welke keuze heb ik voor oude hond? Update: overleden.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 11:55

Paintlinger schreef:
1 tip: Laat vóór dat je ook maar iets besluit te opereren een thoraxfoto maken.
Eerst kijken of er uitzaaiingen in de longen te zien zijn....mocht dat wel het geval zijn dan moet je er echt niet meer aan beginnen.

TS: het is onmogelijk om vanaf de buitenkant te zeggen dat er 'volgens jou' geen uitzaaiiingen zijn.

Er is een tijdje geleden al een thorax foto gemaakt,vorig jaar.
Vandaar dat ze zagen dat er vocht achter de longen zat.
Hadden ze dan de uitzaaiingen niet ook al kunnen zien?
Dit gezwel zat er toen ook wel maar was niet zo groot als nu,vele malen kleiner.
Maar ik zal idd. een nieuwe thorax foto laten maken,want zijn er uitzaaiingen,dan houd het op.

@Loiz. Mede dankzij dit topic denk ik er nu iets beter over na over de optie inslapen.
Maar dan zal de D.A. dat toch echt moeten aan bevelen.
Ga hem zo maar weer bellen,ze hebben me nog steeds niet terug gebelt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:57

ik zou gaan voor de operatie.
zoals al eerder werd gezegd,mocht ze het niet halen dan is er wel alles geprobeerd!
sterkte voor jou en je hond! :(:)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 11:58

@Loiz.
Scheren zat ik ook aan te denken,ik knip haar zelf ook vaak.
Ziet er niet echt mooi uit,maar het is wel koeler voor haar.
Haar plukken doe ik zowat het hele jaar door,er komt geen eind aan.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:58

Ja nieuwe foto maken :j
Kan zijn dat er vorig jaar ook wel uitzaaiingen waren maar dat het vanwege het vocht niet goed te zien was.

Probeer alleen wel voor ogen te houden dat de optie euthanasie voor je hond absoluut niet erg is......alleen jij hebt er even heel veel verdriet van.
Wie weet hoeveel leed je haar ermee bespaard.........mijn ervaring (in 2e lijns kliniek) verteld me dat dit soort gevallen meestal niet herstellen....hooguit een klein beetje rekken.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:00

Jij kent de hond het beste, de DA ziet hem alleen als hij bij hun is en heeft dus een beperkte kennis over de hond zelf.
Als jij merkt dat de hond beter af is met inslapen, dan moet je dat voorstellen. DA's willen liever niet inslapen en zij zien
niet hoe de hond thuis is, hoe hij zich gedraagt en hoe zijn lichamelijke conditie is.

Vind het trouwens wel vreemd dat er destijds geen actie ondernomen is bij dit gezwel, het had toen
waarschijnlijk vele malen minder ernstig geweest en daardoor ook makkelijker te verwijderen.
Uitzaaiingen kunnen in dat laatste jaar nog gekomen zijn, en ze hebben met die foto niet specifiek gezocht.
Plus dat uitzaaiingen overal kunnen zitten, neem aan at er alleen een thoraxfoto gemaakt is van de longen.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:03

Paintlinger schreef:
Probeer alleen wel voor ogen te houden dat de optie euthanasie voor je hond absoluut niet erg is......alleen jij hebt er even heel veel verdriet van.
Wie weet hoeveel leed je haar ermee bespaard.........mijn ervaring (in 2e lijns kliniek) verteld me dat dit soort gevallen meestal niet herstellen....hooguit een klein beetje rekken.

Dat probeerde ik ook te zeggen, dus of het nut heeft om m dit allemaal te laten doorstaan.
En dat weet jij het beste, niet je DA, want jij kent 'm. En het lijkt me daarom een optie om te laten inslapen, ik zou
mijn hond immers, zeker op leeftijd, niet zoveel willen laten doorstaan met zo'n relatief kleine kans dat hij echt 100% opknapt.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:03

Dat is zo loiz maar in de longen geven je het beste beeld om te beslissen of het nog zin heeft.

Eventueel zou een echo van lever en milt ook een duidelijk beeld kunnen geven.

TS: Zit de tumor echt in de bortskas of in buikholte?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 12:04

Hier is ze geknipt.
Afbeelding

De D.A. weet idd. niet hoe ze thuis is,maar heeft wel een dossier v.d. hond.
Ook zal mij D.A. eerlijk zeggen hoe het er voor staat.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 12:05

Paintlinger schreef:
Dat is zo loiz maar in de longen geven je het beste beeld om te beslissen of het nog zin heeft.

Eventueel zou een echo van lever en milt ook een duidelijk beeld kunnen geven.

TS: Zit de tumor echt in de bortskas of in buikholte?

Het gezwel zit onder haar buik bij de achterpoot.
Pagina terug staat de foto ervan.

Paintlinger

Re: welke keuze heb ik nu nog voor mijn oude hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:08

Kon het niet duidelijk zien op de foto..... maar voor mij klinkt dat alsof het een lymfoom zou kunnen zijn. (lymfeklierkanker).

Wat is er eigenlijk al aan gedaan?
Is er al een dunne-naald aspiratie gedaan? om te kijken wat voor cellen het zijn?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 12:16

Paintlinger schreef:
Kon het niet duidelijk zien op de foto..... maar voor mij klinkt dat alsof het een lymfoom zou kunnen zijn. (lymfeklierkanker).

Wat is er eigenlijk al aan gedaan?
Is er al een dunne-naald aspiratie gedaan? om te kijken wat voor cellen het zijn?

Aan dit gezwel is nog nix gedaan,het andere kleine gezwel wel.Dit omdat ik dus nog niet weet wat ik moet doen áls het een kanker gezwel is.
Daar hebben ze met een naald iets gedaan en het was geen kanker gezwel.
Dit kleine gezwel groeit ook niet meer verder en ze laten het gewoon zitten.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:31

Wat bij mij ook een maatstaf zou zijn: hoe zwaar is de ingreep, hoe groot is de kans op geheel herstel, hoe lang gaat deze herstelperiode duren en hoe lang is de nog resterende levensverwachting van je hond.

Je hond is inmiddels 11 jaar, stel dat (gezien de gemiddelden per rasstandaard) 13 jaar oud zou kunnen worden, en ze dus een half jaar moet revalideren om voor 50% te herstellen, dan zou ik dus voor inslapen gaan.
Is de leeftijdsverwachting 14 of langer, de kans op herstel 80% én de revalidatie 2 maanden, krijg je al een heel ander beeld.

Zoals ik lees heeft jouw hond, ondanks haar ongemakken, nog wel plezier in het leven, maar gaat ze dat ook weer terug krijgen na een misschien wel grote operatie?

Overigens vind ik het wel wat slordig dat je dierenarts, die je hond én het probleem kent, nog altijd niet de tijd heeft genomen om je even te bellen. Desnoods de assistente om je te laten weten dat hij er wel mee bezig is, maar nog geen tijd heeft vrij kunnen maken.

zaury

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:38

ik heb ik een soort gelijke situatie gezeten als jou.
mijn hond was al ouder en niet meer in staat om een narcose te overleven maar moest wel geopereerd worden dus hij is zonder narcose maar met plaatselijke verdoving geopereerd.
de enige voorwaarde was wel dat wij erbij moesten zijn voor de geruststelling en het is allemaal goed gegaan.
hij heeft daarna nog een paar goede maanden gehad en heb hem toen in laten slapen toen hij er zelf helemaal aan toe was (dat was hij voor de operatie duidelijk niet)
je kent zelf je hond het beste dus luister naar je eigen gevoel en dat van je hond.
heel veel sterkte de komende tijd.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 18:48

De D.A. heeft terug gebelt,en ik moet er met mijn hond heen op het vrije spreekuur.Hij wil eerst haar hart en longen horen en wat meer dingen bekijken zoals het gezwel.Volgens hem kunnen het 3 dingen,ben alweer vergeten wat het waren.Een was sowieso een kwaadaardig gezwel.Het andere iets met vocht bult ofso?Hij zag geen gevaar in de narcose voor de hond,hij ziet eerder risico aan het hart en de longen,dat die bezwijken.
In het gezwel zit wel beweging in,het lijkt net een met vocht gevulde halve voetbal.Nu maar hopen dat ze geopereerd kan worden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 19:21

gohya schreef:
Hij zag geen gevaar in de narcose voor de hond,hij ziet eerder risico aan het hart en de longen,dat die bezwijken.

Doet een beetje denken aan de uitspraak "operatie geslaagd, patient overleden"...
Oftewel hoe kan er geen gevaar voor de hond zijn, terwijl het dier het risico loopt dat zijn hart/longen het begeven...?
Sterkte met je hond, ik hoop persoonlijk dat de dierenarts je euthenasie aanraadt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 20:10

Kuggur schreef:
gohya schreef:
Hij zag geen gevaar in de narcose voor de hond,hij ziet eerder risico aan het hart en de longen,dat die bezwijken.

Doet een beetje denken aan de uitspraak "operatie geslaagd, patient overleden"...
Oftewel hoe kan er geen gevaar voor de hond zijn, terwijl het dier het risico loopt dat zijn hart/longen het begeven...?
Sterkte met je hond, ik hoop persoonlijk dat de dierenarts je euthenasie aanraadt.

Sorry??
Nou dat hoop ik dus echt niet.Een levens lustige hond die alleen last heeft van een gezwel het leven ontnemen en geen kans geven? Sorry dat kan ik niet.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 20:18

TS, ga idd op advies DA af. Onze hond van 11 heeft ook pas een flinke operatie gehad en we zijn enorm blij dat we dat gedaan hebben. (gedraagt zich weer als een puber :D)

Als de hond gewoon eet, geen pijn lijkt te hebben, dan heb je hele goede kans dat ie de operatie goed doorkomt en je er nog enkele jaren samen van kunt genieten.

Wel eerlijk blijven naar de hond toe..... Schrik van de reacties die het beter "denken" te weten dan eigenaar c.q. DA.

Ga iig voor jullie duimen !!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 20:21

Ik zie dat er al meer mensen het gezegd hebben, maar ik zou haar idd nog even goed laten nakijken en dan als er toch nog wel een kans is dat ze gewoon door de operatie komt dan zou ik haar die kans nog geven, sterft ze tijdens de narcose krijgt ze er niks meer van mee en heb je het in ieder geval geprobeert.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 20:24

Fijn TS! Er klinkt in ieder geval weer een sprankje hoop. Overigens is narcose nooit zonder risico, zelfs niet bij jonge honden.

Om je toch even een hart onder de riem te steken:
Mijn york met behoorlijke hartruis van 15 jaar oud, heeft dit jaar februari een gebitsbehandeling moeten ondergaan. Ontstoken kies en wat tandjes, dus het moest echt. Van niet kunnen eten ga je immers ook dood. Ook ik heb een soort van afscheid van haar genomen voor de ingreep, maar gelukkig kon ik haar gewoon weer heerlijk ophalen! Ze is er nog steeds ;)
Ik duim me helemaal gek dat jouw lieverd er ook doorheen komt en nog een paar fijne jaren bij je kan hebben.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 20:25

gohya schreef:
Sorry??
Nou dat hoop ik dus echt niet.Een levens lustige hond die alleen last heeft van een gezwel het leven ontnemen en geen kans geven? Sorry dat kan ik niet.

Je hebt zelf in dit topic hele lijsten geschreven waar je hond nog meer last van heeft dan "alleen een gezwel". Dat jij het niet verdraagt deze bejaarde zieke hond los te laten betekent niet dat dat de beste optie voor je hond is.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 20:26

gohya schreef:
Sorry??

Alleen last van een gezwel? Je vergeet het rijtje wat jezelf opnoemde: Artrose, vocht achter de longen, ernstig overgewicht, slecht hart, braakt, stofwisseling is slecht, ze verhaart niet goed.
En dat noem jij alleen maar last van een gezwel?
Ik hoop dat je ogen opengaan, en dat je je hond de rust geeft die ze zo hard nodig heeft.
Ik vind dit enorm triest voor het dier....

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 20:31

Billy schreef:
gohya schreef:
Sorry??

Alleen last van een gezwel? Je vergeet het rijtje wat jezelf opnoemde: Artrose, vocht achter de longen, ernstig overgewicht, slecht hart, braakt, stofwisseling is slecht, ze verhaart niet goed.
Ik hoop dat je ogen opengaan, en dat je je hond de rust geeft die ze zo hard nodig heeft.

Heb je de hond gezien? Zo nee, hoe kan je dan überhaupt zo'n oordeel geven?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 20:32

ik snap je dillema volkomen hoor...

een ruim jaar geleden haalden we een dik 11 jarige rottweiler uit het asiel,en die hond was zó goed en blij...

echt als je had gezegd dat ze 6 of 7 jaar oud was had ik het geloofd...

ze was echt een mooi,sportief ,speels en bovenal lief wijffie..

al snel zag ik dat ze een mammatumor had,nou ja...zal er wel al een tijd zitten,maar na een week of 3 begon ze eraan te likken en werd het een wondje...

naar DA gegaan en ja,die was duidelijk hoor...de operatie zou het probleem niet zijn,maar wel de kans op uitzaaiingen en dat ze daarna nog 'maar' een half jaar zou leven,wel....

zijn advies was tussen neus en lippen door,geen operatie maar als het niet meer te doen was met die tumor, inslapen...

en ik kon het niet :n ,zo'n blij meisje...hoe kon ik die nou voor zo'n stomme tumor zo'n goede mooie blije lieve hond in laten slapen... |(

dus ik heb gezegd ik wil dat je opereerd,ik zie daarna wel...ze is geopereerd,heeft 2 dagen last gehad en was weer helemaal de oude...

alleen na een paar maanden ging ze hoesten,narcose had een flinke aanslag op haar hart gemaakt,en met pilletjes bleef ze alsnog hoesten,longfoto gemaakt en die zaten zo vol met uitzaaiingen..

nu had ze daar op zich weinig last van,maar ze kreeg ws ook uitzaaiingen naar haar maag...en toen heb ik haar laten inslapen...

Afbeelding
dit was ze een kwartiertje voor haar dood,geen zielige hond,geen hond waarvan je zegt,jemig dat je zolang daarmee doorgetobt hebt,alleen was ze misselijk en wilde niet eten,en zoals de DA zei"we kunnen haar niet laten doodhongeren" en dat kan zeker niet...

spijt heb ik totaal niet dat ik haar heb laten opereren,echt,zou het zo weer doen...

mijn eerste rottweiler had zo'n tumor aan de zijkant van har poot,maar geen da wilde deze weghalen,eindelijk na een jaar vond ik een da die het wel wilde doen,en met 11 jaar oud heb ik ook haar laten opereren,operatie geslaagd,super mooi dun pootje,maar 2 dagen na OK bezweek ze aan haar hart...

maar toch,ook dat zou ik zo weer doen..

als jij denkt,ik zou het weg willen laten halen,echt doe het...en daarna,ach leef met de dag,iedere dag is er 1,en dan maar hopen dat ze een lange "extra time" krijgt :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 20:34

Billy schreef:
gohya schreef:
Sorry??

Dat heet ook ouder worden...

Wij kennen het dier toch niet irl.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 21:02

Zo'n dingen zijn niet makkelijk. Kijk wil je nog iets proberen, dan laat je haar opereren, met het risico van de narcose en de enige last na de operatie (wat niet niks zal zijn voor een hondje van die leeftijd), enige (vind ik toch) andere optie is inslapen denk ik. Dus ik denk dat je met deze twee opties gerust wel het risico van narcose mag nemen. Weet wel dat zo'n bult wegnemen ook een grote wond heeft en dit dus ook ervoor zorgt dat ze er een tijd nadien last van zal hebben. De vraag is dus of het nog zin heeft dit te doen bij deze hond. ze heeft meerdere problemen, vocht achter de longen (dat komt ook meestal wel ergens vandaan), artrose,... Ik denk eerlijk gezegd dat, als ze er last van heeft, de beste keuze voor de hond is haar gewoon laten gaan. Niet de makkelijkste keuze voor jou maar je moet iets doen natuurlijk.