werkhonden hier? IPO/KNPV

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Re: werkhonden hier? IPO/KNPV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:57

Mijn Duitse is een hele fanatieke en zou graag eens KNPV willen doen maar durf niet goed. Want van KNPV terug naar IPO is niet zo makkelijk.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:25

In het laatste filmpje staan 2 honden die uit "onze stal" komen ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:55

wilawander,denk dat je inderdaad moeilijk terug kan naar ipo,want de bijtplek ga je ergens anders maken (bovenarm/been) en een ipo pakwerker zal niet blij zijn als ie een hond op zijn schouder heeft ipv op de mouw :D

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 17:30

kimmie261 schreef:
wilawander,denk dat je inderdaad moeilijk terug kan naar ipo,want de bijtplek ga je ergens anders maken (bovenarm/been) en een ipo pakwerker zal niet blij zijn als ie een hond op zijn schouder heeft ipv op de mouw :D

Nee dat is het ook. :D

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 22:23

nou heb morgen een afspraak gemaakt bij 1 van de clubs. dit is een knpv club en ze vonden 5 maand ook geen verkeerde leeftijd om rustig wat appel te lopen en wat te speuren.

ik ben erg benieuwd of dit de club is die ik zoek, tis gewoon lastig om als erg jonge meid tussen een stelletje oudere mannen te komen :=

Ik snap natuurlijk wel dat ze het goed bedoelden op die club maar als ik mn pup los kan laten volgen puur op beloning en een bal spelletje zal ik het ook leuk vinden dat ze dan inzien dat er geen druk op de hond staat als hij het niet perfect doet geen probleem dat fine tuning komt nog wel t gaat om de beginselen en die doet hij (vind ik) erg netjes

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:26

Het is mogelijk om met 1 hond beide programma`s te doen ( moet je wel de hond voor hebben). En die honden weten heel goed te onderscheiden tussen IPO en de KNPV.
En het kan heel goed zijn om juist bij een IPO club te beginnen, om later over te stappen naar de KNPV als je de hondensport nog steeds leuk vind!

Veel succes Vagolijntje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:30

Klopt hoor, veel honden snappen het verschil echt wel, herders zijn niet dom :)
vagolijntje schreef:
Ik snap natuurlijk wel dat ze het goed bedoelden op die club maar als ik mn pup los kan laten volgen puur op beloning en een bal spelletje zal ik het ook leuk vinden dat ze dan inzien dat er geen druk op de hond staat als hij het niet perfect doet

Ik zou dat ook leuk vinden.

Maar vind het wel spreken voor de club eigenlijk, de plekken waar ik was, was hondenwelzijn niet echt een prioriteit geloof ik, en voor die mensen wel. Dat vind ik wel top hoor, en bij zo een KNPV club zou ik ook wel willen trainen :j

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:34

maar jij wil als pakwerker niet het risico nemen hoor dat een KNPV hondje per ongeluk op de bovenarm of been stelt.. :D

maar bij KNPV leren ze ook bijten op een mouwtje,dit washelemaal in het begin van de training,toen moest ze leren op mouwtjes en jute te bijten...
Afbeelding

Afbeelding

pas later werd ze op het pak gezet....

en vagolijntje,super zeg! heel veel plezier strakjes met trainen :j

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:45

Mijn stiefvader traint al meer dan 25 jaar KNPV Honden (mechelaars) alle getrainde honden die hun certificaat hebben behaald zijn verkocht aan de politie, luchtmacht en buitenlande politiekorpsen.

Zelf heb ik met een x mechelaar IPO getraind. Echter, was deze hond al bij de KNPV afgericht en kon deze het onderscheid niet maken dan je bij de IPO enkel op een mouwtje mag bijten en niet in het been. Dus daar was de pakwerker niet blij mee.

Nu heb ik een afgerichte mechelaar lekker als huishond, is de meest lieve trouwe hond die ik heb. Ze moet wel haar ei kwijt kunnen anders wordt het lastig, maar verder een prima huishond waar je je heel veilig bij voelt:D.

Ik vind dat er (gelukkig) veel verschillen zijn tussen de KNPV en IPO.
Zelf vind ik dat de IPO puur voor de lol en sport is, er hangt geen werk van af en daarbijkomend is dan dat het er allemaal wat relaxter aan toe gaat.

KNPV trainers, trainen met de bedoeling een hond af te richten voor het werk. Deze honden moeten niet wegrennen bij nood of als ze een keer geen zin hebben. Deze honden moeten er altijd staan, want hun begeleider moet van ze op aan kunnen. En ik denk dat hierin ook het verschil van trainen met druk in zit.

Wil je trainen voor de lol zonder een hond te verkopen, ga dan IPO doen. Wil je een hond trainen voor werk en beveiliging ga dan bij de KNPV trainen.

Dit is mijn mechelaar:
Afbeelding

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 09:50

ja dat werd hier ook altijd gedaan eerst rol van jute of een arm dan pas het echte werk.

Spannend he := we zullen het vanavond zien of ze hem wat vinden. Komt hij in de knpv er niet door dan gaan we de ipo bekijken dat moet hij 100% kunnen :D

@tuhan
ik train ook voor de lol en voor de sport maar zie dan niet dat knpv geen optie is, ik vind het diverse van knpv juist leuker. Maar waar ik mee zit is dat ik wel mn certivicaten wil halen als mn hond niet goed genoeg is zal ik het ook niet doen ik vind trainen om niets ook een beetje onzinnig :=

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:56

@ vagolijntje

Jij traint dan toch nog met een doel, je wilt een certificaat halen. Er zijn ook mensen die puur voor de lol trainen en een certificaat niet nodig vinden. Die mensen kunnen vind ik beter niet bij de KNPV trainen, omdat er veel tijd in gaat zitten. En iemand helpen bij de KNPV die geen certificaat nodig vind is dan zonde van de tijd van de "trainers".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:58

Whahaha, ik zal mijn mening moeten bijstellen hoor ik wel.

Die man zal idd wel een frustie typje zijn geweest, denk :D

Tuhan, mooie hond joh!!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:36

Tuhan schreef:
@ vagolijntje

Jij traint dan toch nog met een doel, je wilt een certificaat halen. Er zijn ook mensen die puur voor de lol trainen en een certificaat niet nodig vinden. Die mensen kunnen vind ik beter niet bij de KNPV trainen, omdat er veel tijd in gaat zitten. En iemand helpen bij de KNPV die geen certificaat nodig vind is dan zonde van de tijd van de "trainers".

Maar dat is met IPO ook zo, daar trainen de trainers ook niet voor niks. Ik train voor de lol maar wil zeker die certificaten allemaal halen. Of dat nu KNPV of IPO is. Ook bij de IPO verenigingen gaan ze geen tijd steken in mensen die eigenlijk niet willen. Dan kan je beter GG bij één of andere hondenschool gaan doen.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:11

Nog mensen die naar de WK in Denemarken gaan volgende week? Of 3 oktober naar Oss (NK?)

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:19

Wel volgend weekend naar NK in Eindhoven! KNPV kampioenschappen!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:24

gaaf!!zou er ook wel heen willen,maar eindhoven is een bietje ver uit de buurt voor mij...

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:25

Oke, dan zal in Oss wel voor de IPO zijn of niet?
Ik hoor daar thuis zoveel termen langskomen dat ik het niet meer weet hoor :') Ook al die Duitse examens hebben ze gedaan en behaald, dus vandaar de verwarring.

En nu nog de WK, ben heel benieuwd! :))

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 17:31

Ik zou er erg graag heen gaan, de vader van onze reu is naar epona geweest IPO kampioenschappen. Deed het daar niet onverdienstelijk :=

We gaan zo naar 1 van de clubs van de knpv ben heel erg benieuwd naar de club en wat ze vinden van ons als combi etc en of er vrouwen zijn :=

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 08:32

En vagolijntje?? Hoe is het gegaan?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 09:53

ja ik ben ook benieuwd... :)

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 11:58

Petulan schreef:
Oke, dan zal in Oss wel voor de IPO zijn of niet?
Ik hoor daar thuis zoveel termen langskomen dat ik het niet meer weet hoor :') Ook al die Duitse examens hebben ze gedaan en behaald, dus vandaar de verwarring.

En nu nog de WK, ben heel benieuwd! :))

NK IPO voor Rottweilers. NK IPO voor alle rassen wordt altijd ergens in april gehouden. Deden dit jaar geen rottweilers aan mee. Geen bouviers ook trouwens. Wel jammer.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 22:33

Sorry mensen was even vergeten te zeggen hoe t ging :=

nou even het hele verhaal:

We kwamen er iets laat aan want natuurlijk kwam mn broertje weer net voordat we weg wouden gaan er aan :D we werden direct heel goed begroet werd gevraagd wat we kwamen doen met een jachthond := naar dichter bij gekomen werd hij toch herkend als dobermann en werden we alsnog vriendelijk begroet.

We mochten overal even kijken en ze trainden natuurlijk gewoon door riepen ons wel mee naar t spring werk gaven uit leg en probeerden assad even uit door ineens op hem af te springen. nuchter als assad is gaf hij geen krimp :) we hebben veel zeer goede honden en trainers gezien. ook wel wat grover werk bij een mechelaar die bij het voorwerp bewaken ging stellen in plaats van bewaken.

Al met al was het erg gezellig en zagen ze het wel zitten dat we kwamen kijken en mee trainen wel wouden ze als assad wat ouder was hem eens testen of hij t in zich heeft. kwa gehoorzaamheid en nuchterheid op bijv een schot zagen ze het wel zitten.

Op deze club gaat iedereen op trainingen een sin het pak om dat ook te leren en dat lijkt me weer een leuke nieuwe ervaring (heb wel eens met een arm gestaan bij de jonge mechelaars maar niet in volledig pak bij volleerde honden := ) Omdat ik als vrouw eigenlijk niet verplicht ben om in t pak te gaan hebben ze mn vriend ook enthousiast gemaakt om mee te helpen en eens in t pak te gaan.

wij zijn erg enthousiast er werd met veel lef en enthousiastme een erg hechte groep is het die echt vrienden zijn, we hadden eigenlijk direct het idee heel erg welcom te zijn.

Wel moets ik het commando af gaan gebruiken en assad leren metaal/sleutels te apporteren ben ik dan ook vandaag mee begonnen af accepteerde hij direct en naar een beetje enthousiast maken apporteerd hij ook erg netjes een sleutel. ben een erg trots baasje, volgende week gaan we weer

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:54

jaa wat leuk zeg,en inderdaad ijzer leren apporteren,maakt het apporteren van kogels straks makkelijker (veel honden vinden ijzer een beetje vies en willen dat niet vasthouden)..

maar super leuk dat je zo leuk ontvangen bent,en ben benieuwd of je hond straks fanatiek mee gaat draaien in het pakwerk :))

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 23:01

Yamcha schreef:
IPO leuk, KNPV...... mja. Ben niet zo een fan van de manier waarop sommigen trainen zeg maar, en dat komt in de KNPV ff meer voor als bij de IPO.

over dat van de knpv ben ik het helemaal eens.
ak heb ik op een clup gelopen waar de honden allemaal netjes werden behandelt.
maar inderdaat de meeste trainers zijn niet zo vriendelijk voor de honden.
en zekker als het je eerste keer is proberen ze je toch op hun manier te zetten.
als je voor knpv kiest leg dan wel duidelijke grens voor je zelf.
jij wil het op een dier vriendelijke manier doen en dus doe je dat ook.
over ipo kan ik niks zeggen eerlijk gezegt.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 23:33

ik ben ook erg benieuwd als je bijv zijn buit rol hebt die krijg je niet meeer uit die kaken := maar of hij ook echt op een vreemde wil we zullen het zien.

In de Knpv zie je misschien meer wat grovere technieken om het zo maar even te zeggen en ja die zagen we ook bij een mechelaar die heeft zo veel drive die vergeet de regels nouja die doet gewoon wat hij wil op dat moment ja daar wordt geen foei tegen gezegt die kreeg wel een correctie daarna deed hij het perfect werd hij uitbundig beloond. Voor beide had de hond niet echt aandacht die was bezig met t werk want de '' boef'' stond er nog.

Ik denk dat je inderdaad gewoon je zelf moet blijven en een grens moet hebben nou houd ik niet van dat getut en vermenselijken en ik weet waar de grens licht corriceren ok inelkaar rammen nee gelukkig hebben we dat ook niet gezien. (ik hebt t trouwens op geen enkele club ooit gezien)