Welzijn konijnen in Nederland!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leeftijd konijn beïnvloed door omgang/verzorging?

Ja
132 (86%)
Nee
8 (5%)
Misschien (Leg uit)
10 (6%)
Ik weet het niet (Leg uit)
2 (1%)

Totaal aantal stemmen: 152

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:38

x_Marr schreef:
CK88: Snel die knaagsteen eruithalen! Of je moet konijnen met nierstenen willen....
Ook die knabbelsticks zijn troep..

Weet ik ;) heeft onwetende moeder erin gehangen. Is er al lang uit!

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:38

mijn konijn maakte zijn eigen springparcours. ik had eetkamerstoelen met dwarse balkjes vrij aar tussen de poten. hij rende dan KEIHARD door de kamer en sprong te balkjes. hij maakte dan ook allerlei bokkensprongen tussendoor hij vond dat gewoon lekker kennelijk. Dus als een nijn dat leuk vind, waarom niet ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:42

C-lsemgeest dat is idd een topic waar ik mijn vraagtekens bij heb, dit persoon lijtk iig weingi verstand te hebben over het gedrag van een konijn, gezien de vragen die gesteld worden, heo zou het dan met de verdere welzijn van het dier?

Sizzle schreef:
Ik heb ook al stapels konijnen gehad, maar de meeste hebben de 10 ook niet gehaald hoor. Ik durf echter wel volluit te beweren dat het niet door de leefomstandigheden komt.

Dan zou ik me als ik jou was toch na gaan vragen waarom die leeftijd met gemak wel gehaald kan worden bij iemand die het anders doet dan jij :)

annepanne schreef:
Ik heb misschien geantwoord vanwege mijn eerdere verhaal, je hebt er geen grip op!

Wet wel zeker dat je dr grip op heb grotendeels voorbeelden genoeg in het forum (Huisvesting, knuffediertjes, voeding, in bad doen, @work)

Maaikee43 schreef:
heb je het over mij?

Voel je je aangesproken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:46

Ik had drie konijnen die nu dood zijn.
Eentje van 13 en een andere van 12, sorry Chiqa, geen 14+ en eentje van 1,5 aan Pasteurella.
Mijn konijnen leven erg ruim, met weinig brok en veel hooi en groente.

AnnemiekvM

Re: Welzijn konijnen in Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:58

Er was iemand die zijn konijnen geen drinken gaf omdat ze groenvoer hadden. Dat ging dus niet over het in bad stoppen.
Ik vind dat konijnen ten alle tijden moeten kunnen drinken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:01

AnnemiekvM schreef:
Er was iemand die zijn konijnen geen drinken gaf omdat ze groenvoer hadden. Dat ging dus niet over het in bad stoppen.

Dat was TS. Ik heb ook altijd water naast het groenvoer. Bak gaat goed leeg hoor, ook als ze voldoende beschikking hebben over groenvoer en gras. Het is ook maar een kleine moeite.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:13

Ik zit me ook altijd te verbazen wat voor troep je in dierenwinkels vandaag de dag kunt kopen. mijn konijnen krijgen gewoon onbeperkt hooi, beetje bix erbij als toevoeging (geen gemengt voer maar gewoon van die saaie korrels) en elke dag groente/fruit. En hebt niet het idee dat ze een groot gemis voelen omdat ze niet vol gestopt worden met ongezond suiker houdende producten.

Die van mij zijn nu 4 maand, hoop echt dat ze ook 15 jaar worden :j maar je hoort idd zelfden verhalen van konijnen die ouder worden dan 7. Eigenlijk best triest, er is meer informatie beschikbaar voor een goede verzorging dan ooit te voren en toch lijkt de gemiddelde leeftijd alleen maar lager te worden..

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:13

AnnemiekvM schreef:

Dit was idd wat ik bedoelde! Alleen gister postte ik en toen was er iemand me voor dus leek het op iemand anders te slaan!

Waarom je konijnen niet de hele dag vers water? Omdat ze uit verveling kunnen gaan drinken? De mijn vervelen zich niet :n En toch drinken ze (vooral met dit weer!!) veel!

Ts als je vind dat ik grip heb op de dood van mijn konijnen dan moet je even mijn verhaal lezen en zeggen wat ik fout doe (ow ik geef ze dus water _O- )

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:17

hmz, ik weet het niet zo goed. ik denk niet dat het alleen aan de verzorging ligt. wel aan de fokkerij. incest is volgens mij de grootste oorzaak. mijn konijnen zitten buiten, hebben een mooie ren, worden goed verzorgt etc, maar de konijnen die in de dierenwinkel gekocht zijn redden bij mij ook de 3 jaar niet eens. andere konijnen gelukkig wel met gemak. het leeftijdsverschil tussen mijn konijnen die ik heb gehad verschilt erg (wat ze gehaald hebben) en ze werden allemaal t zelfde verzorgt, en in dezelfde ruimte gehouden. dus dat zegt niet altijd alles...

SabrinedeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:20

Mijn konijn is dit jaar 10 jaar geworden en kan volgens de DA nog best 15 jaar worden!
Zelfs met deze warmte is hij erg fit :)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:36

BiancaSLC schreef:
ze mogen de prijzen van de hokken wel eens een stuk naar beneden gooien! dat zal meer mensen er toe zetten om een groter hok te kopen.

Dat vind ik nou echt de omgekeerde wereld. :x Het zou beter zijn als de prijs van konijnen omhoog zou gaan. Als je geen geld hebt voor een fatsoenlijk hok moet je niet aan konijnen beginnen.

CK88 schreef:
Ik wou dat ik mijn nijns meer kon bieden. Ze zitten samen in een groot hok bij mijn ouders, maar de tuin is niet konijn proof dus ze komen niet in de tuin. Ons huis word gebouwd, en we wonen nu in een flat. Maar ik ga zeker een konijnproof tuin maken en ze krijgen een zandbak in hun hok :) Mijn vorige konijn was 8, en die liep los in huis.

Ik vind je hok helemaal niet groot, klein juist zelfs. :o Wel goed dat je er over nadenkt om je nieuwe tuin geschikt voor konijnen te maken! Misschien is het nog wel gemakkelijker om een grotere ren te maken, want tenzij je in je hele tuin gaas wilt ingraven kun je je konijn eigenlijk niet zonder toezicht los laten lopen. Als ze willen graven ze zich binnen 10 minuten een weg naar de vrijheid (schrijf ik uit ervaring :o ).

Verder zijn er natuurlijk allerlei factoren die bepalen hoe oud een konijn wordt, maar dat de verzorging en leefomstandigheden daar een rol in spelen twijfel ik niet aan!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 19:57

Chiqa schreef:
Sizzle schreef:
Ik heb ook al stapels konijnen gehad, maar de meeste hebben de 10 ook niet gehaald hoor. Ik durf echter wel volluit te beweren dat het niet door de leefomstandigheden komt.

Dan zou ik me als ik jou was toch na gaan vragen waarom die leeftijd met gemak wel gehaald kan worden bij iemand die het anders doet dan jij :)

Tja, misschien moet ik ze in bubbeltjes plastic stoppen en een steriel filter voor hangen :Z

Zoals in dezelfde post staat waar je slechts de helft van quote gaan ze bij mij vaak aan een plotselinge infectie ziekte, door een erfelijke fout of zoals bij 1 door zelf dusdanig dom ergens vanaf te springen (want als je een hele tuin tot je beschikking hebt dan kun je altijd wel wat vinden om op te springen) dat je je eigen rug breekt.

Ik heb nu twee jonge dieren maar de laatste (dwerg angora) die ging is vanwege E. cuniculi ingeslapen op 8-jarige leeftijd. Dat komt natuurlijk doordat ik iets fout gedaan heb.......
Ik heb er ook 1 dood gevonden na oud en nieuw, stress wellicht? geen idee, beest ging al 6 oud en nieuws mee en dat ging altijd probleemloos (zat bovendien binnen). We waren niet thuis die nacht helaas.

Als ik dan bij mij op stal een oud konijn die wel al over de 10 jaar is zie zitten met zijn wam van 20cm dik, tranende ogen, nagels van 4 cm in een eenzaam houten hokje levend van paardenbrok en geen hooi......Dan moet het wel aan mijn slechte omgang liggen dat die het wel haalt en die van mij niet :+
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 13-07-10 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:03

Onder welzijn valt niet alleen de leeftijd, valt zoveel meer onder.

Heel veel mensen zeggen dat altijd, ook met paarden: oh als die zo oud is geworden zallie wel goed verzorgd zijn...
Terwijl toch veel manegepaarden oud worden en dan denk ik: welzijn? waar dan?

Ik heb liever een konijn die gelukkig is die met 8 jaar dood gaat dan een konijn die met 1 jaar doodgaat maar ergens ongelukkig om is geweest, ijv. te weinig ruimte, geen soortgenoot bij zich.... dan zit dat konijn zich maar te verpieteren al die jaren..

Dus hoop ik dat mijn konijnen gelukkig zijn EN oud worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:07

goeroe schreef:
Dat vind ik nou echt de omgekeerde wereld. :x Het zou beter zijn als de prijs van konijnen omhoog zou gaan. Als je geen geld hebt voor een fatsoenlijk hok moet je niet aan konijnen beginnen.

Je heb idd een punt, als de aanschaf van een hok al een punt van discussie moet zijn? :7

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:53

het andere topic wordt steeds gezelliger _O-
Het is blijkbaar bizar om te zeggen dat het belangrijk is dat konijnen een maatje willen hebben :=

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:06

c_alsemgeest schreef:
het andere topic wordt steeds gezelliger _O-
Het is blijkbaar bizar om te zeggen dat het belangrijk is dat konijnen een maatje willen hebben :=

Ik vind een maatje erg belangrijk, maar vind wel dat de konijnenmensen hier wel eens wat in doorslaan. Honden, katten en andere beesten zijn ook liever samen namelijk en daar hoor je nooit iemand over piepen.

Toen ik uit huis was hebben bijv. mijn ouders de konijnen langzaam laten 'uitsterven'. Op een gegeven moment heb je er dus nog maar 1 over. Deze was toen een jaar of 7/8 en zat vrij in de tuin. Deze tuin had geen omheining of wat dan ook. Het konijn zat dus eigenlijk gewoon volledig vrij, maar had totaal geen behoefte om de tuin te verlaten.
Hier kan je natuurlijk geen vers konijn bijzetten want die gaat dan op buurt-onderzoek en die zie je nooit meer terug. De buurman had een kat.
kat en konijn hebben elkaar tot de dood van konijn (3 jaar later) uit eigen initiatief gezelschap gehouden. Konijn breidde 'zijn' tuin iets uit naar dat van de buurman (die het wel gezellig vond en minder gras hoefde te maaien) en kat zat bij ons. Andere katten waren niet welkom.
Nu kun je keihard:dierenmishandeling gaan roepen maar ik denk dat er wel wat ernstiger zaken te bedenken zijn.

Maar als het even kan is geen enkel beest bij mij alleen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:06

Een nieuw modegrilletje c_alsemgeest :D
Kritiek ontvangen kan je ook als positief zien, hebben nog al wat mensen moeite mee,
met name mensen die wel willen maar niet kunnen.........(Geen ruimte of geld of teveel gedoe)

Hoe belangrijk is een maatje voor een konijn? Kan iemand mij dat vertellen?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:09

Klopt,
Maar ik doe er niet hysterisch over :P
Mijn konijn zit nu ook alleen, terwijl hij 7 jaar een maatje heeft gehad. Simpelweg omdat a 8 koppelingen het duidelijk was dat hij geen ander konijn meer in de buurt wilde hebben en hij gelukkig is met zijn katten.
Maar heel veel in dat topic laten het overkomen alsof ze een of ander onkoppelbaar killer-konijn hebben zitten. Terwijl er nog niets geprobeert is... en dat vind ik zonde voor het beestje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:13

c_alsemgeest, dit topic stond ook bij mijn berichten, haha ;)

Ik denk dat het vooral om de aandacht gaat. Een konijn heeft voldoende aandacht nodig. Een maatje is daar natuurlijk heel geschikt voor, maar als mens kan je ook wel in die aandacht voorzien denk ik. Ik kroel mijn konijn altijd een beetje zoals konijnen dat bij elkaar doen. Dus met een vinger beetje krapachtige bewegingen maken. En dan ligt ze ondertussen vaak lekker met dr hoofdje tegen mn andere hand te dutten. In de winter is die aandacht wat minder, omdat ik dan minder vaak buiten ben. Maar in de zomer ga ik vaak wel een paar keer per dag even langs bij dr :) En sowieso krijgt ze 2x per dag eten en een kroelbeurt :j Ze maakt niet de indruk eenzaam te zijn. Ze is lekker relaxt altijd en altijd een beetje lekker met dr eigen konijnendingen bezig. Eet goed, verzorgt zich goed. Eigenlijk geen van de tekenen van eenzaamheid die op BB worden genoemd, vertoont zij..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:16

ok, maar avonden en nachten lang graven in een plastic hok, vind ik niet normaal ;) Daar ging het topic over :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:17

Het zou wel heel knap zijn als mensen een konijnenvriendje konden vervangen...
Mijn konijnen zitten 22 van de 24 uur dicht bij elkaar. Zelfs met het warme weer liggen ze nog het liefst tegen elkaar aan....

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:18

Ja die van mij ligt nu altijd op de buik van mijn kale kat... die dus op haa rug ligt :') echt een bizar gezicht, ik zal d'r wel een keer een foto van maken. :P

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:18

x_Marr schreef:
Het zou wel heel knap zijn als mensen een konijnenvriendje konden vervangen...
Mijn konijnen zitten 22 van de 24 uur dicht bij elkaar. Zelfs met het warme weer liggen ze nog het liefst tegen elkaar aan....

Ik ben het er volledig mee eens, maar waarom wordt dit nooit geroepen over honden en katten?
Maatschappelijke acceptatie?

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:19

ik heb al een heleboel konijnen gehad op 2 na allemaal oud geworden...

heb nu een vlaam hardstikke leuk dier! vermogen uitgegeven aan hout voor enorme hokken en buitenrennen :') ik hoop dat ie oud wordt en dat het niet zo gaat als met grote en kleine honden..... maar goed hij is nu 3.... van mij mogen er nog 10 jaar bij!

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:20

Als ik zie hoeveel tijd mijn konijnen tegen elkaar aanliggen en elkaar wassen, dat kan ik echt niet vervangen als mens.