Asieldier uit het buitenland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerfhondje uit het buitenland of niet?

Ja! Het zijn de leukste!
28 (15%)
Weet niet, in Nederland al zoveel asieldieren
97 (53%)
Absoluut niet! Je weet niet wat je in huis haalt!
22 (12%)
Ligt aan het dier, en waar het vandaan komt
34 (18%)

Totaal aantal stemmen: 181

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:38

Alane schreef:
Ik begrijp het niet, waarom willen mensen willens en wetens het risico lopen dat ze ziektes inslepen die geheel onbekend zijn in bijv. Nederland, dat mensen dat ook nog eens doen onder het mom van redden, en onze honden dan? Moet mijn hond het daarvoor ongelden?
Of is het statussymbool van geredde spaanse hond groter dan die van een hond uit een asiel in Nederland, waar alles minder schrijnend is, en er geen hele verhalen op internet te vinden zijn wat de inheemsen met hun dieren uitvreten of nalaten te doen?
Is dat stukje schouderklopje zoveel meer waard dan de gezondheid van de Nederlandse honden, dat men over hondelijken gaat voor het verhaaltje op verjaardagen dat men zo'n zielige hond voor de dood weggehaalt en heeft gered uit de handen van die barbaarse Spanjaarden?
Het fokgedrag en verzorging van die honden die in Spanje worden geboren wordt er niet anders van, in tegendeel, die hollanders komen wel om ze te halen...

En wat als je nu per sé dat ene ras wil hebben en dat je dat gewoon niet vind hier in België, Nederland of Luxemburg? Ik ken geen enkele windhondenfokker, buiten het type whippet en dat is niet mijn type hond.

Mijn greyhound werd gevonden op straat, mijn galga werd ergens aan een boom opgeknoopt gevonden, mijn 2de galga werd achtergelaten aan het dodingsstation. In Spanje hebben ze écht niet het gedacht van 'och, de Europeanen zullen ze wel komen halen hoor!!!'. Nee daar denken ze 'kassa kassa voor de tijd die ze kunnen dienen, en als ze niet meer kunnen dienen stuur ik hen naar het dodingsstation, daar krijgen ze op de 10de dag een spuitje en kost het mij geen geld'.

Ik deed het niet 'om ze te redden, om op een goed blaadje te staan bij iedereen omdat ze zo zielig zijn'. Ik vind het gewoon een prachtig ras met enorm veel gratie en sierlijkheid en ze zijn gewoon perfect in mijn ogen.

En even laten weten: de organisaties die honden laten overkomen en plaatsen laten testen op 4 verschillende ziektes, de zieken komen echt niet over hoor... Er is altijd kans dat de leishmania nog uitbreekt, maar jouw hond kan het evengoed krijgen van een doodnormale Nederlandse hond die op vakantie is geweest in Spanje waar jij het niet van weet...

Als mensen aan mij vragen 'is dat zo'n geredde hond uit spanje?', antwoord ik standaard: ze is geboren in Spanje maar ik heb haar geadopteerd in België.

Kwestie van de populariteit van spanjaarden een beetje in te tomen, als mensen het écht menen zit ik er niet mee in, maar je hebt er tig die het doen om te kunnen zeggen dat ze er eentje 'gered' hebben. Als die honden worden opgevangen in shelters zijn ze gered door de vrijwilligers daar, niet door de adoptant.

Mastrootje

Re: Asieldier uit het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:40

Ik schrok laatst van de verhalen van iemand die vrijwilligerswerk in asiels daar heb gelopen, en als ik een hond neem, (of een kat) dan neem ik er 1 uit het buitenland, niet hier. Ik wil zo een dier ook een kans geven.

Al zou ik eerder een kat nemen, ben namelijk echt een kattenmens!

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:50

Alane, wat een hoop stichtingenleed, zeg. Gadverdamme. Mensen die een zieke hond kopen en vervolgens nergens terecht kunnen met hun klacht (of geen response krijgen). Sneu sneu sneu.

Verder vroeg ik in hoeverre die buitenlandse dieren ziektes verspreiden? En in welke mate zijn we daar zelf schuldig aan op het moment dat we onze hond meenemen naar op vakantie naar Frankrijk? Dat een familie geschaad is door een zieke hond uit bijvoorbeeld Spanje aan te schaffen is al erg genoeg, maar er wordt hier veel gesproken over het grote gevaar voor de honden in Nederland. Ik kan dáár niks over vinden. En vertel me wat jouw hond het moet ontgelden?

Over je laatste post: Ach, zo is er altijd wel wat. Waarom halen mensen hier geen hond uit het asiel maar eentje bij de fokker? Waarom zorgen we er niet eerst voor dat die asiels dan allemaal leeg raken? :) Wordt dat weleens op verjaardagen gevraagd?

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:52

Ik heb een spaanse schone. Vader is de grote onbekende, moeder waarschijnlijk de plaatselijk vermaak van de reuen. Ze is gevonden in een doos samen met haar zusje. Ze is vreselijk lief, heeft een mega karakter en is echt de hond waarnaar ik opzoek was. Ik heb maanden lang site's en asiels afgezocht. Ik kon geen hond vinden waar ik op viel en die ook nog is in mijn situatie zou passen. Ik kwam op sites van buitenlandsehonden en ja daar kwam ik wel een hond tegen die paste bij mij. Ik vind het een dooddoener om te zeggen "De asiels zitten hier ook vol" . Ik kan de wereld niet veranderen, maar ik kan wel de wereld voor deze hond veranderen. Of ze nou uit Friesland, Limburg ( is voor mij ook al bijna buitenland) of Spanje komen, dat maakt mij niet uit.
Tuurlijk heeft ze kans op bepaalde buitenlandse ziektes. Maar deze zijn niet besmettelijk en de gastheer die het overbrengt leeft niet hier. Ik heb haar nu bijna 5 jaar en ze is mijn maatje. Ze gaat mee naar mijn werk elke dag en is een sociaal stabiele hond. Ik vind het eigenlijk veel sneuer als mensen een schattig lief pupje bij een broodfokker halen. Of al die mensen die dom aan fokken met dieren.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:52

@dejavu: als je wil vraag ik het 'verspreiden van ziektes' wel even voor je na bij wat organisaties ;)

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:00

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:01

chipieke schreef:
@dejavu: als je wil vraag ik het 'verspreiden van ziektes' wel even voor je na bij wat organisaties ;)

Graag, maar ik zal (voor de volledigheid) het ook aan mijn DA vragen. Zo'n organisatie is toch nogal eens bevooroordeeld, maar ik ben wel benieuwd wat ze zeggen. :) Jammer dat je geen foto van je greyhound in je profiel hebt, die hebben altijd zulke lieve kopjes. <3 Aandoenlijk vind ik ze vaak. :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:03

het 'probleem' is dat vele dierenartsen geen verstand hebben van spanjaarden en ze dus ook niet vaak over de vloer krijgen, zeker niet met deze ziektes. Ik heb het even nagevraagd op het windhondenforum, waar ik dit het best kan navragen ;)

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:05

chipieke schreef:
het 'probleem' is dat vele dierenartsen geen verstand hebben van spanjaarden en ze dus ook niet vaak over de vloer krijgen, zeker niet met deze ziektes. Ik heb het even nagevraagd op het windhondenforum, waar ik dit het best kan navragen ;)

Graag! :D Kun je ook aan je forumvrienden vragen of daar ooit gedegen onderzoek naar is gedaan? Of gewoon iets van wetenschappelijke artikelen?

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:22

Nederland zit vol met asieldieren ja -verknipte- welteverstaan. Ik heb maandenlang gezocht naar een hond die normaal alleen thuis kon zijn en bij kleine kinderen kon. Helaas hadden ze állemaal wel een vrij heftig gedragsprobleem, terwijl ik echt zo'n beetje alle NLe asielen heb rondgespeurd. Het hoeft niet zo te zijn natuurlijk, maar ik had schijnbaar weinig geluk met zoeken. Wat ik een voordeel vind aan de honden uit het buitenland is dat er heel veel 'blanco' honden zijn die nog niet gevormd (of vervormd) zijn door een eigenaar.

Ook vind ik het meespelen bij wat voor organisatie je een hond haalt. Je hebt er slechte tussen zitten, maar ook hele goede, die de dieren op straat castreren, goed inenten en nachecken op ziektes, de mensen voorlichting geven etc. :)

Zelf ben ik in het bezit van een spaanse schone, en jaren geleden toen ik nog thuis woonde hebben we een hondje uit Roemenië geadopteerd, een voorbeeldig beestje. :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:33

heb gestemd voor de 2e optie, alleen zou het voor mij zijn: nee, de NL asiels zitten al overvol én het is water naar de zee dragen. maw, je lost het probleem er niet mee op

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 20:45

Ik wil foto's zien!!! :D

Deze is van mijn "Chica" in de Hollandse sneeuw! :+
En omdat ze uit de "Tropen" komt hebben we haar een mooie hippe LegerJack cadeau gedaan! :+
Afbeelding

*D

En lekker aan 't "Jagen" op eenden... Er zit Galgo bloed in... }>

Afbeelding

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:55

Gimme_Spurs schreef:
Ik wil foto's zien!!! :D

Stoere jas! :D Ik was toevallig foto's vanaf mijn phone op de laptop aan het zetten dus heb nu een leuk fotootje van ze samen. De kleine komt uit Roemenië! :D

Afbeelding

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 20:57

Wat een skeeties! :D
En ze houden van tafeltennis? +:)+ ;)

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:00

Thanks! :D
Luna (de roemeen) vind het helemaal geweldig om op van alles en nog wat te springen in opdracht, en dit is haar vaste stekje. :+ Noah (de spanjaard) ging uiteindelijk ook, en daar was Luna niet zo blij mee (die kop :x ). Helaas mag ze hem niet zo, dus als ik met Noah in het weekend soms naa rmijn ouders ga dan is het constant jaloezie onderling etc, vooral van Luna's kant. :=

Beetje offtopic maarja. :P

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 23:04

Afbeelding

mijn spaanse schone

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 23:10

stef schreef:
heb gestemd voor de 2e optie, alleen zou het voor mij zijn: nee, de NL asiels zitten al overvol én het is water naar de zee dragen. maw, je lost het probleem er niet mee op

Neem jij dan een hond om een probleem op te lossen?

Waarom verwacht je dat dan van mensen die hun hond uit het buitenland nemen.
Die willen, net als de mensen die er één van hier nemen, gewoon een hond een goed (beter) leven geven.

Imo is daar niets mis mee.

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 23:14

Alane schreef:
eigenlijk een samenvoeging van optie 2 en 3
genoeg asieldieren in Nederland, en je weet niet wat het dier meesleept uit het land van herkomst.
Beter is het om in hte land van herkomst voorlichting tegeven, en de mensen leren anders naar dieren te kijken dan te druppelen op een gloeiende plaat.

wij hebben onze hond ook uit het buitenland, deze worden eerst uitvoerig onderzocht voor ze naar nederland mogen komen.
dus als het goed nemen ze niets mee .

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 23:28

Wij hebben een supergeweldige Portugese vuilnisbak GABBER, zijn moeder is door een kleinschalige stichting gered van de dodenstation in Portugal, vlak daarna in Portugal in de opvang ( niet voorstellen als een Nl asiel, maar gewoon op een betonnen vloer) bevallen van 7 pups. In Portugal zouden deze pups met 3 maand weer in de dodenstation belanden , de stichting heeft ze laten overkomen naar Nederland, ik zou tijdelijk er een opvangen, maaar...hij was te geweldig...waar hij op lijkt? mmm kleur blondelabrador, lengte van een teckel ,maar dan gemiddeld van grote, doet ons het meest aan een ruwharige ijsbeer denken!!! Hij speelt altijd en een dankbaarder dier kun je niet bedenken, hij volgt altijd van stal naar stal, gaat er keurig naast liggen wachten en kijkt volaanbidding wanneer we weer verder gaan, hij was overigens helemaal nagekeken, zowel in Portugal als weer hier in Nederland, geeent en alles. Een voorwaarde van de Stichting is dat ze hier binnen 8 maand na aankomst gecastreerd moeten worden, juist omdat er al genoeg honden in Nederland zijn en het niet de bedoeling is om met een Portugees hier weer de boel te vermeerderen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 23:47

Alane schreef:
Brainless schreef:
@Robeer
Je hebt pas problemen als men beesten niet goed test (bloedtest) en de nodige entingen geeft voordat men hem importeert.
Zoals de moeraskoorts; dit bleken allemaal paarden te zijn die door illegale praktijken naar (oa) Duitsland zijn gekomen (en vandaar uit verkocht zijn naar België/Engeland).

Als iemand zo bang is een ziekte op te lopen (zowel voor zijn hond als voor hemzelf) moet hij ook niet op vakantie naar bv Spanje gaan en zijn hond meenemen.

Zo illegaal zijn ze niet allemaal gekomen, deels zelfs legaal, bloedtest hoeft niet als het dier gelijk door gaat naar de slacht, en dat laatste gebeurde dus niet. maar wel een legale import op papier.

Ik begrijp het niet, waarom willen mensen willens en wetens het risico lopen dat ze ziektes inslepen die geheel onbekend zijn in bijv. Nederland, dat mensen dat ook nog eens doen onder het mom van redden, en onze honden dan? Moet mijn hond het daarvoor ongelden?
Of is het statussymbool van geredde spaanse hond groter dan die van een hond uit een asiel in Nederland, waar alles minder schrijnend is, en er geen hele verhalen op internet te vinden zijn wat de inheemsen met hun dieren uitvreten of nalaten te doen?
Is dat stukje schouderklopje zoveel meer waard dan de gezondheid van de Nederlandse honden, dat men over hondelijken gaat voor het verhaaltje op verjaardagen dat men zo'n zielige hond voor de dood weggehaalt en heeft gered uit de handen van die barbaarse Spanjaarden?
Het fokgedrag en verzorging van die honden die in Spanje worden geboren wordt er niet anders van, in tegendeel, die hollanders komen wel om ze te halen...

Het gaat helemaal niet om statussymbool.
Mijn honden heb ikzelf gevonden en ik laat geen hond aan de kant van de weg liggen met een verbrijzelde achterpoot. Dus die is naar een DA gebracht en geopereerd, alle bloedtesten zijn gedaan, hij is gechipt, geënt en na 3 maanden was hij er klaar voor om een leven bij ons te beginnen.
Ik heb ook jaren een hond uit Nederland gehad die helaas niet te plaatsen was en bij ons haar oude dag heeft mogen slijten.

Mij maakt het niet uit waar een beest vandaan komt, maar kom ik wat tegen (waar dan ook) dan zal ik die proberen te helpen.
Maar (als het het buitenland betreft) wel alles officieel en niet zoals veel mensen doen een hond van de camping in Spanje in de auto proppen en (zonder gezondheidscheck/enten en chippen) meenemen naar Nederland.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:56

dejavu schreef:
Verder vroeg ik in hoeverre die buitenlandse dieren ziektes verspreiden?

artikel uit 2005 schreef:
Sinds mei leidt Jongejan een onderzoek gefinancierd door de Maatschappij Diergeneeskunde naar de teek Dermacentor reticulatus, die vorig jaar 23 honden in Nederland besmette met babesiose. Vier dieren stierven aan de ziekte, die ze normaal gesproken alleen in het voorjaar of najaar oplopen, als de teken actief zijn in zuid- of midden-Europa.

http://www.lymenet.nl/forum/viewtopic.php?f=2&t=859

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 11:16

@Alane
Dat gaat over een onderzoek wat ze 2005 zijn gaan opzetten, dus dat was nog geen conclusie maar vermoedens.... wat belangrijk is: wat is de uitkomst van dat onderzoek??

Citaat:
Een voorbeeld hiervan is de mogelijke drager van de Babesia parasiet, de teek Dermacentor reticulatus. In 2005 is een screenend onderzoek gedaan naar het voorkomen van deze teek in Nederland. Dit onderzoek is opgestart omdat een aantal honden de ziekte babesiose kregen terwijl ze nooit in het buitenland geweest waren.

Door dit onderzoek is aangetoond dat deze teek inderdaad vaste voet aan de grond gekregen heeft in Nederland.

Maar er is geen conclusie getrokken dat het (alleen) door geïmporteerde honden komt, ook mensen die hun hond mee nemen op vakantie naar Frankrijk/Spanje/Italië lopen/liepen de kans een teek mee terug te nemen.
Geïmporteerde honden (vooral via een stichting) worden teek/vlovrij naar Nederland gestuurd...

Hier kun je verspreidingsgebied zien van de Dermacentor (even naar beneden scrollen en op het kaartje ernaast klikken), dan zie je dat de teek al in bijna heel Europa veelvuldig voorkomt.
http://www.dierenkliniek.com/web/index.php?page=parasietenwijzer_hond_kat#de

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 11:32

Hier in Duitsland spreken de dierenartsen er wel over dat het grotendeel van de overgebrachte teken komt door import van buitenlandse honden.

De teken zijn de laatste jaren enorm veel meer geworden net als de babesiose en ehrlichiose wat nu redelijk veel voorkomt bijn honden die niet in het buitenland zijn geweest.

Helaas kan ik op het moment weining in internet dus kan niks opzoeken.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:33

Ik heb in 2006 een Spanjaard geadopteerd... Nou 1x en NOOIT meer. Wat een brok ellende zeg!

Gered uit een dodingsstation via SHIN/ACE. We zijn haar op gaan halen in Brussel, kon niet op haar poten staan, was uitgemergeld en plat gespoten met narcosemiddel. We hebben haar op een bagagekar naar de auto versleept, ruim 40 minuten verder en haar uiteindelijk op de achterbank weten te heisen. Mijn moeder zei direct tegen me: Volgens mij is ze dood voordat we thuis zijn.

Eenmaal thuis haar gewassen, en ontdaan van meer dan 30 teken en geheel ontvlooit. Bijgevoegd zat een papiertje dat ze 1 dag voor vertrek positief was getest op leishmania (was ons niet vertelt, stichting dacht ook.. hop op het vliegtuig ermee). Bij onze eigen dierenkliniek in Bodegraven uitgebreid laten onderzoeken, en mevrouw bleek de ergste en meest heftige variant te hebben. Gewapend met medicijnen gingen we naar huis... Ze had een extreme verlatingsangst en ondanks dat mijn moeder hele dagen thuis was, brak ze de gehele boel af. Ook s'nachts.

Naast ons bed slapen wilde ze niet, nee alleen EROP. En dat wilde wij niet. Ze is recht door een BRANDDEUR heen gekomen (ze had zich een weg gekrabbeld), heeft een betonnen muur gesloopt, een kozijn ontzet, de vloerbedekking van de trap getrokken, stoelen vernield, deurmatten aangeknaagd en op een gegeven moment sloopte ze zelfs (terwijl we thuis waren) de keukendeurtjes, geheel verrot gebeten. We hebben meer dan 10.000 euro schade gehad, gedragstherapie gevolgd... Niets hielp. Ze heeft de kleinkinderen verscheidene keren gebeten en dus hebben we Tot overmaat van ramp de beslissing genomen dat ze dan maar ingeslapen moest worden, maar 'och ze heeft alleen maar leishmania, wij slapen geen 'gezonde' dieren in'.... 2 jaar lang hebben we SHIN/ACE gesmeekt om een herplaatsingadres, het enige wat we te horen kregen was "Stel je niet zo aan" maar we waren desperate. Geen nacht fatsoenlijk kunnen slapen, heel je huis de vernieling ingeholpen en door haar voedernijd vermagerde onze Golden Retrievers extreem want die kregen niets meer. Absolute waanzin.
Uiteindelijk besloot ik te verhuizen en haar dan maar mee te nemen, weer gedragstherapie... Dag & nacht was ik met haar bezig. Als een bezetene baande ze zich opnieuw een weg door een muur, er ontstond een gat van 70 bij 50 cm... alles moest opnieuw gestuced worden.

Inmiddels was mijn zoontje geboren, en ook hij kreeg regelmatig een snauw. Toen ik naderhand een hond erbij nam (een grote dominante reu) werd zij eindelijk rustiger. Het was een schat van een beest, maar ze kon je zo tot wanhoop drijven. Toen zij mei dit jaar mijn zoontje (terwijl hij op de bank zat) uit het niets echt te pakken had, was voor mij de maat vol. Shin/ACE gaf opnieuw geen gehoor, en weer moest ik me maar niet zo aanstellen... Ja nog even... "Nemen jullie hem dan?" maar nee, dan bleef het akelig stil.

Niemand wilde haar hebben, dus uiteindelijk heb ik haar bij het asiel gebracht. De maat was écht vol. Ik heb nog nooit een dier weggedaan, maar na 4,5 jaar strijd was het klaar.

Nee ik vind het sneu voor de dieren in het buitenland, en natuurlijk zijn er uitzonderingen... Maar help liever een dier hier in Nederland. En beperk de hulp daar tot het geven van voorlichting. Voor de betrokken stichtingen heb ik hoe dan ook geen goed woord meer over, echt ongelofelijK!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:04

Jeetje wat een verhaal. Ja dat zijn nu de dingen waar ik al eerder op doelde. Petje af dat je zolang geprobeerd hebt.