Loslopende honden (waar dat niet mag), zo'n ergernis!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:56

slimmerik schreef:
Nikki__ schreef:
Waarom zou jij last hebben van mijn hond die los loopt, die jouw honden negeert, goed luisteren en andere met rust laten?

Dat riepen ook de mensen allemaal die eigenaar waren van de honden uit mijn eerder geplaatste krantenartikels.

Hier iemand in de buurt heeft een herdershond die prima onder appèl staat. Maar is wèl een schaapskudde ingedoken. Voor eigenaar totaal onbegrijpelijk, hoewel hij er wel altijd rekening mee hield. Zijn motto was en is, zeg nooit: nooit. Het gebeurde gewoon. Eigenaar is instructeur aan kynologenclub. Zijn hond komt nooit meer los.

Tuurlijk, zeg nooit nooit, maar ik ga voor dat risico echt niet mijn honden altijd aangelijnd houden. Natuurlijk lijn ik ze wel aan als ik objecten zie.
Als de schapen in de wei staan, loop ik er aangelijnd langs, als er weer eens een koe op de dijk staat omdat hij de sloot over is gezwommen, houd ik ze aangelijnd.
Als er weer eens een ruiter aan komt stormen terwijl ze er niet eens mogen komen, lijn ik ze aan.
Maar om ze altijd vast te houden? nee, daar begin ik niet aan. Waar heb ik dan al die cursussen voor gelopen?

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:57

Nikki__ schreef:
Ik denk dat dat soort mensen niet op fora zitten, Urielle. Geef toe, de meeste mensen die je tegen komt waarvan honden niet luisteren, zie je het eigenlijk al op afstand :+ Tenminste, zo werkt het hier.

Een van mijn teven is niet de makkelijkste met andere honden, haar houd ik dus extra goed in de gaten. Kom ik andere honden tegen, lijn ik ze aan. Ze weet dat als ik roep, of nouja, fluit, ze direct moeten komen.

Hoe vaak zie je mensen staan; 'Brutus, hier, hieeerr!! HIER!! Verd*mme brutusssss hier! NU! Koekje?? Kom nou! Bruuuuutje! '
enz.
Snap zeker dat het voor sommige irritant is hoor, maar ben zeker niet asociaal.

Ik denk dat je gelijk hebt Nikki, die mensen zitten niet op fora, want die weten toch altijd alles al beter.

En Brutus komt niet, eigenaar zegt, hij luistert anders altijd perfect, hond rent weg , eigenaar er achteraan, hond denkt dit is leuk, etcetc, Brutus komt eindelijk en eigenaar geeft hem een knal voor zijn kop omdat hij niet braaf is geweest en Brutus denkt, volgende keer kom ik helemaal niet meer en jij staat daar weer met je gestressde hond die ook wel even los had gewild maar niet mag

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:01

Die van mij loopt ook los op plekken waar het niet mag.
Maar wel NAAST mij.
Die van mij negeert andere honden en kijken niet op naar andere mensen.
En dat vind ik dan ook geen probleem...
Kom wel eens andere mensen tegen die ze ook los hebben, maar ook gewoon naast blijven.

Maar ook weleens gehad dat er inderdaad z'n grote herder op je hond komt afstormen...
(en die van is een keer gegrepen en doods benauwd voor andere honden)
Dat vind ik dus niet leuk.
Geen baas in de buurt te kennen en dat beest loopt maar achter je hond alsof ze een loopse teef is...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 15:04

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 15:21

Nikki__ schreef:
Hoe vaak zie je mensen staan; 'Brutus, hier, hieeerr!! HIER!! Verd*mme brutusssss hier! NU! Koekje?? Kom nou! Bruuuuutje! '
enz.

:D :D :D Die ja :D :D :D

Maar die van gisteren vond ik wel het toppunt.
Stond ik daar om me heen te kijken op zoek naar een eigenaar die zijn hond terug moest roepen, eigenaar kwijt
Afbeelding

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:26

Rotterdam heeft een streng hondenbeleid, quote:
"Wanneer u met een hond over straat wilt, gelden samengevat de volgende regels:

* Honden overal aanlijnen, behalve in hondenlosloopgebieden;
* Hondenpoep overal opruimen. Geen opruimplicht op uitlaatplaatsen en losloopgebieden.
* Op sommige plaatsen mogen geen honden komen. Deze plaatsen zijn met borden aangegeven. Honden mogen nooit op een kinderspeelplaats, zandbak of speelweide komen.
De hondenuitlaatplaatsen, de hondenlosloopzones en de plaatsen waar geen honden mogen komen zijn met de borden aangegeven."

De borden zijn echt niet te missen in het park, maar veel hondenbezitters denken dat de uitlaatplaatsen ook losloopgebieden zijn.
Je hoeft niet te kunnen lezen om de borden te begrijpen, maar volgens mij bestaat er dus ook zoiets als Oost-Indisch blind... :o?

Wildrennende honden die kleine kids ondersteboven kegelen, de eenden en ganzen opjagen, in Pennyponypootjes happen met gillende Pennymeisjes ernaast, honden die ADHD-achtig met hun vieze poten tegen je opspringen.
Nee, ons park is heerlijk rustig... >;)

Anoniem

Re: Loslopende honden (waar dat niet mag), zo'n ergernis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:30

Mijn honden lopen ook los.
In het losloopgebied naast mijn deur :D

Ik vind wel dat je je hond onder appèl moet hebben voor je ze losgooit, maar dat lijntje...... hmmm een beetje vrijheid vindt een hond ook leuk, hoor. En 't is lastig stoeien aan de lijn.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:35

Mijn dochter gaat altijd naar het loslopgebied in Zeist of Soest en had vandaag woorden met moeder die daar een kinderfeestje gaven!
Ze zaten daar op een deken met allemaal kinderen en gingen tekeer tegen mijn dochter dat ze haar hond vast moest houden.
Dát vind ik nou niet echt goochem van die moeder, ga dan in een gebied waar de honden aangelijnd moeten lopen maar dat heeft mijn dochter haar even haarfijn uitgelegd en haar hond gewoon laten lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:37

Daar kan ik ook echt heel moe van worden, zulke mensen.......

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:38

Dat is hetzelfde als een niet roker in een rokersruimte komt en boos is dat er gerookt wordt :=

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:48

En hetzelfde als iemand die op straat loopt en haar/zijn hond laat loslopen...... want dat mag ook niet.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:50

Ja, ik wilde een logeerhond ook eens lekker loslaten, zitten er net een heleboel koters op het hondenlosloopterrein te spelen, dus kon ik het wel vergeten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:51

@ Chanicha: Idd :j

Had het hier pas nog, wou Raphi even laten zwemmen, was er een mevrouw met kleine kindjes, die werd boos omdat Raphi ging zwemmen. Moet je daar niet gaan zitten joh, is een hondenstrand :+

Heb haar verwezen naar het Henschotermeer, ook heel leuk, en daar komen geen honden.
slimmerik schreef:
En hetzelfde als iemand die op straat loopt en haar/zijn hond laat loslopen...... want dat mag ook niet.

Zal me echt worst zijn, als ik mijn honden 's nachts uit wil laten, ben niemand tot last, en ik zie niet in waarom mijn honden vast moeten als er toch verder niemand is. Woon hier in een buitengebied, ik kom echt geen mens tegen...... overdag gaan ze ook niet vast, heb een leuk losloopgebied hier.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:54

Kun je nagaan hoe boos ouders worden als er weer een hond of kat in de zandbak van de speeltuin heeft gescheten....

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 16:04

Mensen weten minder over hun hond dan ze denken, ook brave honden kunnen verrassend voor de dag komen... "Ik herkende mijn eigen hond niet" heb ik al vaak gehoord.

Hier een nog paar redenen waarom honden aangelijnd horen te zijn op bepaalde plekken:
http://shesweetangel.web-log.nl/shesweetangel/2006/11/aangevallen.html
http://www.hondenvrienden.be/forum/actualiteit/deense-dog-valt-rolstoelgebruiker-en-assistentiehond-aan/
http://www.hondenpage.com/hondenforum/45772/buurt-geteroriseerd-door-baasjes-thaise-ridgeback-.php
http://www.geleidehond.nl/over_ons/downloads/ten_geleide/ten_geleide_zomer_2009_-_tekstversie

Maar ja, wie zelf niet afhankelijk is van een hulphond zal het een zorg wezen dat de hulphond van iemand anders door je loslopende schatje, dat nóóit wat doet, gemold wordt. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 16:05

@ slimmerik: Moet je ook de zooi van je hond opruimen, je verschoont je kids ook, toch?

Hier zijn geen zandbakken btw :D

Maar goed, je moet rekening houden met elkaar natuurlijk, maar er is wel een grens. Had pasgeleden een heel leuk klein wit hondje, leek op een JR, maar geen stamboom, te happen naar de achterpoten van mijn jongens...... heb de dame in kwestie gedreigd dat als ze dat gedrag nú niet aan ging pakken, ik ze de volgende keer losliet (ik laat ze aan de lijn (ja doe ik wel ze moeten het ook kunnen he) apart uit) heb gelukkig broodnuchtere Raph bij me, Dimo was erop geklapt. Ik was erg blij dat ik die niet bij me had, maar man man........ ze kreeg het beest ook niet te pakken, terwijl ze hem aan de flex had :oo

Zoolgangster schreef:
Maar ja, wie zelf niet afhankelijk is van een hulphond zal het een zorg wezen dat de hulphond van iemand anders door je loslopende schatje, dat nóóit wat doet, gemold wordt

Heeft Beau een keer bijna gedaan....... was niet leuk....... had hem aan de lijn ook nog, halsband schoot los........ zo poedersuiker is dat, kon wel door de grond joh......

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 16:09

Het is gewoon zo jammer dat er zo veel mensen geen rekening houden met andere mensen.

Als iedereen zich simpelweg aan de regels zou houden had ik nu nog een vrolijke blije hond gehad en niet een met een ''ik pak andere honden voordat ze mij pakken'' mentaliteit.

Zo moeilijk is het niet om je hond aangelijnd te houden als ze niet luisteren. Vervolgens wel boos worden als ik de hond een schop geef om te voorkomen dat mijn hond weer wordt gebeten of om te voorkomen dat zo n klein zogenaamd schatiig lief hondje wordt opgevreten door die van mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 16:11

Ik lijn ze ook aan als ik een ander iemand zie met een aangelijnde hond, behalve bij 1 mevrouw, maar da's een apart verhaal (per pb verkrijgbaar).
Geen problemen verder eigenlijk. De meeste mensen zijn best leuk hoor.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 16:12

@Yamcha, ik heb veel met mensen te maken, die afhankelijk zijn van een hulphond, en ik wéét hoe kwetsbaar die combinaties zijn. Je ben eigenlijk niet alleen afhankelijk van de goodwill van de mensen in je omgeving, maar soms ook van de goodwill van de honden in de buurt...
Balen dat zo'n halsband dan nèt losschiet, ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 16:14

Ja, heb de halsband ook meteen weggegooid en een nieuwe gekocht, toen was Beau nog in zijn periode dat hij elke hond een koppie kleiner wilde maken :(

Ben later nog met een bos bloemen naar die mevrouw geweest, maar ze gooide de bloemen in mijn gezicht ;( heel naar was dat, was toch ook niet mijn bedoeling dat dat gebeurde, kon het niet voorkomen...... ;(

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 16:15

Ja hier gelukig ook nog wel een paar mensen met verstand en een rustige evenwichtig hond waar die van mij wel mee kan spelen. Zo leuk om je hond dan weer te zien genieten en vol overgave te zien spelen. Maar dan komt je boosheid tegenover die andere mensne die mijn hond verpest hebben ook weer boven.
Kan trainen tot ik een ons weeg maar krijg het er niet meer uit. Hulp is er hier in de buurt ook helaas niet dus mijn hond wordt nu overal aangekeken als de gevaarlijke agressieve hond. Daar wordt je dan toch best verdrietig van.

Ohh dat lijkt me heel naar inderdaad Yamcha!
Laatst bijgewerkt door LADPR op 12-09-10 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 16:16

Tja, ik kan me voorstellen dat je nogal gepikeerd bent.
Ik moet zeggen dat mijn hondje ook altijd los loopt, ze staat goed onder appel waardoor fietser, ruiters enz. geen last van haar hebben. Als er een hond aan komt, die mee is met de fiets, aan de lijn zit, of misschien met een ruiter mee is, pak ik haar op of zet ik haar even aan de lijn.
Mijn hond gaat los op veel plekken omdat ik het niks vind, aan de lijn wandelen. Hondje moet lekker los een beetje kunnen snuffelen en achtjes om je heen kunnen rennen zonder de begrenzing van de riem. Jammer genoeg, door de mensen die hun hond dus loslaten en hem lekker laten doen, mogen honden nergens meer los.
Als ik een uurtje of 3 lekker ga wandelen is het vrijwel onmogelijk alleen maar over losloopgebieden te gaan.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 16:36

Moet ook wel zeggen dat ik sommige honden eigenaren niet snap hoor.
Men weet hier dat mijn honden niet altijd even makkelijk zijn, maar het eigenlijk altijd wel goed gaat, als we gewoon normaal gedag tegen elkaar zeggen, elkaar voorbij lopen en doen alsof onze neus bloed.
Echter loopt er iemand met 4 shelti's, die blijkbaar uit een onwijs groot ei komt, en ze honden ELKE keer weer op mijn aangelijnde honden af laten rennen. Rotjongens komen met luid gekaf aanstormen, en duiken echt op mijn honden. Heb ze al menig keer een schop tegen de billen gegeven, maar ik heb meneer al gewaarschuwd, dat mijn honden het op een geven moment zat zijn, en ik ze gewoon laat gaan.

Maar ik snap soms het hele verboden los te laten deel niet hoor.
Hier is dat dan nu sinds kort omdat mensen klaagde over hondenpoep aan de dijk. Nu is het dus een wandelroute geworden, ZONDER opruimplicht?! Wat is dan het verschil tussen los en vast?

Vertel eerst de zomergasten maar dat het niet de bedoeling is dat je overal ongestoord je groote boodschap dropt als je een dagje naar het strand bent... dát is pas goor!

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 17:02

LADPR schreef:
Het is gewoon zo jammer dat er zo veel mensen geen rekening houden met andere mensen.

Als iedereen zich simpelweg aan de regels zou houden had ik nu nog een vrolijke blije hond gehad en niet een met een ''ik pak andere honden voordat ze mij pakken'' mentaliteit.

Zo moeilijk is het niet om je hond aangelijnd te houden als ze niet luisteren. Vervolgens wel boos worden als ik de hond een schop geef om te voorkomen dat mijn hond weer wordt gebeten of om te voorkomen dat zo n klein zogenaamd schatiig lief hondje wordt opgevreten door die van mij.

Ja, dat is dus met mijn hond gebeurd, lekker verpest, kan geen andere hond meer zien, heb op de hondenschool speciale trainingen gevolgd , het is nu wel beter, ik kan hem onder controle houden(maakt niet uit of hij angelijnd is of niet,)maar ik vind het zo jammer van mijn hond, hij is zo lief en zachtaardig, maar heeft een "ik pak andere honden voordat ze mij pakken"mentaliteit

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 17:26

Ragdollcat schreef:
Slimmerik, bedankt.

Jesito, dan ben je asociaal, prima je keuze, maar niet gaan piepen he dat een ander jou op je kop geeft en ruzie met je maakt, zoals wat je had gepost, of dat jouw hond geschopt wordt.

Dat is een hond van een collega overkomen, vorig jaar liep ze met haar 2 honden te wandelen in een park in Amsterdam, honden waren nergens te bekennen, ook lekker laten lopen en niet opletten of ie in de buurt blijft en of zich netjes gedraagd, want ook van "ik laat mijn honden lekker rondsnuffelen en rennen", nou is die hond erg speels en springt op alles en iedereen, hoorde ze ineens gejank en geschreeuw, hond zwaargewond naar collega teruggekropen, alles onder de blauwe plekken en voorpoot gebroken en ribben gekneust, gelukkig achteraf was de poot niet gebroken maar wel heel veel kapot geschopt en flinke grote bloeduitstortingen in de ribbenkast, nu anderhalf jaar later is het nog steeds niet goed met die voorpoot, moet eigenlijk afgezet worden.

Het is erg maar ook wel haar eigen schuld, want Amsterdam daar lopen veel mensen uit andere culturen en zijn vaak onbekend en bang voor grote honden, dan krijg je zoiets, ik kan dat begrijpen hoor, in de verte kon mijn collega zien dat het om een getinte man ging.

Tja, als die hond tegen alles op springt, daar is niet iedereen van gedient maar om zo'n hond alles kapot te schoppen vind ik erg ver gaan en is gewoon mishandeling.
Diegene mag ook blij zijn dat het mijn hond niet was.