En toch nog niet helemaal goed
Rechter voorpootje lijkt nu kreupel, maar ik kan er niet helemaal de vinger op leggen. Erop lopen lijkt lastig, maar ik mag er wel aankomen zonder verder protest en ze eet en drinkt ook gewoon goed. Hm... even over het weekend heentillen, misschien is het gewoon stijfheid.
Brief is klaar en wordt als volgt:
Citaat:
Bij deze toch nog even een kleine 'update' over de situatie zoals die nu ontstaan is door de aanvaring tussen jullie hond en ons konijn Nani.
Om te beginnen: de rekening die je van me zou krijgen van afgelopen woensdag, die komt niet, dus dat scheelt weer. Het kan echter goed zijn dat er komende week nog wel een rekening komt, als Nani niet opknapt. Het beestje is namelijk nog steeds flink beroerd van het hele voorval. Een pootje functioneert nog niet of nauwelijks en met name door de stress die het gebeuren veroorzaakt heeft, hebben wij voorlopig twijfels of het nog goed komt. Konijnen zijn zeer stressgevoelige dieren, die tot ca. twee weken na een stressvolle gebeurtenis ziek kunnen worden van spanning.
Ik heb de aansprakelijkheidskwestie even voorgelegd aan de juridische dienst, maar het is wettelijk inderdaad zoals ik al zei: de eigenaar van een dier is te allen tijde aansprakelijk voor de schade die dat dier aanricht. Dat klopt dus met wat je maandag zelf al aangaf; dat je 'natuurlijk alle kosten zou betalen'.
Als je met een hond bezig bent, dien je er rekening mee te houden dat die onberekenbaar is en dus maatregelen te treffen dat hij niet kan ontsnappen, om nog maar te zwijgen over het laten loslopen van de hond, wat in deze stad een strafbaar feit is (APV artikel 2.4.17). Zeker in het geval dat de hond, zoals je maandagmiddag tegen mij zei, 'een kronkel in de kop heeft'.
In dit geval is er 'schade' aan Nani, het konijnenhok en mijn arm. Het hok heb ik kunnen repareren en zelf kom ik er met wat blauwe plekken vanaf, dus daar is de schade verder beperkt gebleven. Ik hoop natuurlijk dat ook de dierenartskosten verder beperkt blijven, mede omdat dat waarschijnlijk betekent dat het met Nani zonder al te veel problemen weer goed komt.
Overigens zou je WA-verzekering als het goed is de financiële schade gewoon moeten dekken.
Dat de poort openstond, heeft – zéker juridisch gezien – met dit hele geval niets te maken. Dat zou misschien het geval zijn geweest als ik ook een hond had gehad, die met jouw hond was gaan vechten, maar is zeker niet van toepassing op een weerloos konijn, dat in een afgesloten ren zat en daar niet uit is geweest.
Buiten dat is het laten openstaan van een poort een volkomen gerechtvaardigde actie als er kinderen buitenspelen en ik ben dan ook niet van plan daar structureel verandering in te brengen. Ik neem wel aan dat je maatregelen neemt om te voorkomen dat het voorval van afgelopen maandag zich herhaalt.