Wakkerschudfoto (Het houden van Goudvissen)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:04

_Tara_ schreef:
@ Chawi: En jij denkt dat vissen blij zijn met schoon water? Dat heb je dan niet goed. Een filter met bacteriën, planten, thermostaat, een groot genoeg aquarium. Dat hebben ze nodig. Wat geef je ze kwa voer? Levend/diepvries/vlokvoer?
Dat je je vissen ter decoratie houdt, prima. Maar doe het dan wel goed. Of neem een mooie plant.

@ MDJ: Je weet dat goudvissen zo'n 25 cm en 25 jaar ouder kunnen worden? Dan is dat bakje van 20 bij 40 bij lange na niet groot genoeg ;) Daarnaast zijn goudvissen ontzettende vervuilers. Plus dat een goudvis 't liefst met een stuk of 5 zit.
Dat je al niet weet wat een schuimnest is enz, lijkt mij al genoeg redenen dat je dus niet weet waar je over praat. Als je op de link van Vjestagirl had geklikt, had je kunnen zien dat deze vissen verwarmd water nodig hebben en een aquarium van minstens 100 cm. Dat is wel even iets groter dan een vaas ;)

Mijn vriend heeft verteld dat het lauwwarm moest zijn ivm dat het tropische vissen zijn. Filter in een vaas gaat niet lukken, dus krijgen ze wanneer het water er niet zuiver uitziet, schoon water. Dat wordt wel vermengd met het al bestaande water. Ze zullen wel even een klap krijgen, dat geloof ik graag. Maar tot nu toe overleven ze dat prima. Ik moest even het potje erbij pakken om het na te kijken, Tropische vlokken en af en toe krijgen ze ook wat levend materiaal, van die hele kleine soort van wormpjes ofzo. Naja. Vinden ze erg lekker in ieder geval :)

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:04

Vjestagirl schreef:
MDJ schreef:
Ik heb het ook niet over een vis van 25 cm. ;) Ik heb het over een klein visje van 5 cm. En nee, ik ben inderdaad geen vissen kenner. ;) Maar ik ben ook niet dom, ik snap wel dat diezelfde vis van 5 cm, na een tijd niet meer in de bak van 40 cm past, maar ik vind dat zo'n vis ook gewoon in een vijver hoort. ;)

Overigens, even een andere vraag.. maar wij hebben al járen een vijver van 1,5m lang, 1m breed en 1m diep, en daar zitten dus ook al jaren 3 goudvisjes is, die zijn alleen nog niet groter dan een cm of 6/7? Hoe kan dat dan?

Diezelfde vis van 5cm heeft sowieso al een bak van 50cm nodig. Maar dan nog is dat te weinig. Een goudvis stopt met groeien aan de buitenkant zodra de ruimte te klein is. Dan lijkt het idd alsof de bak niet te klein is. Dat de binnenkant doorgroeit en de vis daardoor als het ware een zwemmende tijdbom wordt...

Maar is 1,5 x 1 x 1 meter dus werkelijk te klein voor 3 goudvissen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:05

berdien85 schreef:
Een goudvis wordt toch niet standaard 30 cm? Ik heb altijd geleerd dat hij zich aanpast aan zijn omgeving.. Hoe groter zijn aquarium hoe groter hij wordt.. Of is dat onzin?

Dat is onzin. Een goudvis stopt aan de buitenkant idd met groeien zodra de bak niet meer toerijkend is voor zijn grootte. De organen groeien altijd door tot het volledige formaat van wat de vis zou kunnen zijn. Daar gaat een goudvis ook dood aan. Hersenen die door schedels heen groeien, vissen die compleet scheef zijn...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:06

@ Berdien85: Net zoals chinesenvoetjes kleiner blijven als je ze inbindt ;)

@ Chawi: Lauwwarm is niet tropisch, 24/26 graden is tropisch, gewoon warm dus. Ze krijgen wanneer het water er niet schoon meer uitziet, pas schoon water erbij? Jeetje... Doe jij dat zelf ook, als je kleren vlekken krijgen, pas schone aantrekken? Een filter hebben ze echt nodig.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:06

MDJ schreef:
Vjestagirl schreef:
Diezelfde vis van 5cm heeft sowieso al een bak van 50cm nodig. Maar dan nog is dat te weinig. Een goudvis stopt met groeien aan de buitenkant zodra de ruimte te klein is. Dan lijkt het idd alsof de bak niet te klein is. Dat de binnenkant doorgroeit en de vis daardoor als het ware een zwemmende tijdbom wordt...

Maar is 1,5 x 1 x 1 meter dus werkelijk te klein voor 3 goudvissen?

Over n tijdje wel ja. Een aquarium of vijver voor een goudvis moet altijd 10x zo lang zijn als het dier zelf. Ga er maar gerust vanuit dat je vissen minimaal 20cm lang worden.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:07

Daphne__ schreef:
Dat is hélemaal waar, de verkeerde informatie word door medewerkers van dierenwinkels zelf de wereld in geholpen :j
Eigenlijk zouden levende dieren gewoon niet in winkels verkocht mogen worden... tenzij de medewerkers een opleiding/cursus hebben gevolgd bijvoorbeeld.
Maargoed dan komen ze met het ''Veel te duur'' excuus..

Wij hadden bij ons in de winkel allemaal de cursus gedaan, verkochten geen kommen.
gaven goede voorlichting.klant gaat vervolgens naar de blokker koopt een kom, en komt een dag later alleen visjes kopen.
Dat is weer een andere kant van het verhaal, soms zijn mensen gewoon dom en eigenwijs dan kan je praten als brugman, maar ze moeten en zullen een kom!!

De regels zullen steeds strenger gan worden (maar goed ook) maar je kan niks beginnen tegen eigenwijze klanten.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:07

Oke.. Dan heb ik ook wat geleerd.. (Nee ik heb geen goudvissen, behalve dus in de vijver)

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:08

tamary schreef:
Chawi schreef:
Vissen roepen geen emotie op, omdat wij doorgaans geen emotie af kunnen lezen. Ik heb net gelezen hoe ik kan zien of mijn visjes zich op hun gemak voelen (voor zover een vis die emotie kent). Nou blijkbaar voelen ze zich prima in mijn vaasje.

Hoe groot is je vaasje eigenlijk?

Net even opgemeten, maar aan aan de vraagstelling te zien en aan jullie instelling, toch niet groot genoeg ;-). Ohnee, eerste fout is al dat hij rond is ;-) Bodem is 40cm doorsnede en dan loopt hij eerst bol, denk dat hij op zijn breedste punt zo'n 50cm is en dan taps toe tot een doorsnede van 20cm en waaiert dan weer uit tot 35cm. Hoogte is 53cm.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:08

Maar de vissen zitten dus ongeveer 5 jaar (en zijn zelf 7 jaar.) en zijn dus de tijd dat ze in de vijver zitten niks gegroeid? :?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:09

Chawi: je kunt het niet hebben vergelijken met een kamer hebben waar geen ramen en geen deuren open kunnen. Na een tijdje gaat het stinken, wordt het muffig. Je hebt het er wel lekker warm gestookt, zodat je het niet koud hebt.

Het verversen van het water kun je vergelijken met het ineens open gooien van alle ramen en deuren, aan alle kanten, midden in de winter als het -20 is, en jou geen warmere kleding geven. Je voelt je daar niet lekker in, het is koud, het is gewoon vervelend.

En na een tijdje warmt het wel weer op, en dan ga je je wel lekkerder voelen ja.

_Tara_

Re: Wakkerschudfoto (Het houden van Goudvissen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:09

@ MDJ: Ik heb eigenlijk geen verstand van vijvers, maar misschien is de waterkwaliteit slecht? Dan stoppen ze hun energie eerder in overleven dan in groeien.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:10

_Tara_ schreef:
@ Berdien85: Net zoals chinesenvoetjes kleiner blijven als je ze inbindt ;)

@ Chawi: Lauwwarm is niet tropisch, 24/26 graden is tropisch, gewoon warm dus. Ze krijgen wanneer het water er niet schoon meer uitziet, pas schoon water erbij? Jeetje... Doe jij dat zelf ook, als je kleren vlekken krijgen, pas schone aantrekken? Een filter hebben ze echt nodig.

Als jij je hand van 37 graden onder de kraan stopt, dan voelt 24/26 graden aan als lauwwarm hoor :). Ze leven nog steeds en zijn volgens de kennerswebsite gezond. Dus waarom zou ik er in hemelsnaam een filter inzetten. In een vaas..midden op tafel. Weg decoratief doel :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:11

Weg decoratief doel, aanwezig een betere leefomgeving voor je vissen. Ik snap niet dat je decoratie boven het welzijn van je vissen stelt :n

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:12

_Tara_ schreef:
Weg decoratief doel, aanwezig een betere leefomgeving voor je vissen. Ik snap niet dat je decoratie boven het welzijn van je vissen stelt :n

Omdat ze vissen minderwaardig vind en daarmee mishandeling goedpraat. Snap dat dan.

En dan durft het ook nog in haar profiel te beweren dat ze zich interesseert voor dieren.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:13

Ik snap dat je sarcastisch bent, maar ik kan er met m'n hoofd gewoon echt niet bij dat iemand zo denkt.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:14

Vjestagirl schreef:
Chawi: je kunt het niet hebben vergelijken met een kamer hebben waar geen ramen en geen deuren open kunnen. Na een tijdje gaat het stinken, wordt het muffig. Je hebt het er wel lekker warm gestookt, zodat je het niet koud hebt.

Het verversen van het water kun je vergelijken met het ineens open gooien van alle ramen en deuren, aan alle kanten, midden in de winter als het -20 is, en jou geen warmere kleding geven. Je voelt je daar niet lekker in, het is koud, het is gewoon vervelend.

En na een tijdje warmt het wel weer op, en dan ga je je wel lekkerder voelen ja.

Jij vergelijkt graag dieren met mensen hè.
Maar vies water vinden we allebei onprettig (visje zal het, neem ik aan, niet prettig vinden en ik vind een vieze kom op tafel niet mooi) ook onprettig. Dus soms moet je even door een zure appel heen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:15

Chawi schreef:
Vjestagirl schreef:

Jij vergelijkt graag dieren met mensen hè.
Maar vies water vinden we allebei onprettig (visje zal het, neem ik aan, niet prettig vinden en ik vind een vieze kom op tafel niet mooi) ook onprettig. Dus soms moet je even door een zure appel heen.

Of je plaatst een filter, ter vergelijken met het altijd open zetten van een raampje waardoor je gewoon frisse lucht hebt, en geen last van zure appels.

En ik probeer vergelijkingen te maken die doordringen, maar dat is bij jou blijkbaar verspilde moeite.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:17

Chawi; ik geloof niet dat ik jouw idee van decoratie kan waarderen.. Ik snap niet hoe je een vis uberhaupt als decoratie kan zien. Erg sneu dat het schijnbaar Tropische vissen zijn en je er geen RUK volgens de JUISTE huisvesting aan doet, omdat anders jouw decoratie prulletje naar de knoppen gaat...

En ja; als je er dus geen ruk aan doet om jouw vissen de benodigde huisvesting te geven, versta ik dat ook zeker onder dierenmishandeling. (of het nou gaat om een vis, een spin, een kat, hond maakt niet uit. Een dier is een dier)
Laatst bijgewerkt door Stopcontact op 17-01-11 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Amalarab

Daarom eet ik ook geen vissen. Laat ze maar lekker zwemmen! (en niet in een klein kommetje of een domme vaas)

Chawi

_Tara_ schreef:

Welzijn van vissen? Krijg ik ook een bedankje van ze? Waarom kan je er niet aan, dat zelfs volgens een kennerswebsite, mijn beestjes het best naar hun zin hebben. En natuurlijk ben ik eigenlijk best blij om. Heb ik ook echt een reden om geen schuldgevoel te hebben.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:19

Chawi schreef:
_Tara_ schreef:

Welzijn van vissen? Krijg ik ook een bedankje van ze? Waarom kan je er niet aan, dat zelfs volgens een kennerswebsite, mijn beestjes het best naar hun zin hebben. En natuurlijk ben ik eigenlijk best blij om. Heb ik ook echt een reden om geen schuldgevoel te hebben.

Oh dat krijg je van andere dieren wel...... nou; dat krijg je soms van bejaarden niet als je ze helpt met wassen ofzo! Moeten we het dan maar niet doen??

EDIT: Laten we het anders vergelijken met bejaarden; die zijn ook hulpbehoevend. Net als vissen (en álle andere dieren). Als ze geen dankje zeggen, zou je ze dan maar niet meer helpen? Ik heb op de Dierenambulance gewerkt, daar kreeg ik ook geen bedankjes hoor van de dieren! Maar waarom zou ik er mee stoppen? Waarom zouden wij, die hulp dus kunnen bieden, dat dan voor ons eigen belang (want ja dat is het voor jou) het niet doen? Is ronduit egoïstisch.
Laatst bijgewerkt door Stopcontact op 17-01-11 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:19

Chawi schreef:
_Tara_ schreef:

Het naar hun zin hebben en/of een gezonde leefomgeving zijn 2 verschillende dingen ;)

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:20

Vjestagirl schreef:
Of je plaatst een filter, ter vergelijken met het altijd open zetten van een raampje waardoor je gewoon frisse lucht hebt, en geen last van zure appels.

En ik probeer vergelijkingen te maken die doordringen, maar dat is bij jou blijkbaar verspilde moeite.

Nee, dat heeft inderdaad geen zin. Ik heb namelijk bewust er voor gekozen om de visjes zo te houden. Vissen zijn inderdaad voor mij niet te vergelijken met een hond of paard. En een kleine tip...doordringen, als je dat al wenst, doe je niet op deze manier. Het is mijn werk "verander management" en met tegen de haren instrijken win je nooit een strijd :).

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:21

@ Chawi: Je hebt alle reden om een schuldgevoel te hebben. Heb je die link van Vjestagirl niet bekeken? Andere sites waar verteld wordt hoe je een aquarium op moet starten enz enz? Wat je allemaal nodig hebt. Als je je daar eens in zou verdiepen, een aquarium aan zou schaffen enz, zul je zien dat dat nog vele malen mooier staat dan een vaas met 3 vissen erin.
En inderdaad wat Frozenstar zegt, heb je dan altijd een bedankje nodig voor je iets goed doet.
Hoe kunnen we dan bij je doordringen? Door met je mee te praten? Dat 't allemaal wel prima zal zijn met je vissen?

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:21

@ Chawi
Kun je anders geen plastic vissen kopen??
Dan heb je echte decoratie :)