Welk kippenras geschikt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:06

Onze Sebrights waren juist heel erg rustig; ze raken alleen overstuur als er dreiging (kat oid) in de buurt is. Voor de rest scharrelden ze lekker rond het huis. Die van ons sloopten het gras nooit, omdat er tuintjes omheen zaten. Ook een compostbak waren ze gek op ('onderdeur' omhoog schuiven). Als ze maar wat beestjes kunnen eten en wat kunnen wroeten in de aarde.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 16:07

@Iris: Den Bosch is niet al te ver :D , maar ben bang dat ik dan nog een hele tijd moet wachten.
Ben 26 april jarig en dan wil ik ze eigenlijk ook in de tuin..., dan moet het geslacht al bepaald zijn.

De Sebrights zijn ook erg mooi, citroen ook zo mooi, maar niet zo dichtbij te koop, geloof ik.

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:24

avaluna schreef:
@Iris: Den Bosch is niet al te ver :D , maar ben bang dat ik dan nog een hele tijd moet wachten.
Ben 26 april jarig en dan wil ik ze eigenlijk ook in de tuin..., dan moet het geslacht al bepaald zijn.

De Sebrights zijn ook erg mooi, citroen ook zo mooi, maar niet zo dichtbij te koop, geloof ik.

Waarschijnlijk komen ze over een week uit dus qua tijd red je het wel, geslacht bepalen kan ik helaas niet maar mocht je iemand weten die het wel kan dan kun je natuurlijk altijd even komen kijken.
Ik heb hier cochin's in de kleuren zwart, parelgrijs, bruin columbia en een krulvederige haan in kleur koekoek.
Hier onze zwarte hen "Apple" die nu dus aan het broeden is, had aandacht te kort en wist dat ik dat hokje toch nog moest hebben dus is erin gaan zitten :+
Afbeelding
Ook hebben we Indische loopeenden, zijn ook erg leuk om te zien maar helaas niet makkelijk tam te maken
Afbeelding

Ze zijn best tam zoals je op de deze foto kunt zien, is alleen wat wazig want stilzitten kunnen ze niet.
Op de achtergrond zie je onze krulvederige haan "Mac".
http://94.100.120.81/1223750001-1223800 ... _ncJr.jpeg
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 11-03-11 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's ter illustratie. Derde in link geplaatst.

anneliesdj

Re: Welk kippenras geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:51

Waha daar hebben we Mayday weer _O-
Zo'n krulvederige wil ik ook, absoluut, bij welke rassen komt dat voor?

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:11

anneliesdj schreef:
Waha daar hebben we Mayday weer _O-
Zo'n krulvederige wil ik ook, absoluut, bij welke rassen komt dat voor?

Haha ja ze blijft leuk en sinds een week legt ze eieren dus Miss dat we dit jaar nog babyloopeenden hebben <3
Krulvederig zijn oa chabo's en cochin's en verder weet ik zo uit m'n hoofd even niet.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:21

Weet iemand waar ik aan platenbonte zijdehoenders kan komen? Niet verder dan 50 km van de Haarlemmermeer vandaan.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 18:59

Wat stoer, die haan, is dat de papa?
Die loopeenden zijn echt geweldig.
Stukje verderop hebben ze ook verschillende eenden en kippen (helaas geen leuke krieltjes) en ik heb de hond nu eindelijk zover dat hij ze niet meteen bestormt, hahaha. Arme Labrador met jachtinstinct, links het water met watervogels en rechts kippen, eenden etc. en het mág niet :D . Thuis doet ze ook niks met de andere dieren, maar op niet-eigen-terrein...., moet ze ze jagen }> .

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 19:57

Wij hebben ook 3 Cochin krieltjes, en 2 Australorps. Zijn onwijs leuke diertjes, de Australorps komen je zo op de schouders springen om te knuffelen. Ze maken wel veel rotzooi (poepen veel) en zijn vrij groot. De cochins zijn kleiner, krabben minder met hun voetjes en maken geen rotzooi. Ze hebben ook minder ruimte nodig.

Wij krijgen waarschijnlijk binnenkort kuikens, mocht je interesse hebben kun je altijd een keer komen kijken als ze er zijn (:

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 20:37

@Nienke: wat leuk! Venlo is nog dichterbij :D .

Ik maak niet zoveel topics, maar volgens mij is dit het meest bezochte, hahaha.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 20:56

iris17 schreef:
Haha ja ze blijft leuk en sinds een week legt ze eieren dus Miss dat we dit jaar nog babyloopeenden hebben <3
Krulvederig zijn oa chabo's en cochin's en verder weet ik zo uit m'n hoofd even niet.

O dan weet ik al meer, komt ook voor bij zijdehoenders en serama's, vooral de laatste zijn erg grappig;
Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:26

kohtje schreef:
Weet iemand waar ik aan platenbonte zijdehoenders kan komen? Niet verder dan 50 km van de Haarlemmermeer vandaan.

Daar is niet makkelijk aan te komen, maar je kunt het proberen bij de zijdehoenclub: http://www.zijdehoenclub.nl/

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:38

Net iemand gemaild bij Rotterdam. Ben benieuwd.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:46

wij hebben brahma's die heb je groot en klein (kippen met sokken zeggen we altijd)
zijn lieve makke kippen maar geen echte eieren leggers.
wij hebben de kleur variant meerzomigoudpatrijs erg mooi al zeg ik het zelf :D

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 22:06

avaluna schreef:
Wat stoer, die haan, is dat de papa?
Die loopeenden zijn echt geweldig.
Stukje verderop hebben ze ook verschillende eenden en kippen (helaas geen leuke krieltjes) en ik heb de hond nu eindelijk zover dat hij ze niet meteen bestormt, hahaha. Arme Labrador met jachtinstinct, links het water met watervogels en rechts kippen, eenden etc. en het mág niet :D . Thuis doet ze ook niks met de andere dieren, maar op niet-eigen-terrein...., moet ze ze jagen }> .

Die haan is idd de vader, hij heet "Mac" en is echt heel vriendelijk.
Eet ook gewoon uit je hand en is dan erg voorzichtig ( in tegenstelling tot onze vorige haan :P )
Wij zijn zelf ook helemaal weg van onze loopeenden, op het moment heb ik ook broedeieren maar helaas geen broedse eend/kip of machine waar ze in/onder kunnen.

Nu je het zegt zijn er idd meer rassen krulvederig, van zijdehoenders en serama's wist ik het eigenlijk ook wel.
Zelf hebben we ook serama's maar dat zijn gewone, wel erg leuke beestjes en heel sierlijk alleen de eitjes die eruit komen zijn echt ienimienie haha!!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 12:25

Net is mij hok gebracht! Vanmiddag ga ik kijken naar een paar legkippen en over 3 weken worden er zijdehoentjes geboren bij een goede fokker. Daar wil ik graag twee platenbonte en twee rode vandaan.
Ben helemaal :):) stom he voor een paar kippen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 12:45

Nee hoor is niet stom, toen ik op mijn verjaardag werd meegnomen door mijn man naar onbekende bestemming en we vervolgens stopten bij een huis waar eieren te koop waren, ik naar binnen werd geloodsd en een heel vriendelijke meneer mij vertelde dat hij voor mij een trio TT-kwaliteit Kraaikopkrieltjes had klaarstaan was ik ook helemaal hieperdepiep :D :D

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 16:25

@Kohtje: wat leuk!
Kan me helemaal voorstellen dat je hoteldebotel bent van het vooruitzicht op je kipjes!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:30

Goh ik schiet iedereen keer in de lach als ik die pluizebol hierboven langs zie komen _O-

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:32

Wij hebben Wyandot kipjes, allemaal dames. Leggen heerlijke eitjes en zijn supertam en nieuwschierig, je kan ze makkelijk oppakken ook.
Ik vind het mooie kippetjes om te zien.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:33

´Zodat dochter zonder gevaar eitjes kan rapen´. :') :') _O- _O-
Geweldig! Zie hier voor me een kind dat wordt aangevallen worden door reuze kip van minstens 1 meter met slagtanden al om zich heen meppend met vleugels als vliegschermen! _O-

Nu even zonder dollen: heb 2 cochinetjes gehad, en dat waren zulke scheetjes. Rustig, schattig om te zien en ze legden goed. Wel kleine eitjes, maar dat is logisch. Cochin is tenslotte geen reuze kip van 1 meter! :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:35

Nah kun je om lachen maar er zijn kippen die behoorlijk territoriaal zijn en zeker wanneer je eitjes komt jatten :P

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:20

Heb net 4 leghennetjes gehaald. Ze zitten nu lekker onder de warmte lamp en eten goed. Ze zijn 4 weken oud. Morgen het hok in mekaar zetten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:57

Vroeger vond ik het echt eng om eieren te moeten rapen :j
Waren echt agressieve rotkippen, moest je met werkhandschoenen aan en gereedschap op steel van de eieren afduwen en dan snel pakken in de hoop dat ze niet ondertussen pikten, want ze vlogen er zo weer terug op. Ik las hierboven die beschrijving van broedse kippen maar dat waren die krengen volgens mij permanent dan, stelletje hormonale tokpluimen!

Dus nu wil ik ook lieve rustige kipjes.
Hebben jullie (algemeen gericht) hok+ren zelf gemaakt of gekocht trouwens? En hoe groot?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:54

Urielle schreef:
Hebben jullie (algemeen gericht) hok+ren zelf gemaakt of gekocht trouwens? En hoe groot?

Wij hebben een tuinhuisje (van ongeveer 2x2) dat we verder toch niet gebruikten als kippenhok ingericht. De konijnen hebben er ook een nachthokje in waar de kippen niet bij kunnen komen. Om het tuinhuisje zit een ren van ongeveer 3x7 die de kippen zouden delen met de konijnen, maar in de praktijk zitten alleen de konijnen in deze ren. Achter het tuinhuisje zit nog een kleine kippenren (op het moment wat minder groen) van ongeveer 1.80x7 maar daar zitten ze normaal gesproken alleen in 'noodgevallen' opgesloten, bijvoorbeeld als we de hele dag weg zijn. Momenteel zitten ze ook in de kleine ren en op de naastgelegen slootkant (2x12) omdat ze de rest van de tuin kaalgevreten hebben. :+ Gelukkig komt het gras alweer op dus over een tijdje kunnen ze weer gewoon los in de achtertuin scharrelen. Dan hebben ze zo'n 200 vierkante meter tot hun beschikking. Vier kippen houden het gras gemakkelijk kort op die oppervlakte, dus vergis je niet in de vraatzucht van die beesten. :))

Hoe groot je een ren maakt is natuurlijk geheel afhankelijk van je eigen wensen en mogelijkheden, maar reken voor een ren toch op minimaal 3 vierkante meter per (kriel)kip om de kip een prettig verblijf te kunnen geven. Grotere kippen hebben natuurlijk wat meer ruimte nodig. Als je veel kippen neemt kun je iets minder vierkante meters per kip aanhouden. Een nachthok hoeft niet zo groot te zijn, maar je zitstok moet wel lang genoeg zijn om alle kippen een plekje te geven (behalve zijdehoenders, die slapen meestal op de grond). Je hebt zo'n 15 tot 20 centimeter zitstok per kip nodig, liever iets meer dan iets minder natuurlijk.

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 11:01