Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Nijn schreef:Rhodos schreef:Naast dat ze het niet tof vinden, loop je ook het risico op nier-problemen als het regelmatig voorkomt dat ze 8-9 uur niet kunnen plassen.
Dus jij onderbreekt je nachtrust om de hond(en) uit te laten?
Ik slaap over het algemeen 9 uur per nacht en vlieg dan ook niet uit bed om meteen mijn hond uit te laten.
Sterker nog, soms als ik haast heb dan wil madam niet eens mee naar buiten, die draait zich veel liever nog een keer om
. Als je je hond per etmaal 2-3 keer de mogelijkheid geeft om de behoefte te doen is dat niet bevorderlijk voor de niertjes. Voor geen enkel mens/dier. 
Marion71 schreef:Kom maar op met de modder!
Mijn vriend en ik werken fulltime en overdag zijn de honden alleen. Onze eerste hond, zo'n 18 jaar geleden, was helemaal gewend aan dat ritme. Als mijn schoonvader binnen kwam was hij nog te lui om naar beneden te lopen (sliep op bed boven). Hij is 14 geworden en overleden aan tumoren in heel z'n lijf. Anderhalf jaar voordat hij overleed kwam de inmiddels 10 jarige en zij nam heel simpel dat ritme over. Sinds 3,5 jaar hebben we er 2 honden bij en ook zij pikken dit weer van de oudere hond op. Ze zijn eraan gewend en lopen allemaal gewoon los door huis. Er wordt niks gesloopt, plasjes gedaan of wat dan ook. Ze liggen gewoon te pitten. Het zijn lieve vriendelijk tevreden honden, niks geen gefrusteerde stuiterballen.
Daarentegen zijn ze 's avonds en 's nachts nooit alleen. De 10 jarige ligt bij ons op bed en de 2 jonge honden liggen er vaak naast of in de buurt (ze zijn een beetje te groot om alledrie op bed te passen). Mocht het bij ooit bij een andere hond niet passen, dan zou ik simpelweg een uitlaatservice o.i.d. regelen. Je moet niet denken in problemen maar in oplossingen en zolang er geen problemen zijn hoef ik ook geen oplossingen te verzinnen.