Kater heeft zus gedekt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 14:59

Ik snap jullie reacties enigzins, maar dat ik nalatig zou zijn, dus met andere woorden slecht voor mijn beesten dat is iets wat jullie niet kunnen beoordelen.

Ik open niet voor niets een topic en dit doe ik echt niet om mezelf voor de gek te houden 8)7

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:02

LittleRose schreef:
Blijkbaar kan je hier niet normaal een topic openen, ik vraag om advies en niet dat ik afgeraakt wordt over nalatigheid en weet ik het wat.
En als jullie goed lezen, het is niet zeker of het broer en zus zijn!!

Ook heb ik deze katten met 3 weken in huis genomen omdat ze ergens tussen het stro zonder moeder lagen, dus een dierenvriend ben ik zeker!!

Je vraagt om advies en je krijgt het ook volgens mij. Maar wat ik erg jammer vind is dat het er op lijkt dat het advies dat niet echt in jouw beeld past wordt genegeerd of als negatief wordt gezien.

En nogmaals mijn vraag (en ik heb het idee dat er meerdere mensen benieuwd naar zijn): waarom wil je persé een nestje kittens? Want buiten alle risico's voor de poes zijn er al zo enorm veel kittens. Waarom dan nog meer kittens geboren laten worden?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:07

Er bestaat een middel Alizin daar kan je de kittens mee "afspuiten" dat is een kuur van 3x.
is wel heel zwaar voor de poes.

Ik vind het puur nalatigheid, ik heb verschillende open poezen, al jaren, en ook katers maar geen nestjes hoor... Daarbij wil je serieus overwegen om een poes van nu 7 maanden zwanger te laten zijn ???

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:08

Als ze samen zo jong in het stro liggen zonder moeder dan kun je er vanuit gaan dat het broer en zus zijn.

Sluit me aan bij eerdere adviezen, ik ze allebei laten helpen. Poesje is nu vooral gewoon veel te jong.

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 15:18

Er waren meerdere kittens die in de stal lagen en we hebben er toen 4 meegenomen, vandaar.

En het is niet dat ik niks doe met jullie reacties, juist wel anders open in geen topic. Echter vind ik het niet eerlijk dat er zulke reacties komen. Er kan altijd een foutje gebeuren, en dat is nu bij mij het geval. Maar ik zal het morgen verder van de DA horen hoe of wat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:21

LittleRose schreef:
Ook heb ik deze katten met 3 weken in huis genomen omdat ze ergens tussen het stro zonder moeder lagen, dus een dierenvriend ben ik zeker!!

Maar als je dat niet kunt aanzien kun je dan wel tegen het idee dat er nog zoveel katjes in het asiel zitten en dat jij daaraan bijdraagt?
En nu kun je zeggen dat het niet zeker is dat ze broer en zus zijn maar je hebt het wel in je topictitel staan en als je alleen maar het vermoeden hebt zou dat al voldoende moeten zijn om er echt alles aan te doen om ze uit elkaar te houden.

Wat je nu kunt doen is haar meenemen naar de DA en alsnog laten steriliseren, dan kunnen ze de ongeboren kittens ook weghalen. Je kunt haar ook een morning-afterpil geven maar persoonlijk zou ik haar laten steriliseren, is gewoon echt beter.
Ze is nu nog erg jong dus er zijn zoveel risico's, ik zou deze kittens echt niet geboren laten worden, dat moet je gewoon niet willen.

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 15:24

We gaan er inderdaad wel van uit dat het broer en zus zijn maar zeker weten we het niet. Ik heb op internet zoveel tegenstrijdige reacties gezien over broer en zus samen dat ik het graag zeker wilde weten.

Ik weet wel dat het met raskatten vaak bewust wordt gedaan om zo de goede eigenschappen te behouden, echter zijn die van mij kruisingen.

Het is absoluut niet zeker dat ik (mocht ze zwanger zijn) dat ik de kittens geboren laat worden. Mocht het wel zo zijn dan heb ik al goede huizen voor ze. Ik kan er niks aan doen dat mensen gaan fokken en ze niet kwijt raken. In mijn opzicht draag ik dan absoluut niet bij aan het kattenoverschot.

LadyMadonna

Re: Kater heeft zus gedekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:26

En al draag je daar wel aan bij, dan is dat nog steeds jou keuze en heb je IMO geen verantwoording aan bokt af te leggen

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:28

LittleRose schreef:
Het is absoluut niet zeker dat ik (mocht ze zwanger zijn) dat ik de kittens geboren laat worden. Mocht het wel zo zijn dan heb ik al goede huizen voor ze. Ik kan er niks aan doen dat mensen gaan fokken en ze niet kwijt raken. In mijn opzicht draag ik dan absoluut niet bij aan het kattenoverschot.

Nogmaals het is zelf nog een kitten...veels te jong en veels te zwaar, dat zou echt zielig zijn!

Ik zou je verantwoording nemen morgen...en aan je poes denken ipv een nestje in de toekomst, want dat is mi puur eigenbelang :o

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:33

LittleRose schreef:
Ik weet wel dat het met raskatten vaak bewust wordt gedaan om zo de goede eigenschappen te behouden, echter zijn die van mij kruisingen.

Ook bij raskatten keur ik het bijzonder af, je moet dat niet willen, er zijn veel meer manieren om de goede eigenschappen te behouden.

Als ze allemaal een huisje krijgen draag je in die zin niet bij aan het kattenoverschot maar je zorgt er ook niet voor dat het probleem minder wordt (je katten laten helpen en die mensen naar het asiel sturen) ;)
Het punt is dat bijna niemand opzettelijk fokt met rasloze katten, de meesten zijn ongelukjes of komen van boerderijen waarbij die boer 20 katten op zijn erf toch wat veel vind. Persoonlijk ben ik al heel gelukkig dat zo'n boer nog de moeite neemt die katjes naar het asiel te brengen, er zijn er velen die er andere manieren voor hebben. Als het doorgaat wordt het probleem in de toekomst zo groot dat asiels het niet meer aan kunnen en moeten ze die kittens weigeren en moet zo'n boer het zelf oplossen. Daar zitten wij als dierenvrienden niet op te wachten toch?

Maar goed, ik hoop van harte dat je in elk geval dit nestje laat weghalen.
En ik hoop heel erg dat ik nu geen OW of ban krijg :o

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:35

Babsiej schreef:
Er bestaat een middel Alizin daar kan je de kittens mee "afspuiten" dat is een kuur van 3x.
is wel heel zwaar voor de poes.

Ik vind het puur nalatigheid, ik heb verschillende open poezen, al jaren, en ook katers maar geen nestjes hoor... Daarbij wil je serieus overwegen om een poes van nu 7 maanden zwanger te laten zijn ???

Ik heb deze optie ook overwogen voor mijn teef, maar diverse dierenartsen waarschuwde mij dat er door de spuit wel een grote kans op baarmoederinfectie/kanker bestaat , dus ik weet niet hoe dit bij katten werkt, maar zou dat toch even navragen.
Ik heb de puppies toch laten komen, moet zeggen dat het wel een aanslag had op mijn hond, omdat deze vrij jong was, maar omdat wij nog graag een "gepland" nestje wilde heb ik ervoor gekozen om de puppies te laten komen.

En over de mensen die zeggen dat je alleen maar raskatten mag fokken, of een kat uit het asiel moet gaan halen.

Ja ik vind toch wel dubbel, tuurlijk zitten er veel katten in het asiel, maar dat zijn over het algemeen wel oudere katten en sommige met een grote tas bagage.
Ik wil zelf persoonlijk altijd gewoon een jong huistuin en keuken kat, omdat ik domweg geen 450 a 600 euro uit ga geven aan een kitten. En ik heb meerdere beesten thuis, dus wil ik liever een (rode) kitten en die zitten niet vaak in het asiel.
Laatst bijgewerkt door Toverbal op 28-03-11 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:36

en dan zijn die katten ongelukjes, nou en? Ik heb 2 katten, 1 HTK en 1 halve siamees ( x HTK) Ze zijn geweldig, wat boeit mij het of er een ras aan vast zit? Als ze maar muizen vangen :j En of ze dan uit het asiel komen of bij de boer vandaan is me om het even

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:42

Asielpraat etc. moet TS allemaal zelf weten, maar de poes is gewoon heel erg jong (te jong) en dat lijkt mij de voornaamste reden om haar te laten steriliseren en de evt. dracht af te breken... plus het feit dat de vader wss haar broertje is. Dus voor de gezondheid van de poes en die van haar kittens.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:43

LittleRose schreef:

Daar vergis je je in. Bij raskatten wordt wel eens lijnteelt toegepast. Dat zijn enigzins verwantte dieren, maar nooit broer en zus. Dan zitten er veel meer generaties tussen en kijkt een fokker goed welke eigenschappen door worden gegeven. Als dat is wat een fokker zoekt doen ze aan lijnteelt. Hoewel ik heb begrepen dat dat vaker bij honden gebeurt dan bij katten. Daar kiest een fokker voor zover ik weet uitsluitend voor outcross.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:43

ik persoonlijk vind 7 maanden erg jong om kittens te krijgen het is zelf nog een kitten..
Onze poes was op jonge leeftijd ook krols en wij hielden haar binnen op een gegeven moment was ze toch naar buiten geglipt en de hele nacht weg..
we hebben haar de volgende dag naar de DA gebracht daar heeft ze een hormonen onderdrukker gehad ivm krolsheid..
en na een week werd ze gesteriliseerd incl de kittens er uit gehaald ( wat nog helemaal niets is )
Het heeft bij ons het leven van onze kat gered haar baarmoeder was gaan ontsteken en was al 6 x zo groot dan normaal een baarmoeder van haar leeftijd

eigenlijk is het gewoon een kind dat kinderen krijgt 7 maanden

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:50

Je hebt het alleen maar over het wel of niet broer en zus zijn. Er zijn hier
al verschillende mensen die hebben gezegt dat de leeftijd een stuk problematischer
is. Daar lijkt je overheen te lezen en niet naar te willen luisteren. Buiten het
feit 'broer en zus' om is het heel erg een poes van dan 9 maanden een nestje
te laten krijgen. Dat is echt heel erg ongezond en kan slecht aflopen voor de
poes en het nestje. Bijv. doordat ze allen overlijden of moederpoes waardoor
jij de kittens moet voeden. Elk 2 uur, ook 's nachts.
Dat je alle kittens kwijt zou kunnen staat hier dus helemaal los van als je straks
zonder beide staat. Poes laten castreren lijkt me dan ook de beste oplossing.

Edit typfout

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:53

poes steriliseren het is een vrouwtje :o

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:53

Het is mij ook gebeurd, en geen problemen gehad :D

Met 4 maanden ? Mijn DA doet het pas na de eerste krolsheid hoor, en bij katers pas met ongeveer 7 maanden

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:55

Lindy1982 schreef:
poes steriliseren het is een vrouwtje :o

Poes wordt gecastreerd. Haar baarmoeder wordt eruit gehaald, dat is castreren.
Castreren is verwijderen, steriliseren doorhalen.

Citaat:
Het is mij ook gebeurd, en geen problemen gehad :D

Met 4 maanden ? Mijn DA doet het pas na de eerste krolsheid hoor, en bij katers pas met ongeveer 7 maanden

Dat is een hele ouderwetse dierenarts.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:56

Volgens mij is inteelt bij katten ook niet goed.
Misschien vragen aan de dierenarts voor een morning after pil of zoiets.
Daarbij is het voor zo'n jong poesje inderdaad niet goed als ze zwanger zou zijn, ook al was het van een vreemde kater.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:56

ik dacht dat castreren alleen bij mannetjes kon :o

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:57

LittleRose schreef:
Ik snap jullie reacties enigzins, maar dat ik nalatig zou zijn, dus met andere woorden slecht voor mijn beesten dat is iets wat jullie niet kunnen beoordelen.

Ik open niet voor niets een topic en dit doe ik echt niet om mezelf voor de gek te houden 8)7

Precies ik neem aan dat niemand 24 uur een krolse kat in de gaten houd. Kan gebeuren hoor meid

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:58

bij ons is het met moeder en zoon gebeurd. Er is een nestje uitgekomen, 1 was heel klein en ging gelijk dood. Andere 3 waren goed gezond!
Helaas 2 daarvan overreden.. en 1 leeft nog. Maar die heeft wel het aparte dat hij niet op bv een kast kan springen, dus mischien dat dat toch door die inteelt is gekomen.. dat er wat fout zit. Alle katten zijn nu gecastereerd en gesteriliseerd

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 16:00

Ik ga het ook bij de DA vragen wat betreft de leeftijd, zelf vind ik het namelijk ook nog te jong. Maar mocht het geen complicaties met zich meebrengen laat ik de kittens komen. Zegt de DA dat het absoluut niet kan laat ik der ook gewoon helpen.

Mijn moeder heeft een raskat (Savannah) en deze heeft haar eerste nestje met 8 maanden gehad (bij een andere fokker, niet bij ons) maar dit is heel goed gegaan.

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:02

onze kat was ook erg jong bij haar eerste nest! was ook de 1e keer krols... Daar kun je gewoon niet altijd op tijd bij zijn..