Hoe de hond overzetten van brok naar versvlees...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 09:42

8 is niet zo oud die kan je zeker over zetten,en die van 12,ik weet niet hoe die verder qwa gezondheid is?

als dat allemaal goed is kan je die ook wel over zetten,2 jaar geleden haalden wij een 11,5 jarige rottweiler uit het asiel,die heb ik ook dezelfde dag kvv gegeven (maar goed ik heb geen brokken in huis) en die heeft er heerlijk van gegeten,en de tijd dat ze nog geleefd heeft er goed op gedaan,nou had zij ook geen last van diarree..

dat is een beetje eng bij oudere honden,ik heb hier een hond van 4 over gezet op kvv,en die heeft echt 2 weken lang als echt spuitpoep gehad...en als een oudje dat krijgt kan dat wel een aanslag zijn op de gezondheid,maar,je kan altijd eens voorzichtig proberen,gewoon pakje smuldier of rodi bij de supermarkt halen en een beetje geven,gaat dat goed kan je wel overschakelen :)

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 09:55

Zeker kan je een oudje nog overzetten! Maar ga daarbij wel voorzichtig te werk. Geen carnibest ofzo, maar rodi of smuldier nemen. Hierin zit geen bot verwerkt want dat kunnen de darmen dan nog niet aan.

Geef in het begin het vlees in kleine hoeveelheden en blijf ook nog even de brok voeren. Als je hondje daar goed op reageert ga je het vleesdeel vergroten, en steeds minder brokken geven. Dit tot je langzaam aan op alleen vlees staat. Heeft je hond een paar weken alleen vlees gegeten, Rodi of Smuldier, dan kun je ook andere merken KVV gaan geven waar wel bot aan is toegevoegd. Eventueel af en toe een kippenvleugeltje, of nekje is ook dan mogelijk. Pas enkele weken daarna zou ik met andere botsoorten gaan beginnen.

Mijn york was ook 12 toen ik haar op bovenstaande wijze heb overgezet.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 10:05

in smuldier zit wel bot,zeker in de vleescompleet versie..

er staat ook nergens aangegeven dat er calcium is toegevoegd ,wat wel beweerd wordt,en geloof mij,1 van mijn honden eet alles op,behalve de botstukjes :+

overduidelijke restjes bot wat achter blijft in de voerbak... (bij de vlees kompleet versie)

dit zijn de enigste toevoegingen in smuldier:
toegevoegd:
vitA
D3 en
E

en ik voer echt even (om een bekende reden) graag voer waar ik weet dat vit E aan toegevoegd is :j

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:31

Ik heb vandaag wat bakjes smuldier gehaald. Ik ga zometeen de brokken vermengen met smuldier om te kijken hoe ze dit vinden, ben benieuwd of ze aan de diarree gaan of niet...verder nog een pak rodi aanvulvoeding gehaald. Is het 1 pakje smuldier per hond? Heb hem nu doormidden gedaan. Het staat nu te ontdooien in de magnatron, maar wat ziet het er goor uit zeg! :x :=

kimmie261

Re: Hoe de hond overzetten van brok naar versvlees...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 18:08

ik weet niet wat voor honden je hebt,die van mij eten wel 2 pakjes per hond,of 3...

en je kan beter niet met brok vermengen,geef het maar gewoon zo..

en dan bv smorgens brok geven...overigens emmer heet water en pakje erin gooien is ie ook zo ontdooit :)

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:52

Nou ze hebben beide een halfpakje op en een andere helft hun eigen brokken. Ik heb het voer nog nooit zo snel naar binnen zien gaan :Y) :+
Is er een indicatie qua hoeveelheid? Ik heb 2 goldens.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 19:22

tja ligt eraan,groot ,te dik,te dun,actief..enz enz

maar een golden mag zeker wel 500 gr per dag hebben,tenzij ze echt snel dik worden,dan is 1 pakje wel genoeg...(hou zo ong 2% van hun gewicht aan wat ze mogen hebben)

brok en vlees hebben een andere zuurgraad nodig van de maag,daarom is het beter om brok en vlees niet tegelijkertijd te voeren :)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:55

Kimmie, dat gaat om vleesbot en brok. KVV en brok is helemaal geen probleem!

Ik hou overigens 35 gram KVV per kg lichaamsgewicht aan als basis (en dan op het oog voeren), maar dat is vooral belangrijk wanneer je vlees voert als basis. Wanneer vlees een extraatje is, komt het niet zo nauw.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 20:14

http://www.mountaindogfood.com:

"We geloven dat honden zeker een bacteriele infectie kunnen oplopen. Maar, steeds wanneer zij onderzocht zijn blijkt dat ze altijd gevoerd zijn met brokken in combinatie met rauw vlees of dat zij vlak voor het eten (rauw) veel hondenkoekjes te eten hebben gekregen. Dit heeft (beide) een ongunstig vertragend effect op het spijsverteringssysteem (het duurt tussen de 8 en 12 uur om brokken te verteren) waardoor de rauwe voeding 'vast blijft steken' in het spijsverteringskanaal waardoor de bacterieen zich kunnen vermenigvuldigen. Honden die langere tijd brokken te eten hebben gekregen hebben een pH waarde in het spijsverteringssysteem dat verlaagt is naar een meer alkalische pH waarde, hetgeen ook bijdraagt aan een 'bloei' van bacterieen. Het niet hebben van zeer zuur maagzuur draagt dus bij aan het vermenigvuldigen van bacterieen. Meng daarom nooit rauw vlees met brokken. Als je al persee brokken zou willen voeren, geef ze dan tenminste in 2 maaltijden apart van elkaar, bijvoorkeur 1 in de ochtend en 1 in de avond".

kvv valt toch wel bij mij onder vlees voeren..

maar goed er zijn veel honden die brok en vlees door elkaar heen krijgen,maar het is 'beter' om het appart te geven,niet dat ze er dood van gaan als je het wel mengt,maar het is bekend dat vlees anders verteerd en sneller verteerd (zeker kvv) als brokken...

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 20:20

anneliesdj schreef:
Ik heb niet alles gelezen maar was al aardig op de hoogte van versvlees.

Alleen snap ik niet waarom een hond van brokken tandsteen zou krijgen en van vers vlees niet?

Overigens ben ik het ook niet eens met de stelling dat de vacht beter wordt van vers vlees, ik voer mijn hond al maanden kvv en hij heeft er nog nooit zo slonzig uit gezien qua vacht.

Jazeker is versvoer ontzettend goed voor de vacht. :)
Bij de Berner Sennenkennel waar ik heb stagegelopen zijn honden met huidproblemen, die door veel dierenartsten prednison toegeschreven kregen om de jeuk te onderdrukken, ontzettend geholpen door versvoer. De eerste weken werd het probleem erger, mijn stagebegeleidster noemde dat ''ontgiften'' en daarna verdwenen de problemen gegarandeerd voor 50%, bij sommige honden zelfs helemaal.

Goed stuk :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:49

Toevallig was ik net een week ofzo over toen dit topic kwam.
Mijn hond heeft nogal huidproblemen(afgewisselt met maag-problemen)
Bij de DA kom je echt geen snars verder, en toevallig hoorde ik een hoefsmid erover praten, en ik dacht: nu gaan we over..
(had er al wel eerder van gehoord, maar was het nu zo zat, en deze hond had huidkanker en is door het vers voer heel wat opgeknapt!)
Toevallig voerde ik ook helemaal het verkeerde brokken-voer, maarja nooit gegoogled :+

Nu dus over, eerst met smuldier en nu is ze tijdelijk op smuldier+herby
Ze heeft gister haar eerste kipkarkasje gehad, echt idioot :')
Ik was dus ook bang voor een grote schrokpartij, maar madam werkt het "botje voor botje" naar binnen.
In de tijd dat zij 1 kipkarkas op heeft kan de rest er wel 4 op :+

Maar tot nu toe:
Haar huid is mooier aan het worden, hopen dat het nog beter wordt
Ze verliest volgens mij minder haar
Ze heeft ca. 5 drollen p/d minder
Ze eet het zonder lange tanden

Nou hoop dat het zo goed blijft gaan!
Oww nog een vraag: welke bedrijven bezorgen thuis?
lotgering wil ik ook eens wat van bestellen, en smuldier is natuurlijk erg makkelijk om in de super te halen
Herby is ook interessant, alleen is alles in nogal grote verpakkingen, wat met 1 hond niet zo handig is vermoed ik..

Edit: ik ben trouwens van plan om vrij veel compleet te voeren en daarnaast gewoon "extratjes" in huis te hebben als kipkarkassen, pens enz. voor de afwisseling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:01

Je kan Appie bellen voor een doos Smuldier, kan je zelf ophalen. Herby bezorgt idd, maar heb je wel een grote vriezer nodig, grote verpakkingen ontdooi ik, verdeel ik in porties en vries het weer in.

Verder haal ik mijn spul bij de slager en de poelier, dus verder weet ik het ook niet.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:20

We hebben bij de c1000 nu om een overdoos smuldier gevraagt.
Herby is idd grote porties, dat vind ik enorm jammer..(nu zit ik bij een fokker die normaal 7 honden in huis heeft, dan kunnen zulke porties wel)
Grote diepvries geen probleem, we eten thuis altijd "van eigen koe" dus er moeten ook veel diepvriezen zijn :+
Bij de volgende koe ben ik benieuwd of ik ook nog wat dingen als pens e.d. zou kunnen krijgen(wel afhankelijk van de reden van slachten trouwens..)

Maar wat haal je dan bij de slager en de poelier?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:30

Sinds een week heb ik mn moeder ook zover gekregen om de hond kvv te voeren, probleem was de prijs dus we geven smuldier.
Hond was het al gewend om af en toe kvv te krijgen en had dan nooit problemen kwa ontasting dus we zijn gewoon in 1 keer overgegaan.
Ze word helemaal gek als het etenstijd is, zo lekker vindt ze het. :D

Hopen dat haar jeuk hier ook mee opgelost wordt. Ze heeft nu meer jeuk maar dat kan ook komen omdat ze van de week in de sloot is gesprongen, misschien zat daar iets in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:34

Poelier: kippennekken, eendennekken, maagjes, hartjes, levertjes, niertjes, ruggen, kortom alles van vogels.

Slager: pens, hart, long, kopvlees, lever, nier, enzovoorts enzovoorts. Rest bestel ik bij Herby, en voor het gemak heb ik soms smuldier.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:37

Kan je ook kipkarkassen krijgen bij de polier?
De bio-slager uit de OP heeft ook kipkarkassen(en zit bij ons in de buurt), maar die zijn 50 cent p/s en dat leek me toch aardig duur...

Zijn jullie trouwens niet zo dat je lever liever biologisch voert?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 15:01

siskeh,ik voer hetzelfde als jou,ook kvv en daarbij kauwdingen en runderstrotten enz...

ik weet van lotgering en ahv dat ze aan huis brengen,lotgering verkoop ook runderknars/strot en pensen...

en het maakt mij niet uit of iets biologisch is ja/nee de gewone koetjes moeten toch ook opgegeten worden...

die worden zo massaal geslacht dat is zonde is het restvlees weg te gooien,ik geef dat dan wel aan mijn honden hoor,ben niet zo moeilijk :D en zij ook niet :D

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 15:25

Het gaat mij er niet om dat gewone koetjes ook opgegeten moeten worden, maar ik vertrouw de lever van gewone koeien niet zo.
(en hebben we het met gewone koeien eigenlijk over afgedankte melkkoeien of vleesvee, ook nog weer een verschil)
Als ik hoor wat er nog verkocht wordt voor menselijke consumtie, dat zijn niet de dieren die ik zou willen eten.
Dus ook liever niet aan mn hond zou willen voeren, maar ik vermoed dat er in de dieren die niet voor menselijke consumtie zijn veel meer rotzooi zit.
Vandaar mijn "voorzichtigheid"

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 15:26

ahh zo..nee,ik voer gewoon wat er voor handen is,niet speciaal biologisch,maar eet zelf ook geen biologisch vlees...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:14

Ik voer alleen lever van konijn en eend, of biologische kip. De rest lusten ze hier sowieso al niet graag.

Overigens haal ik altijd gewoon een kilo bot en een kilo spier uit de vriezer en daar eten ze hier dan een dag of 3 van, dan krijgen ze orgaanmix (het enige wat ik geportioneerd in de vriezer heb zitten) en 'diversen' (zoals kuikens, kwartel of KVV) en vervolgens weer 3 dagen bot- en spiervlees.

Voorheen verpakte ik ook alles in porties en dan de vriezer in, maar dat werd me ff teveel werk :o

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 00:33

Sinds vanochtend ben ik met mijn pup van 5 maanden langzaam begonnen om vers vlees te voeren.
Ik ben begonnen met Smuldier, en hij vindt het heerlijk.
Niet gemengd met brokken maar rauw aan hem gevoerd.
Het lijkt mij veel natuurlijker om dit aan mijn hond te voeren.
Ik wil me graag nog eens verdiepen wat het beste is voor hem qua vers vlees.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:43

byjou1983 schreef:
Sinds vanochtend ben ik met mijn pup van 5 maanden langzaam begonnen om vers vlees te voeren.
Ik ben begonnen met Smuldier, en hij vindt het heerlijk.
Niet gemengd met brokken maar rauw aan hem gevoerd.
Het lijkt mij veel natuurlijker om dit aan mijn hond te voeren.
Ik wil me graag nog eens verdiepen wat het beste is voor hem qua vers vlees.

www.barfplaats.nl
Is ook een forum bij en staat heel heel veel info op!

Ik zou trouwens gewoon in 1 keer overzetten van brok naar vlees.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 11:55

Ik zit er toch ook aan te denken om natuurlijk te gaan voeren, maar dan vooral om de tanden van mijn hond. Hij heeft als jonge hond een antibioticakuur gehad in het asiel waar hij vandaan komt. Dit heeft zijn tandglazuur zo erg aangetast dat het zo goed als verdwenen is.

De DA kwam aan met extra grote brokken van Royal Canin, maar door nog meer kauwen blijft er alleen maar meer plakken aan de tanden lijkt mij (omdat honden van nature geen kauwers zijn). De DA had het over een speciaal stofje dat toegevoegd was dat tandplak oploste. Maar ik heb zoiets van; ik voorkom liever dat tandplak.

Maandag gaat hij onder narcose en wordt al zijn tandsteen verwijdert, en ik wil zijn tanden dus graag schoon houden daarna.

Er is alleen 1 probleem, ik zit op kamers en heb de beschikking tot 1 klein vriezertje. Ik heb een vrij grote hond van 20 kilo die niet gauw aankomt en veel beweegt.. Ik weet dus niet of het wel mogelijk is.. Hoor vaak dat je een grote vriezer nodig hebt.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 11:58

Als je Smuldier wilt/kan gebruiken heb je in principe niet veel vriezer nodig.
En het is in de koelkast ook nog 48 uur houdbaar geloof ik.
Smuldier is goed verkrijgbaar bij de supermarkt("gewone" iig, aldi heeft het geloof ik niet, maar misschien ook wel een variant daarvan?)
Mijn hond is net zo zwaar(en enorm druk) en krijgt 1,5 bakje per dag.
Misschien dat je dan met koelkast+vriezer, en regelmatig een rondje supermarkt uitkomt?

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:04

Ik voer mijn honden ook KVV (smuldier), ze hadden een beetje last van ontgiften (beiden hebben last van huidproblemen gehad) dus dat werd tijdelijk iets erger. Nu doen ze het er helemaal super op!

Ik weet niet of het kan, maar het lijkt ook wel alsof de spieropbouw van mijn stafford wat forser is geworden!