Hoe hebben jullie je pup/hond laten wennen aan alleen thuis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:13

my_precious schreef:
idd ik geef je groot gelijk, jij hebt je eigen plek om te slapen en een hond ook, en als de pup niet alleen is vanwege de katten zou hij best wat langer alleen kunnen zijn.
wij hebben zelf ook meerdere honden en ook wel is een nestje en onze pups doen het ook prima alleen omdat er nog andere huisdieren aanwezig zijn.

Oh, maar ik zei ook dat ieder zijn manier heeft. Als men geen honden op bed wil, is dat okay. Alleen als ik mijn honden wél op bed en op de bank laat, zijn mijn honden niet meteen dominant of gaat het later problemen opleveren.

Thirty

Re: Hoe hebben jullie je pup/hond laten wennen aan alleen thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:17

Een hond heeft niets aan het gezelschap van twee katten hoor.

TS; ga je nog wat doen aan de uren dat je pup de eerste paar maand alleen zal zijn? Of interesseert je dat gewoon niet zoveel.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:24

Diablo schreef:
my_precious schreef:
idd ik geef je groot gelijk, jij hebt je eigen plek om te slapen en een hond ook, en als de pup niet alleen is vanwege de katten zou hij best wat langer alleen kunnen zijn.
wij hebben zelf ook meerdere honden en ook wel is een nestje en onze pups doen het ook prima alleen omdat er nog andere huisdieren aanwezig zijn.

Oh, maar ik zei ook dat ieder zijn manier heeft. Als men geen honden op bed wil, is dat okay. Alleen als ik mijn honden wél op bed en op de bank laat, zijn mijn honden niet meteen dominant of gaat het later problemen opleveren.

nee ik bedoelde ook niet dat als honden op bed liggen dat ze gelijk dominant zijn hoor, misschien heb ik het verkeerd verwoord.
maar het is vaak zo en niet bij alle honden zoals ik eerder ook al zei, dat honden inprincipe niet op alle plekken in het huis horen te komen.
ik geef zelf puppy cursussen op onze club en daar leren wij de mensen dat ze honden niet in de slaapkamer horen of dat ze niet op de bank horen en bijv. tijdens uitlaten dat jij als baas als eerste altijd door de deur hoort te lopen en bijv met uitlaten dat de hond altijd aan de linkerkant hoort te lopen, dit heeft ook allemaal zijn redenen.
het is dus niet zo dat een hond gelijk dominant is als hij in de slaapkamer ligt, maar je hebt bij bepaalde rassen dat ze erg dominant kunnen worden naar de baas of een ander gezinslid in huis als ze ineens niet meer op bed mogen of in de kamer en bijv. de kinderen wel.
ze kunnen dus erg jaloers reageren naar een kind bijv die wel op het bed mag en de hond niet.
dat wil dus niet zeggen dat elke hond zo is!
zo bedoelde ik het eigenlijk uit te leggen.

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 13:27

ga je lekker, met je intereseert je dat gewoon niet zo veel!

Als je had GELEZEN had je gezien dat
A: Ik parttime werk dus de pup niet elke dag alleen thuis is
B: We gaan kijken of we 2 weken na elkaar vrij kunnen nemen en mijn vriend evt. langer

De hond zal het toch echt met alleen de katten moeten doen als hij even alleen thuis is. 2e hond komt er niet, klaar.

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:27

Tjonge, wat doen jullie allemaal moeilijk over die uurtjes alleen... Hoe doen jullie dat dan 's nachts? Dan zijn ze toch ook alleen? Gaan jullie allemaal de eerste maand er om de 1,5 a 2 uur uit om uit te laten?

@TS, ik heb ongeveer dezelfde werktijden als jij (laat me raden, je werkt op een woonvoorziening?) en hebben nu onze 2e pup. Gaat allemaal prima zo. De eerste heeft 's nachts nooit wat in de bench gedaan, de pup van nu haast altijd. Maar die heeft weinig kijk op hygiene, want die gaat in de tuin ook gewoon in zijn eigen plas liggen als hij het te veel moeite vind om een beetje verder te lopen... Voor hem maakt het ook weinig uit hoe lang hij in de bench zit, soms gaat het een hele nacht goed, soms heeft hij na 1 uurtje al in de bench geplast. Hij heeft gewoon wat langer de tijd nodig eer hij dat besef krijgt denk ik. Tot die tijd lekker vaak vetbedjes verschonen.

(wat je ook kunt doen met een grote bench en een kleine pup, is een krant erin leggen. Je kunt ze dan eerst krant zindelijk maken)

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 13:33

peugotje schreef:
Tjonge, wat doen jullie allemaal moeilijk over die uurtjes alleen... Hoe doen jullie dat dan 's nachts? Dan zijn ze toch ook alleen? Gaan jullie allemaal de eerste maand er om de 1,5 a 2 uur uit om uit te laten?

@TS, ik heb ongeveer dezelfde werktijden als jij (laat me raden, je werkt op een woonvoorziening?)
(wat je ook kunt doen met een grote bench en een kleine pup, is een krant erin leggen. Je kunt ze dan eerst krant zindelijk maken)

Klopt, ik werk in de jeugdzorg en begeleid jongeren met gedragsproblemen (autisme, borderliner etc)

Bedankt voor je andere tip over krant in de bench.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:34

peugotje schreef:

@TS, ik heb ongeveer dezelfde werktijden als jij (laat me raden, je werkt op een woonvoorziening?) en hebben nu onze 2e pup. Gaat allemaal prima zo. De eerste heeft 's nachts nooit wat in de bench gedaan, de pup van nu haast altijd. Maar die heeft weinig kijk op hygiene, want die gaat in de tuin ook gewoon in zijn eigen plas liggen als hij het te veel moeite vind om een beetje verder te lopen... Voor hem maakt het ook weinig uit hoe lang hij in de bench zit, soms gaat het een hele nacht goed, soms heeft hij na 1 uurtje al in de bench geplast. Hij heeft gewoon wat langer de tijd nodig eer hij dat besef krijgt denk ik. Tot die tijd lekker vaak vetbedjes verschonen.

's Nachts zul je er ook uit moeten! Soms wel een paar keer.
Lekker vaak vetbedjes verschonen? En je hond in z'n eigen zeik laten liggen?

Gelukkig ben ik geen fokker, zo iemand als jij kreeg echt geen pup.

Een pup neem je als je er tijd voor hebt, en niet als een pup maar direct in jouw schema mee moet draaien. 9 van de 10 keer draait dat op veel ellende uit.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:34

Sancha schreef:

TS; ga je nog wat doen aan de uren dat je pup de eerste paar maand alleen zal zijn? Of interesseert je dat gewoon niet zoveel.

En ik zal mezelf nog wel een keer quoten, aangezien hier nog steeds geen antwoord op gegeven is

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 13:37

Sancha schreef:
Sancha schreef:

En ik zal mezelf nog wel een keer quoten, aangezien hier nog steeds geen antwoord op gegeven is

Kennelijk heb je wat moeite met lezen. Geeft niks hoor...... ik wil het nog wel een keer voor je quoten
Uthrick schreef:
ga je lekker, met je intereseert je dat gewoon niet zo veel!

Als je had GELEZEN had je gezien dat
A: Ik parttime werk dus de pup niet elke dag alleen thuis is
B: We gaan kijken of we 2 weken na elkaar vrij kunnen nemen en mijn vriend evt. langer

De hond zal het toch echt met alleen de katten moeten doen als hij even alleen thuis is. 2e hond komt er niet, klaar.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:41

peugotje schreef:

Mijn pup is 's nachts niet alleen (maar dat komt omdat ik vind dat een pup ook niet alleen zou móeten zijn), die ligt bij ons in bed. Maar in het begin moest hij er 's nachts wel uit hoor, dan moest hij plassen en/of poepen. Gaf hij heel goed aan door te gaan rommelen en piepen, dan wist ik genoeg. Hij heeft dan ook nooit een ongelukje gehad 's nachts. Nu is hij 12 weken en ronkt de hele nacht lekker door.

Een pup in zijn eigen ontlasting/plas laten liggen, vind ik echt not done.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:42

Sancha schreef:
peugotje schreef:

's Nachts zul je er ook uit moeten! Soms wel een paar keer.
Lekker vaak vetbedjes verschonen? En je hond in z'n eigen zeik laten liggen?

Gelukkig ben ik geen fokker, zo iemand als jij kreeg echt geen pup.

Een pup neem je als je er tijd voor hebt, en niet als een pup maar direct in jouw schema mee moet draaien. 9 van de 10 keer draait dat op veel ellende uit.

mijn puppys gaan ook niet naar mensen die veel werken, bij ons komen ze op de wachtlijst te staan en als ik pas vind dat ze geschikt zijn en waarvan ik zeker weet dat er 1 persoon thuis is om de pup te verzorgen gaan de pups naar dat adres.
snachts moet je er idd ook een aantal keer uit maar ook niet bij elke pup sommige houden het wel op en sommige niet.
het kan ook zijn ookal ben je dagelijks thuis voor je pup dat je boodschappen moet doen of naar een verjaardag moet of er ineens een spoedje tussendoor komt, dan zit de pup ook vaak langer als een uur alleen thuis, en als hij dan niets gedaan heeft in huis of de bench dan gewoon uitbundig belonen en gelijk mee naar buiten nemen en als hij daar iets gedaan heeft ook uitbundig belonen.
verder wat nog een tip is: bij elk speel gelegeheidje puppy laten plassen, bij elke maaltijd puppy laten plassen en na elk slaapje van de pup ook even mee naar buiten nemen.
in het begin zal je zeker tegen komen dat je om de kwartier met je puppy naar buiten moet.
wat wij hier thuis doen is vaak ook krantjes neerleggen en deze steeds verder verplaatsen richting de deur totdat het krantje er helemaal niet meer is, je hebt zelfs pups die dan gaan piepen of blaffen oid als ze eruit moeten, maar ook dat is verschillend bij elke soort hond/pup.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:47

Als ik dat soort dingen moest doen ging de pup bij mij even naar de oppas, aan de overkant, totdat ie goed de periode alleen kon zijn dat nodig was.
Sommige pups zijn makkelijk zindelijk (onze DD) maar Jackson is/was een drama. Die moest er tot 9 weken 3 keer per nacht uit, en nu nog steeds elke twee uur. Hij is erg langzaam, tja, dat zul je maar net treffen als je dan maar moet werken.
Gevolg: pup ligt in zijn eigen ontlasting.

De hond kan het best met de katten doen, maar kom niet aan met het excuus dat de hond niet helemaal alleen zit omdat de katten er toch zijn. Zo werkt het niet helemaal.

Verder: ga naar een goede puppy cursus.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:48

my_precious schreef:
het kan ook zijn ookal ben je dagelijks thuis voor je pup dat je boodschappen moet doen of naar een verjaardag moet of er ineens een spoedje tussendoor komt, dan zit de pup ook vaak langer als een uur alleen thuis, en als hij dan niets gedaan heeft in huis of de bench dan gewoon uitbundig belonen en gelijk mee naar buiten nemen en als hij daar iets gedaan heeft ook uitbundig belonen.

Nou ben ik in de gelukkige omstandigheid dat ik hele dagen thuis ben, maar ook als ik boodschappen ga doen, blijven óf de kinderen thuis, óf hij gaat naar oma. Die woont naast ons, dus dat erg makkelijk, ik begrijp wel dat niet iedereen die luxe heeft.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:49

Ik niet. Want imo zorg je daar gewoon voor als je aan een pup begint.

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:51

Kan zijn, ik weet niet hoe ik het anders moet doen... ik bedoel maar aan te geven dat dat ook per hond verschilt. Uiteraard ga ik hem ook niet expres in zijn plas laten liggen, maar soms plast hij al binnen een kwartiertje in de bench, meestal een aantal uur niet. Hij heeft totaal geen controle over zijn plassen, en moet dit nog leren. En dat gaat lang duren eer hij dat door krijgt, want hij heeft totaal geen drang om zichzelf en zijn nest schoon te houden, het boeit hem niet.
Echt, serieus, hij plast regelmatig liggend... Als hij dan na een tijdje slapen op staat, ligt er een plasje onder. Hij heeft dan alle ruimte om niet in zijn eigen plas te gaan liggen.
Blijkbaar is hij nog niet zo ver, de DA zegt dat het niets lichamelijks is. En tot die tijd inderdaad altijd vetbedjes verschonen, bench uitpoetsen met azijn, hond schoonmaken, en op naar een nieuwe kans.
Als iemand nog andere tips heeft, hoor ik ze graag, want ik weet het ook niet meer.
Het probleem zit hem erin dat hij buiten niet leeg plast, hij plast wel 4 keer in een kwartier soms, en de andere keer weer helemaal niet.
Het gaat hier om een newfounlander pup van 15 weken...

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:53

Andere DA zoeken en wat beter onderzoek laten doen, want dit is echt niet normaal. ;)

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:59

Blijkbaar wel... want pups hebben niet gelijk het besef dat ze schoon willen blijven... Het probleem is echt dat hij zijn eigen plas niet vies vind... lijkt me weinig lichamelijks aan de hand te kunnen zijn... Dat gaat hij echt met de tijd moeten leren door iedere keer hem een schoon nest te geven...
Buiten lijkt hij wel erg ongeconcentreerd... het plassen boeit hem gewoon erg weinig, dus even een kleine plas, dan weer buiten spelen, weer een kleine plas... etc. En als er nu geen verbetering in zou zitten, oké, maar hij gaat vooruit. Soms geeft hij het al aan dat hij naar buiten moet :D
Maar brokjes etc, vind ie niet zo interesant, dus belonen werkt nog niet echt. En de standaard van na het slapen, eten, spelen, werkt dus ook niet. Dat doen we wel natuurlijk, maar ook tussendoor moet hij nog tig keer...

Typisch ook, in zijn bench plast hij ook altijd gewoon lekker in het midden.. de plasjes zijn nooit in de hoek iod, dus hij ligt er inderdaad altijd midden in... De 2 nachten dat onze golden in zijn bench had geplast, lagen de plasjes vooraan de bench...bij het deurtje.

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 14:00

Sancha schreef:
Ik niet. Want imo zorg je daar gewoon voor als je aan een pup begint.

Hmm, laat me raden.... En als je aan kinderen begint moet of de vader of de moeder de baan opzeggen om volledig voor de kinderen te zorgen?
Mijn zussen en ik zijn alle 3 opgevoed met een werkende vader en moeder. Toen we nog klein waren, moeder parttime en onregelmatig. Vader nam vrij als iemand ziek was of met de klas ergens heen ging en moeder kon niet. Hierdoor was er soms een oppas ja, of bleven we tussen de middag over. Toen we op de middelnare school zaten, ging mijn moeder weer fulltime werken waardoor het voorkwam dat er niemand thuis was als ik of mijn zussen thuis kwamen. Hoewel wij gek op onze ouders waren en nog zijn, vonden mijn zussen en ik het heerlijk om soms alleen thuis te zijn.

Inmiddels zijn we allemaal een HBO of universitaire opleiding verder, wonen we alle 3 samen met een partner of zijn getoruwd en hebben allemaal een grote vriendenkring en goede band met elkaar en ouders.

Moraal van het verhaal ... jouw optie hoeft niet de enige juiste te zijn.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:02

Wat is er mis met een beetje tijd uittrekken voor je pup? Daar creeer je de beste basis mee, en heb je nou eenmaal de minste kans op problemen.

Een pup kan zich nou eenmaal niet aan jouw schema aanpassen, hoe graag je dat ook wilt.

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:06

Dat doet ze toch ook? Hoeveel tijd je dan uittrekt, verschilt per persoon...

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:08

Nee, dat is per pup verschillend. De nieuwe baas heeft zich maar even aan te passen...Dat is helaas niet anders.

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 14:08

Sancha, wat wil je nou eigenlijk horen? Dat ik me heb bedacht? Dat we toch maar niet aan een pup gaan beginnen door jouw reacties? Sorry maar dat gaat niet gebeuren.
Ik heb jou en de rest laten weten dat we gaan kijken of we wat langer vrij kunnen nemen. Nu heeft mijn vriend nog veel vakantieweken die dit jaar op moeten dus dat zou theortisch gezien kunnen. Toch zal de pup er geleidelijk aan moeten wennen dat hij soms op de katten na alleen thuis is.

Wij zijn al bij de fokker (via vereniging) op bezoek geweest, heel gesprek gehad en ze WETEN dat wij beide werken en toch zijn wij "goed gekeurd" en op de wachtlijst geplaatst. Zou raar zijn als je mensen zonder dat je weet wie ze zijn op de wachtlijst plaatst en dan na 1,5 jaar als deze mensen aan de beurt zijn opeens zegt: Oh u sorry ik vind u toch niet geschikt, u krijgt geen pup... de groeten en het beste verder.

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:12

Tuurlijk pas je je aan op de pup, maar de methodes die iedereen toepast, zijn nu eenmaal anders...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:12

Fijn dat je inziet dat het waarschijnlijk wel wat langer gaat duren als 1 of 2 weken. Zelf ben ik anti-bench, mijn pups mogen overal komen. Ik zorg zelf wel altijd dat ik die periode thuis ben en bouw het alleen zijn met enkele minuten per dag op. (als ik bijvoorbeeld onder de douche sta) Succes en veel plezier met jullie pup.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:13

Ze kunnen prima weten dat je beide werken, maar wellicht gaan ze ervan uit dat je een week of 6 er voor uit trekt om de pup te laten wennen en rustig het alleen zijn gaat opbouwen.

Ik denk gewoon dat je je erin vergist. Ik heb meerdere pups opgevoed, van verschillende rassen, dus ik weet uit ervaring dat de ene pup veel meer tijd nodig heeft dan de andere.

Ik ga echt niet zeggen dat je geen pup verdient. Ik vind alleen dat je de eerste week of 6 moet veranderen, daar denk je te licht over.