Mijn katjes gaan over op vers vlees!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Moeni11

Re: Mijn katjes gaan over op vers vlees!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:03

Brokjes staan er hier altijd, vis krijgen ze altijd savonds als wij ook gaan eten. En ja, dan zeuren ze wel ja :D

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:04

Haha, daar was ik ook in het begin bang voor, of dat ik er eentje in bed aan zou treffen :P. Maar tot nu toe is het redelijk vlot weg, de één speelt er wat langer mee en stuitert er mee door huis, maar binnen een half uur is het echt wel op.
En een tip misschien voor jou Lusitano, dierenarts in Heiloo heeft er regelmatig lezingen over en hebben er veel over uitgezocht: http://www.anyanimal.nl/

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:13

Ojee, die van jullie gaan ermee aan de haal? Als die van mij dat doen, krijgen ze het buiten... :+

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:15

Haha ja die rennen inderdaad een stukje door het huis.. Ver weg van elkaar haha en de een gooit die van hem dan wat in de lucht ed en eet hem dan op, de andere eet hem gelijk in een stil hoekje op. Ze verstoppen het gelukkig niet :+

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 08:57

Oke, gisterenavond voor de eerste keer een worstje gevoerd :D

Kat 1 van 14 begon al grommend te eten..
Kat 2 van 3 tot 4 maanden volgde haar voorbeeld..
Kat 3 van 13 rook eraan, trok haar neus op en liep weg..

Ik was er al een beetje bang voor. Het is zo'n zeikerdje die oude muts :P Ook een beetje warm maken hielp niet.. Dus ik moet even kijken of ze een ander worstje wellicht lekkerder vind en wel wil eten.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:08

Ik wil absoluut geen irritante zijn ofzo, maar ik ben nog niet helemaal overtuigd over die zuurtegraad in de maag die alle bacterieen zou doden. Tenzij die zuurtegraad dezelfde eigenschappen heeft als kokend water/ bradend vet?
Klaarblijkelijk doodt enkel het kookpunt bacterieen in "rauw vlees"? En ik neem aan dat ook biologische kippen zo nu en dan eens een bacterie hier en daar tegen het lijf lopen?

http://www.nd.nl/artikelen/2010/septemb ... d-over-kip
http://www.telegraaf.nl/binnenland/6427 ... ees__.html

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 09:17

Tja Scoxx, ik lees wel wat je post, mijn ervaring is echter tot op de dag van vandaag altijd anders geweest.. :o Mijn katten van 13 en 14 kregen voor ik nu een definitieve overstap maakte al wekelijks een flinke portie runder of lamshart en ze zijn er nog nooit ziek van geweest.. Noch heb ik ooit wormen gezien in de ontlasting van mijn katjes..

Normaliter krijgen ze alleen wormen van de vlooien die ze inslikken, niet van het voer wat ze eten.. :)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:21

Natuurlijk worden niet alle bacterien gedood door maagzuur. Bacterien hebben namelijk een belangrijke invloed op de darmflora. Juist dieren die altijd alleen steriele brokken eten, hebben daardoor een verminderde weerstand: zodra die in aanraking komen met bacterien zijn ze extra gevoelig.

Uiteraard is het aan te raden om hygienisch om te gaan met het vlees, zowel voor jezelf als voor je huisdieren.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:23

Tallie1979 schreef:
Normaliter krijgen ze alleen wormen van de vlooien die ze inslikken, niet van het voer wat ze eten.. :)

Klopt, daarom ontworm ik alle dieren iedere 2-3 maanden Edit: en dan gaan de vlooiendruppels er 10 dagen later ook overheen, idem materiaal van de DA. De wormen kwamen dus zeker niet door de vlooien. Voer wat besmet is met wormen, levert ook wormen op in het dier wat dat vlees opeet.
Grappige is dat ik betreffende hond (+ alle overige dieren) 03-08 j.l. ontwormt had en 14.09 j.l. vind ik levende ontlasting, waarop alle dieren 15.09 j.l. weer ontwormt zijn en 05.10 a.s. volgt wederom een ontworming van de hele kudde.

Ik wil ook dolgraag voeren hetgeen wat het beste is voor mijn dieren, absoluut. Maar ik wil geen onnodige risico's lopen, daarom vraag ik me serieus af (hoe graag ik mijn dieren ook rauw vlees wil voeren) of het idd veilig genoeg is zeg maar. Ik ben zoekende naar het antwoord daarin, maar die heb ik nog niet gevonden ;-)
Laatst bijgewerkt door SamCo op 28-09-10 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:29

Gisteren runderhart neergezet. Daar werd de neus toch mooi voor opgehaald... toen heel even aangebakken, ook geen interesse....
men....wat zijn die mannen van mij lastig... :D

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:33

Scoxxx, weet je ook met welke wormen je dieren besmet waren?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 09:44

Ik ontvlooi mijn katten iedere 2 tot 3 maanden, en ontwormen 2x per jaar. Ondanks dat ze nooit buiten lopen :)

Toen ze nog wel buiten liepen, werden ze iedere 6 weken ontvlooid en iedere 3 maanden ontwormd.

Maarja, ik ent mijn katten ook ieder jaar :P

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:00

Chubby schreef:
Scoxxx, weet je ook met welke wormen je dieren besmet waren?

Nee, ik heb de ontlasting niet meegenomen en laten onderzoeken nee. Heeft voor mij geen toegevoegde (economische) waarde zeg maar: dan ben ik ook weer €75-€100,-- kwijt aan DA-kosten om en nabij. Maar ik heb wel telefonisch overlegd met DA what-to-do, omdat ook meespeelt dat de siamees aan de dunne blijft + schimmelplekjes die lastig te bestrijden blijken zelfs met "allesdoder" ivamerol.
In overleg met DA + een homeophaat bleek het verstandiger om rauw vlees van het menu te schrappen.... voorlopig ;-) wellicht spelen bacterieen gelijk samonella en Campylobacters-achtige zaken mee? Deze bacterieen overleven maagzuur makkelijk. En klaarblijkelijk tevens besmettelijk zijn voor mensen.

http://www.rivm.nl/cib/infectieziekten- ... /index.jsp
Quote: "Campylobacter komt voor bij heel veel diersoorten. Kippen zijn berucht, maar ook veel andere boerderijdieren en huisdieren als hond, kat en fret kunnen" ...

Kortom, ben echt zoekende, ik weet het antwoord ook niet... maar ik probeer wel open-minded te blijven ;-)
Als ik fouts schrijf, corrigeer me graag. Ik sta open voor discussie.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 14:19

Nou, ik heb ze zojuist een deel van de Barf worst met konijn gegeven en dat vinden ze toch net wat spannender, poes van 14 liep weg en poes van 13 ook :P Alleen die kleine boef at er wat van, maar ook niet van harte.. :+

Verwende nesten :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:38

Houd de oudjes wel in de gaten, ze kunnen zich echt uithongeren, dan heb je een probleem (Leververvetting)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:43

ik weet wel dat echt vers vlees voor enge ziektes kan lijden bij honden en katten en zelfs mensen, die vrouw die overkleden is van de week. stond van de week op bokt in een topic. volgens mij kan je het vinden bij de www.dedierenapotheek.nl hoogwaardig blik of gewoon is beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:44

Mijn senior is ook bijna overleden aan vers, die kon dr niet tegen :n
(Bacterien)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 07:13

ik heb geprobeerd vers te voeren en doe het af en toe nog maar.
mijn katten kregen enorme diarree,en ik ook(besmetting?). dit was van carnibest.
af en toe krijgen ze het nog(heb nog wat over)of ze krijgen een kippestrotje.
verder krijgen ze Porta21 brokjes(zonder granen)en heb ik net blikvoer besteld met puur vlees en zonder troep erin..

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 07:51

Chiqa schreef:
Houd de oudjes wel in de gaten, ze kunnen zich echt uithongeren, dan heb je een probleem (Leververvetting)

Er word oor 2 van mijn katten wel gegeten, de middelste van 13 weigert.. Dus ik zal voor haar denk ik bij gewone brokken moeten blijven ;(

anuschkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:33

Franka75, die enge ziekte waar jij het over hebt is waarschijnlijk de ziekte van Aujeszky en wordt alleen veroorzaakt door het voeren van rauw varkensvlees. Daarom mag je je hond/kat NOOIT varkensvlees geven!

Tallie, je moet met die middelste inderdaad wel oppassen voor leververvetting, helaas is het niet zo dat katten vanzelf wel gaan eten als ze honger krijgen... Misschien kan je een stukje rauwe kipfilet of soep(rund)vlees proberen. Die van mij zijn daar ook echt gek op en heeft niet zo'n specifieke smaak als konijn. Die van mij zijn niet zo heel dol op konijn, eten het wel maar dan wel als het echt heel vers is. Lamsvlees is ook best sterk qua smaak, om te beginnen en ze eraan te laten wennen kan je misschien beter wat neutralere smaken zoals dus kip of rundvlees te geven. Eend hoeven die van mij overigens echt niet.

Ohja en als er 1 niet gegeten heeft kan je zo ook altijd een geklutst (rauw!) eitje geven, dan hebben ze in ieder geval iets binnen, al zitten er niet heel veel voedingswaarden in. (wel klutsen anders eten ze alleen het geel eruit :+ althans, dat doen die van mij)
Laatst bijgewerkt door anuschkaatje op 29-09-10 08:36, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:36

Het lijkt me ook wel wat vers vlees geven, alleen vrees dat m'n kat er bang voor is.. Die durft niet eens een muis/vogel te pakken en als ik haar een keer een stuk vlees aanbied, weet ze niet goed hoe ze daar aan moet beginnen..... geen echte kat meer dus..

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 08:43

Ik weet van mijn middelste dat ze wel kip, lam en rund lust. Ik krijg er wel kipfilet in en lams en runderhart lust ze ook graag..

Die andere 2 aten vanmorgen ook met smaak van het spiervlees wat ze kregen. :) Dus daar maak ik mij minder zorgen over.

* gaat naar de winkel voor lamshart vanmiddag *

anuschkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:54

Heb je wel goed nagedacht over het menuutje wat je ze voorschoteld? Je moet wel oppassen dat je niet teveel hart geeft en je moet ook zorgen dat ze lever binnen krijgen. Jij voert toch volgens het prooidiermodel?

In Rotterdam heb je ook de Islamslager, daar gaan wij ook nog wel eens naar toe voor vlees. En zij leveren ook speciaal voor BARF. Voordeel is dat ze er gekke dingen hebben die ze bij een "gewone" slager niet hebben en ze hebben er geen varkensvlees. Daar kun je ook kalfs en lamssnippers halen of kip-, lams- en rundergehakt, dat soort dingen. Dan hoef je niet meteen hart te geven als je rund of lam wilt geven.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 08:59

Ik heb op advies van Chubby een menu voor de poezels samengesteld gekregen. Neem inderdaad aan dat ze dat het prooidiermodel noemen :)

Mijn 2 makkelijke eters hebben eergistern voor de eerste maal een Tinlo worstje Barf kip gehad, dat ging er bij beiden prima in :)

Toen gisteren Tinlo konijn, daar hadden ze meer moeite mee, maar ook dat is allemaal keurig opgegeten :D

En vanmorgen hebben ze gemalen spiervlees gehad. Ook dit ging er met smaak in.

Maar mijn middelste poezel trekt voor alle 3 de neus op, dus ik heb maar wat normale brokjes neergezet, anders word ze straks hardstikke ziek..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:06

alleen maar spiervlees en hart? Ik kan dat geen menu vinden. of had ej de rest vergeten te vermelden?