Jong konijntje en wennen aan nieuw verblijf, beetje onzeker.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MaritBR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:56

TS: Als ze in het bakje poepen en plassen moet je dat leeggooien in het toiletje/hoekje en dat blijven herhalen. Bij mijn konijnen heeft dat geholpen ;)

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:59

Ik heb ooit toen ik 1 konijn binnen had (ja Revolverheld Rocky) een apart plastic tioletje voor hem in hok gehangen.
Dat op zich is dus niet voldoende. Hardstikke zindelijk in het bakje maar hij zag het tevens als zijn favo chillplek (ken je dat beeld van kat dat in te klein doosje propt? nou dat idee maar dna met 2 lange oren)

Sinds hij buiten leeft doet hij alles netjes op 1 plek (kan ik zo met stoffer en blik weghalen, om de paar dagen anders zoekt ie een nieuwe plek) en de andere konijnen snappen nu dat dat hun toiletgedeelte is.

Zou toilet in eerste instantie aangenaam maken om in te zitten en als het kwartje gevallen is, iets erin wat ze niet lekker vinden om in te gaan liggen :Y)

Anoniem

Re: Jong konijntje en wennen aan nieuw verblijf, beetje onzeker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 18:01

In de vollaire leg ik altijd een brede plank neer in een hoek, en gooie daar de drollen neer, meestal pikken ze dat wel op als poep hoek. Nachthok is daarom nog dicht daar wil ik geen gepoep en gepies. Ze zijn best wel zindelijk te krijgen is alleen een werkje we zullen het zien!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 18:32

Weet je of dat konijntjes bij de fokker ookal groenvoer kregen?
Je hebt namelijk kans dat ze daar niet aan gewend zijn, waardoor ze last hebben van hun buik. Het word vaak bij jongen konijnen geadviseerd dit echt heel langzaam op te bouwen en voorral geen koolsoorten te geven.
Probeer anders het groen langzaam op te bouwen.

Fijn dat ze er een zusje bij heeft.
Zindelijk maken kan ik je niet bij helpen, heb hier ook enkel alleen volwassen konijnen zitten, die al zindelijk waren.
Al merk ik wel dat als ze in een grote ren zitten, ze nogal makkelijk overal een drolletje laten vallen.

Je geeft aan dat ze in de voliére komen. Bij wat voor dieren? Kippen kunnen namelijk nog wel eens voor probelemen zorgen, net als grotere parkieten.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:03

Oh, toch een zusje erbij! Wat fijn voor je nijn! :j
Veel plezier met ze!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:06

MamboBeach schreef:
SecretLIN schreef:
Gelukkig zijn er nog meer mensen die sommige mensen ook wel aanvallend vinden, Winsel ik snap je heel goed hoor ( qua opvangwerk etc) maar 1x je mening geven lijkt me genoeg en waarom meteen zo aanvallend?

Mambobeach daar heb je gelijk aan, maar misschien waren er wel niet meer beschikbaar? of wil ze graag een ander soort konijn erbij? je weet niet he voordat je je mening geeft eerst even vragen?

Ga je nu boos doen tegen mij? Mening geven mag ik doen hoor. :j
Ik zeg alleen maar hoe het zou KUNNEN zijn. Het is alleen jammer dat sommige bokkers ontzettend slecht kunnen lezen en aanname's doen en daar word ik ontzettend kriegelig van.

En daarbij, TS geeft geen antwoord mocht ik iets willen vragen.

Haha nee hoor mijn opmerking was totaal niet boos bedoel ;)
komt zo anders over met schrijven maar ben niet boos om zoiets hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:13

Nikki__ schreef:
Weet je of dat konijntjes bij de fokker ookal groenvoer kregen?

Yup volop, dat vraag en check ik altijd anders heb je een probleem. Hing gras, klaver, wortellof en melkdistels in de ruiven waar de jongen zaten. Dus dat kon ik hier dan ook voeren.

MB; eigenlijk zou ik het zusje dinsdag pas ophalen omdat ze wss verkocht was. Maar dat ging niet door dus dat kwam goed uit.

Over de vollaire, zo noem ik mijn hok maar is vogel en kiploos. Voorheen zaten daar kanaries, parkieten, zebravinken en sijsjes in, nooit geen last met de nijnen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-08-10 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:13

Lotte_Wessel schreef:
hmm.. grappig om te lezen wat jullie allemaal geven als advies. Heb laatst zelf ook een hok gekocht (zo'n langwerpige piramide, met stukje binnenverblijf en langer stuk buiten stuk). Hok staat buiten, op het gras en had zelf hooi, brok voor jonge konijntjes en dergelijke gehaald. Ook een borstel voor konijnen, een mini liksteen voor konijnen, houten wand waar ze aan konden knagen, maiskolfjes en graanstengels e.d.
Maar goed, toen een leuk konijn uitgezocht, een dwergkonijn van toen 6/7 weken. Echt nog een ukkie. Was heel bang en zat in zo'n hokje bij borghuis. Meegenomen in een doos. In het hok gedaan en meteen was het konijn tevreden. Erg veel mee rond gelopen, opgetild, geknuffeld, op de bank gezet, dingen geleerd e.d. En nu, met 15 weken is het een dik en super groot konijn, die alles goed vind, gehoorzaam is en alles lust! We geven hem wortel, sla, brood, koekjes, aardbeien, appel, peer, komkommer, framboos e.d. en hij is super blij! Hebben het hok altijd open staan en dan loopt hij door de hele tijd heen, altijd, 24/7 (al vanaf wij hem hebben). Hebben toen we hem 2 weken hadden een konijn erbij gekocht van toen 15 weken. Zat ook bij borghuis. Maar dat was een zielig gevalletje. Broodmager, alleen een skeletje, heel bang en omdat hij al ouder was, was het echt moeilijk hem over zijn angst heen te helpen, maar nu is het net zo'n doerak als die andere. Maar die rennen dus altijd in de tuin en kunnen er ook niet tegen om in het hok te zitten. Als je ze er 2 dagen in laat (en het is een groot hok!), daan staan ze echt tegen de deur te beuken en zijn ze helemaal wild! Maar doordat ze altijd los lopen zijn ze alles gewend en hebben ze een super conditie! Maar dat ijn echt schatjes.

Maar wat betreft het poepen in hun voerbak, misschien het voer gewooon in een ander bakje doen? Of het voerbakje verplaatsen?

Een konijn mag ABSOLUUT GEEN SLA, aardbeien/komkommer etc!! Sowieso heel erg uitkijken met groenvoer. Als je dat toch wil geven ga dan ganzetongen plukken. Die hebben ze graag maar alsjeblieft, kijk uit met sla en andere groenten/fruit met veel vocht. Konijn raakt daar van aan de diarree en kan er aan overlijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:15

Mijn konijnen krijgen gewoon sla, haal dan wel het waterflesje voor 2 dagen weg. Dus nooit geen sla is beetej overdreven als je maar weet hoe je het geven moet.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:17

Nee Chiqa, echt niet. Daar moet je echt mee uitkijken. Eenmaal aan de diarree is het zo afgelopen met je konijn. Neem dat nou maar gewoon van me aan, heb mijn hele leven tussen de konijnen gezeten. Mijn vader is fokker.

Geef dan ganzetongen, dat kan geen kwaad als je die met mate voert.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:18

Sla is slecht voor konijnen, gas !!!
Geef ze liever andijvie ofzo
Waarom haal je flesje dan 2 dagen weg ? :?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:18

Zou met sla met je baby nijntjes wel opassen chiqa, darmpjes raken toch wat snel van slag.
Zijn ze inmiddels weer wat fitter?
Weet je of mama-konijn was ge-ent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:32

maikeltje schreef:
Nee Chiqa, echt niet. Daar moet je echt mee uitkijken. Eenmaal aan de diarree is het zo afgelopen met je konijn. Neem dat nou maar gewoon van me aan, heb mijn hele leven tussen de konijnen gezeten. Mijn vader is fokker.

Geef dan ganzetongen, dat kan geen kwaad als je die met mate voert.

Mijn familie fokt ze ook, net als mijn pa. En wij voeren gewoon sla.
WinSel schreef:
Waarom haal je flesje dan 2 dagen weg ? :?

Omdat ze dan teveel water binnen krijgen, mijn konijnen krijgen zowiezo nooit water alleen als ze op droog voer en hooi staan. Maar dan ook met mate.
Nooit geen diarree gehad.

Nikki__ schreef:
Weet je of mama-konijn was ge-ent?

Heb ik t niet over gehad wat dan?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:34

Alleen water als ze op droog voer staan ?
Hmm oke, dat heb ik nog nooit gehoord :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:48

Dat schijnt heel ouderwets te zijn WinSel, draai daar maar op door het bevalt me prima :)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:57

Vanwege de gasvorming die sla teweeg brengt is het schadelijk, je konijn kan er aan overlijden. Maar je hoeft het niet van me aan te nemen, ik wil het je gewoon meegeven en dan moet je maar kijken wat je ermee doet.

Wat fokt je vader voor 'n ras dan? (puur nieuwsgierigheid, vind ik leuk)

Edit: schoon drinkwater is een must voor een konijn.

sitaenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:07

Een konijn heeft altijd drinken nodig ??

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:37

beetje vreemd om je konijn zonder water te zetten!
Dieren hebben altijd schoon drinkwater nodig je moet het gewoon hebben zodat ze kunnen drinken wanneer ze willen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:38

We hebben in de buurt een fokker van slachtkonijnen, die geeft zijn konijnen amper water.
De reden van de fokker: "daar worden de hokken te vies van en dat kost me teveel stro, de beesten gaan toch de pan in". |o 8)7

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:48

Heeft met het afweersysteem van je jongen te maken.
Als mam's goed ge-ent is tegen VHS, krijgen de jongen daarvan het afweersysteem mee. Als mams niet geent is, hebben ze dit dus niet en zijn ze vatbaarder voor die ziekte, dus zou dat eventueel een 'optie' kunnen zijn.
Al begrijp ik dat het beter gaat met je nijn?

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:59

Hoe gaat het nu met je konijntje? Al meer gewend?

Wij hebben een konijntje van 2 jaar, heel erg tam zeg maar en daar kwam er 1-tje bij van 8 weken (kwam uit een nest van 5). Hebben eerst samen kennis laten maken, stonden toen wel binnen. Maar binnen 2 dagen waren ze zo aan elkaar gewend dat ze het liefst tegen elkaar aan lagen. Dus het kan ook goed gaan hoor. Vanaf dag 1 at de kleine al, al was het nog niet veel maar je kunt het ook slechter treffen. Heel veel plezier ermee.

O ja en dat over sla. Die van ons was ook aan de diarree (lange tijd geleden) en toen is mijn specifiek door de dierenarts verteld dat ik geen sla moest geven of andere groentes/fruit waar water/suiker inzit want dat schijnt niet goed te zijn. Wellicht dat jullie altijd geluk hebben gehad maar die van mij krijgen dat echt niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:52

Miranda40 schreef:
O ja en dat over sla. Die van ons was ook aan de diarree (lange tijd geleden) en toen is mijn specifiek door de dierenarts verteld dat ik geen sla moest geven of andere groentes/fruit waar water/suiker inzit want dat schijnt niet goed te zijn. Wellicht dat jullie altijd geluk hebben gehad maar die van mij krijgen dat echt niet meer.

Dat gaat prima als je maar geen water geeft maar dat weten heel veel mensen niet of zijn dr huiverig voor.
Ik weet niet beter, ze krijgen hier 2-3 keer per week een flinke krop sla of andijvie.

Met mijn konijnen gaat het super, alleen nu nog zindelijk krijgen maar daar zit ik niet zo mee dat komt wel.
Mijn vader fokte Zilvervos, Vlaamse reuzen, Hollandertjes, Pooltjes en Lotharingers.

sitaenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 23:27

Ik vind je konijntjes nog te jong.
En voor de gezondheid van je
konijntjes zou ik ze geen sla
meer geven en wel altijd
vers drinkwater. Tenzij
je ze liever dood wilt
hebben!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 23:35

Volgens mij drinken wilde konijnen ook nauwlijks water hoor. Zit genoeg in vers groenvoer. (sterker nog de meeste tamme konijnen snappen niet hoe ze uit een plasje oid moeten drinken maar als je ze bijv in een dierenparkje dumpt doen ze het prima.)

Wanneer je gedroogde planten gaat geven is het natuurlijk wel een ander verhaal.
@miranda40: geen groentes die water bevatten, die bestaan toch niet watervrije planten??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 23:53

sitaenik schreef:
Tenzij
je ze liever dood wilt
hebben!

Ik heb iets langer konijnen om mij heen dan jij rondloopt op aarde, doe dit al 30 jaar (Weet niet beter) en konijnen halen met gemak de leeftijd van 14 jaar en ouder.
Als ik iets verkeerds zou doen zouden ze met bosjes sterven, nou dat is niet het geval dus maak je geen zorgen en let even op wat je meldt en hoe ;)

liedje89 schreef:
Wanneer je gedroogde planten gaat geven is het natuurlijk wel een ander verhaal.

Klopt, maar ze krijgen hier elke dag groenvoer, dus zal dr weinig water staan, ik wil geen diarree.
Nooit gehad ook trouwens en dat wil ik graag zo houden.

Net even gekeken bij ze, maar het gaat echt super. Ze hadden al het groen opgegeten en heb nu een ander schaaltje voor de korrels neergezet die kiepert, daar kunnen ze dus niet in kakken of piesen.
Broodkorstje was ook op, net als de peentjes.
Kortom ze gaan het wel redden bedankt voor de goede adviezen.