Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
GaelleS schreef:katinnen
Angelkisssss schreef:Ik denk dat katteneigenaren zelf hun verantwoordelijk moeten nemen met betrekking tot steralisatie/castratie. Ik ben zo opgevoed dat het mijn verantwoordelijkheid is als mijn kater ergens een nestje maakt. Had ik hem maar moeten laten helpen. Hetzelfde geld voor mijn poes, die mocht best naar buiten maar met 6 maanden toen ik merkte dat ze begon te 'flirten' heb ik haar gelijk laten helpen, geen nestje voor mij.
Thioro schreef:Van de raskatten zou ik ook alleen maar de katten heel laten die een meerwaarde hebben voor het ras. Als de kater of kattin (en ja dat is hier een perfect normaal woord) niet geschikt is voor de fok kun je die net zo goed castreren.
Angelkisssss schreef:Off topic:GaelleS schreef:katinnen
Is dat typisch belgisch want het klinkt echt voor geen meter om eerlijk te zijn. Je hebt poezen en katers in nederland iig.
On topic:
Ik denk dat katteneigenaren zelf hun verantwoordelijk moeten nemen met betrekking tot steralisatie/castratie. Ik ben zo opgevoed dat het mijn verantwoordelijkheid is als mijn kater ergens een nestje maakt. Had ik hem maar moeten laten helpen. Hetzelfde geld voor mijn poes, die mocht best naar buiten maar met 6 maanden toen ik merkte dat ze begon te 'flirten' heb ik haar gelijk laten helpen, geen nestje voor mij.
xxJacqyxx schreef:In ieder geval is het een zetje in de goede richting. Waarschijnlijk kunnen ze inderdaad niet alle poezels helpen, maar iedere poezel is er weer 1!
Ashkerlon schreef:jeuj... leve België... we hebben nog steeds geen regering, laten we dus maar alle katten castreren!
1. Meeste katten die voor overlast en wildgroei zorgen zijn volgens mij nog steeds straatkatten... hoe wil je die allemaal gaan vangen?
2. Hoe ga je al de mensen die katten hebben opsporen? Gaan ze heel de straat doorlopen en belletje trek spelen?
3. Als je mensen gaat verplichten tot sterillisatie/castratie... wie betaald dan de kosten? Als je 4 open katten hebt lopen, dan kan ik me inbeelden dat heel wat mensen overwegen om de deur niet meer open te doen voor poes. Niet iedereen kan eventjes het geld missen voor de verplichte sterillisatie van zijn huisdieren.
En als iedereen dan doodleuk de kat niet meer in huis laat en dus op straat dumpt, waar komen die dan terecht? juist ja, in het plaatselijke asiel waar ze geen plaats hebben voor de dieren en door heel die regelgeving het aantal dieren wilden verminderen.
Ik loop al heel de dag mezelf af te vragen hoe je op zo'n flut-idee komt?
In mijn ogen hadden ze al heel wat kunnen bereiken door simpelweg een bewustwordingscampagne te lanceren... maar nee, laten we meteen een wet lanceren waar we niet eens over hebben nagedachtOveral zijn besparingen nodig... maar hier gaan we wel geld voor vrij maken? Of gaan de kattencontroleurs werken op vrijwillige basis?
Wat als ze slagen in hun opzet? En alle katten gesneden worden? Hebben we dan over 10 jaar geen enkele rasloze kat meer over in België? Wat gaan we dan doen? Ze invoeren uit het Oostblok zoals we nu al zo goed kunnen met de honden? *zucht*
Ik ben zeker voor castratie/sterillisatie van dieren waar niet meer gefokt zou mogen worden. Mijn kat is ook netjes gecastreerd toen die 5 maanden oud was. Maar je hoeft het toch niet op deze manier aan te pakken?
Als je de mensen bewust maakt van wat er gebeurd met al die ongewilde kittens, welke risico papa en mama kat lopen ivm HIV en andere ziektes, als je een beloningssysteem uitdokterd voor mensen die hun dier willen steriliseren maar het geld er niet voor hebben en sowieso geen open dieren uit een asiel laat vertrekken, dan doe je al een HEEEEEL goeie stap in de juiste richting!
Lauratje_88 schreef:Eindelijk goed nieuws voor de katten en ik denk dat ze het enkel over de gewone htk kat hebben en niet over de raskatten. Ik vind ze een systeem moeten invoeren dat alle katten gechipt moeten worden (verplicht net zoals bij honden en paarden) en als ze een kat vinden die niet gesteriliseerd is, baasjes boete.
Enkel mensen die een speciale fokvergunning hebben mogen katten kweken de rest moet verplicht katten laten steriliseren. Dit zou ook betekenen dat ziekten zoals kattenaids en andere soa's bij katten bestreden zouden kunnen worden.
Ashkerlon schreef:De mensen waarbij het geen reet kan schelen wie met wat loopt aan te fokken, zijn vaak wel mensen die gevoelig zijn voor wat er gebeurd met hun geld. Voor zo'n type mensen is een beloningsysteem waarschijnlijk ideaal? Laat ze wat ze betalen aan castratiekosten eens terugkrijgen in cadeaubonnen voor kattenvoer? Beestje snijden is een jaar gratis eten
En volgens mij ben je als regering dan nog steeds goedkoper uit, dan bij het oprichten van een kattencastratie-peleton!
tamary schreef:Lauratje_88 schreef:Eindelijk goed nieuws voor de katten en ik denk dat ze het enkel over de gewone htk kat hebben en niet over de raskatten. Ik vind ze een systeem moeten invoeren dat alle katten gechipt moeten worden (verplicht net zoals bij honden en paarden) en als ze een kat vinden die niet gesteriliseerd is, baasjes boete.
Enkel mensen die een speciale fokvergunning hebben mogen katten kweken de rest moet verplicht katten laten steriliseren. Dit zou ook betekenen dat ziekten zoals kattenaids en andere soa's bij katten bestreden zouden kunnen worden.
Eigen verantwoordelijkheid afpakken zorgt echt niet voor een volwassen bevolking. Eigenaar moet verantwoordelijkheid nemen voor zijn/haar dieren, niet de overheid.
Nog afgezien van het feit dat genetische basis van raskatten smal is (idem bij honden en paardenrassen als Fell en Fries) het nog meer beperken van de genetische basis komt het toekomstige welzijn nooit ten goede.
Wat wel mogelijk zou moeten zijn is een permanent programma om zwerfkatten te steriliseren en dieren met onbehandelbare besmettelijke ziektes als kattenaids in te slapen. Daarnaast kan je de kosten van sterilisatie fors omlaag brengen door de overheid mee te laten betalen aan de kosten, zodat het voor eigenaren makkelijker wordt om dit te doen. Ook mensen uit de omgeving, zoals inderdaad pensionklanten kunnen dan makkelijker (met toestemming!) stalkat laten helpen.
xxJacqyxx schreef:Ik heb het hier bij diverse DA ook rondgevraagd omdat we een stalkat hadden die geholpen moest worden, maar niemand deed mee aan "speciale tarieven".
Loiz schreef:Alle raskatten heel laten, alle HTK katten steriliseren én castreren.
xxJacqyxx schreef:Ik heb het hier bij diverse DA ook rondgevraagd omdat we een stalkat hadden die geholpen moest worden, maar niemand deed mee aan "speciale tarieven".