Alane schreef:Ik begrijp het niet, waarom willen mensen willens en wetens het risico lopen dat ze ziektes inslepen die geheel onbekend zijn in bijv. Nederland, dat mensen dat ook nog eens doen onder het mom van redden, en onze honden dan? Moet mijn hond het daarvoor ongelden?
Of is het statussymbool van geredde spaanse hond groter dan die van een hond uit een asiel in Nederland, waar alles minder schrijnend is, en er geen hele verhalen op internet te vinden zijn wat de inheemsen met hun dieren uitvreten of nalaten te doen?
Is dat stukje schouderklopje zoveel meer waard dan de gezondheid van de Nederlandse honden, dat men over hondelijken gaat voor het verhaaltje op verjaardagen dat men zo'n zielige hond voor de dood weggehaalt en heeft gered uit de handen van die barbaarse Spanjaarden?
Het fokgedrag en verzorging van die honden die in Spanje worden geboren wordt er niet anders van, in tegendeel, die hollanders komen wel om ze te halen...
En wat als je nu per sé dat ene ras wil hebben en dat je dat gewoon niet vind hier in België, Nederland of Luxemburg? Ik ken geen enkele windhondenfokker, buiten het type whippet en dat is niet mijn type hond.
Mijn greyhound werd gevonden op straat, mijn galga werd ergens aan een boom opgeknoopt gevonden, mijn 2de galga werd achtergelaten aan het dodingsstation. In Spanje hebben ze écht niet het gedacht van 'och, de Europeanen zullen ze wel komen halen hoor!!!'. Nee daar denken ze 'kassa kassa voor de tijd die ze kunnen dienen, en als ze niet meer kunnen dienen stuur ik hen naar het dodingsstation, daar krijgen ze op de 10de dag een spuitje en kost het mij geen geld'.
Ik deed het niet 'om ze te redden, om op een goed blaadje te staan bij iedereen omdat ze zo zielig zijn'. Ik vind het gewoon een prachtig ras met enorm veel gratie en sierlijkheid en ze zijn gewoon perfect in mijn ogen.
En even laten weten: de organisaties die honden laten overkomen en plaatsen laten testen op 4 verschillende ziektes, de zieken komen echt niet over hoor... Er is altijd kans dat de leishmania nog uitbreekt, maar jouw hond kan het evengoed krijgen van een doodnormale Nederlandse hond die op vakantie is geweest in Spanje waar jij het niet van weet...
Als mensen aan mij vragen 'is dat zo'n geredde hond uit spanje?', antwoord ik standaard: ze is geboren in Spanje maar ik heb haar geadopteerd in België.
Kwestie van de populariteit van spanjaarden een beetje in te tomen, als mensen het écht menen zit ik er niet mee in, maar je hebt er tig die het doen om te kunnen zeggen dat ze er eentje 'gered' hebben. Als die honden worden opgevangen in shelters zijn ze gered door de vrijwilligers daar, niet door de adoptant.
Wordt dat weleens op verjaardagen gevraagd?
is met het vliegtuig vanaf Corfu (Griekenland) hierheen gekomen
Aandoenlijk vind ik ze vaak.

). Helaas mag ze hem niet zo, dus als ik met Noah in het weekend soms naa rmijn ouders ga dan is het constant jaloezie onderling etc, vooral van Luna's kant.