Konijn laten dekken.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

wigke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 23:31

ben ik niet met je eens ik heb hier al regelmatig konijntjes gehad van die leeftijd die hun eerste nest kregen op 2 jarige leeftijd die dit helemaal super volbracht hebben hoor.

maar het is hier standaard op bokt en zo ook op bunnybunch dat als iemand vraagt voor informatie dat ze meteen gebombardeerd worden met commentaar. dat ze er op zo'n site over beginnen duid al aan dat ze zich er eerst in verdiepen en dat is een goed punt. ik zelf had er niet eens aan gedacht om er op zo'n site over te beginnen zeker niet als je de reacties zo leest. spijt me zeer als er 1 keer gemeld wordt dat er teveel konijnen zijn dan snapt iemand het ook wel hoor hoeft niet 1000 keer gezegt te wordt

laten we on topic blijven

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 23:35

Ik gaf alleen duidelijk informatie en dat is dat ik nu 2 keer een konijn heb gehad die te oud was, van 2 en 2,5 jaar die een te smal bekken hadden waar het totaal mis mee is gegaan. Dan heb je heel veel geluk met die konijntjes op 2 jarige leeftijd gehad.
Door de dierenarts bevestigd dat het om een te oude leeftijd ging bij de konijntjes betreft hun bekken en alle fokkers die ik ken kunnen dat beamen dat ze geen eerste nestje zullen nemen op die leeftijd.

Als kleine tip geef ik nog mee noem de Teddy's.. Angora hangoor, daar zijn ze onder erkend :j

wigke89

Re: Konijn laten dekken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 23:40

angora hangoor is iets heel anders deze haarstructuur is niet vergelijkbaar met elkaar
teddy widders zijn ook erkend angora is iets heel anders die zijn ook veel groter
maar dan erbij ga je helemaal oftopic

het kan ook zo zijn dat jij gewoon heel veel pech heb gehad met jou konijnen.

maar het gaat erom iemand die hier om raad vraagt krijgt hier meteen tig pagina's aan gezeur over het feit dat er zoveel konijnen in de opvang zitten. we vallen in herhaling. als dat 1 keer in een topic staat snappen ze het ook wel.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 23:50

Doe het niet. Het kan ontzettend fout gaan, en vooral op deze leeftijd. Je brengt je eigen voedster in gevaar..
Geloof me, ik heb ontzettend veel nesten gehad. En dat was NIET omdat ik het wilde, maar de konijnen waren verwaarloosd en zaten allemaal bij elkaar, mannen bij de vrouwen, en ik heb ze over genomen. Er is zo veel verkeerd gegaan, zoveel konijntjes geboren met afwijkingen (je weet helemaal geen achtergrond van deze konijnen, dus de konijnjtes kunnen worden geboren met afwijkingen etc.), zoveel nesten met de hand op moeten voeden en veel dode konijntjes..

Ten tweede las ik dat iemand hier soms konijnen heeft die twee maanden dragen. Dit kan dus NIET. Hooguit 33 dagen.

Nee als je vriendelijk wilt blijven tegenover jou konijn, zal ik dit risico niet nemen. Ook niet voor de jongen die worden geboren.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 23:52

Ik zou niet 'zomaar' aan een nestje beginnen met je konijn. Ik durf al niet naar het aantal pagina's van dit topic te kijken. ;) Wordt weer een rel.

Naar MIJN mening is fokken iets wat wel kan worden gedaan, MITS het helemaal doordacht gebeurt. Je moet het zien als een vak, een uitdaging met een bepaald streven (rassenstandaard). En dan nog moet je voor het feit openstaan alle kleintjes te houden, dat kan altijd gebeuren. Fok je met raskonijnen en selecteer je op kenmerken om zo goede dieren te fokken, dan zijn er over het algemeen meer mensen geïnteresseerd. Ik weet dat het heel stom klinkt om zo'n 'waarde' aan dieren vast te plakken, maar het fokkerswereldje zit totaal anders in elkaar dan het liefhebberswereldje. Zo is dat nou eenmaal. Ik zit zelf op een caviaforum tussen allemaal caviafokkers en heb zelf ook een paar nestjes gefokt. Je ziet gewoon dat 'echte' fokkers een hele andere kijk hebben op fokken dan knuffelliefhebbers. Die werelden werken heel anders. Ik ken cavia- en konijnenfokkers met een ellelange wachtlijst, omdat iedereen zo'n mooi dier van hen wil. Kijk, dan ben je goed bezig en dat loont zich. Dat is een hele andere manier van fokken. Je wil mooie dieren en hebt een doel, mensen met hetzelfde doel willen jouw dieren ook, dat zijn dus meestal ook fokkers. En nee, als die mensen zouden stoppen met fokken, zouden niet al die mensen in plaats van die rascavia's cavia's uit de opvang halen. Zo werkt dat niet, dat als fokker A niet bestond, opvang B veel meer klanten zou hebben. Ben je enkel een liefhebber, dan zul jij waarschijnlijk door die 'mooiheid' die fokkers zien heen kijken. Jij hecht een hele andere waarde aan zo'n dier. Want een konijn met allemaal fokfouten is voor de knuffel net zo goed! Fokkers hebben daar niks aan, maar liefhebbers keuren een dier niet af op schoonheidsfoutjes of een slechte bouw. Het is eigenlijk zo gek, maar er zijn mensen in die showwereld máánden, soms járen op zoek naar een dier dat aan hun eisen voldoet: specifiek ras/kleurslag. En dan moet je je beseffen dat Marktplaats vól staat met dieren - dieren die allemaal geschikt zijn voor knuffelliefhebbers, maar er zijn niet genoeg knuffelliefhebbers voor al die dieren. Dat is het grote probleem. En waarschijnlijk ga jij met dieren fokken die weer van die kleintjes krijgen die in de ogen van een fokker geen waarde hebben, heel cru, maar zo werkt dat. Dat soort kleintjes, daarvan staan er ongelooflijk veel op MP. Het aanbod is te groot, omdat er veel te veel ongewenste nestjes worden geboren. Als je daar aan mee wil helpen, ga vooral fokken. Zou jij gaan fokken met 2 zuivere rasdieren, dan zou je wel veel eerder klanten trekken. Waarom is dat zo? Omdat dat wereldje kleiner is, en het aanbod en de vraag veel beter in verhouding ligt. :j Er is redelijk wat vraag naar mooie rasdieren, maar die worden blijkbaar gewoon niet zo veel geboren. Je kunt dit goed vergelijken met de paardenwereld: je ziet dat de dure raspaarden met veel fok- en sportwaarde veel interessanter zijn dan pony's met een foute bouw, geen papier, geen fok- en sportwaarde, te oud, gedragsproblemen e.d...

Los hiervan is fokken zéker niet risicovrij. Verdiep je eerst in hoe het in zijn werk gaat, de mogelijke complicaties, en verdiep je in het fokken zoals hobbyfokkers dat doen. ;)

Dit klinkt trouwens wel heel zwart-wit, alsof het bij de showfokkerswereld wél allemaal goed loopt. Die kent natuurlijk óók dalen. ;) Hoe ik erover praat, is meer in het algemeen!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 23:59

wigke89 schreef:
angora hangoor is iets heel anders deze haarstructuur is niet vergelijkbaar met elkaar
teddy widders zijn ook erkend angora is iets heel anders die zijn ook veel groter
maar dan erbij ga je helemaal oftopic

het kan ook zo zijn dat jij gewoon heel veel pech heb gehad met jou konijnen.

maar het gaat erom iemand die hier om raad vraagt krijgt hier meteen tig pagina's aan gezeur over het feit dat er zoveel konijnen in de opvang zitten. we vallen in herhaling. als dat 1 keer in een topic staat snappen ze het ook wel.

De Teddy Widder is absoluut niet erkend en zal nooit onder de benaming Teddy Widder erkend kunnen worden, omdat Widder simpelweg Duits is voor hangoor en wij Nederlanders gaan echt een Duits woord niet erkennen.
De Angora Hangoor is anders qua vachtstructuur, maar komen wel uit de Teddy Hangoor. De Teddy Hangoor zal op deze manier nooit erkend worden en is en blijft een modenaam net als alle kleurbijnamen die beschreven erbij worden abricot, havana, siam er zijn allemaal Nederlandse benamingen voor.
Dat terzijde, dat is meer betreffende de modewereld van de Teddy en de kennis van raskonijnen.

Een voedster van 2 jaar is gewoon een enorm risico voor een eerste nest dat is een feit, als het 2 keer gebeurd en ik fok niet eens met konijnen ik vang ze op dus heb heel af en toe een voedster met een nest hier dan vind ik dat uitzonderlijk vaak. Maar tevens ken ik vele fokkers omdat ik lid ben van de KLN en ook deze die ik ken geven allemaal het antwoord 2 jaar eerste nest is te oud.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 00:05

Rosa__ schreef:
Ik zou niet 'zomaar' aan een nestje beginnen met je konijn. Ik durf al niet naar het aantal pagina's van dit topic te kijken. ;) Wordt weer een rel.

Naar MIJN mening is fokken iets wat wel kan worden gedaan, MITS het helemaal doordacht gebeurt. Je moet het zien als een vak, een uitdaging met een bepaald streven (rassenstandaard). En dan nog moet je voor het feit openstaan alle kleintjes te houden, dat kan altijd gebeuren. Fok je met raskonijnen en selecteer je op kenmerken om zo goede dieren te fokken, dan zijn er over het algemeen meer mensen geïnteresseerd. Ik weet dat het heel stom klinkt om zo'n 'waarde' aan dieren vast te plakken, maar het fokkerswereldje zit totaal anders in elkaar dan het liefhebberswereldje. Zo is dat nou eenmaal. Ik zit zelf op een caviaforum tussen allemaal caviafokkers en heb zelf ook een paar nestjes gefokt. Je ziet gewoon dat 'echte' fokkers een hele andere kijk hebben op fokken dan knuffelliefhebbers. Die werelden werken heel anders. Ik ken cavia- en konijnenfokkers met een ellelange wachtlijst, omdat iedereen zo'n mooi dier van hen wil. Kijk, dan ben je goed bezig en dat loont zich. Dat is een hele andere manier van fokken. Je wil mooie dieren en hebt een doel, mensen met hetzelfde doel willen jouw dieren ook, dat zijn dus meestal ook fokkers. En nee, als die mensen zouden stoppen met fokken, zouden niet al die mensen in plaats van die rascavia's cavia's uit de opvang halen. Zo werkt dat niet, dat als fokker A niet bestond, opvang B veel meer klanten zou hebben. Ben je enkel een liefhebber, dan zul jij waarschijnlijk door die 'mooiheid' die fokkers zien heen kijken. Jij hecht een hele andere waarde aan zo'n dier. Want een konijn met allemaal fokfouten is voor de knuffel net zo goed! Fokkers hebben daar niks aan, maar liefhebbers keuren een dier niet af op schoonheidsfoutjes of een slechte bouw. Het is eigenlijk zo gek, maar er zijn mensen in die showwereld máánden, soms járen op zoek naar een dier dat aan hun eisen voldoet: specifiek ras/kleurslag. En dan moet je je beseffen dat Marktplaats vól staat met dieren - dieren die allemaal geschikt zijn voor knuffelliefhebbers, maar er zijn niet genoeg knuffelliefhebbers voor al die dieren. Dat is het grote probleem. En waarschijnlijk ga jij met dieren fokken die weer van die kleintjes krijgen die in de ogen van een fokker geen waarde hebben, heel cru, maar zo werkt dat. Dat soort kleintjes, daarvan staan er ongelooflijk veel op MP. Het aanbod is te groot, omdat er veel te veel ongewenste nestjes worden geboren. Als je daar aan mee wil helpen, ga vooral fokken. Zou jij gaan fokken met 2 zuivere rasdieren, dan zou je wel veel eerder klanten trekken. Waarom is dat zo? Omdat dat wereldje kleiner is, en het aanbod en de vraag veel beter in verhouding ligt. :j Er is redelijk wat vraag naar mooie rasdieren, maar die worden blijkbaar gewoon niet zo veel geboren. Je kunt dit goed vergelijken met de paardenwereld: je ziet dat de dure raspaarden met veel fok- en sportwaarde veel interessanter zijn dan pony's met een foute bouw, geen papier, geen fok- en sportwaarde, te oud, gedragsproblemen e.d...

Los hiervan is fokken zéker niet risicovrij. Verdiep je eerst in hoe het in zijn werk gaat, de mogelijke complicaties, en verdiep je in het fokken zoals hobbyfokkers dat doen. ;)

Dit klinkt trouwens wel heel zwart-wit, alsof het bij de showfokkerswereld wél allemaal goed loopt. Die kent natuurlijk óók dalen. ;) Hoe ik erover praat, is meer in het algemeen!

Wat een onzin allemaal....je zet gewoon twee leuke knijntjes bij elkaar.....en een maand later heb je een nestje...dat werd vroeger bij ons als kind gedaan,en wij doen dat nog steeds bij onze kinderen....hoef je helemaal geen bijzondere kennis voor te hebben
En onze konijnen behalen echt een respectabele leeftijd hoor
We raken ze ook altijd probleemloos kwijt hoor.....bordje bij de weg en klaar is kees...

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 00:14

Erg jammer dat jij je kinderen het zo leert....

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 00:15

GROOTE ONZIN>>>STADSE FRATSEN...

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 00:16

Je moet zeker wel kennis hebben over het fokken van konijnen of welk dier dan ook

Er kan van alles mis gaan en als je dan niet weet wat je moet doen is dat gewoon dieren mishandeling

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 00:17

Kom toch echt alles behalve uit de stad, rechtstreeks van de boerderij.. maar zo met dieren omgaan is voor mij een no go.

Je wil niet weten wat ik al niet mee gemaakt hebt bij het zien van jonge konijntjes, door kraamkoorts, konijntjes zonder oortjes of halve oortjes, missende pootjes. Zonder oortje kunnen niet buiten leven bijvoorbeeld. En dan denk ik ze zijn maar 12 weken klein en 12 jaar groot..

Maar misschien een ideetje voor de TS.. als je het toch graag wil zien en je voedster niet de nodige risico's wil nemen met deze leeftijd. Zou je is kunnen kijken of je pleeggezin kan zijn voor een opvang? Ik sta in ieder geval te springen om goede pleeggezinnen! Of misschien vind een fokker het anders wel is goed dat een nestje bij je thuis bevalt?
Laatst bijgewerkt door Faniek op 11-04-11 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 00:19

Een gezond konijn kan t echt helemaal zelf hoor.......je moet natuurlijk wel de ram er bij weg halen en je gezonde boeren verstand gebruiken maar verder???

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 00:20

Men k vind jou erg irritant :?

Een gezond konijn kan ook zeker wel complicaties krijgen hoor
En ja fokken zonder enige kennis,informatie over ouders en voorouders is gewoon vermeerderen voor de slangen

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 00:28

denk ook aan andere risico's van het fokken van een nestje,
de moeder moet in een goede conditie verkeren
extra voer hebben om melk te kunnen maken.
en al helemaal waneer ze een nestje hebben gehad zijn voedsters (vrouwtjes konijn)
gevoelig voor baarmoeder kanker.

ik heb ook ooit eens een nestje willen fokken.
dit was echter met goede stamboom konijnen.

we waren bang (ook de DA) dat ze schijnzwanger was.
helaas was ze wel echt drachtig en was het maar 1 jong die daar door te groot was en zowel moeder als jong de bevalling niet hebben overleeft.

ook moet je denken aan de entingen die je de jongen moet geven.
vooral de eerste enting is echt van belang.

ik heb nu ook 2 huis tuin en keuken konijn en dat zijn 2 voedsters maar zijn beide gesterelisserd en al waren ze dat niet,
het is gewoon zielig met hun te fokken.
omdat er al teveel konijnen zijn.
asiels zitten al over vol

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 00:31

papagroom schreef:
Rosa__ schreef:

Wat een onzin allemaal....je zet gewoon twee leuke knijntjes bij elkaar.....en een maand later heb je een nestje...dat werd vroeger bij ons als kind gedaan,en wij doen dat nog steeds bij onze kinderen....hoef je helemaal geen bijzondere kennis voor te hebben
We raken ze ook altijd probleemloos kwijt hoor.....bordje bij de weg en klaar is kees...

Let op hè, mijn tekst is voornamelijk gebaseerd op feiten, hoe dingen verlopen in de caviawereld, wat ik allemaal zie. Dit kan in jouw situatie anders zijn, maar hoe ik het beschrijf, is wat ik toch wel heeel veel hoor in mijn omgeving. Niet iedere situatie is hetzelfde, misschien heb jij gewoon geluk. Maar kijk eens op Marktplaats, de advertenties liegen er niet om. ;)

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 00:44

2.047 dit is het schrikbarende getal wat er op markt plaats staat aan konijnen
die een nieuw huis je zoeken.
die cijfers liegen er niet om

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 04:55

papagroom schreef:
Tuurlijk, zijn genoeg mensen die slangenvoer nodig hebben >;)

Ruby1995 schreef:
En we weten ook te huisjes ;)
Hoe kan je nu al huisjes gevonden hebben als je nog geeneens precies weet hoeveel baby's je konijntje gaat werpen? Sneu als die toch in een kooitje ergens midden in een huiskamer belanden... Nee, ik ben ook zeker geen voorstander!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 10:27

Moderatoropmerking:
De opmerkingen over overvolle opvangen zijn inmiddels uitgebreid langs gekomen.
Natuurlijk is het bij een fokvraag goed om na te gaan of daar goed over nagedacht is, maar eenmaal gezegd, hoeven dingen niet tot in het oneindige herhaald te worden.

Hier graag een respectvolle discussie zonder eindeloze herhalingen.
Argumenten voor of tegen, waar TS daadwerkelijk iets mee kan is prima, maar blijf dus niet in herhaling vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:25

d0nnaa_dan schreef:
Máár WinSel, dat ze een topic opent hier, betekent wel dat ze er serieus mee bezig is. Dus om nou zo te concluderen dat ze niks van konijnen afweet..

Elk en een kan een topic openen, als je kijkt naar onderwerpen van topics hier op bokt, kan je dat soms moeilijk als serieus beschouwen.

TS heeft het ras 'tam konijn', ook aan verdere reacties kan je zien dat TS bar weinig van konijnen weet. TS is 15 en kan ik wat beslissingen over dieren betreft in dat opzicht weinig serieus nemen, vooral omdat je op die leeftijd meer met het heden dan met de toekomst van dingen bezig bent. Een konijn is met 7 ook niet oud, 12 tot 15 kunnen ze gerust halen hoor.

Dat voedsters nestjes maken gebeurt regelmatig, ook als ze niet zwanger of schijnzwanger zijn. Mjn voedsters maken het hele jaar rond nesten.

Je wilt konijntjes fokken voor je eigen plezier. Er zijn er al genoeg met een rot bestaan in kleine hokjes achteraf in de tuin, alleen zonder ooit een ander konijn te zien. Er is zoveel verwaarlozing onder konijnen, waarom nog een paar bewust de wereld in helpen? Mensen zeggen nu ja, maar als het konijn groter wordt, is de lol er af.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:42

papagroom schreef:
Rosa__ schreef:

Wat een slechte verantwoordelijkheid leer jij je kinderen zeg. Wat als het wel fout gaat? Dan moet je er toch echt wel iets vanaf weten. Ook dat vind ik echt iets heel slechts wat jij aan je kinderen leert.

Enneee laat me raden, een respectabele leeftijd van 8? :+ En inderdaad zoals iemand al zei, ik denk dat jouw konijntjes grotendeels zijn weggegaan als slangenvoer, maargoed.

Als jullie maar plezier hebben, want ja, wat boeit het als het fout gaat, er konijntjes dood gaan, of er konijntjes worden geboren met (lichte) afwijkingen en wat boeit het wat ermee gebeurd :Y)

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 17:16

Fijn trouwens dat hier word gezegt dat ik onderhand geen dierenliefhebster ben omdat ik er even aandacht en om info vroeg , ik weet echt wel wat van konijnen af , maar helaas niet op dit gebied nee , en daarom vraag ik info.
Ik heb vandaag aan mijn BIO lerares gevraagt die zegt dat het nog prima kan, ook met het mannetje en als die het niet doet , dan is te toch te oud..... Maar 2 jaar , volgens mij is dat niet te oud hoor :) dat is wel met cavia's maar of het ook met konijnen is?

Er was een opmerking geweest en ze gaan boven mij toch door? beetje jammer hoor.

En het vrouwtje is wel een ras ;) (tan)
En anders was dat mannetje toch nooit gezond geboren , want jullie beweren dat het slecht is met rasloze konijnen te fokken.
Er worden ook zat rasloze katten honden cavia's enz gefokt.

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 17:18

Misschien hebben ze bij het dierenasiel nog een netsje jonge konijnen dat opgevangen moet worden :)* Of een drachtig mamakonijn?

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 17:20

xHanne schreef:
Misschien hebben ze bij het dierenasiel nog een netsje jonge konijnen dat opgevangen moet worden :)* Of een drachtig mamakonijn?

dit is al 100 x herhaald

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 17:32

'heb even opgezocht de moeder is zilvervos.
ze word bijna 2...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 17:40

Ruby1995 schreef:
Fijn trouwens dat hier word gezegt dat ik onderhand geen dierenliefhebster ben omdat ik er even aandacht en om info vroeg , ik weet echt wel wat van konijnen af , maar helaas niet op dit gebied nee , en daarom vraag ik info.
Ik heb vandaag aan mijn BIO lerares gevraagt die zegt dat het nog prima kan, ook met het mannetje en als die het niet doet , dan is te toch te oud..... Maar 2 jaar , volgens mij is dat niet te oud hoor :) dat is wel met cavia's maar of het ook met konijnen is?

Er was een opmerking geweest en ze gaan boven mij toch door? beetje jammer hoor.

En het vrouwtje is wel een ras ;) (tan)
En anders was dat mannetje toch nooit gezond geboren , want jullie beweren dat het slecht is met rasloze konijnen te fokken.
Er worden ook zat rasloze katten honden cavia's enz gefokt.

Welk niveau doe jij zeg? Jeetje.. Dat een konijn een ras is wilt NIET zeggen dat er niks mee aan de hand is. En dat komt met name door alle broodfokkers, die maar doorfokken etc. En ook niet elk rasloos konijn hoeft niet ongezond te zijn of afwijkingen te hebben. Je weet niks van zijn ouders en grootouders af. Zij kunnen namelijk dingen doorgeven die jouw rasloze konijntje alleen maar 'draagt' zonder er last van te hebben, maar dit wel kan doorgeven aan zijn jongen waar dit WEL naar buiten komt. Bij rasloze konijnen is de kans op afwijkingen gewoon veel groter.