Kattenpopulatie: Belgie eindelijk wakker, nu NL nog!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 16:23

@AngelofLove
De meeste DA hebben 1 of 2x een actie.

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 16:26

Brainless schreef:
@AngelofLove
De meeste DA hebben 1 of 2x een actie.

Ik heb het hier bij diverse DA ook rondgevraagd omdat we een stalkat hadden die geholpen moest worden, maar niemand deed mee aan "speciale tarieven". :\

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 16:30

AngelofLove schreef:
@Gaella, de goedkoopste dierenarts wat betreft sterilisatie bij poezen is hier 120 euro, en dat is dan in een omtrek van 30 km....De duurste durf ik bijna niet te zeggen :s

Heb et ff opgezocht en idd, voor katinnen 110 euro en katers 60 :p

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:06

Ik vind de intentie goed.

Nee, ze zullen nooit alle katten te pakken krijgen maar als ze al een serieuze rem op de populatiegroei kunnen zetten dan is dat toch ook al goed.

Er zijn altijd wel her en der projecten geweest. Ik weet dat de unief (samen met gemeente) zich ook een tijdje bezig heeft gehouden met zwerfkatten vangen en testen op felv en fiv. Als ze positief waren, werden ze ingeslapen, als ze negatief waren werden ze gecastreerd en teruggezet. Maar zo'n projecten doven vaak uit.
Het is goed dat ze nu iig al de goede voornemens hebben om het landelijk aan te pakken.

Er zal idd nog wel protest komen op het verplichten als ze dat ooit doorvoeren en dan vooral omdat het niet gratis is. Nu is 100 euro geen overdreven geld maar het is wel veel als je bedenkt dat het gros van de katten gratis of bijna gratis is.

Onze katten zijn ook alledrie gecastreerd.

Loslopen is een andere discussie. Ik blijf erbij dat als de buurt zich ervoor leent, er geen enkele reden is om een kat binnen te houden.

Abeltje77

Re: Kattenpopulatie: Belgie eindelijk wakker, nu NL nog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:09

Ik vind het een reuzeplan. Kunnen nu wel honderdduizend beren op de weg gaan zoeken, maar het plan ligt er toch maar mooi!

Neem aan dat ze in Belgie ook wel weten waar ze aan beginnen, en ze zullen er heus wel over nagedacht hebben. En nee, een dekking (haha) van 100% zal niet gehaald worden, maar door zo'n aktie wordt er ook veel bewustvorming gecreeerd.

Ik vind het super.

Angelkisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:25

Off topic:
GaelleS schreef:
katinnen

Is dat typisch belgisch want het klinkt echt voor geen meter om eerlijk te zijn. Je hebt poezen en katers in nederland iig.

On topic:
Ik denk dat katteneigenaren zelf hun verantwoordelijk moeten nemen met betrekking tot steralisatie/castratie. Ik ben zo opgevoed dat het mijn verantwoordelijkheid is als mijn kater ergens een nestje maakt. Had ik hem maar moeten laten helpen. Hetzelfde geld voor mijn poes, die mocht best naar buiten maar met 6 maanden toen ik merkte dat ze begon te 'flirten' heb ik haar gelijk laten helpen, geen nestje voor mij.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:34

Kattinnen zijn idd poezen.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:17

Alle raskatten heel laten, alle HTK katten steriliseren én castreren. Iig alle asielkatten laten helpen en zo veel mogelijk straatkatten
oppakken, castreren/steriliseren en weer uitzetten op plaatsen waar het kan. Hoef je ze niet op te sluiten, zijn ze immers niet
gewend, kunnen ze gewoon vredig verder leven maar blijft het vermeerderen uit, dus zodra deze groep oud is en overlijd word het
aantal straatkatten veel minder. Vind álle katten wel errug extreem, wat word dat over 10 jaar? Katloos Belgie?

Onze vier poezen zijn ook allemaal gesteriliseerd, wil er immers niet mee gaan vermeerderen, zitten er al genoeg
te wachten in kleine hokkies op nieuwe baasjes, sommige al jaren..

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:22

Van de raskatten zou ik ook alleen maar de katten heel laten die een meerwaarde hebben voor het ras. Als de kater of kattin (en ja dat is hier een perfect normaal woord) niet geschikt is voor de fok kun je die net zo goed castreren.

Ik vrees dat katten hier eigenlijk zelden jaren zitten te wachten. In sommige kranten staat dat tot 40% van de binnengebrachte katten in asielen worden ingeslapen, vooral ook door plaatsgebrek. Als er dan ook nog bij vermeld wordt dat er vorig jaar 25.000 katten naar het asiel gebracht werden dan kan je wel narekenen dat er een hoop katten onnodig sterven.

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 20:52

Angelkisssss schreef:
Ik denk dat katteneigenaren zelf hun verantwoordelijk moeten nemen met betrekking tot steralisatie/castratie. Ik ben zo opgevoed dat het mijn verantwoordelijkheid is als mijn kater ergens een nestje maakt. Had ik hem maar moeten laten helpen. Hetzelfde geld voor mijn poes, die mocht best naar buiten maar met 6 maanden toen ik merkte dat ze begon te 'flirten' heb ik haar gelijk laten helpen, geen nestje voor mij.

Ben ik helemaal met je eens, maar hoeveel mensen nemen dus NIET hun verantwoordelijkheid? Op bokt is het precies hetzelfde: stalkat krijgt kittens, poes ontsnapt, wil zo graag eens een nestje van mijn lieve poes, en ga zo maar door........ Helaas zien die mensen de marktplaats advertenties niet (of willen ze niet zien) en weten niet dat de asiels overvol zitten. Dus komen er maar weer meer en meer nestje bij... ;(

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:54

Álle katten worden gestirilsseerd?
Wat willen we hier mee bereiken, geen katten meer?
In asiels ben ik het ermee eens, maar allemaal vind ik overdreven.

Sorry, ik vind dit een beetje overdreven.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:57

Thioro schreef:
Van de raskatten zou ik ook alleen maar de katten heel laten die een meerwaarde hebben voor het ras. Als de kater of kattin (en ja dat is hier een perfect normaal woord) niet geschikt is voor de fok kun je die net zo goed castreren.

Hier geef ik je helemaal gelijk in.
Moet je alleen al eens om MP kijken hoeveel raskatten er gekruist worden met de eerste de beste loslopende kater en/of poes... En dan wel het lef hebben om minimaal € 300,00 te vragen per kitten natuurlijk.
Daarom gaan hier alle kittens welke niet bestemd of geschikt zijn voor de fok, gecastreerd of gesterilisseerd de deur uit.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:18

Angelkisssss schreef:
Off topic:
GaelleS schreef:
katinnen

Is dat typisch belgisch want het klinkt echt voor geen meter om eerlijk te zijn. Je hebt poezen en katers in nederland iig.

On topic:

Oei, bij ons kan een poes en mannetje zijn en een kat ook man of vrouw, dus hier is het meestal kater en kattin :p

Angelkisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:55

Nou een grappig verschil om te weten, zo leer je weer eens iets :D .

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 23:25

xxJacqyxx schreef:
In ieder geval is het een zetje in de goede richting. Waarschijnlijk kunnen ze inderdaad niet alle poezels helpen, maar iedere poezel is er weer 1! :o

inderdaad! Je moet eens zien hoeveel kittens in asielen belanden of dat mensen ze gewoon in een doos zetten langs de straat.
Ik ben helemaal voor de katten sterilisatie! Met raskatten zullen ze wel uitzonderingen maken, mensen die zo een kat kopen betalen er wel genoeg aan om ze niet gewoon achter te laten.

Als je weet dat nog geen 1/4 van de katten in asielen een thuis vinden, is dit een zeer goede beslissing.
Eindelijk niet zoveel katjes die moeten sterven door de "fouten" van de mens...

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 23:35

jeuj... leve België... we hebben nog steeds geen regering, laten we dus maar alle katten castreren!

1. Meeste katten die voor overlast en wildgroei zorgen zijn volgens mij nog steeds straatkatten... hoe wil je die allemaal gaan vangen?
2. Hoe ga je al de mensen die katten hebben opsporen? Gaan ze heel de straat doorlopen en belletje trek spelen?
3. Als je mensen gaat verplichten tot sterillisatie/castratie... wie betaald dan de kosten? Als je 4 open katten hebt lopen, dan kan ik me inbeelden dat heel wat mensen overwegen om de deur niet meer open te doen voor poes. Niet iedereen kan eventjes het geld missen voor de verplichte sterillisatie van zijn huisdieren.
En als iedereen dan doodleuk de kat niet meer in huis laat en dus op straat dumpt, waar komen die dan terecht? juist ja, in het plaatselijke asiel waar ze geen plaats hebben voor de dieren en door heel die regelgeving het aantal dieren wilden verminderen.

Ik loop al heel de dag mezelf af te vragen hoe je op zo'n flut-idee komt?
In mijn ogen hadden ze al heel wat kunnen bereiken door simpelweg een bewustwordingscampagne te lanceren... maar nee, laten we meteen een wet lanceren waar we niet eens over hebben nagedacht :roll: Overal zijn besparingen nodig... maar hier gaan we wel geld voor vrij maken? Of gaan de kattencontroleurs werken op vrijwillige basis?
Wat als ze slagen in hun opzet? En alle katten gesneden worden? Hebben we dan over 10 jaar geen enkele rasloze kat meer over in België? Wat gaan we dan doen? Ze invoeren uit het Oostblok zoals we nu al zo goed kunnen met de honden? *zucht*

Ik ben zeker voor castratie/sterillisatie van dieren waar niet meer gefokt zou mogen worden. Mijn kat is ook netjes gecastreerd toen die 5 maanden oud was. Maar je hoeft het toch niet op deze manier aan te pakken?
Als je de mensen bewust maakt van wat er gebeurd met al die ongewilde kittens, welke risico papa en mama kat lopen ivm HIV en andere ziektes, als je een beloningssysteem uitdokterd voor mensen die hun dier willen steriliseren maar het geld er niet voor hebben en sowieso geen open dieren uit een asiel laat vertrekken, dan doe je al een HEEEEEL goeie stap in de juiste richting!

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 23:40

Ashkerlon schreef:
jeuj... leve België... we hebben nog steeds geen regering, laten we dus maar alle katten castreren!

1. Meeste katten die voor overlast en wildgroei zorgen zijn volgens mij nog steeds straatkatten... hoe wil je die allemaal gaan vangen?
2. Hoe ga je al de mensen die katten hebben opsporen? Gaan ze heel de straat doorlopen en belletje trek spelen?
3. Als je mensen gaat verplichten tot sterillisatie/castratie... wie betaald dan de kosten? Als je 4 open katten hebt lopen, dan kan ik me inbeelden dat heel wat mensen overwegen om de deur niet meer open te doen voor poes. Niet iedereen kan eventjes het geld missen voor de verplichte sterillisatie van zijn huisdieren.
En als iedereen dan doodleuk de kat niet meer in huis laat en dus op straat dumpt, waar komen die dan terecht? juist ja, in het plaatselijke asiel waar ze geen plaats hebben voor de dieren en door heel die regelgeving het aantal dieren wilden verminderen.

Ik loop al heel de dag mezelf af te vragen hoe je op zo'n flut-idee komt?
In mijn ogen hadden ze al heel wat kunnen bereiken door simpelweg een bewustwordingscampagne te lanceren... maar nee, laten we meteen een wet lanceren waar we niet eens over hebben nagedacht :roll: Overal zijn besparingen nodig... maar hier gaan we wel geld voor vrij maken? Of gaan de kattencontroleurs werken op vrijwillige basis?
Wat als ze slagen in hun opzet? En alle katten gesneden worden? Hebben we dan over 10 jaar geen enkele rasloze kat meer over in België? Wat gaan we dan doen? Ze invoeren uit het Oostblok zoals we nu al zo goed kunnen met de honden? *zucht*

Ik ben zeker voor castratie/sterillisatie van dieren waar niet meer gefokt zou mogen worden. Mijn kat is ook netjes gecastreerd toen die 5 maanden oud was. Maar je hoeft het toch niet op deze manier aan te pakken?
Als je de mensen bewust maakt van wat er gebeurd met al die ongewilde kittens, welke risico papa en mama kat lopen ivm HIV en andere ziektes, als je een beloningssysteem uitdokterd voor mensen die hun dier willen steriliseren maar het geld er niet voor hebben en sowieso geen open dieren uit een asiel laat vertrekken, dan doe je al een HEEEEEL goeie stap in de juiste richting!

!!! Dat is nu ook wel weer waar XD Maar hoe maak je er dan mensen bewust voor? Het hun zeggen dat hun katen lekker aan incest doen en verwilderen helpt blijkbaar niet:p Sommige mensen kan het echt geen reet schelen! Ze verzuipen die beestjes liever dan ze 1x in hun ganse leven te steriliseren...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 23:45

Lauratje_88 schreef:
Eindelijk goed nieuws voor de katten en ik denk dat ze het enkel over de gewone htk kat hebben en niet over de raskatten. Ik vind ze een systeem moeten invoeren dat alle katten gechipt moeten worden (verplicht net zoals bij honden en paarden) en als ze een kat vinden die niet gesteriliseerd is, baasjes boete.
Enkel mensen die een speciale fokvergunning hebben mogen katten kweken de rest moet verplicht katten laten steriliseren. Dit zou ook betekenen dat ziekten zoals kattenaids en andere soa's bij katten bestreden zouden kunnen worden.

Eigen verantwoordelijkheid afpakken zorgt echt niet voor een volwassen bevolking. Eigenaar moet verantwoordelijkheid nemen voor zijn/haar dieren, niet de overheid.

Nog afgezien van het feit dat genetische basis van raskatten smal is (idem bij honden en paardenrassen als Fell en Fries) het nog meer beperken van de genetische basis komt het toekomstige welzijn nooit ten goede.

Wat wel mogelijk zou moeten zijn is een permanent programma om zwerfkatten te steriliseren en dieren met onbehandelbare besmettelijke ziektes als kattenaids in te slapen. Daarnaast kan je de kosten van sterilisatie fors omlaag brengen door de overheid mee te laten betalen aan de kosten, zodat het voor eigenaren makkelijker wordt om dit te doen. Ook mensen uit de omgeving, zoals inderdaad pensionklanten kunnen dan makkelijker (met toestemming!) stalkat laten helpen.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 23:47

De mensen waarbij het geen reet kan schelen wie met wat loopt aan te fokken, zijn vaak wel mensen die gevoelig zijn voor wat er gebeurd met hun geld. Voor zo'n type mensen is een beloningsysteem waarschijnlijk ideaal? Laat ze wat ze betalen aan castratiekosten eens terugkrijgen in cadeaubonnen voor kattenvoer? Beestje snijden is een jaar gratis eten :D
En volgens mij ben je als regering dan nog steeds goedkoper uit, dan bij het oprichten van een kattencastratie-peleton!

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 23:49

Ashkerlon schreef:
De mensen waarbij het geen reet kan schelen wie met wat loopt aan te fokken, zijn vaak wel mensen die gevoelig zijn voor wat er gebeurd met hun geld. Voor zo'n type mensen is een beloningsysteem waarschijnlijk ideaal? Laat ze wat ze betalen aan castratiekosten eens terugkrijgen in cadeaubonnen voor kattenvoer? Beestje snijden is een jaar gratis eten :D
En volgens mij ben je als regering dan nog steeds goedkoper uit, dan bij het oprichten van een kattencastratie-peleton!

Haha! Zou wel is goed kunnen:p

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 10:04

tamary schreef:
Lauratje_88 schreef:
Eindelijk goed nieuws voor de katten en ik denk dat ze het enkel over de gewone htk kat hebben en niet over de raskatten. Ik vind ze een systeem moeten invoeren dat alle katten gechipt moeten worden (verplicht net zoals bij honden en paarden) en als ze een kat vinden die niet gesteriliseerd is, baasjes boete.
Enkel mensen die een speciale fokvergunning hebben mogen katten kweken de rest moet verplicht katten laten steriliseren. Dit zou ook betekenen dat ziekten zoals kattenaids en andere soa's bij katten bestreden zouden kunnen worden.

Eigen verantwoordelijkheid afpakken zorgt echt niet voor een volwassen bevolking. Eigenaar moet verantwoordelijkheid nemen voor zijn/haar dieren, niet de overheid.

Nog afgezien van het feit dat genetische basis van raskatten smal is (idem bij honden en paardenrassen als Fell en Fries) het nog meer beperken van de genetische basis komt het toekomstige welzijn nooit ten goede.

Wat wel mogelijk zou moeten zijn is een permanent programma om zwerfkatten te steriliseren en dieren met onbehandelbare besmettelijke ziektes als kattenaids in te slapen. Daarnaast kan je de kosten van sterilisatie fors omlaag brengen door de overheid mee te laten betalen aan de kosten, zodat het voor eigenaren makkelijker wordt om dit te doen. Ook mensen uit de omgeving, zoals inderdaad pensionklanten kunnen dan makkelijker (met toestemming!) stalkat laten helpen.

uuhh ja nou... moet je kijken hoe goed dát werkt.....

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 10:15

Heel nobel streven, maar geloof niet dat dit haalbaar is :n

xxJacqyxx schreef:
Ik heb het hier bij diverse DA ook rondgevraagd omdat we een stalkat hadden die geholpen moest worden, maar niemand deed mee aan "speciale tarieven". :\

Nee, ik ken ze ook niet.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 10:18

Loiz schreef:
Alle raskatten heel laten, alle HTK katten steriliseren én castreren.

Alles wat buiten loopt lijkt me een beter plan, of er papieren bij zitten of niet maakt niks uit voor de asielen hoor.
En uiteraard moet je ook nog met HTK katten een nestje kunnen kweken. Niet iedereen heeft zin in een raskat, en al helemaal niet in de prijs die er aan hangt.

Verder vind ik dit een zeer goed plan. Als er serieus werk van gemaakt wordt gaat dit zeer goed zijn voor de natuur. Ieder kat die goed verzorgd wordt is er al eentje minder die 100% van de natuur leeft.
Ikzelf heb bv twee (gecastreerde) katten die in huis en op het erf lopen, en altijd voer hebben staan. Die vangen al eens een muis.. maar dat is het zo'n beetje. Helaas heb ik ook vier zwervers in de weide/schuur die eigenlijk niet eens te benaderen zijn. Die zijn gewoon wild.. en leven van gelijk wat ze te pakken krijgen. Ik wil niet weten hoeveel vogeljongen, relmuizen en hazelwormen dat ieder jaar kost, toch wel dieren die beschermd zijn en die ik erg apprecieer in de tuin. Vorig jaar vond ik zelfs een half egeljong.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 10:36

Het idee eráchter vind ik goed, het idee voor uitvoering minder. Eerlijk gezegd vind ik het nogal inbreuk op mijn eigen beslissingrecht over wat er wel en niet met mijn beesten gebeurt (overigens zijn beide katers hier gecastreerd, no worry's!). Godzijkdank woon ik dus nu niet in België, maar ook nederland krijgt steeds meer van dit soort betuttelende regeltjes. Bah. En ik maar denken dat we in een vrij land leefden...

Daarnaast, waarom onderscheid tussen HTK katten en raskatten? Ik moet er niet aan denken een raskat te hebben, en een boerderij of stoppelkat wil ik ook al niet. Ik wil gewoon een leuke HTK kat die in een fijn huis geboren is en vertrouwd met mensen. Als deze regel goed uitgevoerd zou worden (wat ze niet gaat lukken, maar das een ander hoofdstuk) met de uitzondering die de mensen hier voor raskatten willen hebben, is dat dus onmogelijk. Maar gaat men dan bij raskatten straks ook controleren en bepalen welk dier met welk dier gekoppeld mag worden? Voordat daar te veel nestjes uit komen die ook niet "goed genoeg" zijn en dus maar weg moeten.

Wel een idee, we gaan nu maatregelen nemen om de huiskat uit te roeien, en als hij straks bijna uitgeroeid is, gaan we maatregelen nemen om hem te beschermen!! Achtelijke idioten.....

In asiels de dieren helpen, absoluut. Zwerfkatten vangen en helpen, absoluut. Maar mensen verplichtingen op gaan leggen, of dwingen tot iets wat ze niet willen (en inderdaad, op wiens kosten en verantwoordelijkheid?) gaat mij veel en veel te ver.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:02

xxJacqyxx schreef:

Via de dierenbescherming zijn er vaak wel mogelijkheden, wij laten de "aanlopers" ook helpen voor speciaal tarief via het asiel en de db.