welke roofvogel is dit? (met foto)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:07

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:09

suuzepuus schreef:
Waar is hier??
Hier in zo drenthe vliegt er veel aan aparte roofvogels (bijv. de wouw en de kiekendief)

Wouwen zitten hier niet. Ik zit in Noord Oost Groningen, bij de Dollard, grauwe kiekendieven, blauwe kiekendieven, smellekens, sperwers, valkjes, slechtvalkjes, buizerds, het komt hier allemaal voor. Maar de wouw en haviken bijna tot niet.

@zwart-witje, dat kon best eens wezen, hij zat in het weiland en was huge. Ik wist niet dat die hier zaten, ik zal eens kijken in die buurt of ik hem weer zie, dan zal ik proberen een foto te maken.

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:15

Mindim schreef:
Hier zitten op het ogenblik veel buizerds met veel wit, bijna soms heeeel wit. Die komen uit het noorden. Van de week zag ik een enorme lichte roofvogel, zeker weten geen buizerd, hij was naar mijn mening te groot, maar wat het dan wel was???

Gaaf zijn die witte buizerds he! Mijn vader heeft er eentje in asiel. Die mist een vleugel. Best zielig.

Leuk om te horen dat er eigenlijk nog aardig wat mensen geinteresseerd zijn in roofvogels.
Stads mensen weten al helemaal niet het verschil tussen een zwaluw en torenvalk. (wil niet iedereen afvallen met mijn opmerking, maar iedereen begrijpt vast wat ik bedoel)

suuzepuus

Re: welke roofvogel is dit? (met foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:29

Niet alleen roofvogels hoor, sinds ik hier woon is min interesse in tuinvogels ook erg gegroeit!!
een grote bonte specht komt elke dag wat pinda's halen, 2 schattige boomklevers nestelen bij de buurman
verder roodborstjes, vinken en mezen in alle soortem en maten en 2 weken geleden een pestvogel!!!

heerlijk die beesten in de tuin. Ik kan daar echt van genieten!!
helaas hebben 2 sperwers onze voliere ontdekt.... hoop dat ze snel een andere 'voederplaats' vinden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:30

Ik ben dol op vogels. Maar het meest op roofvogels.
Er zat een een slechtvalk op het dak van de buren naar mijn konijntjes te loeren. Ik naar beneden camera halen en weg was ie. Ook hebben we vaak sperwers in de tuin die op tuinvogels jagen. En veel buizerds en valkjes. De buizerds zijn hier echt veel, laatst hadden 3 ruzie (zo leek het) met elkaar.
We hadden een fotogenieke, die bleef altijd zitten met foto's maken. Henk noemde ik hem :D
Afbeelding
en hier een mapje met Henk foto's!
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=albumedit&key=U7QA7GVY&showmess=1

en weer een andere
Afbeelding

@Sunnymay, ben dol op roofvogels, geweldige hobby heeft je vader! Ik lees veel over ze en ga vaak met verrekijker en camera op pad, ook vaak in het Lauwersmeergebied, hopende op zeearenden :') Ze zijn daar wel, maar nog niet gezien :D

Hilbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:40

vergis je niet Mindim .Ook hier in noord groningen zie je regelmatig tijdens de voor-en najaarstrek Rode-en Zwarte wouwen langstrekken.Nog een leuke anecdote:vorig weekend zagen mijn vriendin en ik nog een Zeearend op de ijsbaan van Roodeschool .Zelfs nog een paar fotootjes kunnen maken.Ook de Havik komt in het noorden van het land als broedvogel voor zij het in mindere mate dan in bosrijke gebieden.Slechtvalken kun je goed zien als je in de Eemshaven bent .In de hoge schoorsteen van de oude centrale broeden al jaren Slechtvalken waarvan de jongen ieder jaar door een kennis van me geringd worden.Langs de zeedijk zie je allemaal van die nestkasten op palen staan waarin Torenvalken broeden die ik sinds een paar jaar inventariseer .Vragen over roofvogels?Wil je een keer mee om jonge Grauwe Kiekendieven te ringen , laat me maar weten.
Mindim schreef:
suuzepuus schreef:
Waar is hier??
Hier in zo drenthe vliegt er veel aan aparte roofvogels (bijv. de wouw en de kiekendief)

Wouwen zitten hier niet. Ik zit in Noord Oost Groningen, bij de Dollard, grauwe kiekendieven, blauwe kiekendieven, smellekens, sperwers, valkjes, slechtvalkjes, buizerds, het komt hier allemaal voor. Maar de wouw en haviken bijna tot niet.

@zwart-witje, dat kon best eens wezen, hij zat in het weiland en was huge. Ik wist niet dat die hier zaten, ik zal eens kijken in die buurt of ik hem weer zie, dan zal ik proberen een foto te maken.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:43

@ Mindim: Je "eigen" Henk...... geweldig!! Ik heb een soortgelijke tik....
Torenvalkjes (2) in omgeving van stal..... ik spot ze bijna altijd als ik onderweg ben (in de lucht of boom). Ook één buizerd is vaste prik.... zit héél vaak op een bepaald weidepaaltje. Vliegt niet op, blijft gewoon zitten, al passeer ik er dicht langs. Zijn een heel klein beetje "Mijn vogels" geworden. Ik let er ook echt op, als ik in hun leefgebied ben.
In mijn geval komt het bij mijn vader vandaan; die (inmiddels overleden) was altijd valkenier. Thuis hadden we (rijtjeshuis met tuin) altijd haviken of valken..... ben ermee opgegroeid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 00:32

Hilbrand schreef:
vergis je niet Mindim .Ook hier in noord groningen zie je regelmatig tijdens de voor-en najaarstrek Rode-en Zwarte wouwen langstrekken.Nog een leuke anecdote:vorig weekend zagen mijn vriendin en ik nog een Zeearend op de ijsbaan van Roodeschool .Zelfs nog een paar fotootjes kunnen maken.Ook de Havik komt in het noorden van het land als broedvogel voor zij het in mindere mate dan in bosrijke gebieden.Slechtvalken kun je goed zien als je in de Eemshaven bent .In de hoge schoorsteen van de oude centrale broeden al jaren Slechtvalken waarvan de jongen ieder jaar door een kennis van me geringd worden.Langs de zeedijk zie je allemaal van die nestkasten op palen staan waarin Torenvalken broeden die ik sinds een paar jaar inventariseer .Vragen over roofvogels?Wil je een keer mee om jonge Grauwe Kiekendieven te ringen , laat me maar weten.
Mindim schreef:

Jaaaaaaaaaaaaaa, ik wil mee!!! Ik woon in Holwierde :D
Een zeearend in Roodeschool, das praktisch om de hoek!
De eenmshaven was ik ook vaak te vinden, toen de plas er nog was. Nu ga ik vaak naar de Spijksterpomp aan de dijk. Een goed vriendin heeft daar een boerderij, daar zitten ook veel buizerds.
Dat van de trek van de wouwen, dat wist ik niet.
Ik lees veel over roofvogels, maar vind het erg moeilijk om ze al vliegend te kunnen herkennen. Een tijd geleden vloog er in de polder nog een blauwe kiek over de auto, bleef daar ook wat vliegen, geweldig. Mijn man wordt er af en toe wel gek van :D

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 01:43

Wij hebben vorig jaar ook in visarend in de opvang gehad ( in Groningen zitten wij )

momenteel hebben we nog aan roofvogels zitten:
4 kerkuilen
1 ransuil
1 torenvalk
4 sperwers
2 haviken
6 buizerds

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 01:58

@ Mindim, ik weet niet of daar visarenden zitten hoor, ik riep eigenlijk maar wat. Ik heb er echter van de zomer een in de buurt van Zwolle/het Zwarte Meer gezien en was met stomheid geslagen van de grootte van dat beest. Hij was echt enorm, maar hij vloog dan ook vlak voor onze auto langs en hij had een nog naar adem happende vis in zijn klauwen. :)) Hij was zo wit van onderen, vandaar dat ik bij je omschrijving meteen daaraan dacht. Maar als het er een is geweest moet ik voortaan toch eens mijn boek aan de kant leggen en wat beter naar buiten kijken, als ik in de trein naar mijn werk in Appingedam zit..

@ Hilbrand, oeh, als Mindim mee mag, mag ik me dan ook aanbevolen houden? :D Ik heb al vaker geholpen met ringen van roofvogels, maar een nest Grauwe Kieken heb ik nog nooit van dichtbij gezien.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 09:49

Mijn vriend heeft vorig jaar een cursus valkenieren kado gekregen van mijn ouders. Maar zoals met veel van die kadootjes gebeurd is het er nog niet van gekomen. weet iemand een leuke plek om dat te doen??
we wonen omg Emmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:48

Zwartwitje schreef:
@ Mindim, ik weet niet of daar visarenden zitten hoor, ik riep eigenlijk maar wat. Ik heb er echter van de zomer een in de buurt van Zwolle/het Zwarte Meer gezien en was met stomheid geslagen van de grootte van dat beest. Hij was echt enorm, maar hij vloog dan ook vlak voor onze auto langs en hij had een nog naar adem happende vis in zijn klauwen. :)) Hij was zo wit van onderen, vandaar dat ik bij je omschrijving meteen daaraan dacht. Maar als het er een is geweest moet ik voortaan toch eens mijn boek aan de kant leggen en wat beter naar buiten kijken, als ik in de trein naar mijn werk in Appingedam zit..

@ Hilbrand, oeh, als Mindim mee mag, mag ik me dan ook aanbevolen houden? :D Ik heb al vaker geholpen met ringen van roofvogels, maar een nest Grauwe Kieken heb ik nog nooit van dichtbij gezien.

Appingedam woon in praktisch naast :D Hij zat daar niet zo ver vandaan, thv het stuk tussen appingedam en delfzijl, bij het dorpje Marsum (4 boerderijen en een kerk :D )

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:17

Hmm, zo ver voert mijn reis mij dan net weer niet. -O- Maar ik zal eens wat beter opletten zo 's ochtends vroeg! :j

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:26

Hier ook (Enschede over de grens) veel intresse in roofvogels

hier zitten
Torenvalk
Buizerd
Havik
Sperwer
Bosuil
Kerkuil
Steenuil
Ransuil

Dit jaar al een kerkuil en vorig jaar een nestje steenuilen opgevangen na een storm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:15

Gaaf, ik heb tot nu toe alleen maar egels opgevangen :D

Hilbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:08

Ja hoor , kunnen we wel regelen .Je zult nog wel even moeten wachten .De Grauwe Kiekendieven zitten nu nog in Afrika en komen zo tegen eind April weer in Nederland .De meeste jongen worden in Juli geringd.Als er nog meer liefhebbers zijn dan kunnen we eens met een groepje het veld ingaan.Helaas is het bezoeken van een nest niet mogelijk .De nesten worden hooguit 3x bezocht en dan steeds door 1 ervaren persoon , dit in verband met het achterlaten van sporen en daardoor predatie door o.a. vossen.Maar het is ook hartstikke leuk om eens zo'n kleine Grauwe van dichtbij te aanschouwen en eventueel aan te raken .We hebben gemiddeld zo ongeveer 50 nesten van de Grauwe Kiekendieven in Nederland en daarvan de meeste in Oost Groningen , maar mochten ze ook weer in het noorden van de provincie broeden dan kunnen we daar gaan kijken en mocht het zover zijn , jongen gaan ringen.
Mocht je interesse hebben PB me dan maar even .
Zwartwitje schreef:

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:51

ik zou dat graag willen, samen met zijn vriend!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:04

Ik heb ook interesse hoor, zwart-witje, mocht jij nu ook willen, kan ik je wel van het station halen.
Het lijkt me helemaal geweldig!

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:07

Als er zoiets wordt georganiseerd, en het natuurlijk niet teveel moeite/lastigheid kost natuurlijk, dan ben ik van de partij :j

En Mindin, jouw aanbod klinkt ook goed :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:53

Zwartwitje schreef:
Als er zoiets wordt georganiseerd, en het natuurlijk niet teveel moeite/lastigheid kost natuurlijk, dan ben ik van de partij :j

Grappig, zie dat jij tinkers hebt, haha, ik ook :D
Sorry was off topic :o

Hilbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 10:51

dat is dan wel heel toevallig, wij hebben ook een tinker.
Mindim schreef:
Zwartwitje schreef:

Grappig, zie dat jij tinkers hebt, haha, ik ook :D
Sorry was off topic :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 10:56

Haha, das wel toevallig inderdaad, ik heb een zwarte :D
Afbeelding

Hilbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:02

We gaan wat regelen deze zomer .Waar of wanneer is nu nog niet te zeggen natuurlijk , dat is afhankelijk van waar de Grauwe Kiekendieven gaan broeden.We hebben nu al een leuk groepje van Mindim, Suuzepuus en haar vriend,Zwartwitje en Puresylke , maar er mogen best wat meer mensen mee.We zien wel wie zich nog meer aanmeld en ik houd jullie op de hoogte via deze site of stuur jullie een PB tje.Wil je zelf een beetje op de hoogte blijven van de trek van de vogels ( er zijn een aantal van een zender voorzien )dan kun je eens een kijkje nemen op onze site :www.grauwekiekendief.nl.

Hilbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:07

wow, mooi beest zeg.wij hebben een zwartbonte van 2,5 jaar oud .Je kunt een foto zien op mijn profiel of op onze site over de bouw van onze pipowagen.
Mindim schreef:
Haha, das wel toevallig inderdaad, ik heb een zwarte :D
Afbeelding

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:07

Hier is de zeearend er weer, ook erg leuk :j Maar enerzijds jammer dat dat op sites als waarneming.nl etc gemeld wordt... Je breekt je nek momenteen over de fotograven en mensen met verrekijkers etc ;)