Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
wittepit schreef:Veel honden gaan leuk met paarden om, maar een specifiek ras afraden wil ik toch even doen: border collies. Er lopen er hier drie op stal, vreselijk leuke honden voor mensen, speels, intelligent maar het is echt niks met de paarden. Ze drijven en drijven en drijven, waar de paarden in het begin onrustig van werden, maar net zolang tot de paarden er niet meer op reageerden wat me prima leek... en dan: knauw, in de kogels. Fijn. Nummer twee heeft bedacht dat ze niet over de boxdeur mogen met hun hoofd en bijt naar de snuiten. Nummer drie is de vervelende gewoontes van 1 en twee aan het afkijken en heeft al bedacht om vanuit een hoekje in de bak onder de bosjes vandaan te wachten tot je voorbij rijdt en dan zoef, erachteraan. Aanrader met een jong of ritselig paard.
Nee, mijn laarzen met stalen neuzen hebben ze al meerdere keren ontmoet maar niks helpt behalve opsluiten of aanlijnen. Gewoon niet relaxed.
wittepit schreef:Veel honden gaan leuk met paarden om, maar een specifiek ras afraden wil ik toch even doen: border collies. Er lopen er hier drie op stal, vreselijk leuke honden voor mensen, speels, intelligent maar het is echt niks met de paarden. Ze drijven en drijven en drijven, waar de paarden in het begin onrustig van werden, maar net zolang tot de paarden er niet meer op reageerden wat me prima leek... en dan: knauw, in de kogels. Fijn. Nummer twee heeft bedacht dat ze niet over de boxdeur mogen met hun hoofd en bijt naar de snuiten. Nummer drie is de vervelende gewoontes van 1 en twee aan het afkijken en heeft al bedacht om vanuit een hoekje in de bak onder de bosjes vandaan te wachten tot je voorbij rijdt en dan zoef, erachteraan. Aanrader met een jong of ritselig paard.
Nee, mijn laarzen met stalen neuzen hebben ze al meerdere keren ontmoet maar niks helpt behalve opsluiten of aanlijnen. Gewoon niet relaxed.
Marloez schreef:Ik denk dat je niet teveel naar het ras moet kijken. Meer naar karakter, en dat is per hond nogal verschillend.. Misschien dat er in het asiel wel een heel leuke hond zit die aan je eisen voldoet.zo ben ik ook aan mijn hond gekomen, ik zocht 1 die veel uithoudingsvermogen had om met mijn paard mee te kunnen rennen buiten, en die goed alleen kon zijn. Voila, ik heb nu een superhond!
truus1970 schreef:wij hebben sinds vorige week een neiuwe hond, die ik pertinent niet bij de paarden in het land wil hebben. Een week eerder, liep onze stabij zoals altijd het land in, naar ons toe, toen heeft ons pensionpaard de hond aangevallen en kapot getrapt, waarop wij de hond helaas hebben moeten laten inslapen.
Voor mij geen honden meer bij de paarden.
dorienemiene schreef:Marloez schreef:Ik denk dat je niet teveel naar het ras moet kijken. Meer naar karakter, en dat is per hond nogal verschillend.. Misschien dat er in het asiel wel een heel leuke hond zit die aan je eisen voldoet.zo ben ik ook aan mijn hond gekomen, ik zocht 1 die veel uithoudingsvermogen had om met mijn paard mee te kunnen rennen buiten, en die goed alleen kon zijn. Voila, ik heb nu een superhond!
Ik heb al verschillende asielen rond gebeld maar die hebben steeds honden vanaf 1 jaar oud zitten. Ik wil liefst een puppy aangezien wij hier een 2de hond hebben, dat zou makkelijker zijn om aan elkaar te wennen.
Sommige honden zijn namelijk wel gewoon sociaal.
Je kunt ook gewoon vragen of ze sociaal zijn? Puppy's vind je niet zo heel vaak in het asiel nee, dan zijn ze nog leuk en schattig..
Je mag een hond eigenlijk altijd een paar dagen op proef nemen, dan kan je ook zien of het klikt. 
nathe schreef:heb zelf een dobermann en die gaat goed met paarden.
Maar denk wel dat die super veel beweging nodig hebben en hondenschool. Er steekt veel tijd in zo'n ras.
Dat je twijfeld tussen een dalmatier en een dobermann vind ik nogal raar. Da zijn 2 heel verschillende rassen.
Kijk eerst maar naar het karakter en wat bij je past. Je kunt alle honden eigen maken aan paarden.

snippy schreef:Ik heb een kruising rottweiler x bernesenner en die is echt ideaal bij de paarddn
Nu een half jaartje oud maar al vanaf pupzijnde meegenomen , en ze is kortharig
En zowel een berner als een rottie hebben.een gouden hart ,
Ik heb er in ieder geval onwijs veel plezier van
emily_olle schreef:Jack Russel!
Zoek maar op op internet en je krijgt genoeg informatie!
Jackie's en paarden horen gewoon samen!
.
wittepit schreef:Ik geloof best dat het wel kan als je er eentje hebt die je een paar uurtjes onder toezicht meehebt naar je paard. Deze honden wonen daar en lopen er dus de hele dag. Ze worden gecorrigeerd als iemand het ziet, maar dat is dus zinloos want het ongewenste gedrag wordt niet altijd gezien. En dan komen de ingefokte kenmerken naar boven, en die eigenschappen maken ze in mijn beleving niet leuk in combinatie met de paarden.
Er logeerde wel eens een soort mega-husky, en die was juist heel leuk ook in de niet gesuperviseerde momenten. Sliep onder de paarden, speelde er mee, dat was uit zichzelf een paardenvriend. Collies zijn uit zichzelf drijvers en plaatsers. Volgens mij zijn het mengelingen van zowel show- als werklijnen.
@Kohtje: ik zeg ook niet dat het geen leuke honden voor mensen zijn, ze zijn superslim en gehoorzaam, en rustig in huis. Het gaat mij even over de combi met paarden.
En ja echt dat gebeurd letterlijk. De hond van de buren (kruising collie met munsterlander) dacht een paar weken geleden zomaar de paddoc op te lopen, die had ineens een paard achter zich aan
)
Surprise_ schreef:Als je eerst een Berner Senne hond houdt, dan vind je een Schweizer Sennehond misschien wel leuk?
Das praktisch dezelfde hond alleen dan met kort haar. Ik ken er eentje en die is ook nog eens ontzettend leuk met de paarden van zn baasje (:
_Hyperion_ schreef:_Sim_ schreef:Nou, niet elke hond is geschikt voor bij de paarden hoor! Een beagle wil je echt niet bij de paarden. Die beesten luisteren voor geen meter. Hoe consequent je ook bent in je opvoeding.
Hier moet ik toch even op reageren.
Dit is echt selffulfilling prophecy... Heel veel mensen hebben dat beeld van de Beagle en proberen daardoor niet eens meer om de hond op te voeden. Want tja...als ie niet luistert heb je een excuus...want Beagle... En zo blijft het beeld in stand.
Ik heb al jaren honden, waaronder nu mijn tweede beagle. En zowel de eerste als de tweede luisteren perfect.
Mijn Beagle komt niet in de stal (ook niet als de staldeuren openstaan en er staat geen paard in)
Mijn beagle komt niet in de paardenbak en niet in de weides. Alleen als ik het zeg, want ik train soms ook in een lege weide met de honden. Dan krijgt ze van mij toestemming en gaat ze er in. Op eigen houtje doet ze dat niet, al kan ze dat wel doen, ze loopt los op het erf bij ons huis.
Mijn beagle loopt los in het bos (waar het mag) en loopt los mee naast de fiets.
En als ik in het bos of op het strand ruiters tegenkom, komt ze uit zichzelf naar mij toegelopen en gaat naast me zitten totdat de ruiters gepasseerd zijn.
Het zijn juist hele schrandere hondjes, want het niet in de stal of bak mogen komen (ook niet als ik daar met een paard ben) of het bij me gaan zitten als er ruiters aankomen, heb ik haar nooit hoeven uitleggen. Dat doet ze vanzelf, doordat ze mijn andere honden hierin immiteert en ik dan het gewenste gedrag uitgebreid beloon.
Als ik met een paard over het erf loop en zij komt er aan, dan blijft ze staan waar ze is. Mocht dat in mijn looplijn zijn, dan geef ik het commando: " Aan de kant" en dan schuift ze zo vijf meter op, om daar te gaan zitten. En dat doen mijn andere honden trouwens ook. En het is nu al zo ver dat ik dat commando niet eens meer hoef te geven. Ze ziet het zelf al. Terwijl mijn Leonberger onnozel blijft kijken en pas gaat als ik een commando geef, doet zij het nu al uit zichzelf. Zo jong als ze is....
Het zit 'm niet alleen in consequent zijn in je opvoeding, maar ook in het gebruik maken van de talenten die een ras van nature heeft. En een beagle is heel erg gefokt om zelf na te denken en beslissingen te nemen in het speurwerk waarvoor ze gefokt zijn. En als je ze die gelegenheid geeft en ze daarop maar consequent beloont....dan maak je gebruik van hun kracht en heb je zo een goed luisterd hondje er aan. Er streng en bars bovenop gaan zitten werkt bij een Beagle niet....en tja...dan noemen mensen ze eigenwijs en ongehoorzaam.... Terwijl ze eigenlijk precies datgene willen waarvoor ze gefokt zijn...zelf nadenken en daarin een stukje vrijheid krijgen binnen bepaalde grenzen...
Ethelate schreef:Zo ook mijn Beagle, luistert zeer goed!
Kan los, en hoe vaak ik dan te horen krijg 'zo een Beagle die los kan'
Puur een kwestie van consequent zijn, zoals met elk dier, maak dan altijd het geintje van 600kg eigenwijs Frieschpaardenvlees africhten lukt ook dus dan is 20 kg Beagle niet zo moeilijk![]()
Het zijn juist hele sociale honden die niet graag alleen zijn, als je dit goed meeneemt met opvoeden (bijv. ik roep en loop verder, hij weet niet hoe snel hij moet komen, terwijl de meeste baasjes gaan er achteraan want hij komt niet.. en Beagles doen niks liever dan achterna gezeten worden).
) door te verstoppen of weg te lopen had ze door toch echt te moeten komen. Nu is het de perfecte hond welke in de wijk als de braafste hond doorgaat (trots
)