Nooit paracetamol geven aan hond of kat!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Paintlinger

Re: Nooit paracetamol geven aan hond of kat!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 08:11

Daar vergis je je........meeste mensen zijn daar niet toe in staat en geven dus klakkeloos wat ze denken te hebben gehoord.

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 08:14

Maar niet iedereen is de meeste mensen.

Wij hebben wel eens pijnstillers gehad van de DA en die heeft ze vergeleken met de inbruprofen. En er zat het zelfde in. Alleen moest die de hoeveel heid mg delen door nog iets. En dat mog ze hebben. Onze Da denkt graag mee voor goedkopere tips voor de mensen.

Ik zal het vanmiddag nog eens na vragen. Moet er toch heen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 08:14

Dit had ik al eens eerder gehoord (en goed onthouden...).
Maar wil wel even aangeven dat het niet altijd hoeft te zijn omdat iemand geen geld voor zijn/haar beestje over heeft!! Bijvoorbeeld onze hond is echt ZOOO bang bij de dierenarts. Een pijnstiller wordt niet zomaar voorgeschreven en dan moet je toch langs. Dat zou een reden kunnen zijn, dat je misschien iets anders zou geven! (uiteraard iets wat wel kan!)

Hierbij nog een waarschuwing over 'huis, tuin en keuken middeltjes'.....

Deze waarschuwing ontvingen wij van onze hondentrainer!

Keukenzout wordt regelmatig gebruikt om dieren thuis te laten braken na inname van een ongewenste stof. Op Internet of door de dierenarts wordt het geven van dit huismiddel vaak geadviseerd als eerste-hulp-actie. Bij het Medisch Centrum voor Dieren in Amsterdam wordt het gebruik van zout als braakmiddel sterk afgeraden, omdat ze daar recent hebben meegemaakt dat dieren als gevolg van toediening van zout als braakmiddel zijn overleden. Het Medisch Centrum voor Dieren heeft een artikel geschreven dat op 15 februari 2009 is gepubliceerd in het Tijdschrift voor Diergeneeskunde, het tijdschrift dat bij ongeveer iedere dierenarts in de bus valt. Uit dit artikel blijkt dat het zout zelf een vergiftigende werking kan hebben op het dier.

Zout heeft een irriterende werking op het slijmvlies van het maagdarmkanaal, waardoor gebrek aan eetlust, braken en diarree vaak de eerste verschijnselen na opname van een overmaat zout zijn. Door de hoge natriumconcentratie in het bloed verplaatst water zich vanuit de weefsels naar het vaatbed, wat kan leiden tot oedeem. Als de natriumconcentratie ook in de hersenen gaat stijgen, kan dit leiden tot schade met neurologische klachten tot gevolg. Het dier wordt rusteloos, prikkelbaar, sloom en/of krijgt spiertrekkingen, toevallen en koorts. Uiteindelijk kan het dier in coma raken en overlijden.

Het Medisch Centrum voor Dieren raadt daarom het gebruik van zout als braakmiddel af. Ga in plaats daarvan naar uw dierenarts voor het toedienen van een braakmiddel.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 08:17

Ik vind het gewoon een gevaarlijk idee.
Prima als het goed uitgewerkt is (zoals bij jullie) maar andere mensen horen dat en denken ........'oh, kan dat ook??..das veel goedkoper!'...
En geven een hele ibu of een paracetamol.

Kentaro: Leuk hè :n
Dat is ok zoiets wat je met de opleiding wel leert........ :roll:
Goed dat je hem erbij zet :j

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 08:23

Paintlinger schreef:
Ik vind het gewoon een gevaarlijk idee.
Prima als het goed uitgewerkt is (zoals bij jullie) maar andere mensen horen dat en denken ........'oh, kan dat ook??..das veel goedkoper!'...
En geven een hele ibu of een paracetamol.

Er zijn veel mensen die zo denken ja. Maar ik ben zelf de domste niet. En kan heus wel begrijpen dat niet alle medicijnen voor dieren goed zijn. Maar zoals ik al aangaf, onze DA is een top vent. En die denkt gewoon mee voor in ander mans porto. Omdat het allemaal al duur zat is zegt die. Het is bij onze hond maar 1 tot 3x op een jaar dat ze een kwart ibru krijgt.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 08:24

Ik ben ook voor het zelf spuiten van de hond, mits er ervaring genoeg is.
Ik spuit mijn hond altijd nagenoeg zelf intramusculair of subcutaan, mijn hond heeft ontzettend veel schrik bij de dierenarts en begint al te happen als er een spuit op dat moment in de buurt komt. Als ik het zelf doe dan staat ze gewoon rustig naast me en krijgt weinig van de prik mee.

Ik ben er ook niet voor dat iedereen zijn eigen huisdier moet gaan spuiten maar als er bijvoorbeeld ervaring is aangetoond bij de dierenarts of onder toezicht vind ik dit absoluut geen probleem geven.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 08:25

Ik snap jouw verhaal Chantal_bel....is ook prima.
Maar het gaat erom dat andere diereigenaren hier niet hun eigen conclusies uit gaan trekken.

Dus daar blijf ik er falikant tegen.......uit het 'better save than sorry'- oogpunt

Amies100: Wat spuit je dan als ik vragen mag.......er is niet zo heel veel wat je gewoon in huis mag hebben namelijk.
En dit is ook weer een gevaarlijke uitspraak want genoeg ervaring daarin heb je niet zomaar(zeg niet dat jij dat niet hebt..)........en perongeluk verkeerd spuiten kan heel gevaarlijk zijn.
Laatst bijgewerkt door Paintlinger op 16-07-10 08:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 08:26

:D

Geldt dit eigenlijk ook voor pony's/paarden?? (paracetamol bedoel ik...)
Wij hebben het wel eens gegeven aan de pony's i.v.m. hoefbevangenheid (en het werkte goed :o )

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 08:32

Poe...schrik er van dat er nog zoveel mensen lijken rond te lopen die zomaar spul in hun beesten proppen dat je daarvoor moet waarschuwen. Ik kan me er zó niets bij voorstellen dat je zomaar mensenmedicatie aan beesten geeft.
Als het via een DA advies gaat, okay (al zou het idd handig zijn als een DA dat dan héél goed uitlegt, qua dosering en soort), maar zomaar? Als mijn kat iets heeft waar ik niets mee kan gaat we gewoon even langs de DA.
Fijn als je een meedenkende DA hebt! Zolang ze maar goed rekening houden met wie ze tegenover zich hebben. Sommige mensen hebben idd zoveel ervaring dat je die rustig met bv een paar spuiten naar huis kunt sturen...

Misschien ook een aardige waarschuwing, let ook op je eigen medicatie en zorg dat beesje die niet kan opsnoepen. We hebben weleens een aspirinesnoepende kat gehad, namelijk. Had mijn vader aspirine klaargelegd, ging even iets doen en dan was 't pilletje weg en zat er een rooie likkebaardende theemutsexkater voor in de plaats...

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 08:34

Paintlinger schreef:
Amies100: Wat spuit je dan als ik vragen mag.......er is niet zo heel veel wat je gewoon in huis mag hebben namelijk.
En dit is ook weer een gevaarlijke uitspraak want genoeg ervaring daarin heb je niet zomaar(zeg niet dat jij dat niet hebt..)........en perongeluk verkeerd spuiten kan heel gevaarlijk zijn.

Ik spuit hem vaak zelf antibiotica en 2x per jaar de prikpil, dit heb ik overigens niet zelf in huis op voorraad.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 08:36

Het gaat er niet om dat het op voorraad hebt, maar veel middelen mag je gewoon niet toedienen.
Nu weet ik niet hoe het met de middelen zit die jij toediend....

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 08:42

Dat zijn gewoon UDA middelen hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 09:14

chantal_bel schreef:
Omdat het allemaal al duur zat is zegt die.

We hebben het niet over honderden euro's...kom zeg wat kost nu zo'n pijnstillertje....Triest dat hier op beknibbelt wordt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 09:22

wil niet weten wat paarden allemaal toegestopt en gesmeerd krijgen qua mensenmiddeltjes!
Geen haar op mn hoofd wat eraan denkt om mensenmedicijnen in een beest te proppen,ga liever naar de dierenarts voor goed onderzoek!!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 09:36

Ik zie ook veel dierenartsen die injectievloeistoffen meegeven aan klanten. Vindt dat echt niet normaal. De dierenarts waar ik voor werk doet dit dus absoluut niet. Nu zijn ze in Duitsland ook iets strenger als in NL.
Met spuiten kan altijd iets misgaan en als leek weet je niet wat je op dat moment moet doen. En sommige AB's mogen absoluut niet in de bloedbaan en kan bij een leek wel gebeuren met alle gevolgen van dien.

Ken ook dierenartsen die Ibuprofen rustig voorschrijven als het s'avonds laat is of weekend is. Scheelt weer naar de praktijk komen. Vindt dat echt waanzin maar goed.

En het omrekenen wat sommige mensen denken te doen, van mensen gewicht naar dierengewicht slaat ook nergens op.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 09:58

Het grote probleem hier in nederland is dat de meeste dierenartsen te commercieel zijn, zij moeten grotendeels hun inkomsten halen uit de medicijnen. Het is gewoon belachelijk wat dierenartsen hierop verdienen.
Hoe groter en moderner de praktijk hoe duurder en strenger ze zijn.

Cluni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:01

Goed dat dit mooi weer even aangekaart word!
Ik had zelf bijna de fout onder gaan, gelukkig snel even gegoogeld voor dat ik gehandeld had :)

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:01

amies100 schreef:
Het grote probleem hier in nederland is dat de meeste dierenartsen te commercieel zijn, zij moeten grotendeels hun inkomsten halen uit de medicijnen. Het is gewoon belachelijk wat dierenartsen hierop verdienen.

De grote winstpakker is natuurlijk de farmaceutische industrie. Die de dierenarts voor het voeren van bepaalde merken natuurlijk wel de nodige bonussen geeft. In de humane geneeskunde is dit niet anders namelijk. De dierenarts verdiend voornamelijk op het consult.

Ik zeg altijd maar, beter duur dan niet te koop. Mijn hondjes krijgen metacam tegen de pijn. Lekker "veilig":D

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:03

heb dit ooit als tip aan een vriend gegeven :o
wel gezegd dat die dat eerst moest google-n
had ie niet gedaan
gelukkig leefde kat daarna nog
maar voelde me welheeel rottig!!

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:06

Chiqa schreef:
chantal_bel schreef:
Omdat het allemaal al duur zat is zegt die.

We hebben het niet over honderden euro's...kom zeg wat kost nu zo'n pijnstillertje....Triest dat hier op beknibbelt wordt.

Heel heel doosje met 10 pilletjes 7.85. Kom net terug van de dierenarts en heb het nog eens negevraagt, en hij zegt dat 1 kwart helemaal geen kwaad kan die 1 tot 3x per jaar.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:10

Maar dan kan je toch beter zo'n doosje halen. kost wat meer maar is gezonder.

Heb hier ook standaard een pot van20 rimadyl tabletten staan van 100 mg. Al vaak gebruik van gemaakt ook door andere hondenbeziters die weten dat ik wat heb en te broerd zijn om zelf dat aan te schaffen.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:15

Laika schreef:
amies100 schreef:

De grote winstpakker is natuurlijk de farmaceutische industrie. Die de dierenarts voor het voeren van bepaalde merken natuurlijk wel de nodige bonussen geeft. In de humane geneeskunde is dit niet anders namelijk. De dierenarts verdiend voornamelijk op het consult.

Ik zeg altijd maar, beter duur dan niet te koop. Mijn hondjes krijgen metacam tegen de pijn. Lekker "veilig":D

Er zijn medicijnen waar de dierenartsen nog eens 500% opzetten. Heb 2 jaar de in- en verkoop geregeld bij een veearts en het is niet alleen de farmaceutische industrie die zorgt voor de hoge prijzen.
Hun consulten zijn vaak net alleen kostendekkend voor de praktijk, de winst komt toch echt uit de medicijnen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:36

Klopt ik weet ook de prijzen van inkoop en verkoop en daar sta je echt te kijken. Daar gaat inderdaad een hoop van de winst heen.

Metacam wil ik trouwens niet echt veilig noemen, heb al meerdere honden gezien die er vreselijk ziek van zijn geworden. Waaronder 1 van mijn honden.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:42

Wilawander schreef:
Klopt ik weet ook de prijzen van inkoop en verkoop en daar sta je echt te kijken. Daar gaat inderdaad een hoop van de winst heen.

Metacam wil ik trouwens niet echt veilig noemen, heb al meerdere honden gezien die er vreselijk ziek van zijn geworden. Waaronder 1 van mijn honden.

De mijne is er allergisch voor :o

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:47

Oké de mijne gaat aan het overgeven niet normaal meer. Meestal na de 2e tablet. Nu twee keer gehad dus Metacam komt er niet meer in.