kattenvoer advies

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:32

Ik zit ook al een tijdje in dubio..
Mijn dierenarts raad brokjes af.
Als ze in het wild zouden leven eten ze ook alleen maar "nat" vlees. (kijk naar andere katachtige in het wild)
Droge brokjes zijn onnatuurlijk..

Ik heb hier de site van hem.
Daar staat een hele hoop info op!
http://www.biomentor.org/katten/index.html
Laatst bijgewerkt door haflingertje op 05-01-11 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:32

Djilna schreef:
Ik voer zowel het droogvoer als het natvoer van Bozita, via Zooplus.
Het natvoer is graan- en suikervrij, wordt goed gegeten en geen gebraak erna. Eisen in Zweden zijn erg streng.
http://www.zooplus.nl/ask?query=bozita&num=20
http://www.bozita-nederland.nl/nl/pages/welkom

Voerde voorheen Purina One brokjes, beviel goed alleen ging de prijs steeds verder omhoog. Bij ons van 5,69 naar 7,nog wat per 1,5kg..

zo bijzonder is bozita niet. Het grootste bestandsdeel is mais. ( in de droogvoeding)

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:39

haflingertje schreef:
Als ze in het wild zouden leven eten ze ook alleen maar "nat" vlees. (kijk naar andere katachtige in het wild)

Joh.

Op de bank slapen is ook onnatuurlijk.

Ze moeten het nog maar net kunnen: vlees eten. Ik zou mn BK er echt geen plezier mee doen.

Raja

Re: kattenvoer advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:47

Mijn katten krijgen Kenner Exquise van de Welkoop
Een volwaardig droogvoer.

Ze eten het graag en het is in verschillende smaken verkrijgbaar.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:49

Circel schreef:
haflingertje schreef:

Joh.

Op de bank slapen is ook onnatuurlijk.

Ze moeten het nog maar net kunnen: vlees eten. Ik zou mn BK er echt geen plezier mee doen.

Op de bank slapen heeft verder weinig te maken met hun gezondheid he....

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:53

Volgens mij zijn de katten die wij tegenwoordig in huis hebben al zover gedomestiseerd (en dus gemuteerd) dat ze prima op droog voer kunnen leven.

En ik kan je vertellen dat iig 1 van mijn katten erg slecht reageerd op rauw voer.
Dan kan ik om de 5 meter een plasje kots opruimen als ik smorgens mn bed uit kom.
En das niet heel prettig wakker worden kan ik je zeggen!

Eekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:54

Ik voer vers vlees. Heb jaren Prins-brok gevoerd maar na nierproblemen in de omgeving overgestapt. Die wilde ik mijn katten besparen omdat ze bij brok eigenlijk altijd te weinig vocht binnenkrijgen (ze drinken niet genoeg erbij om het aan te vullen)
Ik raad mensen met wat oudere katten ook altijd aan om in ieder geval nat voer (of liever nog vers vlees) bij te voeren.
Mijn katten doen het nu super op KVV,grootste voordeel is dat de kittens hier gemiddeld 200 gramzwaarder de deur uitgaan en moederpoes beduidend minder afvalt.
En dat de ontlasting stinkt, niet meegemaakt, hier is t juist minder en vooral mooi "droog".

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:30

Ffortuna schreef:
Als je mijn eerdere posts leest, zie je dat vanzelf. :+
Ik bedoelde uiteraard op mijn post :+ aangezien je daar alleen maar over aan het vitten was en niet over de rest. Ik reageerde immers op een post van jou en zo gaat dat dus. Maar het moet niet hoor ;-)

Verder vind ik ook dat je inderdaad moet trachten de natuur zo dicht mogelijk te benaderen. Natuurlijk zal het nooit ideaal worden en is diepvries geen levende prooi, maar er is niets mis mee om er zo dicht mogelijk bij te gaan staan.

Raja, brokken bestaan nog geen eeuw. Op 100 jaar muteren katten echt niet zo dat ze prima op brok kunnen overleven en niet op rauw ;-) Los van het feit of een bepaalde kat het een of het ander beter of minder goed verdraagt.

Er zijn heel veel diergeneeskundige redenen om te zeggen dat brok/blik minder goed is dan rauwvoer. Zoals gezegd koolhydraten en tandplak - dat is bewezen. Ook het goede effect van een natte voeding - da's ook bewezen. Alleen zijn dierenartsen nogal allergisch aan dingen die volgens hen niet hygiënisch genoeg zijn. Daarom zijn de meeste wel voor een samengesteld dieet, maar dan wel alles gekookt. Dat is natuurlijk niet ideaal (onder andere het splintergevaar bij botten) en diepgevroren wordt ook al een hele hoop afgedood wat schadelijk kan zijn (voor de mens dan, kat of hond is nog 't minste van mijn zorgen die verteert het prima :D ).
Op zich kan je niet natuurlijker voeden dan iets dat zoveel mogelijk (!) lijkt op de natuur.

Los daarvan zijn er aan brokken en blik ook een aantal zeer belangrijke voordelen waaronder natuurlijk het gebruiksgemak. Daarom ga ik ook nooit mensen overtuigen om effectief rauw te gaan voeren - 't is behoorlijk wat werk. Ik kan heel goed begrijpen en heb er geen problemen mee dat mensen geen rauw willen geven maar liever brokken geven. Ik kan alleen niet begrijpen dat je er echt "tegen" kan zijn (wel tegen de mensen die het verkondigen, die zijn soms vreselijk irritant :+ ).

Daarom raad ik hier ook aan wat algemeen als de 'betere brok' wordt omschreven, vooral bij katten met 'problemen' van welke aard dan ook die misschien terug te voeren zijn op de voeding - want dat dat tegenwoordig een groot deel van de patiënten bij de DA uitmaakt, daar is ook geen discussie over mogelijk.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:11

Raja schreef:
Volgens mij zijn de katten die wij tegenwoordig in huis hebben al zover gedomestiseerd (en dus gemuteerd) dat ze prima op droog voer kunnen leven.

En ik kan je vertellen dat iig 1 van mijn katten erg slecht reageerd op rauw voer.
Dan kan ik om de 5 meter een plasje kots opruimen als ik smorgens mn bed uit kom.
En das niet heel prettig wakker worden kan ik je zeggen!

Katten zijn nooit echt gedomesticeerd (= geselecteerd, niet gemuteerd) dat ze naar droogvoer kunnen. Waar een hond ook nog plantaardig materiaal eet zal een kat dat van nature nooit doen. Een hond drinkt dus ook echt, heeft een goed dorstreflex, een kat drinkt pas als het lichaam eigenlijk uitgedroogd is, dus geen goed dorstreflex.

Een kat zou je dus altijd brokjes in water moeten geven als je dat type droogvoer wil blijven geven als je kijkt naar het drinkgedrag van de kat.

Iemand heeft een meting gedaan van droge brok (wel hondenbrok, maar het is dezelfde type droge stof) en vlees naar de hoeveelheid water het opneemt in 12 uur tijd.

1 kilo Royal Canine brok -> 2 liter water (begon met 1.5L water, is nog eens 1.5L water bijgedaan, eindigde met 1L)
1 kilo Proplan brok -> 2.2 liter water (begon met 1.5L water, is nog eens 1.5L water bijgedaan, eindigde met 0.8L)
1 kilo vlees -> -0.1 liter water (begon met 1.5L water, eindigde met 1.6L)

Dus op 1 deel brokjes minimaal 2 delen water en liever zelfs 3 delen i.v.m. het verwerkte zout.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:16

Ach, mijn katten drinken genoeg (onder de douche), dus ik hoef mijn brokjes niet te weken in water...
Ze zijn fit en hun vacht glanst, dus ze doen het er prima op...

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:19

Omdat een genuanceerd beeld zeker op zijn plaats is wil ik ook posten over de nadelen van rauwvoeren.

Ik bibber als mijn hond zich weer te pletter vreet aan een parelhoenkarkas, want dat kraakt zo eng. Maar hij heeft het al zo vaak gegeten. De kat eet veel KVV, maar dat poetst haar tandjes niet zoals een stuk bot. En eens in de paar maand sta ik een hele avond te hakken, zagen door halfbevroren vlees en botten te knippen met een tuinschaar. En je moet wat letten op procenten, want anders krijg je toestanden zoals effectief een calciumtekort of andere tekorten. En aan rauwvoer komen is helemaal niet zo makkelijk - onze bestellingen komen meestal uit Nederland. En als je hond die lever niet lust moet je d'r ook weer ergens mee naartoe. En je kan nooit weten hoeveel mineralen en vitaminen hij binnen heeft - je kan alleen maar kijken naar andere honden die geen tekorten hebben opgelopen en denken aan dat er in de natuur ook geen vitaminepilletje zit in elke prooi - tenslotte heeft de natuur de wolf ook gebouwd dus levert ze alles wat hij nodig heeft. Maar het blijft eng. Je moet echt kijken naar je hond of kat. Vaak is het goedkoper dan brokken of blik, maar soms is het ook duurder, als je nog niet veel adresjes hebt of als je veel afwisseling in je menu wilt.

Voila, het is terecht zo: het is niet allemaal rozegeur en maneschijn :-) Je moet het echt wíllen en je willen informeren.

Raja: weinig katten drinken genoeg, sommigen inderdaad wel. Prijs je gelukkig! Vanaf middelbare leeftijd heeft de helft van de katten nierproblemen. Blaasontsteking komt gigantisch veel voor. Echt super dat je katten genoeg drinken! Die van mij deed dat niet.

De richtlijn is overigens 50ml per kg kat per dag. Veel katten komen daar niet aan. Dit is wetenschappelijk bewezen he, komt niet uit de rauwvoerhoek ofzo :D

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:28

Dat katten te weinig drinken is me inderdaad bekend. Hun drink/dorstreflex is gewoon niet erg goed. Heb me eens laten vertellen dat dat komt omdat katten oorspronkelijk steppe/woestijndieren zijn.

Maar wat ik me dan afvraag... zou 1 kuipje natvoer (en dan wel die sheba die ik al eerder genoemd heb en niet de whiskastroep) per dag voldoende zijn om de vochtbalans aan te vullen?

Kijk, vers voeren ga ik gewoon niet doen, dat zal ik eerlijk zeggen, maar goede brok en voldoende vocht vind ik wel belangrijk. Dus ik ben wel benieuwd met hoeveel natvoer je die vochtbalans een beetje okee krijgt.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:31

Ik ga ook idd NIET vers voeren. Al dat gedoe erom heen...
Terwijl miljoenen katten het prima 20 jaar kunnen volhouden op brokjes en natvoer....

Mijn katten krijgen overigens ook 1 - 2 keer per dag een half zakje whiskas nat voer...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:36

Je hoeft niet vers te voeren, je moet gewoon je brokjes met water laten wellen. Die sheba zal over het algemeen voldoende water bevatten voor zijn eigen maaltijd.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:39

Ik denk trouwens dat mijn katten geweekte brokjes niet eens lusten :')

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:43

Dat gedoe is inderdaad het minst fijne! Het resultaat is het leukste als het goed gaat :D Het volhouden op brokjes vind ik wel leuk uitgedrukt, inderdaad hebben veel katten er geen moeite mee... Echter, als je nagaat dat 50% van de oudere katten eigenlijk tóch nierproblemen heeft (waar ze dus wel ouder mee worden, maar een pak slechter) en er zoveel blaasproblemen zijn, moet je imo toch nadenken over de voeding en vooral de vochtbalans, zoals Circel aangeeft. En wat dát betreft, is er geen discussie dat zowel blikvoer als vers meer vocht aanvoeren.

Mij is ooit verteld dat door een beetje natvoer bij te voeren, de kat nog minder dorstgevoel krijgt, en nog steeds niet genoeg water binnenkrijgt... Maar in hoeverre dat klopt, kan ik echt niet zeggen. Toen ik nog brok voerde, vulde ik ook aan met natvoer.

Ik weet alleen wat de richtlijn is voor de hoeveelheid vocht die een kat moet opnemen dus als je dat kan meten, kan je zeggen of je kat "voldoende" drinkt of niet (téveel drinken is dan weer een indicatie voor een hele hoop ernstige ziektes maar dat doet hier niet terzake - wel interessant als je plots heel enthousiast bent omdat je kat zoveel gaat drinken). Ik zou dat dus meten en adhv het resultaat eventueel op gelijk welke manier proberen de kat meer vocht te doen binnenkrijgen. Op brokjes deed mijn kattin ongeveer een plasje per dag. Op vers twee grote plasjes. Voor háár maakt dat dus een groot verschil. Op blikvoer zou je hetzelfde kunnen bereiken maar daarvan is natuurlijk wel onomstotelijk bewezen (ook weer gewoon diergeneeskundig) dat het leidt tot veel meer tandplak.

Mijn kat zou overigens geweekte brokjes ook niet eten denk ik :D

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:46

Er is denk aan ieder voer een voor en nadeel te bedenken...
En combinaie van alles zou miss een uitkomst bieden :D

Ik denk dat je gewoon heel goed moet kijken wat het beste bij je dier past...

Mijn ene kat zou absoluut geen vers voer eten, terwijl de ander het miss wel zou eten...

Overigens komen ze ook buiten en eten regelmatig een muis of vogeltje ( :r ) dus ze BARF-en in de natuur ;)

Oja, en hoe meet je hoeveel water je kat drinkt als ie bij je onder de douche staat??? :')

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:50

Hm, mijn katten plassen toch wel regelmatig, 2 a 3x per dag (drinken doen ze ook goed). Poepen doen ze momenteel teveel en sinds de nieuwe kat er is zijn ze beiden aan de dunne poep. (moet de bak 2x per dag uitscheppen momenteel..) Poes 1 is daar nu deels overheen, maar heb op advies van diverse kanten nu beide katten even 1,5 dag helemaal niet gevoerd. Vanavond krijgen ze voor het eerst weer eten. Dat zal lichtverteerbare vis worden..

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:52

Raja klopt, en jouw katten eten dus een combinatievoer :D Dat is ook zo bij veel andere katten die op brok leven en af en toe buiten wat prooi vangen ;-) .

Nee, dat kan je niet meten in de douche uiteraard :D (oh jawel, wegen voor en na :+ ) Daarom zeg ik ook dat je alleen wat zinnigs kan zeggen als je het kan meten. Dat heb ik ook niet gedaan en ik kan het alleen weten door het verschil toen en nu. Bij haar was dat dus wel een groot verschil, dus ze dronk echt veel te weinig (vandaar ook haar blaasontsteking).

Ik heb ook wel geluk dat mijn kat, die pas op latere leeftijd rauw is gaan eten, zoveel lust. Ik hoor 't dikwijls anders idd!!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:56

_O-
Wegen voor en na de douche...
Alleen wordt zijn haar ook nat :')

Maar ik snap m hoor..
Dan zou je echt een bakje water moeten vullen en je kat de hele dag binnen laten en dan kijken wat ie aan vocht opneemt...

is denk ik nog een soort lastiger te meten dan het lijkt...

Heeft er trouwens iemand ervaring met zo'n drinkfonteintje??

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:00

Ik heb er wel veel goed over gehoord maar mij lijkt het echt ontzettend luid :D Dus ik begin er niet aan.

Mijn kat blijft binnen (wegens euh - dom zijn en de koplampen van onze auto willen opeten :n - en nooit buiten geweest tot ik haar adopteerde), dus ik zou het in principe kunnen meten. Maar het is HEEL weinig, dat weet ik. Denk maar enkele milliliters. Ben allang blij dat 60% van haar voer water is (tjee wat is dat dus duur :+ ), want ik zat daar vroeger echt wel mee.
Wou dat mijn kat ook uit de douche dronk. Soms hangt ze aan de kraan maar op een of andere manier loopt het gewoon altijd over haar kop en kan ze gewoon niet drinken :))

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:03

peaches schreef:
Wij voeren whiskas kattenbrokken, maar ik wil al een tijdje overstappen naar iets anders, maar heb geen idee naar wat. Dus, wat zou jij me adviezeren? En waarom? We hebben gewoon gezonde korthaarige huistuin en keuken katten met verder geen problemen.

Graag zou ik een merk willen weten en de prijs en de reden waarom je voor dat merk voer staat.

Ik adviseer Prince, daar zit alle voedingsstoffen in die een kat nodig heeft. Ik betaal voor 5 kilo 23.00 euro... en daarnaast krijgen zij eendagskuikens

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:29

Eéndagskuikens... ben ik in een 'nu ga ik het ook goed doen' opwelling ooit mee begonnen. Kreeg er eentje op proef van de dierenwinkel. Heb hem bij de BK niet eens voorgelegd, die weet echt niet wat ze ermee moet. Maar de andere poes vangt regelmatig haar eigen prooi. Hoe vaak ik wel niet wat schubben voor de achterdeur vindt, of een vogelpootje. Dus dacht: die doe ik daar wel een plezier mee, met zo'n kuiken.

Nope. Mooi niet. Ze zal wel gedacht hebben: ben toch geen aaseter! Deed er niets mee. Gzd had ik er maar 1 en heb ik niet gelijk in mn enthousiasme een kilo gekocht.

Kattenfontein ervaring: *steekt vinger op!*
Leuk ding hoor, maar ik ben ermee gestopt omdat in die tijd het water bij ons nog niet te overzien hard was. Dus dat ding zat constant vol kalkaanslag. Ook moet je dan het drinkbakje vlak bij een stopcontact hebben staan.

Nu is ons water stuk minder hard, en het drinkbakje van poezels staat toevallig al bij een stopcontact in de buurt, dus misschien ga ik het weer eens proberen.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:31

Eendagskuikens zijn hier een grote favoriet naast konijn en struisvogel! Ze wist er bijna gelijk weg mee! (ik had dus wel een kilo gekocht dus gelukkig maar, haha).

Is zo'n kattenfontein niet te luid volgens jou?

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:38

ponyzotje schreef:
Eendagskuikens zijn hier een grote favoriet naast konijn en struisvogel! Ze wist er bijna gelijk weg mee! (ik had dus wel een kilo gekocht dus gelukkig maar, haha).

Is zo'n kattenfontein niet te luid volgens jou?

Nou, zeg dat, anders had je weken lang kuikensoep moeten eten! haha!

De fontein te luid... poeh, moet ik diep graven want is al een tijd geleden... Ik woonde toen in een apartement met een aparte keuken dus heb er in ieder geval geen last van gehad. Maar volgens mij bromde het inderdaad wel wat, het pompje hoor je toch wel draaien denk ik. Goed punt, want nu heb ik wel een open keuken! Denk dat ik MP maar ga afstruinen naar een goedkope, dan doet het minder pijn als het niet goed gaat.

Ik had toen zo'n blauwe bol, maar ik zie nu deze bij zooplus, heeft goede beoordelingen:
http://www.zooplus.nl/feedback/shop/kat ... ats/145972
Laatst bijgewerkt door Circel op 05-01-11 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt