Wild konijn gevonden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: Wild konijn gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 00:33

wat goed dat je het konijn hebt gered!! Ik hoop dat hij goed gezond blijft en nog lang zal leven. Konijnen kun je goed bij kippen houden. het schijnt dat het de luis bij de kippen weg houdt.
ik ben het wel eens met sommige berichtjes dat een konijn geen solitair levend dier is, dus misschien een vriendje erbij zoeken? Wij hebben hier ook jaren konijnen in de kippenren gehad. ze waren niet tam, maar wel heel erg leuk om naar te kijken.

veel geluk en plezier met je beestje!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 00:35

hestejente schreef:
Op voorwaarde dat jij ophoudt met je gedram. Het is aan TS wat er met het konijn gebeurt, NIET aan jou. Ga zelf een konijn zoeken joh, kun je 'm ook weer vrijlaten :(

Jij hebt wel graag het laatst woord of niet? En dan die smiley's erbij, als je niet tegen de mening van een ander kunt kun je beter tegen je hond gaan praten.

Ik heb TS verteld waarom ik persoonlijk dat konijn los zou laten en vervolgens ging iemand daarop in of ik dat ook zou doen als hij ziek was, de reactie's die ik daarop heb gegeven hebben weinig met TS te maken dus ligt aan jou dat je dat als drammen ziet.
En ja, als TS meld dat ze hem in een kippenren stopt (konijnen kunnen doorgaans niet zo best met kippen) dan vraag ik me af of ze dat tijdelijk of definitief wil doen, is me goed recht daarnaar te vragen dacht ik.
Als je er niet tegen kunt lees je er maar overheen, je hoeft niet zo raar te reageren, het is tenslotte jouw konijn ook niet :)*

Overigens vind ik dit dan weer een wat vreemde 'oplossing' niet laten nakijken door een DA maar ook niet de natuur zijn gang laten gaan, dus als dat konijn ziek is heeft hij nu echt een lange lijdensweg.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 00:40

bel dan inderdaad een opvang die komen hem halen en geven hem zelf een antibioticakuur. Ik kan je nu al vertellen dat de kans zo'n 90% is dat konijn alsnog doodgaat. Met de huidige vossenpopulatie van nu zijn er al niet veel konijnen meer over, en ik vind het redelijk onbeschoft om het konijn aan z'n lot over te laten in een kippenren en dan omdat het in mijn ogen een beetje laks gedrag is het beest ziek te laten worden en dan z'n nek om te draaien. Ik ben een dochter van een jager en ik kan ook beesten hun nek om draaien mits het nodig moet zijn. Dit is in mijn ogen totaal niet nodig voor dit konijn! Bel een opvang laat hun er voor zorgen en hem uitzetten. Kost jou niks, konijn nog een goed leven.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 00:45

Die lijkt als 2 druppels water op mijn tam gefokte konijn, dit kan dus net zo goed een gedumpte zijn!

Ik vind je redenatie voor sommige dingen onacceptabel....

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 00:56

Die lijkt erg veel op een konijn van een vriendin.
Ik denk dat je beter het advies aan kan nemen want lijkt niet alsof je dr wat mee doet.
No offence.
Een opvang oid bellen en je bent van de verantwoordelijkheid af.
Zo word het beestje echt niet blij. Bij de kippen en ganzen...
Als hij echt wild is moet hij zeker soortgenootjes hebben en niet bij gevogelte gedumpt worden
En misshien ziek worden omdat je de da niet wilt bellen. Als je dat wilt ivm geld snap ik wel
maar als je hem niet kan bieden wat hij nodig heef zal ik het beestje naar de opvang doen...

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 01:06

Ik ben het volledig met Nickeltje eens....

Een wild dier laat zich niet zomaar vangen. Ook een gefokt konijn wat een tijdje(gaat heel snel) los loopt laat zich maar zo niet meer vangen.

Een voormalig vriendin van mijn fokte met wilde konijnen. De jongen werden los gelaten zodra ze oud genoeg waren(hadden wel beschikking over voer de eerste weken) nou mooi dat je ze never nooit niet meer te pakken kreeg.

2 week terug hebben ze hier ook konijnen(kruising hollanders) los gelaten! Midden in de woonwijk(leuk met jachthond) en die krijgen we ook niet te pakken..

Ik durf er bijna geld op in te zetten dat dit konijn ziek is, en zal sterven zonder ab en behandeling.
Het is NIET humaan om dit beest los te laten.

We zitten nu in de periode dat de eenden het drukker hebben met elkaar dan met auto's.....road kill genoeg......en een buizerd gaat echt geen moeite doen om een levend konijn te vangen als er genoeg op de weg liggen....roofvogels zijn liever lui dan moe......en marters/vossen zitten echt niet overal!

In de natuur hebben ze soms ook een lijdensweg....maar als je toch de kans krijgt om dit te voorkomen dan doe je dat toch??? Tenminste, zo zie ik het.

En de dierenambulance komt daar echt wel voor hoor!

Paar jaar geleden reden we op een weg(om half 2 's nachts) en de auto voor ons reed een haas aan. Man reed weg, en wij zagen de haas weg kruipen, en 1 van zijn poten lag op de weg.
Wij in eerste instantie naar huis gereden(waren 1 minuut van huis weg) omdat de haas toch dood zou gaan. Thuis aangekomen keken mijn moeder en ik elkaar aan en zeiden: we kunnen het beestje ook niet laten lijden. Zaklamp gepakt en terug gereden....Arme haas was onder een hek door gekropen en lag in de slootwal, maar leefde nog steeds en bloede niet hevig(heel raar). Mijn moeder en ik durfde hem niet dood te slaan. Dierenambulance gebeld, hele verhaal gedaan dat de haas het niet zou overleven....kon amper mijn verhaal doen want hij zei: waar ben je? Ik kom er aan.
Binnen een kwartier kwam hij eraan, sprong zo de sloot(hek had prikkeldraad) in en pakte de haas heel voorzichtig op, stopte hem in een hokje. Hij zou hem meteen afmaken...wij wouden er niet bij zijn. Man 20 euro gegeven en zijn weg gegaan!
Zulke toppers zijn het bij de dierenambulance! Die doen hun uiterste best voor dieren! Wild of tam.
Kan nog heel veel meer verhalen over ze vertellen!

shanalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 10:09

RoosIris schreef:

Paar jaar geleden reden we op een weg(om half 2 's nachts) en de auto voor ons reed een haas aan. Man reed weg, en wij zagen de haas weg kruipen, en 1 van zijn poten lag op de weg.
Wij in eerste instantie naar huis gereden(waren 1 minuut van huis weg) omdat de haas toch dood zou gaan. Thuis aangekomen keken mijn moeder en ik elkaar aan en zeiden: we kunnen het beestje ook niet laten lijden. Zaklamp gepakt en terug gereden....Arme haas was onder een hek door gekropen en lag in de slootwal, maar leefde nog steeds en bloede niet hevig(heel raar). Mijn moeder en ik durfde hem niet dood te slaan. Dierenambulance gebeld, hele verhaal gedaan dat de haas het niet zou overleven....kon amper mijn verhaal doen want hij zei: waar ben je? Ik kom er aan.
Binnen een kwartier kwam hij eraan, sprong zo de sloot(hek had prikkeldraad) in en pakte de haas heel voorzichtig op, stopte hem in een hokje. Hij zou hem meteen afmaken...wij wouden er niet bij zijn. Man 20 euro gegeven en zijn weg gegaan!
Zulke toppers zijn het bij de dierenambulance! Die doen hun uiterste best voor dieren! Wild of tam.

Ik heb dit nagevraagt bij mijn oma. Zij had een tijdje geleden 2 kittens gevonden, en heeft daar ook het blauw kruis voor gebeld. Zij kreeg als antwoord dat als de dieren niet ernstig gewond zijn, ze er niet meer om kunnen komen omdat ze zoveel oproepen krijgen.

Aan een vogelopvang hadden we ook gedacht, maar de dichtste ligt op meer dan 50km van ons huis. Zover willen we niet gaan voor een dier dat niet van ons is. Dat klinkt misschien egoistisch, maar hoeveel mensen hadden het konijn gewoon laten doodmaken door hun katten, of hem bij de buren gezet om er maar vanaf te zijn. In mijn ogen zijn wij nog heel diervriendelijk geweest. We gaan gewoon aankijken hoe het ermee gaat straks, en dan gaat ie naar het bos waar mijn opa gaat jagen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:42

Ja kan toch op z'n minst een AB kuur voor hem halen? Sorry maar wie A zegt moet ook B zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:50

Dus je wil er en niet mee naar de dierenarts en niet naar een opvang. Dat klinkt niet alleen egoïstisch, dat is op zijn minst gezegd afwijkend.
En je opa gaat er strak op jagen ...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:56

er worden dagelijks honderden konijnen doodgereden, door katten/honden gedood. Tuurlijk maakt dat het leven van een konijn niet minderwaardig, maar toch vind ik niet dat TS nu zo moet worden aangevallen. Ze heeft het beestje gered, laat hem bijkomen en is kennelijk van plan om hem weer in de natuur los te laten (al dan niet in het jachtgebied van opa). Zolang het konijn niet ziek oogt vind ik dit een prima manier om mee om te gaan. Meeslepen naar een dierenarts en een behandeling met een AB Kuur is voor zo'n beestje ook heeeel erg stressvol. Ze kan hem beter met rust laten en kijken hoe het gaat.
is mijn mening!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 11:00

Dat is allemaal zo. Maar als iemand een topic opent, met vragen om hulp, met een kennelijke bezorgdheid over het konijn, dan is haar reactie nu vrij onverwacht.
Mensen die er niets meedoen, zijn meestal niet van de topics openen over zoiets.

Eigenlijk verbaas ik me er gewoon over

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 11:46

Ik ook. Als je toch niks wilt doen laat het dan zitten waar het zit. Je grijpt in door het dier mee te nemen en te redden van een natuulijke dood en nu wordt er niks voor het dier gedaan. Kan ik niet begrijpen. Maar goed, zal wel aan mij liggen.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 12:11

En hoe is het met het konijntje ondertussen?

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 12:13

shanalover schreef:
RoosIris schreef:

Ik heb dit nagevraagt bij mijn oma. Zij had een tijdje geleden 2 kittens gevonden, en heeft daar ook het blauw kruis voor gebeld. Zij kreeg als antwoord dat als de dieren niet ernstig gewond zijn, ze er niet meer om kunnen komen omdat ze zoveel oproepen krijgen.

Aan een vogelopvang hadden we ook gedacht, maar de dichtste ligt op meer dan 50km van ons huis. Zover willen we niet gaan voor een dier dat niet van ons is. Dat klinkt misschien egoistisch, maar hoeveel mensen hadden het konijn gewoon laten doodmaken door hun katten, of hem bij de buren gezet om er maar vanaf te zijn. In mijn ogen zijn wij nog heel diervriendelijk geweest. We gaan gewoon aankijken hoe het ermee gaat straks, en dan gaat ie naar het bos waar mijn opa gaat jagen.

Ik weet niet in wat voor buurt jij leeft??? Maar nee, ik had hem gewoon opgepakt en naar de opvang gereden. Maar goed, dat zal dan wel bijzonder zijn ofzo.

Je kan Rens_ke eens PBen, die werkt bij de dierenambulance, en die kan je echt vertellen wat er nou kan gebeuren. Als je het niet navraagt weet je het ook nooit zeker. :)

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:59

De dierenambulance is bij mij 2 keer geweest toen ik konijnen had gevonden. Beestjes waren beide kerngezond, maar wij hadden geen plek voor ze. In beide gevallen was de dierenambulance er dezelfde dag nog.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:05

TS woont in België, ik weet niet of de regels voor de dierenambulance daar hetzelfde zijn als in NL.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:57

juval schreef:
TS woont in België, ik weet niet of de regels voor de dierenambulance daar hetzelfde zijn als in NL.

Is niet het zelfde maar je kan wel naar het vogelopvangcentrum bellen en zij komen het konijntje ook gratis halen.
Ik vrees alleen dat dit konijntje niet meer in leven is aangezien TS niet meer reageert... ;(

xJolienJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:09

Je kan in ieder geval EEN POGING doen!

Sorry hoor, maar ik snap mensen soms echt niet...
Het lijkt er zelfs op dat de TS 'trots' is het konijn te hebben gered..
In mijn ogen laat je hem nu alleen maar meer lijden..

Maar goed, dan zal ik wel weer een overdreven mening hebben..

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:47

@xJolien ik deel je mening hoor...

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 00:00

Gadver zeg .. gadver gadver gadver.
Sorry hooor TS ,maar wat ben jij een egoiist! :r

Je vangt hem wel ,wilt hem geen kuur geven ,want kost teveel geld dus dump je hem maar in een rennetje.. Dan wil je hem maar laten oprotten en dood laten gaan in het bos ,want je wilt ook niet gaan rijden naar een opvang.

Het waren toch jou katten?! Dus als mijn hond jou kat pakt dan laat ik dat dier ook maar lijde ,want het is togh niet mijn dier en ik ga dan maar net zo egoiistisch doen als jij nu.

Ik kan er echt niet tegen hoor... iK snap ook niet hoe jij zo kan denken ? zo egoiistisch... gadver... :\

Als ik al een gewond dier zie neem ik het mee.. Ik heb een vogeltje gevonden die ergens heel gevaarlijk met een rare vleugel lag > ben helemaal naar huis gefiest om een doos te halen > terug gefiets > vogel meegenomen > naar DA meegenomen > Voer gekocht > elke ochtend tot avond gevoerd !

Geen enkele keer gedacht aan dat het mij geld en moeite koste ,want ik dacht tenminste wel aan het dier en pleur het niet zomaar ergens neer of wil het dumpen!

Sorry neit netjes ,maar oo zoo waar en dan maar een pb van een mod ,maar ik wil dit ppunt duidelijki hebben.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 14:14

Lastige situatie..
Het zeker een wild konijn.. Ik fotografeer vaak wilde konijnen dus zie wel dat dit een wilde is.
Sommige reacties mogen wel iets minder hoor, ts wil ook het beste maar ik snap wel dat ze niet naar de DA wilt omdat het niet eens haar konijn is. Ze had het dier ook kunnen laten, zodat de katten hem dood hadden gemaakt. Laat ik maar geen advies geven, ik wens je in ieder geval succes met de beslissingen :)
Denk er maar goed over na

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 19:05

@Saskiakefie
nou ze wil het beste hoor... Niet naar opvang willen rijden omdat het te ver is.. niet naar DA willen omdat dat te duur is..

Hij lijd nu net zo veel als dat die katten hem hadden doodgemaakt..

:z :\

Jammer dat TS niet dichterbij mij woonde.. anders had ik hem zo willen hebben (hier zit DA in het dorp + opvang dichtbij)

xJolienJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 12:27

Maar TS, ik snap niet waarom je niet even een klein beetje moeite doet door de dierenambulance te bellen!
Je hebt het niet eens geprobeerd... :n
Misschien dat het bij je oma zo was dat ze niet kwamen, maar ze zijn niet voor niets de dierenambu, dus ze moeten wel dieren ophalen!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:58

Dit is gewoon een tam konijntje hoor, ik heb een dubbelganger ervan gehad. Ik heb welleens een jong wild konijntje nog veel jonger als deze gepakt omdat die in de paardenstal lag nadat de kat hem had gegrepen. Konijntje had niks, was alleen wat nat maar scheeuwen wat die deed toen ik hem pakte! En bijten en krabben, dus een écht wilde kun je echt niet zo vasthouden. Zie ook geen oogwit wat wilde konijntjes vaak hebben als ze bang zijn.

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:20

Ik ben nu benieuwd hoe het gaat :) hoop dat alles goed is