Hoe bevalt een Chinchilla?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 14:25

Ymke daar ga ik eens achteraan dan!

Soesita pffffffff wat een mooie ruimte!
Dat aan het behang trekken is niet erg willen toch verhuizen _O-
Denk dat mijn kleine/kleintjes. dan gewoon los gaat in de gang enzo,, en als ik straks een tuin heb wil ik een buitenhok zien te versieren :j

Targaryen

Re: Hoe bevalt een Chinchilla?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:28

Soesita, wat een gaaf verblijf heb je! :wow:

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 14:29

_maaike_D schreef:
oeps, sorry :D niet gezien
waar ga je de andere chin kopen?
gasbeton of knaagsteen scheelt niet zoveel hoor.

Ik heb er 1 op het oog, de eerste eigenlijk die ik op het oog had, die komt uit Zaamslag.
Op het moment dat ik het erover had, zei pa ja dan moet je er maar op reageren.

Dus ik doe dat, leg die vrouw uit dat mijn moeder ook in Zeeland woont.
Nou die vrouw snapte het allemaal, heeft het diertje voor me op gereserveerd gezet.
Echt een hele lieve vrouw.

Dus ik in overleg met mijn moeder,dat als mijn vader me er heen bracht of ik dan weer paar dagen bij mam kon slapen en de 15de bijv terug omdat pa de 16de op vakantie gaat en ik dan 3 weken alleen ben.

Zegt pa ineens dat ie niet van plan is zo ver te rijden naar mijn moeder (mijn moeder moet altijd al rijden soms 2x per dag op en neer, dat is 7 tot 7,5 uur) want dat houd ie niet vol is ie te oud voor vind ie zelf (52).

Dus nu zit ik even in Dilemma hoe ik nu verder moet met die Chinchilla uit Zaamsslag.
Vind het echt rot van pa, eerst zeggen dat het kan en dan ineens dit, die vrouw is echt vet aardig.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:36

Haha, dank jullie wel! :D Het was ook wel wat werk om die kooien te bouwen maar we zijn er inderdaad blij mee (en de dieren hopelijk ook).

S_uus: Dat is niet leuk dat je vader nu ineens op zijn besluiten terug komt. Maar anderzijds zijn er zoveel leuke chinchilla's. Het kan niet zo moeilijk zijn om dichterbij wat te vinden. Bovendien zou je er dan twee kunnen nemen die elkaar al kennen, dan heb je tenminste niet het risico dat ze aan het vechten slaan.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:42

hier nog een chinchillahouder! Heb sinds 1.5 jaar 2 zusjes bij mij thuis wonen!
Het zijn leuke, vrolijke beestjes en superleuk om naar ze te kijken! Ook kan ik ze wel vast houden maar het zijn niet grote knuffelkonten! Wij hebben een binnen en buitenkooi.. Als het weer mee zit staan ze buiten en met minder weer en snachts hebben we ze binnen staan.. Buitenkooi heeft een zandbodem en binnenkooi beukensnippers.. Binnen zijn wij van plan een dichte kooi te maken aangezien de keuteltjes en beukesnippers ons nu om de oren vliegen! :p

leuk dat je voor chinchillas wilt gaan! :D

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 15:32

soesita schreef:
Haha, dank jullie wel! :D Het was ook wel wat werk om die kooien te bouwen maar we zijn er inderdaad blij mee (en de dieren hopelijk ook).

S_uus: Dat is niet leuk dat je vader nu ineens op zijn besluiten terug komt. Maar anderzijds zijn er zoveel leuke chinchilla's. Het kan niet zo moeilijk zijn om dichterbij wat te vinden. Bovendien zou je er dan twee kunnen nemen die elkaar al kennen, dan heb je tenminste niet het risico dat ze aan het vechten slaan.

Dat geloof ik graag haha, nou als jou chins niet tevreden zijn weet ik het niet meer :oo

Ik heb een beetje verder rond gekeken dan mijn neus lang is natuurlijk, maar ze zitten voornamelijk in Brabant en Rotterdam enz.
Dat vind pa ook allemaal te ver weg.
Wel heb ik er 2 gevonden in Haaksbergen waarvan ik er 1 niet echt vertrouw, vind de vacht er een beetje vettig uit zien of zo? De andere heb ik wel op gereageerd maar nog geen reactie gehad.

Die uit Gendt (de witte) staat niet met nog een andere te koop maar ze staan eigenlijk allemaal los van elkaar te koop. Dus wie er bij die witte hoort zeg maar weet ik niet .

En ik vind het zo banketstaaf voor die Zeeuwse vrouw.... Ze is echt vet vriendelijk en meedenkend.
Mag haar altijd mailen als ik vragen heb enzo...

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 15:33

car0linee schreef:
hier nog een chinchillahouder! Heb sinds 1.5 jaar 2 zusjes bij mij thuis wonen!
Het zijn leuke, vrolijke beestjes en superleuk om naar ze te kijken! Ook kan ik ze wel vast houden maar het zijn niet grote knuffelkonten! Wij hebben een binnen en buitenkooi.. Als het weer mee zit staan ze buiten en met minder weer en snachts hebben we ze binnen staan.. Buitenkooi heeft een zandbodem en binnenkooi beukensnippers.. Binnen zijn wij van plan een dichte kooi te maken aangezien de keuteltjes en beukesnippers ons nu om de oren vliegen! :p

leuk dat je voor chinchillas wilt gaan! :D

Oe dat is fijn! Kun je mooi 2 kanten op :j
Ik hou ze denk ik op mijn slaapkamer, die rommel stofzuig ik wel weg.
Het gaat mij voornamelijk om de rook want bij ons word gerookt, of is dit niet heel ernstig voor hun gezondheid?

Waar heb jij ze vandaan? Gewoon marktplaats oid of bij echte fokkers.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:12

Ik had ze via marktplaats gevonden.. deze mensen waren vroeger hobbyfokkers en deze zusjes waren overgebleven.. heb ze gekocht toen ze een half jaar oud waren.. Op marktplaats worden heel veel chinchillas aangeboden, het is idd wel belangrijk om goed op te letten of ze wel helemaal gezond zijn.. en zoals al eerder aangegeven is het misschien voor jou ook wel zo handig om alvast een koppeltje te kopen want als je ze later nog bij elkaar moet zetten heb je wel de kans dat ze gaan vechten, en als onervaren chinchillahouder lijkt me dat niet zo fijn..

En wil je veel succes wensen als je ze op je kamer houdt.. die van ons maken zo'n herrie 's nachts! springen overal op, rennen in hun rad en gooien de beukensnippers uit hun kooi ('s nachts zijn het een stel criminelen :D) ik zou niet weten of roken schadelijk voor ze is.. lijkt me vast niet erg gezond..

veel succes met het uitzoeken, dat is het leukste natuurlijk! :D

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 16:29

Ja nou weet je wat, dan mail ik nog een keer naar de verkoper of ze er 1 heeft waar de witte (Zal ik haar Britt noemen??) mee zit, en of die ook te koop is?
Ik ben indd te onervaren om 2 onbekenden bij elkaar te zetten.
Een onervaren persoon als ik moet rustig beginnen dus snap jullie punt wel.

Wat fijn van de zusjes :j ik zal je zo even die ene uit de buurt hier pm- en wat ik niet zo vertrouw en dan die andere die ik er gezonder uit vind zien.

Oh ja hahahaha even niet meer gedacht aan de herrie bij die vriendin _O- nee dat word woonkamer :Y)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:34

Ja dat wordt echt wel de woonkamer. ;)
Soms hebben ze ff de gekke vijf minuten en dan zijn t net gorilla's zoals ze door hun kooi heen stuiteren. :D

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:41

Wat leuk dat je zo geinteresseerd bent om het goed te doen!

Geef ze inderdaad genoeg ruimte om te kunnen springen en bewegen en een zandbad is heel belangrijk om de vacht te onderhouden.
Ik zag hier ook voorbij komen dat je ze rozijntjes kunt geven, let hier wel mee op want Chinchilla's zijn erg vatbaar voor suikerziekte en mogen dus niet teveel zoete dingen. Rozijntjes ongeveer 2 keer in de week.

Geef ze ook genoeg hooi, dit hebben ze meer nodig dan pallets. Dit ook omdat het helpt de tanden te slijten.

Als ik het zo hoor komt het helemaal goed! :D

(toevoeging: Lees dat je het over roken hebt. Als je ze op je kamer houd en de deur dicht hebt dan is dit geen probleem. Als je in de kamer rookt wel. Dieren zijn hier altijd veel meer gevoelig voor als mensen. Zorg wel dat ze genoeg frisse lucht krijgen! :))
Laatst bijgewerkt door Sanne9489 op 05-01-11 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 16:42

Iris82 schreef:
Ja dat wordt echt wel de woonkamer. ;)
Soms hebben ze ff de gekke vijf minuten en dan zijn t net gorilla's zoals ze door hun kooi heen stuiteren. :D

_O- ja prachtig he hahaha

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 16:48

Sanne9489 schreef:
Wat leuk dat je zo geinteresseerd bent om het goed te doen!

Geef ze inderdaad genoeg ruimte om te kunnen springen en bewegen en een zandbad is heel belangrijk om de vacht te onderhouden.
Ik zag hier ook voorbij komen dat je ze rozijntjes kunt geven, let hier wel mee op want Chinchilla's zijn erg vatbaar voor suikerziekte en mogen dus niet teveel zoete dingen. Rozijntjes ongeveer 2 keer in de week.

Geef ze ook genoeg hooi, dit hebben ze meer nodig dan pallets. Dit ook omdat het helpt de tanden te slijten.

Als ik het zo hoor komt het helemaal goed! :D

Als ik eerlijk ben was ik heel bang voor , 'bokt over me heen krijgen' , omdat ik dus wel totaal onbekend ben met Chins, oke ik kan die vriendin vragen maar ja, je moet toch zelf je ervaringen op doen..

Ik wil ook het beste voor de diertjes daarom wil ik uiteindelijk een grotere kooi, ze kunnen voor nu wel in mijn fret zijn kooi, want die heeft geen kleintje, kan ook niet voor een fretje.

Zandbad wil ik zeker halen, en ook die schimmelpoeder om 1x in de week(?) in het badje te verwerken.
Dat van ie Rozijntjes had ik ook gevraagd aan die vriendin , of ze dan niet snel aan de schijt raken want dat was qua appels wel snel met konijnen.

Hooi zal hier altijd aanwezig zijn, gaf mijn konijnen ook 24/7 hooi.
Bedankt voor je vertrouwen, 1 van de beestjes uit Haaksbergen wat ik meer vertrouwde is van marktplaats afgehaald, wel jammer dat ik geen antwoord heb gekregen..

En ik kan maar niet vinden waar ik knaaghout plankjes kan vinden........Waar ze dus op heen en weer kunnen stuiteren.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:51

Ik vind eigenlijk wel dat je beter kunt wachten totdat je een grotere kooi hebt eigenlijk.
Verder zou ik als ik jou was 2 chins ergens halen (er zitten er bv ook veel in de opvang) die al gekoppeld zijn, zodat je dat zelf niet hoeft te doen en je niet te veel blind staren op een kleurtje.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:52

Aaah Chins zijn zo leuk! Ik heb er ook een aantal gehad (en het mannetje zou alleen om kennis te maken 10 seconden bij het vrouwtje hebben gezeten toen ik het vrouwtje ging halen en het mannetje liet castreren), maar na ongeveer 100 dagen had ik 3 kleine pluizige bolletjes bij :') . Maar het zijn echt leuke diertjes! Ze maken er alleen wel een lekkere rotzooi van, kies dus voor een kooi die je makkelijk schoon kunt maken.
En als je een hoge kooi neemt en er verdiepingen in maakt, dan moeten je verdiepingen elkaar wel overlappen zeg maar, want anders kunnen ze naar beneden vallen en dan beschadigen ze hun organen. Wees daar dus alert op, dat er niet te grote hoogtes zijn.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 16:55

Iris82 schreef:
Ik vind eigenlijk wel dat je beter kunt wachten totdat je een grotere kooi hebt eigenlijk.
Verder zou ik als ik jou was 2 chins ergens halen (er zitten er bv ook veel in de opvang) die al gekoppeld zijn, zodat je dat zelf niet hoeft te doen en je niet te veel blind staren op een kleurtje.

Nou deze kooi is behoorlijk groot :j en word natuurlijk helemaal grondig schoon gemaakt :j

Opvang , ja ik had al gegoogled, maar de knaagdierenopvang hier in de buurt (Goofy) doet echt enkel konijnen en cavia's .
Ik wil indd , zoals ik dus al zei, zien of diegene waar ik de witte vandaan haal een vriendje bij die witte heeft en of die dus ook met me mee mag.
Ik staar me niet blind op een kleurtje, wou eigenlijk gewoon standaard, maar vond die witte zo leuk ik dacht ik vraag gewoon eens wat ze kost, als ik het te veel vind doe ik het niet .
De andere word het liefst gewoon een standaard, die vind ik net zo leuk!
Sterker nog , ik heb op mp pas gezien dat er meerdere kleuren bestaan haha.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:57

Hoe groot is je frettenkooi?
Offeh, welke is het, dan zoek ik wel een plaatje op i'net. :)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 16:58

Rinske schreef:
Aaah Chins zijn zo leuk! Ik heb er ook een aantal gehad (en het mannetje zou alleen om kennis te maken 10 seconden bij het vrouwtje hebben gezeten toen ik het vrouwtje ging halen en het mannetje liet castreren), maar na ongeveer 100 dagen had ik 3 kleine pluizige bolletjes bij :') . Maar het zijn echt leuke diertjes! Ze maken er alleen wel een lekkere rotzooi van, kies dus voor een kooi die je makkelijk schoon kunt maken.
En als je een hoge kooi neemt en er verdiepingen in maakt, dan moeten je verdiepingen elkaar wel overlappen zeg maar, want anders kunnen ze naar beneden vallen en dan beschadigen ze hun organen. Wees daar dus alert op, dat er niet te grote hoogtes zijn.

Ja ik wil ook links een plank schuin rechts er boven 1 bijvoorbeeld en zo door, dat bedoel je toch?
Ze schijnen indd 111 dagen zwanger te zijn, best lang als je kijkt naar konijnen die met geloof 2 weken al klaar zijn.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 16:59

Iris82 schreef:
Hoe groot is je frettenkooi?
Offeh, welke is het, dan zoek ik wel een plaatje op i'net. :)

Welke is het, geeeeeen idee?
Ik zoek wel even een meetrol ! dan meet ik hem voor je op!
Wat ik eigenlijk wil is een kooi meer de hoogte in, mijn zusje/die vriendin heeft een grote 4 kante zeg maar, ik wil hem het liefst wat hoger. zodat ik ook meerdere plankjes erin kwijt kan.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:04

Hier kijk eens: http://www.chinnies.nl/ daar zitten allerlei leuke chins met stamboom! Tis welliswaar Gelderland, maar met de trein kun je overal komen niet waar? :)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 17:05

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 17:06

Iris82 schreef:
Hier kijk eens: http://www.chinnies.nl/ daar zitten allerlei leuke chins met stamboom! Tis welliswaar Gelderland, maar met de trein kun je overal komen niet waar? :)

Gelderland is te doen :j
Woon zelf Overijssel!
Stamboek hoeft van mij niet perse, wil sowieso niet fokken, dat gaat mijn chinchilla verstand te boven ;)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 17:10

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:10

En wat dacht je van een binnenvolière?
Die zijn vaak wel vrij goedkoop te vinden.
Zoiets bedoel ik dan he: http://www.chinchilla.be/img/vogel_kooi.jpg

Snap dat je in eerste instantie niets om stambomen geeft, maar de mensen die die gegevens bijhouden doen dat vaak ook om erfelijke gebreken en inteelt te voorkomen. Dus meer kans op een gezonde chin dan een uit de dierenwinkel. :)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 17:16

Iris82 schreef:
En wat dacht je van een binnenvolière?
Die zijn vaak wel vrij goedkoop te vinden.
Zoiets bedoel ik dan he: http://www.chinchilla.be/img/vogel_kooi.jpg

Snap dat je in eerste instantie niets om stambomen geeft, maar de mensen die die gegevens bijhouden doen dat vaak ook om erfelijke gebreken en inteelt te voorkomen. Dus meer kans op een gezonde chin dan een uit de dierenwinkel. :)

Wat kost die? Vind die wel erg gaaf zeg! kunnen die wieltjes eronder weg? Zie aan .be dat dit België is , verzenden ze ook naar nl? Die lui in Wolvega waarvan ik je net 2 linkjes stuur verzenden iig wel.

Ja dat is ook weer zo! Geloof dat bij die witte ook stamboom zat, ik speur nog even verder op je site :D
Bedankt dat je zo mee denkt!