harkje is al voorbij gekomen). Maar die vacht isoleert inderdaad. Niet alleen warmte binnenhouden, ook warmte buiten houden.
Als je besluit om die vacht te scheren kan je er van op aan dat je de vacht flink om zeep helpt en de hond geen goed vacht meer ontwikkeld. Zonde!

Onze Goldens hebben we nooit geschoren. Als het warm was pasten we het wandelschema aan en liepen we de lange wandelingen 's morgens vroeg of later op de avond. Verder lieten we de honden vaker zwemmen voor verkoeling. Vonden ze heerlijk en het verdampen van water koelt ook weer af.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 15:42

Voor (in winter)
Afbeelding

Na, scheren in maart (als nog winter is, doen we haar buiten of op koude grond wel dekje om)
Afbeelding

Mijn hond ligt in de zomer ook gigantisch te hijgen en spookt dan niets uit. Sinds ik haar scheer is dat over en rent en speelt ze veel meer. Tuurlijk is een golden met lange vacht prachtig. Een badje in de tuin voor honden is ook ideaal. Bij commercieel stonden zwembadjes speciaal voor honden:-)
Let op, veel hijgen kan ook teken van pijn zijn. Ik heb overigens jaren Hills gegeven speciaal voor honden met artrose en dat beviel super!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 16:53

BrankaZ schreef:
Ik ben verbaasd hoeveel mensen vinden dat je een retriever vacht gewoon kan scheren.
Als iemand voorsteld om onze Golden te scheren ga ik bijna gillen.
Ten eerste zweet een hond niet. Dus via de huid is de warmte afgifte zeer beperkt.
Verder hebben retrievers inderdaad een flinke ondervacht. Die moet in de ruiperiode goed worden uitgeborsteld (foto van harkje is al voorbij gekomen). Maar die vacht isoleert inderdaad. Niet alleen warmte binnenhouden, ook warmte buiten houden.
Als je besluit om die vacht te scheren kan je er van op aan dat je de vacht flink om zeep helpt en de hond geen goed vacht meer ontwikkeld. Zonde!
Onze Goldens hebben we nooit geschoren. Als het warm was pasten we het wandelschema aan en liepen we de lange wandelingen 's morgens vroeg of later op de avond. Verder lieten we de honden vaker zwemmen voor verkoeling. Vonden ze heerlijk en het verdampen van water koelt ook weer af.

Maar serieus, wat is nou belangrijker? Dat de hond gewoon normaal kan functioneren of dat ze er mooi uit ziet? :+ Ik denk dat je de hond het gelukkigst maakt met het eerste hoor :)
Vandaag had ze het ook weer erg warm terwijl er toch een flink windje aan het water stond.
Laten zwemmen kan niet altijd, daar moet je wel de mogelijkheid toe hebben.

xcomplientx

Re: Labrador scheren... Of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 19:36

Dat is echt een fabel, de hondenvacht gaat niet om zeep als je een goede scheermachine gebruikt met scherp mes. Mijn hond heeft juist een veel glanzender en zachtere vacht ervoor terug gekregen!

Gewoon uittesten TS, dan weet je of het voor jouw hond werkt ;-)

DyonS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 19:39

Wij zijn vorig jaar ook begonnen met het scheren van onze border collies in de warme periodes. Je ziet gewoon dat ze er zoveel schik van hebben als die dikke vacht eraf is, die van ons liggen ook nog eens de hele dag bij de paarden in de wei in de zon lekker te bakken dus die hebben het ook wel snel warm :+ . En ik kan zeker niet zeggen dat de vacht er minder mooi op wordt, ik vind het juist dat er een mooiere vacht groeit na het scheren :j . Een aantal weken zien ze er dan niet uit, maar ze vinden het gewoon zo fijn, dus dan maar een poosje lelijk :') . Ik heb trouwens gewoon zelf het scheerapparaat waar we ook de paarden en koeien mee scheren er op gezet, ben niet naar een professioneel iemand geweest.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 23:05

xcomplientx schreef:
Dat is echt een fabel, de hondenvacht gaat niet om zeep als je een goede scheermachine gebruikt met scherp mes. Mijn hond heeft juist een veel glanzender en zachtere vacht ervoor terug gekregen!

Gewoon uittesten TS, dan weet je of het voor jouw hond werkt ;-)

Geen fabel, die vacht is niet geschikt om te scheren. Je haalt de isolerende ondervacht er mee weg en de vacht groeit anders aan dan voorheen.
Wij hebben al jaren Goldens en nooit was het nodig om vachten te scheren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 00:03

Ik heb het ook nooit gedaan, maar hier gaat het volgens mij om de hond van TS, of h et daarvoor zou helpen, niet over honden in het algemeen ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 01:50

Ik zou wel begrijpen dat honden niet kunnen zweten door hun vacht heen en dat daarom scheren niet helpt, maar het lijkt mij dat er gewoon meer hitte blijft hangen in een lange vacht. En dat het een verschil is qua beleving voor de hond. En als blijkt dat honden dit prettig vinden, dan zou ik geen reden zien om het niet te doen voor TS. Fijn dat het experiment geslaagd is. :)