slimmerik schreef:Nikki__ schreef:Waarom zou jij last hebben van mijn hond die los loopt, die jouw honden negeert, goed luisteren en andere met rust laten?
Dat riepen ook de mensen allemaal die eigenaar waren van de honden uit mijn eerder geplaatste krantenartikels.
Hier iemand in de buurt heeft een herdershond die prima onder appèl staat. Maar is wèl een schaapskudde ingedoken. Voor eigenaar totaal onbegrijpelijk, hoewel hij er wel altijd rekening mee hield. Zijn motto was en is, zeg nooit: nooit. Het gebeurde gewoon. Eigenaar is instructeur aan kynologenclub. Zijn hond komt nooit meer los.
Tuurlijk, zeg nooit nooit, maar ik ga voor dat risico echt niet mijn honden altijd aangelijnd houden. Natuurlijk lijn ik ze wel aan als ik objecten zie.
Als de schapen in de wei staan, loop ik er aangelijnd langs, als er weer eens een koe op de dijk staat omdat hij de sloot over is gezwommen, houd ik ze aangelijnd.
Als er weer eens een ruiter aan komt stormen terwijl ze er niet eens mogen komen, lijn ik ze aan.
Maar om ze altijd vast te houden? nee, daar begin ik niet aan. Waar heb ik dan al die cursussen voor gelopen?