Stukje bos. Wat voor dieren er in doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yucca

Re: Stukje bos. Wat voor dieren er in doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 12:59

Ik zou zelf voor kippen gaan, die houden de grond mooi onkruid vrij, zonder er een modder bende van te maken :+ En je hebt nog lekker eitjes ook! En het staat wel gezellig, kippies, zeker als je wat mooie rassen neemt.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 13:09

Wat leuk dat je dit doet TS! En die varkentjes zijn echt te lief <3 Ik ben benieuwd wat de opvang zegt.
En naast de varkentjes kan je er altijd wel wat kippen bij zetten. :j

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 13:11

Super leuk, vakentjes zijn echt heel erg leuk. (vriendin van me heeft er 2) kippen kunnen goed bij de varkens in. Heb je nog lekker eitjes ook!! Als je een groot ras neemt valt het wegvangen door vossen en marters enz wel mee. (bijv brahma's)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 13:23

ik zou er wat brahma's in doen en of ganzen ofzo (ideale bel maken een hoop kabaal wanneer vreemden op het terrein komen)
verder heb je nog een hoop optie's

als je het mij vraagt zou ik naar een "wild opvang en of een dieren opvang gaan en kijken wat ze daar hebben wat een tehuis zoekt
bij wild blijft het een ruige bedoelling en bij een andere opvang heb je andere opties

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 13:24

Varkens en ganzen samen betekent wel dat je er op moet rekenen dat zo'n klein stukje grond helemaal gapot geplempt wordt tot 1 grote modderplaat he?

Daarnaast zijn varkens vreselijk wat betreft het voeren van andere dieren. Als je geen gescheiden voer plaatsen hebt zullen varkens het eten van alle andere dieren ook opeten.
En de eieren van kippen als ze die kunnen vinden.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:21

Mocht je nog op zoek zijn naar een hangbuikzwijntje, ik zoek een goed tehuis voor een van onze zwijntjes.
Ook een gevlekte, van nu zo'n 3 jaar oud denk ik.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:22

Nickeltje schreef:
Varkens en ganzen samen betekent wel dat je er op moet rekenen dat zo'n klein stukje grond helemaal gapot geplempt wordt tot 1 grote modderplaat he?

Daarnaast zijn varkens vreselijk wat betreft het voeren van andere dieren. Als je geen gescheiden voer plaatsen hebt zullen varkens het eten van alle andere dieren ook opeten.
En de eieren van kippen als ze die kunnen vinden.

Valt best mee hoor is mijn ervaring. Onze lopen in een wei van ik schat zo'n 20 bij 40 meter, en ze woelen mischien wat langs de kanten, maar de wei is altijd nog mooi in tact hoor.
Ook zijn ze onderdanig naar de geitjes. Ze lusten wel echt alles :Y)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:44

Maar varkens en geiten samen is heel iets anders dan varkens en ganzen samen.
Bedenk ook dat TS het over een stukje bos heeft, dat heeft een heel andere bedekking dan een weitje waar een mooie laag gras in groeit...

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:46

inowa schreef:
hangbuikzwijntjes,die vreten lekker aan de plantjes maar laten de bomen heel.
woelen de grond om dus veel onkruid zal er niet gaan groeien..

en daarbij zijn ze heel leuk en je kunt ze veel leren.

en je kunt je groen afval aan de zwijntjes voeren!

Zelf zou ik ook voor deze optie kiezen.
Alleen maar voordelen, zoals hierboeven al genoemd wordt.
Ik heb zelf een hangbuik en een Gothinger gehad en het zijn ook nog eens geweldige dieren in de omgang.

Ganzen zijn NIET geschikt.
Ganzen grazen nl en dat kan niet op bosgrond.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:49

Tegenwoordig willen er al wel eens veel hangbuikzwijntjes in asiels terecht komen, dus ik stem daar voor *\o/*
Verder heb je op websites zoals bijvoorbeeld pets.be geregeld een kleine 'kudde' staan, een samenraapseltje van vanalles-en-nog-wat die het gewend zijn bij elkaar te staan maar dus ook het asiel in gesukkelt zijn. Laatst stond er bijvoorbeeld een groepje lama's en alpaca's met een geit of 2...

Ik vind het trouwens een heel leuk idee om daar kleine diertjes op te houden. +:)+

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:07

Nickeltje schreef:
Maar varkens en geiten samen is heel iets anders dan varkens en ganzen samen.
Bedenk ook dat TS het over een stukje bos heeft, dat heeft een heel andere bedekking dan een weitje waar een mooie laag gras in groeit...

Ook bij ons lopen er grote ganzen bij, en hebben we een gedeelte bos. Sowiso allemaal bomen in de wei.
Als je het voer gewoon overal neerstrooit, goed verdelen, is er geen probleem hoor. Tenminste zo ervaren wij dat :D

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:10

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:51

Superleuk idee TS! Varkentjes zijn zooo leuk! Bij ons in de buurt zitten er een aantal in een "losloopgebied" en die zijn helemaal geweldig! Kippen zijn inderdaad ook heel leuk!

En inderdaad, gewoon lekker ontopic kijken wat leuk is en niet naar of het mag of stomme ideeen opperen. Dan gewoon niet reageren.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 15:52

Een modderpoel zou het hier niet snel worden. Want we zitten op een hoge zandkop waar het echt nooit nat is. Wat voor die varkentjes belangrijk is is een modderpoel in de zomer om af te koelen las ik ergens. Dus daar zullen we een gat voor moeten graven. Zeil dr in. Zand dr weer op en modder van maken. Als we dit zo op de grond doen is het binnen een paar uur weer droog.

Ik denk dat we eerst maar is 2 of 3 varkentjes doen. En dan kijken of ze het bij kunnen houden en niet dat het binnen 3 weken al zwart is. Kan ik er wel direct allerlei dieren ingooien maar als ze dan binnen de kortste keren niks meer te vroeten hebben is ook niet de bedoeling.
Het stuk is trouwens half bos en een deel gras. Ik zal zo foto's plaatsen. Net zo makkelijk!

Afbeelding
Links zie je een hoekje schuur waar we een inloopje in kunnen maken voor een stalletje. Daarachter zie je de hoek van ons huis. Rechts dus het bos. Een deel er van

Afbeelding
Hier sta ik met mn rug naar het huis. Die schuur die je achter het bosje ziet staat aan de andere kant van de inrit en is dus niet aan het bos gegrenst.

Bos loopt nog iets verder door naar links. Dan heb je een zandwal en daarachter ligt de weg.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:44

Als je een kippenhok maakt waar de kippen s nachts ingaan en zorgt dat de opening iets van de grond is kunnen de varkens de eieren niet opeten. dat probleem zie ik niet zo!!

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:21

Heb je vossen of veel roofvogels in de omgeving? Kan vrij nadelig werken voor kippen/kuikens.... (Ook met afrastering helaas...)

Leuke foto's! Denk dat je daar echt wel gelukkige varkjes kunt inzetten....

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:49

Angela_28 schreef:
Heb je vossen of veel roofvogels in de omgeving? Kan vrij nadelig werken voor kippen/kuikens.... (Ook met afrastering helaas...)

Leuke foto's! Denk dat je daar echt wel gelukkige varkjes kunt inzetten....

Om die reden hebben wij Brahma's, die zijn erg groot en worden minder snel gepakt door roofdieren. Wel moeten ze s nachts naar binnen, maar dat doen ze uit zichzelf!
Kuikens schuilen onder moederkip. dat komt wel goed!

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 18:12

Er zit hier 1 vos die ik ooit gezien heb. En roofvogels ook best veel. Ik zal ook is info opzoeken van die Brahma's.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:29

Minivarkentjes zijn geweldig! Maar je moet ze wel gelijk regelmaat bieden wat betreft etenstijden anders zou je wensen dat je voor de geiten had gekozen, ze kunnen vreselijk gillen als ze hun zin niet krijgen. Ik heb er 2 en die blijven heel mooi klein, mits je ze voer geeft voor minivarkens en geen zeugenbrok oid. want dan worden ze een heel stuk goter. (en niet te veel andere lekker dingen)

Als je kippen wil zul je die apart moeten voeren, want varkentjes eten alles op, en zijn enorm sterk, ze kunnen onder mijn bouviers doorlopen maar zijn ze wel de baas als ze los in de tuin scharrelen.

Kippen moet je ook opsluiten als je al een vos gezien hebt. Bij mij hebben ze al 2 keer een volwassen kalkoen meegenomen zonder probleem over hek etc. heen, dus een brahma lacht ie om. (onze grote chocins hebben dezelfde maat als een brahma en de betreffende kalkoenen waren eens zo zwaar.)

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:33

Je stukje ziet er wel geweldig uit voor biggetjes. Stalletje erbij. Ze zullen het gras overigens wel stuk maken, maar wroeten in dat bos is wel heeel leuk voor ze.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:38

Je woont daar leuk zeg! Ik zou gaan voor 2 vrouwtjes biggen. Je kan het best klein beginnen denk ik. Dit is wel een handige link over mini varkens http://www.minivarkens.com/

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:53

varkens zijn zo leuk :j
bedenk wel dat ze oud kunnen worden, onze julia wordt dit jaar al weer 11

varkens kunnen heel goed samen met andere dieren maar mijn ervaring is dat het met ganzen minder gaat omdat ganzen in broedtijd gaan aanvallen en daar is zelfs een varken niet tegen bestand :(:)
kalkoenen ging hier ook niet erg goed, die heb ik op een ander stuk gezet, de kalkoenhaan viel de kippenhanen aan en verveelde het varken en ons doosje is niet meer zo sterk als toen ze jong was

ik heb een stuk van 20 bij 20 meter en daar loopt een hangbuikzwijntje op(waren er ooit 2 maar eentje is gehemeld), een nandoe en wat kippen
verder slapen de schapen snachts ook in dat stukje en gaan tegen het varken aan in het stalletje liggen(er is nog een stalletje)
zo heeft ons julia de hele winter een echte wollendeken gehad

onze varkens hebben trouwens nooit gevroet, de enige die het gras stuk maken zijn de kippen met hun gekras naar insekten en wormen

kwa waterplek kan ik je een grote deksel aanbevelen
makkelijk schoon te maken en te vullen
Afbeelding

Afbeelding

en heerlijk om in te liggen
http://i3.photobucket.com/albums/y53/it ... -07057.jpg
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 10-03-11 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's ter illustratie. Overige in link geplaatst.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 19:29

Julia is leuk!!!! Zo zijn ze weer allemaal anders, mijn varkens zijn nu 2,5 en bijna 2 en kleiner als Julia (ander ras ook) en wroeten wel (geen hele kuilen, maar net ong. 1 cm de grond in), maar gaan echt niet in water / modder liggen.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 10:40

Hou er wel rekening mee dat er een strenge wetgeving is in Nld over het vervoeren en houden van varkens.
Op zich is het wel goed voor elkaar te maken.
Info opvragen bij de AID.
Verder is deze site heel nuttig: http://www.gorke.nl/
Voor hobbyvarkens mag je de oormerken gewoon thuis bewaren, ze hoeven niet echt in het oor geplaatst te worden.

Varkens eindigen niet in asiels. Die eindigen bij een destructiebedrijf.
Dit omdat je een varken pertinent niet mag vervoeren zonder een vervoersvergunning.
Geen dierenambulance zal ze ophalen.
Geen asiel zal ze aannemen, omdat ze deze niet kunnen opvangen op een legale manier daar ze niet voldoen aan de wettelijke eisen.
Een paar jaar geleden is een weggelopen varkentje bij een mevrouw in een woonwijk aangekomen die dit traject daarna had ingezet.
Einde van de dag is de veearts gekomen om het dier af te maken omdat niemand het kon en mocht opvangen.

Misschien is het een tip om eerst eens met 2 varkens te beginnen? Ws is dat meer dan genoeg op jouw stukje grond.
En zet het heel goed af, want varkens zijn enorm slim in uitbreken!
Varkens kunnen met gemak wel 25 jaar worden.
Heb je nog verdere vragen, dan mag je ze me altijd stellen.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 12:55

@ trennie

bedankt. Ik had die site idd ook al ontdekt. En had die strenge regelgeving ook al iets van gelezen. Ik ga het eerst allemaal goed uitzoeken. Ook hoe het zit als er weer 1 of andere ziekte uibreekt hoe het dan zit met mijn paarden als er geruimt moet worden omdat je dan varkens op je erf hebt.

Het was ook de bedoeling om er eerst 2 te doen.. Als ik ergens niet uitkom pb ik je!