kat anorexia, advies gezocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Re: kat anorexia, advies gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:23

de pil is slecht daar kunnen we wel kort over zijn. Sterilisatie wil je niet oke kan. Maar nest lijkt me echt niet te doen en waarom niet? Ik vind dat je een nest moet fokken met alleen gezonde dieren en ze is dan waarschijnlijk wel gezond qua gezondheid maar niet qua gedrag. Dat ze niet genoeg eet en wil eten vind ik een reden om niet verder mee te fokken. Stel dat ze het door geeft.
Klinkt misschien raar maar zo zou ik zelf denken.

Als medisch alles uitgesloten is zou ik toch laten steriliseren. Daarnaast bied een aantal voer soorten aan elke dag gewoon en kijk wat ze uiteindelijk het beste eet. Zou niet meer varieren en vanalles verzinnen. Geef ze gewoon bijv. 4 totaal verschillende brokken die ze weleens eet en dat gourmet vlees en dat is het. Vastigheid kan weleens helpen.

Succes ermee, lijkt me heel rot als je dier zo slecht wil eten. Gelukkig ken ik dat hier totaal niet.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 17:02

Ik neem aan dat je al geprobeerd hebt om meerdere keren per dag een beetje te geven? Hoe gedraagt ze zich bij het eten? Eet ze een paar happen en laat het dan staan?

Ik heb een slecht etende Noorse boskat weer aan het eten gekregen eerst met Hills Recovery (ik geloof dat Listiglistje dit in het begin al aangaf) en toen hij weer wilde eten heb ik hem op 3x daags een kuipje voer van het kruidvat (ja echt waar!) gezet samen met zoveel als hij lust Royal Canin Sensible 32. 's nacht zit hij nu apart van de andere (mag op de slaapkamer) en kan dan zoveel eten als hij wil. In het begin wilde hij niet veel eten maar dat is langzaam steeds meer geworden.

Een ander katje dat heel slecht wilde eten bleek misselijk te zijn, ik heb daar iets voor gekregen en dat hielp enorm. Meestal moest ik dat 2 dagen geven en daarna was ze dan een tijdje niet misselijk.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 17:06

Mijn kat had dit ook. Zij had een veel te snel werkende schildklier. Zij at jaren heel erg weinig. Later (toen ze 17/18 was) zijn we haar blikvoer van Wihskas (ofzo) gaan voeren. Ze at hier heel veel van, maar bleef onder de 1kg wegen. Ze is uiteindelijk toch 19 geworden.
Dus: schildklier? Whiskas voeren? Ik hoop dat je er wat aan hebt!

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 17:21

De katten kunnen hier de hele dag brokjes eten.
Alleen de noor doet bij brokjes eten veel ompielen en weinig opeten.
Ik heb nu de hele dag (als ik erbij ben) gourmet voor haar staan.
Ze eet 1-4 blikjes per dag, kan ook een hele week maar 1blikje pd zijn.
Nou zit ik hele dagen thuis maar als ik dus niet thuis ben een dag eet de noor niks.

@stabledoor, schildklier is het niet volgens DA en whiskas eet ze niet. maar bedankt voor het meedenken.

Ik vrees toch dat het tussen de oortjes zit. Maar ook daar zullen nog wel opties voor zijn.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 17:33

liesje84 schreef:
Ik heb nu de hele dag (als ik erbij ben) gourmet voor haar staan.
Ze eet 1-4 blikjes per dag, kan ook een hele week maar 1blikje pd zijn.
Nou zit ik hele dagen thuis maar als ik dus niet thuis ben een dag eet de noor niks.

En wat gebeurd er als je de noor apart zet met z'n eten als jij niet thuis bent?? dus zonder de andere katten erbij?? misschien durft hij niet te eten als jij weg bent? of jagen de anderen op als er verder niemand is? lijkt me dat ze toch op 1 of andere manier gestrest is als jij weg bent.

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 17:42

Ik bedoel dat als ik niet thuis ben er geen vlees voor haar staat.
Dat is omdat ik een allergie kat heb en die absoluut niet dat vlees mag.
Als ik er niet ben staan er altijd nog de brokjes, maarja die eet ze niet ofalthans niet voldoende.

Als ik de noor apart zet gebeurt er niks, eet ze niet.
Ik zet haar vlees op het aanrecht, omdat de enigste plek is waar mijn andere katten niet komen.

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 17:53

Heb je het probleem van je kat al eens voorgelegd aan de mensen van de kliniek van Eric Laarakker (denhoek in de Bilt)??? Zij behandelen ook katten en honden. Misschien vinden zij iets anders waardoor zij zo slecht eet? Ik heb igg hele goede ervaringen met mijn paard bij hen. Heel veel succes!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:14

ben benieuwd hoe het met de kat is...

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:26

ik heb niet alles gelezen , dus kan zijn dat iemand het al gezecht heeft . maar je kan ook A/D blikvoer gaan geven . dat kan je krijgen bij je dierenarts . op de praktijk geven wij dit aan herstellende dieren naar operaties , ziektes etc . de meeste katten vinden het erg lekker en alle voedingstoffen zitten erin.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:28

Ik heb er hier ook zo een, als de brokjes langer dan een eetbeurt staan eet ze ze niet meer op, zodra ze binnen komt krijgt ze een handje nieuwe en dat soms 6 tot 8 keer per dag, ieder keer eet ze een brokje of tien en dan is ze weer klaar, laten stan heeft geen zin want ze eet ze dan toch niet meer. Daarnaast heb ik heir een kater die juist te zwaar is. Ik moet ook niet te lng dezelfde brokken geven en wissel af van Purina One naar Iams en Hills, alleen de soorten met vlees, vis wil ze niet.
Daarnaast is ze gek op kaas dus ze krijgt tussendoor ook kaas en brie daarnaast boter(jus met boter "verdunt") kwark en vanillevla (soms met brokjes erdoor). Niet het meest gezonde dieet maar zo krijg ik er wel een beetje vlees op....
Dat A/D vlees krijg ik er bij haar ook niet in.
Soms een zakje wiskas, en dan ook niet twee keer achter elkaar dezelfde smaak...

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:30

Hier ook goede ervaringen met A/d van Hill's eventueel extra lekker maken door een beetje warm water erbij te doen. Kregen wij onze oude kat steeds weer mee aan het eten als ze het bijna opgaf (kapotte nieren, stok oud en 2x blaasontsteking erboven op).

I_Nicky_I

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:54

Misschien zou je nog eens kunnen kijken naar Suprelorin (google is genoeg over te vinden). De pil is erg slecht voor een poes, en als je niet direct wilt castreren is dit misschien een optie. Dan zul je ook zien of de castratie zou helpen en is haar hormoonhuishouding in balans. En kun je eventueel over een jaar nog een nestje plannen als het goed gaat.

Succes ermee lijkt me niks zo'n zorgen om een beestje..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 12:01

Het is misschien vloeken in de kerk maar heb je aleens de gewone huismerken geprobeerd van supermarkten in de buurt?
Als het echt een kwestie van lastige smaak is dan zou je dus zoveel mogelijk moeten proberen tot je iets vind wat ze lekker vind.
Heb je ook al kliekjes geprobeerd? Als je zelf vlees hebt gehad het bakvet of jus over de brokjes heen?

Ik heb hier ook een nogal magere poes en van blikvoer gaat ze enorm aan de race dus ze krijgt gewone brokjes met jus erover of gemengd met een lepel blikvoer en wat warm water, af en toe een paar lepels blikvoer.

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 12:18

Kat is inmiddels al gesterriliseerd, maar blijft een mager ding.
Verder kerngezond en vrolijk.
Ik voer inmiddels Accana aan al mijn 5 katten. Ze doen het er verder prima op.
Ze kunnen hier onbeperkt eten de hele dag.

I_Nicky_I

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:51

Eet ze nu wel beter nu ze gesteriliseerd is? Als ze verder maar goed functioneert en vrolijk is toch, dat is het belangrijkste!

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 16:58

Ze is niet meer gaan eten na de sterrillisatie (jammer).
Maar ik had met haar gewicht het nooit aangedurfd om er een nestje bij te fokken.
Gelukkig hebben we daar wat op gevonden en ligt er sinds vannacht een schitterend nest Ragdolls hier thuis, daar mag de Noor zich lekker mee bemoederen straks.
Want het is een super pleegmama.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:36

Foto's :D

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 20:56

Helaas heb ik nog maar 1 foto.
Ik ben zelf nog zo verbaasd dat ik vergeet foto's te maken.

Afbeelding

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:34

Wow, groot nest, kan mamma poes best een hulpmoeder bij gebruiken :D
Zijn ze helemaal wit?

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 11:10

Al de kittens zijn nu nog eventjes wit, ze beginnen nu te kleuren.
Als ik het goed heb zijn er 4 katers en 2 dames, allemaal seal bicolor met of zonder linx aftekening.

Zal volgende week us een poging doen om een topic te maken van alle fluffy-puppies :)

I_Nicky_I

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 14:29

Verstand is om toch geen nest met haar te nemen. Maar wat een schattige ragdolls!! Hebben wij ook nog naar gekeken toen we kittens wilde, maar toch gekozen voor de Noor :)

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 15:30

liesje84 schreef:
Al de kittens zijn nu nog eventjes wit, ze beginnen nu te kleuren.
Als ik het goed heb zijn er 4 katers en 2 dames, allemaal seal bicolor met of zonder linx aftekening.

Zal volgende week us een poging doen om een topic te maken van alle fluffy-puppies :)

Ik wacht af, ben wel benieuwd :D

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 12:16