Het leed dat PKD heet (kat in laten slapen)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JessicaG

Re: Het leed dat PKD heet (kat in laten slapen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:45

Update: Gisterenavond hebben we onze Mr. Jinx in moeten laten slapen. Hij was erg verzwakt en at en dronk niets meer. Hij wilde ook niet meer en als je naar zijn oogjes keek gaven ze dat al aan. Ik vind het heel vervelend dat hij nu weg is maar hij kon niet meer en dan moet je als baasje laten gaan. Het is allemaal rustig verlopen en Jinxie was al snel vertrokken. Maar ja, het gemis blijft achter...

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:26

Sterkte ermee. :(:)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 11:54

Wat verdrietig Jessica.
Kwam het door de PKD dat hij zo achteruit is gegaan?

Heel veel sterkte meid.

JessicaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:37

Nou, echt PKD was het niet want ze konden geen cystes ontdekken. Maar hij had wel degelijk nierfalen en dat is hem fataal geworden idd. Toch hoor je het veel, nierfalen (met welke oorzaak dan ook) bij katten. En er is nog steeds weinig aan te doen behalve de kat op dieet zetten en/of Fortekor erbij geven. Wij gaven hem ook nog elke dag een kwart pilletje tegen de misselijkheid en daar leek hij het een tijdje goed op te doen maar de waardes bleven ondanks dat toch stijgen.

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 10:58

Ik zie dat dit topic al een tijdje oud is maar wil toch reageren! Ik heb gister te horen gekregen dat mijn lieve poes muisje ( 4 jaar ) pkd heeft! Ik heb haar echo mogen zien en vond het echt verschrikkelijk. We gingen een week geleden met muisje naar de dierenarts omdat ik haar er gewoon niet goed uit vond zien! En het vreemde was.......... ze bleef kattenbak grind eten! Voor mij gingen alle alarmbellen rinkelen. Eerst 1 bloedonderzoek laten doen hier kwam uit dat ze ontzettende bloedarmoede heeft! Gelijk aan de prednison en 2 soorten antibiotica omdat ze verwachten dat het van een ontsteking kwam. Nog een bloedonderzoek laten doen waaruit kwam dat muisje haar lichaam zelf de rode bloedcellen afbreekt omdat ze schijnbaar tegen iets aan het vechten is.

De dierenarts had haar buikje gevoelt en vertrouwde 1 nier niet echt. Dus gister is er een echo gemaakt met een beeld waar zelfs hun van schrokken.

Maar..................... het rare is dat haar nierfunctie in haar bloed dus geen afwijkingen vertoonde ;( 1 van haar nieren moet dus nog gewoon goed werken! We gaan vrijdag op vakantie en vind het zo verschrikkelijk haar achter te laten! Volgens de dierenarts heeft haar bloedarmoede NIET te maken met de PKD en was dit een toevalsbevinding. Ze moet nu 6 pillen per dag die ik er gewoon NIET in krijg! |(

Sorry voor mn lange verhaal maar ik moest het gewoon even kwijt!

Afbeelding

JessicaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:11

Jeetje. Da's slecht nieuws. Kan PKD ook alleen in 1 nier voorkomen? Dat heb ik tot nog toe niet gehoord. Volgens mij kun je op 1 nier nog prima leven maar dan moet die andere wel goed blijven.
Die van ons had last van een jeukende huid, zijn bloedwaarden zijn toen getest en daar kwam al een lichte verhoging uit. De dierenarts die hem behandelde heeft hem toen ook Prednison gegeven maar dat lijkt mij niet zo best voor de nieren. We vermoedden toen al dat hij nierpatient was maar de dierenarts vond het niet nodig om hem verder te onderzoeken (later zijn we dus weer terug gegaan omdat de vermoedens steeds sterker werden).
6 pillen is behoorlijk wat! Waar zijn die allemaal voor? Wil ze het voer wel hebben als je de pillen er doorheen doet?
Nou sterkte ermee en hou ons op de hoogte!

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:44

Ze heeft het in beide nieren! Maar 1 nier ziet er slecht uit en de andere ook niet best maar beter dan de andere! Ze denken niet dat haar bloedarmoede gevolg is van de PKD dus dat was echt een toevalsbevinding zoals hun dat zeggen. Ook omdat er dus NIKS in het bloed te vinden was dat haar nieren niet goed functioneren. De eerste keer dat we er waren hebben we antibiotica mee gekregen omdat er dus duidelijk een ontstekingsbeeld in haar bloed zat, hier moet ze 2x per dag 1 pil van. Na de 2e bloedtest kregen we prednison omdat ze er dus achter waren gekomen dat haar eigen lichaampje de bloedcellen afbreekt hier krijgt ze er 2van per dag. En vanwege de prednison moet ze ook nog aan een andere antibiotica omdat ze vatbaarder is voor ziektes en hier moet ze er 3 van op een dag!

Wat ik alleen zo erg vind: ze krijgt niet de hele 100% antibiotica naar binnen ( ik verdun het nu in water en spuit het in haar bekje ) ze gaat ontzettend schuimen en verliest dus ook wel wat van dat spul. Antibiotica moet je naar mijn weten echt voor de volle 100% binnen krijgen anders werkt het niet! Muisje heeft helaas nooit iets anders gegeten dan haar brokjes! Ze vind echt niks lekker! Heb nu verschillende dingen voor haar gehaald ( voornamelijk nat voer) en dat schrokt ze nu op, daar ben ik wel blij mee. Maar zodra er een pilletje doorheen gaat eet ze het niet meer.

Ow jeetje weer zo'n lang verhaal! Moet er zo niet aan denken haar te verliezen! En vind het zo erg haar vrijdag achter te laten als wij op vakantie gaan! Annuleren kan helaas niet meer :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:46

Jessica schreef:
Update: Gisterenavond hebben we onze Mr. Jinx in moeten laten slapen. Hij was erg verzwakt en at en dronk niets meer. Hij wilde ook niet meer en als je naar zijn oogjes keek gaven ze dat al aan. Ik vind het heel vervelend dat hij nu weg is maar hij kon niet meer en dan moet je als baasje laten gaan. Het is allemaal rustig verlopen en Jinxie was al snel vertrokken. Maar ja, het gemis blijft achter...

H'e, wat vervelend!! :'(
Wat was het? :C
Veel sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:49

chantalhaf schreef:
Ik zie dat dit topic al een tijdje oud is maar wil toch reageren! Ik heb gister te horen gekregen dat mijn lieve poes muisje ( 4 jaar ) pkd heeft! Ik heb haar echo mogen zien en vond het echt verschrikkelijk. We gingen een week geleden met muisje naar de dierenarts omdat ik haar er gewoon niet goed uit vond zien! En het vreemde was.......... ze bleef kattenbak grind eten! Voor mij gingen alle alarmbellen rinkelen. Eerst 1 bloedonderzoek laten doen hier kwam uit dat ze ontzettende bloedarmoede heeft! Gelijk aan de prednison en 2 soorten antibiotica omdat ze verwachten dat het van een ontsteking kwam. Nog een bloedonderzoek laten doen waaruit kwam dat muisje haar lichaam zelf de rode bloedcellen afbreekt omdat ze schijnbaar tegen iets aan het vechten is.

De dierenarts had haar buikje gevoelt en vertrouwde 1 nier niet echt. Dus gister is er een echo gemaakt met een beeld waar zelfs hun van schrokken.

Maar..................... het rare is dat haar nierfunctie in haar bloed dus geen afwijkingen vertoonde ;( 1 van haar nieren moet dus nog gewoon goed werken! We gaan vrijdag op vakantie en vind het zo verschrikkelijk haar achter te laten! Volgens de dierenarts heeft haar bloedarmoede NIET te maken met de PKD en was dit een toevalsbevinding. Ze moet nu 6 pillen per dag die ik er gewoon NIET in krijg! |(

Sorry voor mn lange verhaal maar ik moest het gewoon even kwijt!

Afbeelding

Dat heb ik ook een keer meegemaakt...
Dan voel je je echt zo waardeloos(ik in elk geval wel!)
Sterkte!

JessicaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 19:33

Ja, ik kan mij dat gevoel ook wel voorstellen. Alsof je haar in de steek laat en je wil haar natuurlijk in de gaten houden en bij haar zijn. Nou sterkte idd meid!

@ passieAppel: Tja, eerst werd er gesproken van PKD. Toen toch weer niet want Jinx had de cystes niet en later begreep ik van mijn ma dat het toch wel PKD is geweest. De DA kon geen andere aanwijzing voor zijn nierprobleem ontdekken dus dan moest dat het wel zijn (Jinx was een kruising Ragdoll x Maine Coon en tja, bij sommige raskatten is de kans al groter dat ze het overerven).

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 07:18

Dank jullie wel! Voel me idd zo machteloos! Hoop dat het goed met haar blijft gaan volgende week! Maar kan zeker weten niet echt genieten van mn vakantie! Zal met mn hoofd alleen maar bij haar zitten