Kosten van een nest pups en verkoopprijs, in verhouding?!

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:27

AY bedoel je echt dat alle gemaakte kosten aan de kittens/ pups betaald moeten worden?
Stel dus dat je een ziekelijke pup hebt die vaak bij de DA is geweest voordat deze verkocht kon worden dan is deze duurder dan de kerngezonde pup die de DA alleen heeft gezien voor de standaard checks en entingen?

Als je een pup of kitten koopt omdat je het goedkoop kan krijgen, is dat je eigen keus, niets mis mee, maar zou mijn ding niet zijn. Als ik op zoek ben naar een raskat/ rashond die aan de standaard voldoet, gezond is, goede afstamming heeft en de hele mikmak dan is het in mijn ogen logisch dat de prijs hoger is, doorgaans is dan de kwaliteit dat ook, evenals de kwaliteit van de ouderdieren. Dat kun je zien als 'aanschafkosten van de ouderdieren doorberekenen aan de koper van de pup', maar je kunt het ook zien als 'prijs naar kwaliteit'.

AaronYve

Berichten: 10507
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Kosten van een nest pups en verkoopprijs, in verhouding?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:41

Ik heb een papierloos paard (vader en moeder wel bekend) en me nicht heeft een dure afstamming. Mijn paard leeft nog, die van haar hebben ze moeten laten inslapen op 6 jarige leeftijd door allerlei kwaaltjes en ziektes wat hij had.
Ik vind het dus niet logisch dat het duurder is. Hoe belangrijker de naam voor de mensen hoe duurder vaak het paard of de hond/kat. Dus niet echt prijs kwaliteit imo maar naamsbekendheid. Ik heb een paard van .....

Ik vind dat je als je wilt fokken je de kosten die je gemaakt hebt vergoed moet krijgen maar zoals in me vorige post niet ''vage'' kosten. Een dier wat veel van jongs af aan al vaak bij een dierenarts is geweest, zal ik niet kopen.

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:40

Het voorbeeld dat je noemt is een incident, en geen regel, en derhalve dus irrelevant. Het had namelijk ook andersom kunnen zijn.

De naamsbekendheid is door de ouderdieren niet zomaar verworven... Er is een reden voor dat ze die naamsbekendheid hebben gekregen, namelijk door zelf hoge punten te scoren op shows/ wedstrijden, goede nakomelingen te hebben enz. Zoals Ylana al aangaf kost het geld om shows te lopen, goede ouderdieren te kiezen enz. dus het is niet gek dat de nakomelingen dan duurder in aanschaf zijn. Ongeacht of je er later pech mee kunt hebben. Ik kan ook een dure dressuurjaarling op stal hebben staan die morgen zijn been breekt, dat is een risico dat je hebt met levende dieren. Wil je dat niet dan moet je een tamagotchi kopen.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:04

AaronYve schreef:
Ik ben het er helemaal mee ens dat alle gemaakte kosten voor de pups betaald dienen te worden.
Wat ik persoonlijk niet begrijp is dat de kosten voor de aanschaf van de moederpoes ect betaald woeten worden door mensen die een pup willen. Sorry maar je bent toch zelf de fokker die ermee fokt. Bijvoorbeeld de prijs doorrekenen voor het risico dat er iets gebeurd? Sorry maar dan moet je stoppen met fokken als je het risico niet wilt nemen.
Ik weet dat de fokkers het zeker niet met mij eens zullen zijn maar ik denk dat door zo'n vage kosten door te bereken veel dieren erg duur verkocht worden.
Kijk ik betaal liever meer voor een gezonde pup, zeker weten maar over sommige kosten is imo te discussiëren.
Als ik een hafveulen met papier kan kopen voor 300 euro, dan weet ik zeker dat die lieve man geen verlichtingskosten, aanschaf merrie ect. heeft doorberekend. Bij die dure rashonden en katten is dat wel het geval.


Ik bedoel niet dat je de aanschafprijs van de ouderdieren moet meeberekenen in de prijs van de pup/kitten!!
Een fokdier is in de regel duurder dan een huisdier. Dat verschil tussen die 2 prijzen kun je best meerekenen in je overzicht van de kosten van het nest. Dat wil niet zeggen dat als ik een poes uit de USA haal, de toekomstige kittenkopers moeten betalen voor de transportkosten. Het wil wél zeggen dat mijn totale kostenplaatje hoger ligt dan wanneer ik een ouderdier hier op de hoek koop.
Doorberekenen in de kittenprijs is niet realistisch, maar die kosten heb ik wel gemaakt.
Puur voor de hobby en voor de verbetering van het ras dus......

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Re: Kosten van een nest pups en verkoopprijs, in verhouding?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:21

Vaak is het ook nog zo dat een pup die wat ziekelijk is geweest ook goedkoper weggaat. Tenminste dat heb ik wel eens meegemaakt.

Waar ik wel uitleg over zou willen hebben is hoe het met de raskatten gaat. Ik was een paar jaar geleden op zoek naar een Ragdoll en voor een "gewone" poes werd 800 euro gevraagd en voor "fokkwaliteit" werd dan gerust het dubbele gevraagd. Waarom moet je voor een poes waarmee je denkt te willen fokken opeens het dubbele neertellen? Die poes heeft toch in het nest hetzelfde gekost als alle overige kittens?

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Kosten van een nest pups en verkoopprijs, in verhouding?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:27

De kosten zijn misschien hetzelfde geweest, maar niet elke kat heeft dezelfde kwaliteiten.
Het kan zijn dat je een nest fokt waarin een wat minder geslaagd kitten zit (huidier kwaliteit) maar ook een werkelijke prachtdier, dat voldoet aan de rasstandaard (show/fok kwaliteit). Er zit dus vaak een "kwaliteitsverschil" tussen de twee dieren.
Er zijn ook cattery's/kennels die geen onderscheid maken en de beide categorieën verkopen voor dezelfde prijs en zonder fokbeperkingen. Daarmee loop je echter wel het risico dat iemand met niet al teveel verstand van zaken een kitten/pup koopt die eigenlijk van huisdierkwaliteit is, maar er wel mee gaat fokken. Dat is niet in het belang van het ras.

Buiten dat: het exclusiviteits aspect. Als ik € 2.000,- betaal voor een poes of kater in de USA en daarbij nog eens de transportkosten, omdat die lijn in NL niet voorkomt of juist een ontzettende aanvulling zou zijn op de huidige lijnen, zullen veel fokkers heeeeeeel selectief zijn met het aantal fokdieren wat ze uit die nesten verkopen. Je gooit immers je eigen glazen in op het moment dat je alles, zonder fokbeperking, verkoopt voor de huisdierprijs. Een eventuele koper zet er de kater om de hoek op en wég is je exclusiviteit of aanvulling op het ras.

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Re: Kosten van een nest pups en verkoopprijs, in verhouding?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:34

Bedankt Liezel1, duidelijke uitleg :j

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:48

En ik zou het niet beter kunnen verwoorden! +:)+

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 18:01

Hier een lijstje van één van onze nesten.
Dit nest betreft 2 puppen en ik vraag altijd 750 Euro.

Eénmalige kosten

€150,- werpkist
€30,- Weegschaal
€64,- warmtelamp kooi pakket
€100,- Kleden, lakens en handdoeken
€17,- Arterieklem
€4,95 thermometer
€5,95 slijmzuigertje
€450,- Testen op erfelijke afwijkingen + DNA
€100,- Examens, shows en aankeuring

Totaal € 921,90

Minimale kosten per nest

€75,- Progesterontesten
€750,- Dekgeld
€38,- echo
€ 350,- Keizersnede
€ 7,- Stop
€ 3,- navelstrenggaren
€52,95 Litterlac
€ 9,90,- Calciumtabletten
€ 4,- Druivensuiker
€ 10,95 Utero-Vetsem
€150,-puppyvoer teef en pups
€64,- controle DA na geboorte van de pups
€75,- wormenkuren pups en teef (op 2,4,6, en 8 weken)
€128,- stamboom en chippen 64,- per pup
€40,- inenten en paspoort
€20,- knuffels en speeltjes
€25,- extra wasbeurten en schoonmaakmiddelen
€125,- totale kosten puppypakketten
€30,- Advertenties

In totaal € 1957,80

De opbrengst € 1500,-

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:57

Citaat:
Het ''mooie'' is juist dat men met een oeps nest zoals jullie dat noemen, of een bewuste kruising er juist ook veel aan verdienen. Vaak zijn het grote nesten, ongeveer 8 pups, en worden meestal voor rond de €300,- verkocht. Opbrengst is dan vaak minimaal €2400,- terwijl de kosten maximaal €1000,- zijn. Ouders zijn niet getest, men heeft vaak pas laat door dat teef drachtig is dus wordt ook niet eerder bijgevoerd met goede voeding enz. Er wordt dan zelfs een behoorlijke winst overgehouden van €1400,- En dat terwijl men eerder hard roept geen nest te willen, maar er vervolgens wel een heel behoorlijk zakcentje aan overhoudt!! Wees dan zo eerlijk om ze echt voor de kostprijs weg te doen, rond de €150,- maar dat is mijn mening


Dat ben ik het helemaal met je eens! Ook voor "oeps" nesten word vaak veel geld gevraagt. Een goede reden om daarin een afweging te maken.
Zelf hebben nooit (op onze herdermix na) veel geld betaal voor onze honden, dit lag vaak tussen de 75,- voor een geweldige herder/lab kruising tot 125,- voor een duitse dog met nek-kleur. Daarnaast een aantal honden uit het asiel gehaalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:07

annepaardoes schreef:
Ylana schreef:
Toch redelijk wat.
Als jij een nest van één pup hebt is de `opbrengst´ € 750,00
Heb jij een nest van 5 is de `opbrengst´ € 3750,00
Dat scheelt nogal wat als de kosten € 1900,00 zijn geweest.


Dus.. dan maakt ze een "winst" van 1850,-. Ik snap je punt niet zo goed. Vind je dat ze er veel geld aan over houd?
Bedenk wel wat voor een tijd er in het fokken van puppen gaat zitten. 24 uur per dag, gemiddeld 8 weken lang.
En dan nog eens kosten die kunnen onstaat als puppen ziek zouden worden en de risico's die er bij komen kijken.


Het zal van mij een domme opmerking zijn,maar je fokt toch als Hobby?
Moet een hobby dan winst opleveren?
Vanaf dat er winst is ben je toch geen hobbyfokker meer?
Mijn paarden kosten mij een boel tijd en geld,maar het is mijn hobby.Mijn honden trouwens ook.ikrontgen ook ondanks dat ik niet fok,maar wil gewoon weten of mijn honden gezond zijn voor de sport.
Ik vind het gewoon jammer dat honden zo belachelijk veel geld moeten kosten.
Heb overigens voor 2 van mijn honden ook zoveel geld betaald om dat ik ze graag hebben wilde.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:08

Het meest is hier al gezegd en ook ik heb er geen moeite mee dat een fokker er nog wat van over houdt. Katten of honden fokken kost echt heel veel geld en tijd. Ik heb met beide enige ervaring, maar moet wel zeggen dat je (gebasseerd op mijn ervaring, kan bij iemand anders misschien anders zijn) van 5 pups meer werk hebt dan van 5 kittens, maar die kittens blijven weer langer; pups gaan meestal met 8 weken weg en katten blijven meestal 13-14 weken. :)

Als je een goed gefokt en volledig verzorgd rasdier wilt hebben met garantie die verder gaat dan de voordeur van de fokker, dan moet je daar ook maar wat voor over hebben vind ik.

Tatiane

Berichten: 3485
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Leopoldsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:34

AaronYve schreef:
Wat ik persoonlijk niet begrijp is dat de kosten voor de aanschaf van de moederpoes ect betaald woeten worden door mensen die een pup willen. Sorry maar je bent toch zelf de fokker die ermee fokt. Bijvoorbeeld de prijs doorrekenen voor het risico dat er iets gebeurd? Sorry maar dan moet je stoppen met fokken als je het risico niet wilt nemen.
Ik weet dat de fokkers het zeker niet met mij eens zullen zijn maar ik denk dat door zo'n vage kosten door te bereken veel dieren erg duur verkocht worden.
Kijk ik betaal liever meer voor een gezonde pup, zeker weten maar over sommige kosten is imo te discussiëren.
Als ik een hafveulen met papier kan kopen voor 300 euro, dan weet ik zeker dat die lieve man geen verlichtingskosten, aanschaf merrie ect. heeft doorberekend. Bij die dure rashonden en katten is dat wel het geval.


Ik vind het persoonlijk eigenlijk zelfs héél logisch dat de 'kosten' van de ouderdieren deels worden doorgerekend. Dat is dan wel niet zo letterlijk te nemen als jij het doet, maar vergelijk eens:

Fokker 1 heeft een [***]-teefje. Nooit veel mee gedaan, maar een aanbod gekregen van iemand met een border-reu'tje om haar te laten dekken voor een vriendenprijsje. Kosten voor alle nodige onderzoeken worden gemaakt, pups komen gezond ter wereld en worden verkocht.

Fokker 2 heeft zijn oorspronkelijke border-fokteefje in Wales gaan halen, specifiek uitgezocht op werklijnen (en daar flink geld voor neergeteld). Zorgvuldig hier een dekreu voor gezocht, waarvan ze de beste pup gehouden hebben. Die 'pup' is ondertussen een volwassen dekreu, wordt van jongsaf onder begeleiding getraind en heeft hij op vijf jaar tijd in de hoogste klasse gehoorzaamheid ondertussen 80 overwinningen op zijn naam staan. Moederdier is er eentje die nationale en internationale shows heeft meegelopen. Kosten voor alle nodige onderzoeken worden gemaakt, pups komen gezond ter wereld en worden verkocht.

Vind jij het niet logisch dan, dat de pups van fokker twee een stuk duurder zijn dan die van fokker één? De 'kosten' die worden doorgerekend, in de zin van kosten van zorgvuldig uitzoeken van lijnen, inschrijvingsgeld van wedstrijden en shows,... zorgen simpelweg voor een significante meerwaarde van de pups, omdat die kosten ervoor gezorgd hebben dat je het ras verbeterd..

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Kosten van een nest pups en verkoopprijs, in verhouding?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:58

Tantjeuh, helemaal mee eens en kom op; zo werkt het in de paardenwereld toch ook? Niks nieuws en niks raars aan. Hobby okay, maar dat je wat over houdt van een nestje wil niet zeggen dat je ook daadwerkelijk geld verdiend aan de pups of kittens. Als je een keer een pech nest hebt, dan ben je dat geld dubbel en dwars kwijt aan DA kosten en gemaakte kosten en soms zonder dat je er wat voor terug krijgt, omdat de pups kittens overlijden of onverkoopbaar zijn. Dat is het risico, maar je zou toch dom zijn om dat niet een beetje in te dekken, dat risico? Het is wle hobby, maar het moet wel een beetje betaalbaar blijven; niet iedereen heeft een bedrag met 5 of 6 nullen op zijn spaarrekening staan...

Lolacabana

Berichten: 3362
Geregistreerd: 05-08-09
Woonplaats: Meppel

Re: Kosten van een nest pups en verkoopprijs, in verhouding?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:09

Wij hebben een paar jaar geleden onze jack russel (met stamboom, en de reu ook) laten dekken. We hadden toen al 4 kopers en we zouden er één zelf houden. Dus we wisten zeker dat we de pups kwijt konden.

We hadden de kostprijs berekend op zo'n € 150,00 per pup en de kopers zouden de kostprijs betalen.

Toen Spikkel moest bevallen kwam het maar niet op gang en zijn we met spoed naar de dierenarts geweest. Hier bleek dat haar geboortegang te smal was en dat er al 4 pups waren gestorven. Hij heeft er nog 4 kunnen redden en Spikkel heeft het ook gehaald na een zware operatie. 3 pups hebben een nieuw huisje en later is de pup die we zelf zouden houden helaas nog overleden door een stom ongeluk.

Wat ik dus wil zeggen is dat het je ook heel veel geld kan kosten, en dat je van te voren je heel goed moet laten informeren, en je teefje ook moet laten controleren (oa op breedte bekken).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:18

Voor een stamboom-pup is 750 een nette prijs lijkt mij zo.
Al snap ik niet waarom je niet gewoon dekgeld betaald, maar de opbrengst in 2en deelt.. Zo lijd je meer verlies dan wanneer je wel dekgeld betaald, lijkt mij..

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Re: Kosten van een nest pups en verkoopprijs, in verhouding?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:32

Even wat betreft de "oepsnestjes"... Vaak zijn daarvan de kosten niet eens rond de 1000 euro. Heel veel mensen doen geen enkele moeite om een goed nestje te fokken, dus geen dierenarts, helemaal niets.

Om pups tegen kostprijs te gaan verkopen vind ik een slecht plan. Ook omdat niet ieder nest dezelfde kosten heeft, krijg je dan teveel prijsverschil. Hierdoor gaat de koper toch naar de voordeligste fokker. De fokkers met wat pech waarvan de kosten dan hoger liggen zouden blijven zitten met pups die misschien zelfs wel beter van kwaliteit zijn. Juist op deze manier hou je de broodfok in stand.
Het is aan de koper om te controleren of het een pretnest of broodfok betreft.

Ik heb destijds mijn prijs bepaald aan de toen gangbare markt. Hoe goedkoper je pup, hoe vreemder volk er op af komt hoor. Persoonlijk vind ik dat als je een pup wilt, dat je dan best wat mag betalen. Zo voorkom je impuls aankopen, en denken mensen er nog wel even over na. En ja, ik heb destijds ook 700 euro verdient aan mijn pretnest zonder stamboom. Maar vergeet niet hoeveel werk je eraan hebt.
Ik heb mijn teefje laten onderzoeken of een nestje wel verstandig zou zijn, ook zijn we tijdens de dracht extra naar de dierenarts gegaan om te laten checken of alles nog steeds volgens het boekje verliep. Nestcontrole etc. Ik durf te zeggen dat menig stamboomfokker minder moeite doet.

annepaardoes

Berichten: 7175
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:00

Laika schreef:
Ik durf te zeggen dat menig stamboomfokker minder moeite doet.


pfoe dat is me een uitspraak.
Ik ben benieuwd waarom je dit denkt.
Ik denk namelijk dat mening stamboomfokker op z'n minst ook deze moeite doet.

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:04

annepaardoes schreef:
Laika schreef:
Ik durf te zeggen dat menig stamboomfokker minder moeite doet.


pfoe dat is me een uitspraak.
Ik ben benieuwd waarom je dit denkt.
Ik denk namelijk dat mening stamboomfokker op z'n minst ook deze moeite doet.


Omdat ik van mening ben dat het ook bij de stamboomfokkers heel vaak rommel is. Ik zeg ook "menig" en zeker niet alle ;) De echt goede fokkers zullen zeker nog meer moeite doen.

AaronYve

Berichten: 10507
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 09:53

tantjeuh schreef:
AaronYve schreef:
Wat ik persoonlijk niet begrijp is dat de kosten voor de aanschaf van de moederpoes ect betaald woeten worden door mensen die een pup willen. Sorry maar je bent toch zelf de fokker die ermee fokt. Bijvoorbeeld de prijs doorrekenen voor het risico dat er iets gebeurd? Sorry maar dan moet je stoppen met fokken als je het risico niet wilt nemen.
Ik weet dat de fokkers het zeker niet met mij eens zullen zijn maar ik denk dat door zo'n vage kosten door te bereken veel dieren erg duur verkocht worden.
Kijk ik betaal liever meer voor een gezonde pup, zeker weten maar over sommige kosten is imo te discussiëren.
Als ik een hafveulen met papier kan kopen voor 300 euro, dan weet ik zeker dat die lieve man geen verlichtingskosten, aanschaf merrie ect. heeft doorberekend. Bij die dure rashonden en katten is dat wel het geval.


Ik vind het persoonlijk eigenlijk zelfs héél logisch dat de 'kosten' van de ouderdieren deels worden doorgerekend. Dat is dan wel niet zo letterlijk te nemen als jij het doet, maar vergelijk eens:

Fokker 1 heeft een border collie-teefje. Nooit veel mee gedaan, maar een aanbod gekregen van iemand met een border-reu'tje om haar te laten dekken voor een vriendenprijsje. Kosten voor alle nodige onderzoeken worden gemaakt, pups komen gezond ter wereld en worden verkocht.

Fokker 2 heeft zijn oorspronkelijke border-fokteefje in Wales gaan halen, specifiek uitgezocht op werklijnen (en daar flink geld voor neergeteld). Zorgvuldig hier een dekreu voor gezocht, waarvan ze de beste pup gehouden hebben. Die 'pup' is ondertussen een volwassen dekreu, wordt van jongsaf onder begeleiding getraind en heeft hij op vijf jaar tijd in de hoogste klasse gehoorzaamheid ondertussen 80 overwinningen op zijn naam staan. Moederdier is er eentje die nationale en internationale shows heeft meegelopen. Kosten voor alle nodige onderzoeken worden gemaakt, pups komen gezond ter wereld en worden verkocht.

Vind jij het niet logisch dan, dat de pups van fokker twee een stuk duurder zijn dan die van fokker één? De 'kosten' die worden doorgerekend, in de zin van kosten van zorgvuldig uitzoeken van lijnen, inschrijvingsgeld van wedstrijden en shows,... zorgen simpelweg voor een significante meerwaarde van de pups, omdat die kosten ervoor gezorgd hebben dat je het ras verbeterd..


Logisch nee maar je hebt wat in handen in plaats van een leuke hond. Mijn zal het geen bal uitmaken of de moeder 80 wedstrijden op der naam heeft of er geen een. Als de pup/kitten maar gezond is.
Men denkt dat als ze maar wedstrijden en shows hebben gelopen het allemaal wel best is en dan daarvoor de pijs omhoog gooien terwijl de normale mens gewoon een leuke hond zoekt en dan door belachelijke prijzen maar een goedkopere hond gaat zoeken.. Ik zou het juist beter vinden als we een goede prijs kunnen betalen voor goede dieren.
Ik wil graag wat betalen voor een goede hond/kat maar als ik dan zie dat er voor speelgoed en licht bijvoorbeeld betaald moet worden vraag ik me af waarom deze mensen fokken als het hun hobby is?