Konijn in de stress, aangevallen door labrador

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 21:42

Toch staat dat er wel in ;)

Citaat:
Als je met een hond bezig bent, dien je er rekening mee te houden dat die onberekenbaar is en dus maatregelen te treffen dat hij niet kan ontsnappen, om nog maar te zwijgen over het laten loslopen van de hond, wat in deze stad een strafbaar feit is. Zeker als de hond, zoals je maandagmiddag tegen mij zei, 'een kronkel in de kop heeft'.

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:44

:o sorry te snel gelezen .

Blue_Eyes

Re: Konijn in de stress, aangevallen door labrador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 21:47

:D Geeft niks ;)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:56

Ik zou er in elk geval ook duidelijk bijzetten dat je bron in deze de plaatselijke APV is, dat deze opvraagbaar is bij gemeente en politie. Dan kan ze daarover al niet meer in discussie gaan met je, want het is domweg de wet.

Desnoods vraag je nog even de artikelnummers op, kan je die erbij zetten.

Verder vindt ik het een keurige brief, niks mis mee.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 22:04

Die waren gemakkelijk te vinden via de site van de gemeente :) Thanks!

Ik heb er nu maar even dit van gemaakt:
Citaat:
Buiten dat is het laten openstaan van een poort een volkomen gerechtvaardigde actie als er kinderen buitenspelen en ik ben dan ook niet van plan daar structureel verandering in te brengen. Ik vertrouw erop dat het voorval van afgelopen maandagmiddag zich niet zal herhalen.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 22:07

Mooie brief, ik zou de brief zeker in de bus doen.
Vaak zeggen mensen heel netjes dat ze de kosten zullen betalen, maar naderhand schrikken ze toch wel als het nodig mocht zijn.
Echt asociaal. Ik hoop dat je niet meer terug hoeft naar de dierenarts met Nani, en ze voelt zich waarschijnlijk alweer een stuk beter! Het is ook een goed teken dat ze weer naar buiten durfde en weer zelf terug sprong.
Ik zou toch nog even met die vrouw eerst gaan praten, want dit is natuurlijk belachelijk. Eerst ja zeggen en daarna nee...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 10:02

Mijn advies: brief zo laten, maar het verzoek eraan toevoegen dit voorval te melden bij hun AVP verzekeraar. Deze zal gewoon vergoeden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 10:03

Dat is een goeie, dank je!

Heb ook nog een kleine aanpassing gemaakt:
Citaat:
Buiten dat is het laten openstaan van een poort een volkomen gerechtvaardigde actie als er kinderen buitenspelen en ik ben dan ook niet van plan daar structureel verandering in te brengen. Ik vertrouw erop dat u maatregelen neemt ter voorkoming van herhaling het voorval van afgelopen maandag.

Overigens heb ik Nijn vanmorgen weten te overtuigen om zelf de ren in te gaan en hoewel ze het liefst in een hoekie blijft zitten, scharrelt ze nu wel weer naar het eten toe dat ik aan de andere kant neerleg. Dat deed ze woensdag nog niet, dus dat is alweer een verbetering! :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:41

Go Nijn Go!! *\o/* :D

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 23:37

En toch nog niet helemaal goed :\
Rechter voorpootje lijkt nu kreupel, maar ik kan er niet helemaal de vinger op leggen. Erop lopen lijkt lastig, maar ik mag er wel aankomen zonder verder protest en ze eet en drinkt ook gewoon goed. Hm... even over het weekend heentillen, misschien is het gewoon stijfheid.
Brief is klaar en wordt als volgt:
Citaat:
Bij deze toch nog even een kleine 'update' over de situatie zoals die nu ontstaan is door de aanvaring tussen jullie hond en ons konijn Nani.

Om te beginnen: de rekening die je van me zou krijgen van afgelopen woensdag, die komt niet, dus dat scheelt weer. Het kan echter goed zijn dat er komende week nog wel een rekening komt, als Nani niet opknapt. Het beestje is namelijk nog steeds flink beroerd van het hele voorval. Een pootje functioneert nog niet of nauwelijks en met name door de stress die het gebeuren veroorzaakt heeft, hebben wij voorlopig twijfels of het nog goed komt. Konijnen zijn zeer stressgevoelige dieren, die tot ca. twee weken na een stressvolle gebeurtenis ziek kunnen worden van spanning.

Ik heb de aansprakelijkheidskwestie even voorgelegd aan de juridische dienst, maar het is wettelijk inderdaad zoals ik al zei: de eigenaar van een dier is te allen tijde aansprakelijk voor de schade die dat dier aanricht. Dat klopt dus met wat je maandag zelf al aangaf; dat je 'natuurlijk alle kosten zou betalen'.
Als je met een hond bezig bent, dien je er rekening mee te houden dat die onberekenbaar is en dus maatregelen te treffen dat hij niet kan ontsnappen, om nog maar te zwijgen over het laten loslopen van de hond, wat in deze stad een strafbaar feit is (APV artikel 2.4.17). Zeker in het geval dat de hond, zoals je maandagmiddag tegen mij zei, 'een kronkel in de kop heeft'.
In dit geval is er 'schade' aan Nani, het konijnenhok en mijn arm. Het hok heb ik kunnen repareren en zelf kom ik er met wat blauwe plekken vanaf, dus daar is de schade verder beperkt gebleven. Ik hoop natuurlijk dat ook de dierenartskosten verder beperkt blijven, mede omdat dat waarschijnlijk betekent dat het met Nani zonder al te veel problemen weer goed komt.
Overigens zou je WA-verzekering als het goed is de financiële schade gewoon moeten dekken.

Dat de poort openstond, heeft – zéker juridisch gezien – met dit hele geval niets te maken. Dat zou misschien het geval zijn geweest als ik ook een hond had gehad, die met jouw hond was gaan vechten, maar is zeker niet van toepassing op een weerloos konijn, dat in een afgesloten ren zat en daar niet uit is geweest.
Buiten dat is het laten openstaan van een poort een volkomen gerechtvaardigde actie als er kinderen buitenspelen en ik ben dan ook niet van plan daar structureel verandering in te brengen. Ik neem wel aan dat je maatregelen neemt om te voorkomen dat het voorval van afgelopen maandag zich herhaalt.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:32

Hoe gaat het nu met Nani?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 18:16

Op zich is ze vrolijk, maar ze hopst nog steeds op 3 poten rond. Ik denk niet dat het gewone stijfheid is. Het lijkt iets bij haar tenen, want daar zit ze af en toe aan te likken. Ze eet wel gewoon en gaat over het loopplankje het hok in en uit, maar het is niet helemaal goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 18:33

Spierpijn duurt wel heel erg lang....Ja ik weet ook eigenlijk niet wat normaal is hoor :) Het kan ook gekneust zijn ik heb niet meegekregen of je foto's heb laten maken?
Ben je maar lekker mee zo allemaal, wat een ellende om een loslopende hond die geen manieren kent.'Heb je de brief al verstuurd?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 13:22

Ik heb de brief nog niet op de post gedaan. Ik weet vrij zeker, als ik Naanie nu zie zitten, dat ik morgen wel even terug moet naar de dierenarts, dus dan sta ik morgen gewoon met de rekening op de stoep. Ik dacht direct al iets aan dat pootje te zien na het gebeurde, maar de DA kon er toen niets aan constateren. Ik denk dat ik toch gelijk had.

Ik doe hier trouwens wel heel stoer, maar ik slaap er al nachten slecht van... stom he?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:00

Nee dat is niet stom, het is verschrikkelijk ingrijpend wat er gebeurd is, jij bent ook nog eens aangevallen. Nog maar niet te spreken over het gedrag van de eigenaresse van die hond die geen enkele verantwooording wil nemen.
Wil je toch niet meemaken....Hoop dat je konijn niets heeft en snel herteld van dat pootje.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:02

Blue_Eyes schreef:
Op zich is ze vrolijk, maar ze hopst nog steeds op 3 poten rond. Ik denk niet dat het gewone stijfheid is. Het lijkt iets bij haar tenen, want daar zit ze af en toe aan te likken. Ze eet wel gewoon en gaat over het loopplankje het hok in en uit, maar het is niet helemaal goed.

Mag je tussen de teentjes kijken bij Nani? Daar kan natuurlijk ook een tand zijn gekomen met een klein wondje oid... Zou echt vet balen zijn als je alsnog naar de da moet, aan de andere kant slim dat je de brief nog niet op de post hebt gedaan, want dan had je je glazen ingegooid wat verdere claims betreft.

En dat je er niet van kan slapen is normaal hoor meis.. het is wél je flufje he!! En buiten dat is het voor jouzelf ook een behoorlijk traumatische ervaring geweest, je trekt niet elke dat een hond aan zijn klokkenspel van je flufje af... en wordt daarbij zelf ook nog eens geraakt.

Hoop dat je vannacht een beetje kan tukken, en morgen niet naar de da hoeft... :(:)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 21:09

Nou, dat ik morgen naar de DA moet is me wel duidelijk. Nani loopt nog steeds met dat pootje omhoog, echt in een bochtje tegen de borst getrokken. Qua gedrag lijkt ze wel weer aardig zichzelf (erg op zichzelf, zeker geen knuffel, maar onverstoorbaar), maar waar ze vroeger een nijn was dat zichzelf de hele dag zat te wassen, moet ik nu wel de keutels uit haar staart trekken. Hm... Nee, wij gaan morgen echt even naar de DA.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:15

Hé getverderrie....

Ben benieuwd, zowel naar wat de da zal vinden als naar de reactie van "het aso mens".

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 21:29

Anders ik wel! Thanks :)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:54

Succes morgen bij de dierenarts. Ik ben ook erg benieuwd naar de reactie van die vrouw. Ik denk eerlijk gezegd dat ze nog moeilijk gaat doen over de rekening.
Hopelijk is het niet te ernstig met het pootje.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 22:02

Ik zal haar goed voor ogen houden dat
a) zij fout zit, niet ik, en
b) dat ze de rekening gewoon kan indienen bij haar WA-verzekering...

Maar ik zal het laten weten als ik meer weet!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:53

Gaat het psygisch wel goed met je konijn? Je kunt namelijk ook potjes kopen: PUUR dat is een homeopatisch geneesmiddel. Je hebt er verschillende soorten van, tegen stress, trauma etc. :)
Kijk maar eens op www.agradi.nl

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 14:13

Psychisch gaat het prima. Qua gedrag is madam alweer aardig haar 'old usual self'. :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 15:55

Nou, ben met Nani bij de DA geweest. Haar schouderspier (van schouderblad naar voorpoot) is afgescheurd en zo verkort dat het nooit meer helemaal goed zal komen. Voor deze week hebben we pijnstillers meegekregen en moet ze in haar binnenhok blijven en daarna zal ze waarschijnlijk de rest van haar leven op drie pootjes lopen. Ze zal er weinig last van hebben, want ze hoeft natuurlijk nooit te vluchten voor roofdieren (behalve dan voor dat zwarte monster). Maar leuk om te horen is het niet.

Ik maak een briefje voor die mevrouw, heb al een printje van aansprakelijkheid.nl over wat haar verantwoordelijkheden zijn en duw die gewoon met de rekening door de brievenbus met het verzoek e.e.a. naar mij over te maken. Heb even geen zin in de confrontatie met haar, bah. Ben best wel weer even boos. Omdat zij haar hond niet onder appel heeft, is mijn nijn de rest van haar leven kreupel. Ik zal niet minder van het beest houden hoor, maar ik vind het nadrukkelijk Niet Leuk. :(

Edit: briefje:

Citaat:
Beste *****,

Zojuist ben ik met Nani bij de dierenarts geweest voor de controle van vorige week, vandaar dat je nog niet eerder de rekening had gekregen. Het is gebleken dat Nani's schouderspier door jullie hond is afgescheurd. Dat is operatief niet te verhelpen en gaat niet vanzelf over, waardoor Nani de rest van haar leven op drie poten zal moeten lopen. Het is zielig, maar het is niet anders.

Hierbij dus de rekening van de controle en de pijnstillers die ze voor deze week nog heeft. Bijgevoegd vind je ook een printje over de aansprakelijkheid in geval van dieren die schade veroorzaken, dit alles in overleg met de juridische dienst. Hoogstwaarschijnlijk is je hond ook meeverzekerd in de WA-verzekering – dat is bij de meeste verzekeringsmaatschappijen automatisch zo – en kun je deze kosten dus gewoon op je WA-verzekering verhalen.

Het is het makkelijkste als je het bedrag gewoon overmaakt op giro ***** tnv *mijn naam*.

Wel hoop ik dat je ervoor zorgt dat dit in de toekomst niet meer kan gebeuren, te meer daar Nani nu helemaal niet meer weg kan lopen voor jullie hond.

Met vriendelijke groet,

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:22

Jeetje meis.... das toch wel even slikken, je fluf voortaan op een pootje minder door die debiele hond. Gelukkig dan ergens nog dat ze er geen last van houdt, ook geen pijn (dan neem ik aan) dus dat het haar niet gaat hinderen.

Ben heeeel erg benieuwd wat de reactie gaat worden, en of je uberhaupt iets terug gaat zien.

Sterkte!!