Worden honden zelf vals?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 16:55

Citaat:
In 1993 is de RAD-regeling in werking getreden. RAD staat voor regeling agressieve dieren. Deze regeling hield in dat honden die op een pitbull leken en geen stamboom hadden, afgemaakt werden. Deze regeling is gemaakt om het aantal bijtincidenten terug te brengen. In 1996 werd deze regeling uitgebreid en werden er nog 5 andere hondenrassen aan toegevoegd. Er was veel weerstand van pitbullhouders, maar ook van houders van andere hondenrassen die veel kenmerken vertoonden van een pitbull. Want mochten ambtenaren besluiten dat de hond te veel op een pitbull leek, mocht ie in beslag genomen worden.

De Regeling Agressieve Dieren (RAD) oftewel de Pitbull Wetgeving is in 2008 afgeschaft. Dit omdat het bijtincidenten niet is afgenomen. En nu worden agressieve honden en hun houders op basis van gemeentelijke wetgeving an het Wetboek van Strafrecht aangepakt. Elke hond die nu sterk ongewenst of agressief gedrag vertoont moet nu een onafhankelijke keuring ondergaan. Komt de hond niet door deze keuring dan wordt de hond afgemaakt.

Anoniem

Re: Worden honden zelf vals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 16:59

@ Lifaya: daarom zou ik nooit zo een hond nemen, ik wil honden die ook sociaal zijn met andere honden (en het liefst niet alleen honden). Ik heb er echt een hekel aan mijn honden aan de lijn te moeten uitlaten, en ik vind het heerlijk om ze met andere honden te laten dollen. Vooral Raphael van mij vindt dat heerlijk :D
Ik weet niet of dat zo blijft natuurlijk als hij volwassen is, spelen met andere reuen doet hij sinds kort niet meer, maar sociaal is hij wel, hij klapt er niet op. Ik wil mijn honden kunnen vertrouwen met andere honden.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 17:01

Nouu voor iedereen die interesse heb.. Op national geographic , de dog wisperer! En deze aflevering
jawel een agressieve hond, die onvoorspelbaar is!

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 17:02

Soophia schreef:
Astor, ik denk dat je even voor jezelf duidelijk moet maken of je het over valse honden wilt hebben
of pittachtige icm radwetgeving.

Ja ik denk even dat ik mijn onderwerp moet veranderen. Wat anders wordt het teveel door elkaar. Wat zouden jullie dan kiezen?

Onderwerp: Regeling Agressieve Dieren (RAD) / Pitbullwet

Onderwerp: Honden en de Zwarte Lijst

En dan moet ik natuurlijk ook even een andere stelling bedenken als ik van onderwerp ga switchen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 17:04

Kirsten, volgens mij hang jij iets teveel aan de dog whisperer. Tuurlijk is hij goed, hij weet veel van het gedrag van honden af.
Maar jij laat het hier op afkomen als of agressieve honden eigenlijk niet bestaan, alsof het er in gekomen is door de mens, en altijd te verhelpen is.
Volgens mij begrijp jij de essentie van het verhaal niet. Het gaat er namelijk niet om dat de honden te helpen zijn of niet. Het gaat er om dat pittbulls kunnen aanvliegen zonder iets te laten merken. Ze geven geen signaal of niets, ze vallen gewoon aan. Naar mensen zijn ze lief, daarom worden ze vaak zonder na te denken aangeschaft.
Met andere honden daarentegen, als ze gaan, gaan ze hard. En dat is er in gefokt, daar wordt op geselecteerd. Dan kan de dog whisperer nog zo goed zijn, hij zal nooit kunnen garanderen dat een hond niet meer bijt. Nooit.

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 17:05

Ik wl later heel graag een Stafford, maar ik zou daar wel echt heel goed over na moeten denken!

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 17:06

ik vind dit dierenleed,
Gelukkig zijn de honden verboden.

er zou een cel straf op moeten zitten

hoe zielig het ook is, deze honden vormen gevaar voor de mensheid, en dat is een feit.

Er zullen best liefe pitbulls by zitten , maar misschien 2 op de 10.

Dus ik vind ze over de hele wereld gewoon moeten laten inslapen,

Beter een hond dan een mens,
denk ik:$

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 17:07

Ze zijn naar mensen vaak lief hoor, maar naar honden niet.
En ze zijn onvoorspelbaar. Op de hele wereld inslapen gaat dan weer wat ver, maar alleen nog maar naar de heel ervaren eigenaren ;)

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 17:08

Pitachtige hebben gewoon een slechte naam en helaas trekt dat dan ook
weer een bepaalt soort mensen aan. Zo ook bij de chihuahua, die wordt ook
veelal gekocht door mensen die ze aan willen kleden en in tassen willen stoppen.
Ik vind het eeuwig zonde dat pitachtige zo een slechte naam hebben en waar-
schijnlijk komen ze daar ook nooit meer vanaf. Het zal mij benieuwen waar het rad
over een poosje weer mee gaat komen.

Ik heb mijn hond ook graag los, maar in nederland mag dat zoiezo nog maar op
aangewezen plekken. Ik kan niet voor alle pitbullachtige spreken maar vind echt
dat in iedergeval de amerikaanse stafford echt te kort wordt gedaan in een hoop
ogen. Tevens staat de amstaff als gezinshond aangeschreven.

En de dogwispherer is ook niet zaligmakend, veel mensen denken nu ook te kunnen wat hij
kan. Maar zo werkt het nu eenmaal niet.
Ik ben enorm fan van Cesar Milano, dat wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 17:08

@ vaa: Heb jij überhaupt iets van het topic gelezen, of gewoon je mening hier neergeplempt zonder te lezen? :)

't Zijn maar 3 pagina's, volgens mij is dat nog wel te doen, toch? :)

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 17:09

Ten eerste zijn deze honden niet verboden, en
wat inslapen betreft. Ik ben blij dat jij het niet voor het zeggen hebt!

vaa schreef:
ik vind dit dierenleed,

hoe zielig het ook is, deze honden vormen gevaar voor de mensheid, en dat is een feit.

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 17:10

ik heb zelf een jack russel, klein, die ook nog kefferig is als die aan de lijn is, dat is ontstaan omdat hij als punnpy van 9 weken by ons is gebeten door een labrador, met nu nog 3 vorse littekens op zijn neus. Echt sneu

Tevens was er zoon vecht hond by mij in de buurt, die is verwijdert na 3 aangiftes van zeer gewonden honden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 17:10

Soophia schreef:
Ik heb mijn hond ook graag los, maar in nederland mag dat zoiezo nog maar op
aangewezen plekken. Ik kan niet voor alle pitbullachtige spreken maar vind echt
dat in iedergeval de amerikaanse stafford echt te kort wordt gedaan in een hoop
ogen. Tevens staat de amstaff als gezinshond aangeschreven.

Dat laatste kan ik mij niet voorstellen als je de verhalen leest in dit topic.
Levensgevaarlijek honden die niet te vertrouwen zijn in een gezin loslaten, lijkt mij geen goed plan.
Vroeg of laat gaan ze.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 17:11

Dan is de eigenaar er onverantwoordelijk mee omgesprongen. Houd ze kort bij je, bij andere honden uit de buurt, en je risico is weg. Dus om dan maar alle honden af te maken is overdreven ;)

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 17:12

het kan idd zielig zijn, ik zeg ook dat 2 of meer van de 10 pidbullls ontzettend lief zijn, en ook ontzettend gezellig kunnen zijn, maar hun vecht intstinkd verliezen ze niet.

Ik vind dat , ieder zijn eigen mening,
ik ben gek op honden hoor.
heb zelf een sgatje,
maar ik ben zo omdat mijn hond 3 vorse littekens op zijn kleine neusje heeft zitten

Soophia schreef:
Ten eerste zijn deze honden niet verboden, en
wat inslapen betreft. Ik ben blij dat jij het niet voor het zeggen hebt!

vaa schreef:
ik vind dit dierenleed,

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 17:13

Chiqa, ik weet dat we wat betreft de amstaff niet op 1 lijn zitten.
Dat jij het levensgevaarlijk honden vind is je recht. Ik vind het een geweldig
ras met een zeer enthousiast en lief karakter voor mens en dier.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 17:13

Chiqa, niet banketstaaf bedoeld, maar jij had toch een ambull? Heb je daar dan niet hetzelfde mee? Dat die ook fel kunnen uitvallen naar anderen?

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 17:14

Soophia schreef:

Ik vind jou hond helemaal geweldig Soophia!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 17:15

Soophia schreef:
Pitachtige hebben gewoon een slechte naam

En hoe denk je dat dat zou kunnen komen dan?
Soophia schreef:
waar-
schijnlijk komen ze daar ook nooit meer vanaf.

Die kans is wel aanwezig, als ze elke keer dat ze aanvallen ook gelijk maar de andere hond het hoekje om helpen :j En terecht dan.
Soophia schreef:
Ik kan niet voor alle pitbullachtige spreken maar vind echt dat in iedergeval de amerikaanse stafford echt te kort wordt gedaan in een hoop
ogen.

En onderbouw dat eens, als je wilt? :)
Soophia schreef:
Tevens staat de amstaff als gezinshond aangeschreven.

Wat is nu je punt?

vaa schreef:
ik heb zelf een jack russel, klein, die ook nog kefferig is als die aan de lijn is, dat is ontstaan omdat hij als punnpy van 9 weken by ons is gebeten door een labrador, met nu nog 3 vorse littekens op zijn neus. Echt sneu

Dan ben ik heel benieuwd hoe je daar toen mee om bent gegaan, want de meeste labs die ik ken, zijn nou niet echt aanvallerig, eigenlijk.
Mijn Duitse Herder is als pup ook weleens aangepakt (daar had ie het naar gemaakt ook trouwens) maar is nu nog altijd buitengewoon sociaal en heel vriendelijk en bepaald geen stresskip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 17:18

Chiqa schreef:
Levensgevaarlijek honden die niet te vertrouwen zijn in een gezin loslaten, lijkt mij geen goed plan.
Vroeg of laat gaan ze.

Dat is nonsens. Honden kunnen heel goed onderscheid maken tussen mensen en honden, en een hond die agressief is naar andere honden, is het zeker niet altijd naar mensen.
Het probleem is met kinderen dat ze de hondenregels eigenlijk altijd met voeten treden, en de meeste honden zijn daarin erg vergevingsgezind. Het probleem met de pitbull is, dat je onmogelijk kunt zien wanneer je te ver bent gegaan, omdat een pitbull niet waarschuwt. Maar dat heeft met hond of mensagressie niets te maken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 17:19

Pluttersput schreef:
Pittbulls worden er op gefokt dat ze geen signalen laten zien. Het is ingefokt, ik verzin dat niet zomaar :)

Wat ee flauwekul.
Ik heb een kruising stafford en ik zie echt wel de tekens bij mijn hond. Ik snap echt haar lichaamstaal wel en ze laat echt wel zien wie ze wel of niet aardig vindt en wanneer ze iets zat is. Ze laten het wel degelijk zien, misschien minder duidelijk dan andere rassen, dat zou wel kunnen.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 17:19

Pluttersput schreef:
Kirsten, volgens mij hang jij iets teveel aan de dog whisperer. Tuurlijk is hij goed, hij weet veel van het gedrag van honden af.
Maar jij laat het hier op afkomen als of agressieve honden eigenlijk niet bestaan, alsof het er in gekomen is door de mens, en altijd te verhelpen is.
Volgens mij begrijp jij de essentie van het verhaal niet. Het gaat er namelijk niet om dat de honden te helpen zijn of niet. Het gaat er om dat pittbulls kunnen aanvliegen zonder iets te laten merken. Ze geven geen signaal of niets, ze vallen gewoon aan. Naar mensen zijn ze lief, daarom worden ze vaak zonder na te denken aangeschaft.
Met andere honden daarentegen, als ze gaan, gaan ze hard. En dat is er in gefokt, daar wordt op geselecteerd. Dan kan de dog whisperer nog zo goed zijn, hij zal nooit kunnen garanderen dat een hond niet meer bijt. Nooit.

Dat heb ik nooit gezegd, en jaa het grootste gedeelte komt de mens zelf. En nee niet altijd is dit
te verhelpen, er blijven altijd wel gevallen die té ver heen zijn en niet te helpen is.
Maar er moet in het verhaal wel enige nuance komen want je kan niet zeggen het komt allemaal
door de pitbull en daarom zijn er die wetten gekomen.
En ik denk ook dat jij te veel hangt aan dat pittbuls 'aanvliegen' zonder ook maar iets te laten
zien. Die filmpjes op youtube, heel mooi maar die laten vaak alleen het gevecht zien en niet de
minuten aan vooraf, waar ze nog niet vechten.

Natuurlijk blijft het altijd lastig in de omgang met anderen honden en is het altijd afwachten hoe die
onbekende hond reageert op de pitbull. Maar ook hier het ligt er ook maar net aan hoe de honden
elkaar benaderen, rustig en onderdaning, opgewonden maar onderdaning of opgewonden en dominant
of rustig en dominant (richting nerveus/ onzeker) . Bij de eerste twee is de kans groot dat er niks
gebeurd, maar bij die laatste twee kan je nog een labrador laten uitvallen. Als je een pittbul hebt, dan
weet je dat die kan uitvallen en de kans ook groter is dan een rustiger ras, maar dan probeer je dit
niet zo ver te laten komen door bijv. de benaderingswijze die ik net uitlegde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 17:20

Pluttersput schreef:
Chiqa, niet banketstaaf bedoeld, maar jij had toch een ambull? Heb je daar dan niet hetzelfde mee? Dat die ook fel kunnen uitvallen naar anderen?

Nee dat karakter valt totaal niet te vergelijken met dat smerige wat in een stafford zit, ik heb mij van te voren hierover laten informeren, anders wat is nooit aan zo'n hond begonnen.
Soophia schreef:

Maar waarom beweer je dan dat het een gezins hond is? Wat het dus beslist niet is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 17:20

Goof schreef:
Wat ee flauwekul.
Ik heb een kruising stafford en ik zie echt wel de tekens bij mijn hond. Ik snap echt haar lichaamstaal wel en ze laat echt wel zien wie ze wel of niet aardig vindt en wanneer ze iets zat is. Ze laten het wel degelijk zien, misschien minder duidelijk dan andere rassen, dat zou wel kunnen.

We hebben het hier over ras echte Goof, heb je de vergissing vaker zien maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 17:22

Waarom is een ambull dan geen gezinshond Chiqa? Als hij volgens jou totaal niet gevaarlijk is?