Hond blaft als de bel gaat.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 15:29

Citaat:
Men zegt om een hond te laten stoppen met blaffen, dien je hem eerst te moeten leren blaffen op commando..
Dat is op zich nog wel het proberen waard.

Dat is dus wat ik mijn hond had geleerd en mijn 2e hondje (russel) die gaat ook alleen af als zij iets hoord en is ook daarna stil (dat heeft mijn grote hond haar geleerd)!

Lailaa

Re: Hond blaft als de bel gaat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 16:30

We zijn nu bezig met de tip om een sleutel te gooien en dat werkt tot nu toe goed. :)
Bij blafte net weer, sleutel gepakt, hij ging door.
Keer gegooid en daarna wat het stil. :)

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:22

Sommige aanpakken die ik in dit topic tegenkom vind ik niet ok. Zoals de blafban en de sleutels tegen de hond aangooien. In principe straf jij de hond dan voor iets wat jouw schuld is. Jij bent degene die het altijd goed heeft gevonden in het opzicht van de hond.
Ik ben van het oplossen met positieve dingen en niet met straffen. Dit soort dingen leidt tot angst. ook de sleutels, het is niet dat ze dan opeens respect voor je hebben omdat je ze pijn doet, nee.. ze krijgen angst voor de sleutels. Als ik blaf krijg ik pijn..
Als je dat wilt voor je hond ben je verkeerd bezig.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 19:30

@Mistery, allereerst ligt in 95% van alle gevallen de schuld bij de opvoerders van een hond die gedragsproblemen heeft. Puppy's zijn zooo lief, zoooo leuk en oh kijk eens hij kan al blaffen, op de bank, noem maar op. De hond waar het in dit geval omgaat is dus vanaf het begin niet goed gecorrigeerd, maw hem/haar is dus nooit geleerd om stil te zijn als dat van hem/haar verlangd wordt. Dat is het probleem.
Om een hond te corrigeren kun je heel veel methodes gebruiken, en al die methodes veranderen om de paar jaar. Wat vroeger als goed en duidelijk werd beschouwd werd na enige jaren afgeschreven, maar het is net als met kleren..... na een aantal jaren komen alle methodes en ook kleren weer in de mode!
Honden zijn geen mensen en moeten dus ook niet als mensen behandeld worden. Wat een niet goed opgevoede hond moet leren is dat goed gedrag beloond word en slecht gedrag niet. Een blafband zou ik als allerlaatste redmiddel gebruiken en daartussen zitten heel veel methodes.

Ik heb het helemaal met je eens dat je door het gooien van sleutels, in de nekvel grijpen en noem maar op welke methode de hond straft voor iets dat in principe door jou veroorzaakt is. Maar het is in dit geval niet anders en zul je toch tot een oplossing moeten komen.

Het gooien van sleutels en een blikje met bv. wat knikkers erin moet gericht gebeuren, zo hard dat hij/zij zich het apelazerus schrikt en zo zachtjes dat er geen verwondingen ontstaan. In dit geval zie je dat het werkt, 1x gegooid en de hond associeert dat direct met oh blaffen schrik stoppen ermee.
Als je dit consequent herhaalt hoef je misschien maar een paar keer te gooien en daarna is het rinkelen van sleutels/doosje voldoende!
Zielig misschien wel, maar als jij weer blij bent met je hond wordt jouw hond echt niet minder van een keer een sleutelbos tegen zich aan hoor.

En als ze eenmaal zover zijn als de hond uit deze topic dan kun je heel positief blijven doen, daar trekken ze zich dan echt niks meer van aan.

Mijn honden zijn als pup in het ooienhok geweest en hebben daar heel flink op hun sodemieter gehad, en ik stond er in tranen bij. Maar wij wonen op het platteland met heel veel schapen rondom en ze durfden na het ooienhok niet eens meer naar schapen te kijken zo bang waren ze ervoor. Zielig, heel erg. Effectief jazeker. En beter de hond 3 minuten janken dan straks de baas als ze wel achter de schapen aangaat. Want hier worden de honden direct afgemaakt als ze op schapenjacht zijn geweest! En nog steeds lezen we dat elk jaar een paar keer in de krant.

Maar Laila, geweldig hoor. Volhouden, probeer de volgende keer eens naast hem te gooien voor het schrikeffect. En denk erom hé, helemaal niks tegen hem zeggen! Hij moet zelf gaan associeren.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 19:54

Ondanks dat je uitleg heel helder en duidelijk is en ik het ook wel begrijp, is het nog steeds niet mijn manier van doen.
Ik weet dat een hond die in deze staat is dat het heel lastig is om hem het blaffen af te kunnen leren, maar het kan wel ook op een manier die de hond leuk vind. Probleem is alleen dat mensen daar vaak niet genoeg tijd/zin/energie/geduld voor hebben. Dus dan is de makkelijke oplossing wat jij nu bijvoorbeeld aankaart.

Wil niet zeggen dat het een slechte methode is of dat de hond er voor de rest van zijn leven een ernstig trauma aan over houdt. Maar er zijn andere manieren, deze duren echter een tijd langer en daar hebben mensen jammer genoeg het geduld niet voor.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:10

MargreetW schrijft exact hoe het hier thuis gaat.
Een tegencommando (hier, zit, af, blijf noem maar op) en bij extreme gevallen rammeling aan sleutelbos.
En je hoeft deze echt niet meer te gooien hoor. 1 keer gegooid, niet op ze maar pal naast ze. Nou en óf dat ze laat schrikken.
Sleutels kennen het.

Mijn honden hebben neiging alles te gaan blaffen, op zich met duidelijke reden: aan beide kanten nieuwe buren.
Puur terratorium afbakeren, nieuwe geluiden en buurpoezen.
Mij is tijdens trainingen altijd geleerd, positief gedrag eren en negatief gedrag Negeren.
Negatieve aandacht is ook aandacht.
Op een gegeven moment houd dit op, negatief gedrag negeren lost hond die blaft niet op.
Eerst probeer je een commando te geven op ongewenst gedrag van je hond. Dus kom hier, of zit af blijf ach en de rest. Noem gewoon maar op.
Vervolgens probeer je het anders, stuurt voor het geluid komt naar zijn plek (mand of bench). Je kan het niet altijd voorkomen dan leid je je hond tijdens ongewenst gedrag zónder iets te zeggen naar zijn plek.
Ook dit lost wat op, niet alles maar helpt wel.

Dan krijg je nog zelfde gedrag als TS beschrijft.
Blaffen bij de bel, alles hierboven helpt niet :n Echt niet.

Dus misschien kunnen TS en ik een deal sluiten :+
Gaan we allebei proberen om onze honden te leren blaffen op commando en dan kijken of het blaffen bij bel stopt..
DEAL? :Y)

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 20:12

Leren blaffen op commando heb ik al geprobeerd, het is dat bij zijn middelvinger niet kan opsteken. :+

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:14

mijn moeder heeft laatst een apparaatje gekocht, wat als de hond blaft een hoge piep oid maakt, (iig de bedoeling is dat de hond ophoud) dat apparaatje maak je vast aan de muur (in jou geval dus waar de hond meestal is als de bel gaat) en dan moet je hem alleen nog maar aan zetten. *gaat ff kijken hoe het heet*
edit kon het niet vinden vraag mijn moeder morgen wel even.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:16

Lailaa schreef:
Leren blaffen op commando heb ik al geprobeerd, het is dat bij zijn middelvinger niet kan opsteken. :+

_O- Shiiiittt dat lost ook dus niet op

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 20:23

Tessa; Daar ben ik wel benieuwd naar..

Dagmar; Nee inderdaad, ga je het bij jou hond nog proberen? :+

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:24

Is het proberen waard..
Maar ik ben er nog niet zeker van hoe ik uberhaubt ga aanleren om te blaffen..
Hele training met clicker gewerkt, denk dat dat mij hier niet mee gaat helpen.

Misschien heeft iemand hier op heel bokt wel ultieme tip voor ons :)

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 20:31

Clickers werkt hier ook niet..
En sleutels werkt wel hier, dus hou ik wel vol.
Mijn vader is er ook mee bezig. :)

Ik ben heel benieuwd!

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:40

Nog 1 hele kleine aanvulling: het hangt ook een beetje van het soort hond af voor welke methode je kiest. Wij hebben altijd bobtails gehad.... die greep ik wel eens in de nek, op de grond en even vasthouden totdat ze het begrepen. Nu hebben we een ridgeback, dat kun je met haar echt niet doen, dat gaat helemaal fout (ook nooit geprobeerd hoor).
Maar ik heb wel 1x gegooid met de sleutelbos toen ze als pup van 9 weken voor de 100ste keer het kerstkleed onder de kerstboom vandaan trok, en voila klaar. En ze weet precies of ik de sleutels pak om weg te gaan of om te corrigeren.
Heel veel succes met alle "opvoedingen" van de honden.

Linde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:51

Hoe oud is je hond? Vaak werkt de clicker methode niet meer goed als je er laat mee begint. Dat moet je echt doen als hij nog een jonkie is. Mijn hond blafte ook altijd bij de bel maar nu ze wat ouder is (acht jaar) doet ze het bijna niet meer. Bij het commando 'klaar', wat ze dus kent, houdt ze er ook mee op. Maar meestal is dat niet meer nodig, ze doet het gewoon niet meer.

Toen ze nog wat jonger was heb ik geprobeerd om een nieuw commando te leren. Namelijk op commando haar neus richting de grond te houden. Honden blaffen namelijk het makkelijkst met hun kop de lucht in, dus als je hem op commando leert zijn hoofd naar beneden te doen en te houden, wordt het bijna onmogelijk om te blaffen. Maar dit vergt natuurlijk veel meer tijd en training dan de methode met sleutels.

Ik hoop dat de manier met de sleutels werkt!

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 20:54

Mijn hond is nu net 3, we waren met de clickers al op 1 jarige leeftijd begonnen, maar het hielp na een jaar nog niet.
Hoe leer je zoiets aan om met de neus naar de grond te laten gaan?

Linde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:57

Mijn hond kent het commando 'touch'. Geleerd met de clicker ;). Dat houdt in dat ze met haar neus mijn twee vingers aan moet raken. Dus vingers op de grond, commando touch en dat uitbreiden. Dus langer laten wachten, er een commando aan plakken, en uiteindelijk zonder vingers. Maar mijn hondje heeft het altijd lastig gevonden om met de baas wat verder weg een commando uit te voeren. Ze kent het commando dus wel, maar dan moet ik er naast blijven staan en dat schiet dus nog niet op.

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 21:01

Oh oke, nee inderdaad dan schiet het ook niet op.
Na de clickers luisterd mijn hond absoluut niet.
Hij heeft zo zijn eigen willetje, maar zo is zijn vader ook.
Die blaft ook alles bij elkaar, dus we weten wel waar het vandaan komt.

Linde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:04

Het is ook niet dat ze moeten luisteren naar de clicker, de clicker geeft aan dat het trucje af is en dat hij het goed heeft gedaan. Dus de clicker op zich is al een beloning en dan kan hij eventueel nog een snoepje krijgen.

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 21:05

Nee oke, ja dat weet ik maar bedoel het op een andere manier, hij ziet de clicker voor andere dingen aan en reageert daar weer vel op

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:09

Linde_ schreef:
Hoe oud is je hond? Vaak werkt de clicker methode niet meer goed als je er laat mee begint. Dat moet je echt doen als hij nog een jonkie is. Mijn hond blafte ook altijd bij de bel maar nu ze wat ouder is (acht jaar) doet ze het bijna niet meer. Bij het commando 'klaar', wat ze dus kent, houdt ze er ook mee op. Maar meestal is dat niet meer nodig, ze doet het gewoon niet meer.

Toen ze nog wat jonger was heb ik geprobeerd om een nieuw commando te leren. Namelijk op commando haar neus richting de grond te houden. Honden blaffen namelijk het makkelijkst met hun kop de lucht in, dus als je hem op commando leert zijn hoofd naar beneden te doen en te houden, wordt het bijna onmogelijk om te blaffen. Maar dit vergt natuurlijk veel meer tijd en training dan de methode met sleutels.

Dat heb ik nu nog nooit gehoord. Ik ken ook zat mensen die wel gewoon clickermethode (of iig positief belonen) hebben toegepast op latere leeftijd, oa bij vrij lastige herplaatsers :? .

Onze hond blaft nooit eigenlijk dus ik kan de TS niet echt helpen. Die heeft trouwens al vanaf het begin af aan een speeltje gepakt en daarmee in de bek het bezoek begroet, misschien kan je dit aanleren door het bezoek dan ook met de hond te laten spelen. Bij die van ons is dat gewoon zonder daarbij na te denken zo gekomen want als zo'n schatiige pup met een flos of een balletje aankomt kunnen de meeste mensen het toch niet weerstaan even te spelen ;).

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 08:19

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 09:14

Die site heb ik inderdaad al door gelezen, maar de clicker werkt jammer genoeg niet bij mijn hond. Hij reageert er te veel op.
We hebben het een jaar lang geprobeert maar nee zonder resultaat..

Linde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 12:28

liedje89 schreef:
Linde_ schreef:

Dat heb ik nu nog nooit gehoord. Ik ken ook zat mensen die wel gewoon clickermethode (of iig positief belonen) hebben toegepast op latere leeftijd, oa bij vrij lastige herplaatsers :? .

Onze hond blaft nooit eigenlijk dus ik kan de TS niet echt helpen. Die heeft trouwens al vanaf het begin af aan een speeltje gepakt en daarmee in de bek het bezoek begroet, misschien kan je dit aanleren door het bezoek dan ook met de hond te laten spelen. Bij die van ons is dat gewoon zonder daarbij na te denken zo gekomen want als zo'n schatiige pup met een flos of een balletje aankomt kunnen de meeste mensen het toch niet weerstaan even te spelen ;).

Oke misschien niet dat het niet werkt, maar het gewoon veel lastiger is om aan te leren aangezien een oudere hond dingen vaak minder snel oppikt. Je hebt gelijk het is niet onmogelijk, vaak wel wat lastiger en meer tijdrovend.

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 14:06

Dat ze gaan blaffen op de bel doet bijna elke hond.
Na mijn ervaring, doen ze dit om hun terretorium te bewaken.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 07:30

Maaikee43 schreef:
Dat ze gaan blaffen op de bel doet bijna elke hond.
Na mijn ervaring, doen ze dit om hun terretorium te bewaken.

Maar er zit een groot verschil tussen blaffen en blaffen, snapje? :tooth: