Komt er dan écht een Chihuahua?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:04

Wij hebben ook 2 Chihuahua's.
Inmiddels is er eentje overleden op 19 jarige leeftijd.
Ik vind het ras helemaal super, ik zou zelf nooit meer een ander hondje willen.
Ze zijn zo komisch, en die van mij zijn helemaal niet bijterig.
Behalve die oude, maar die was ook blind en doof.
Onze oude chihuahua was een chocolade bruin met crèmekleurig borstje en pootjes.
De andere is een wildkleurige.
Ik ehb alleen wel de chihuahua's zoals ze origineel horen te zijn, dus groter en langharig.
Ik ben helemaal verliefd op het ras.
Dus veel succes en geniet van de kleine poepie's!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:09

Als je een pup koopt bij een erkende fokker zoals van de Chihuahua Club Nederland, dan zit daar automatisch een stamboom bij. Een erkende rasfokker fokt geen pup zonder stamboom.

Je kan ook niet een arabier willen en dan bij een erkende arabierenfokkerij een arabier zonder stamboom kopen.

Ten eerste heb je dan dus geen rasdier maar een of andere kruising die er op lijkt.
En ten tweede, van de niet erkende fokkers heb je weer héeele grote kans dat het broodfokkers zijn. Zeker bij populaire hondjes als chihuahuas.

Dus je hebt een erkende fokker nodig om zeker te zijn dat je een goede fokker hebt. En ja, dan heb je dus altijd een stamboom.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:14

Voor sommige Chihuahua's op die site vragen ze 1899 euro :wow: . En dan klik je erop en zie je niks over het hondje zelf, maar de betaal methode's en thuisbezogen. Het lijkt wel een honden-postorder bedrijf en je kunt zelfs met credit card betalen :? :x

JessicaG

Re: Komt er dan écht een Chihuahua?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:19

Dat is ook het eerste wat mij opviel. Thuislevering! Alsof ze het over een ding hebben. Ik zou daar noooooit een hond kopen. Ik krijg eerder het idee dat je niet mag zien waar ze vandaan komen. Zoiets moet je bekijken bij mensen die het voor de hobby doen of heel misschien zit er wel 1 in het asiel bij je in de buurt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 21:03

Oké, hierbij het antwoord. Het kan een beetje een moeilijk verhaal zijn, dus misschien moet je het maar uitprinten om het je moeder ook te laten lezen.

Raad van Beheer en stambomen
De Raad van Beheer regelt de stambomen van honden. Iedereen die een nestje heeft en daar een stamboom bij wil, moet zijn nestje daar aanmelden en aan hun regels voldoen om een stamboom te krijgen. Die regels hebben meer te maken met de stambomen zelf dan met de gezondheid van de honden. Alle verschillende Raden van Beheer in de wereld zijn aangesloten bij de FCI. Dat is het overkoepelende orgaan eigenlijk. De FCI keurt de rasstandaarden goed onder andere, maar daarover dadelijk meer.

Rasverenigingen
Van alle erkende hondenrassen heb je ook een rasvereniging. Zij bewaken de rasstandaard (dus hoe de hond er eigenlijk uit hoort te zien), stellen een fokreglement op (waar de ouderdieren aan moeten voldoen om ook via de rasvereniging goedgekeurd te zijn), doen aan puppy-bemiddeling en nog veel meer dingen die nu niet interessant zijn. Als je een puppy koopt die ook via de rasvereniging goedgekeurd is dan weet je zeker dat de ouders goed getest zijn op de erfelijke afwijkingen en dat ze de teefjes niet kapot fokken enzo. Verder weet je dus ook dat je een hondje hebt die zoveel mogelijk is 'zoals ie moet zijn'.

Heb je een gezonde of goede hond als ie een stamboom heeft?
Nee wanneer een hond een stamboom heeft wil dat niet zeggen dat ie gezond is of een lief karakter heeft. Zoals ik hierboven al vertelde houdt de Raad van Beheer zich enkel bezig met de registratie van de honden en het afgeven van stambomen.

Heb ik een ongezonde hond als ie geen stamboom heeft?
Nee dat klopt ook niet. Een hond zonder stamboom KAN net zo gezond zijn als een hond met stamboom.

Winst maken
Op dit moment wordt er met chihuahua's heel erg veel gefokt. Veel mensen willen winst maken en gaan daarom veel te snel veel te veel fokken met chi's. Ze kijken niet meer of de hond gezond is maar enkel maar naar hun centjes. Als jij geen aandacht besteed aan je honden, enkel maar de puppies bij elkaar raapt iedere week en ze dan even poetst en in een kennel zet of met een auto naar Polen rijdt en met een kofferbak vol puppies terugrijdt, kun je veel winst maken op deze hondjes natuurlijk.

Kleuren en kruisingen

Op de eerste site die jij liet zien worden sommige hondjes voor heel veel geld aangeboden. Dit omdat ze een 'zeldzame kleur' zouden hebben. Maar als een kleur niet in de rasstandaard staat, dan hoort ie eigenlijk dus helemaal niet bij het ras. Je kent waarschijnlijk wel een labrador. Heb je die ooit in wit met zwarte stippen gezien? Nee dus! Dat klopt dus ook helemaal niet, die honden zijn geen labrabors maar kruisingen met bijvoorbeeld een dalmatiër. Dan kun je ook niet zeggen dat het een labrador is maar een kruising. Zo dus ook met chihuahua's. Juist die hondjes met die rare kleuren zijn eigenlijk niets anders dan kruisingen. (grappig he, dat die dan het duurste zijn!)

Veel mensen willen nu een chihuahua. Dat weten ook de mensen die veel winst willen maken. Daarom staat op marktplaats veel hondjes die bijvoorbeeld een kruising zijn tussen een dwergpincher (of maltheser of westie) en een chihuahua. Die mensen vragen er dan ook veel geld voor! Soms zeggen ze dat het een kruising is, maar soms ook niet. Dan doen ze alsof het echte chihuahua's zijn met een zeldzame kleur (maar we hebben net geleerd dat dat onzin is!) en vragen ze er veel geld voor. Omdat veel mensen (zoals jij en ik) niet precies weten hoe een chihuahua pupje er eigenlijk uit hoort te zien, gelooft iedereen ze!

Ouders wel een stamboom
Soms zie je op Marktplaats dat de ouders wel een stamboom hebben maar het nestje niet. Dat wil dus helemaal weer niet zeggen dat de ouders dan wel gezond zijn of goed behandeld worden. Laat je daardoor dus niet foppen.

Maar die rasvereniging?
Zoals gezegd houden zij zich aan de fokstandaarden en stellen zij testen verplicht voor de ouderdieren. Dan heb je een veel minder grote kans dat jij een hondje koopt die een bepaalde afwijking heeft of op latere leeftijd krijgt.

Het zoeken naar een chihuahua is nu best moeilijk omdat er zoveel aangeboden wordt. Je weet gewoon niet meer of je nou iets goeds of slechts gevonden hebt. Vaak staan er op de websites van slechte fokkers of broodfokkers ook allerlei onzin. 'De ouders en pups zijn getest door de dierenarts!' (ja of ze een voor en een achterkant hebben) 'Ze voldoen aan de hoogste kwaliteitseisen' (tot aan de drempel). Het is dus ook belangrijk om daar niet in te trappen. Zoals ik in mijn vorige berichtje al neerzette zijn er een aantal dingen belangrijk om goed op te letten als je verder naar een pup gaat zoeken. Mocht je twijfelen dan zijn er zeker mensen die je op het forum advies kunnen geven of die je een berichtje kunt sturen.

Er zijn hier een aantal chihuahua fanatiekelingen die je ten allertijden zouden adviseren om wel een hondje via de rasvereniging te nemen. Dit omdat je het dan zeker 'niet fout kan doen'. Want het zou toch heel verdrietig zijn als jouw hondje:
- een week na aankomst dood gaat (omdat ie niet de goede zorg en entingen gehad heeft)
- opeens 10 kilo wordt (was het toch een kruising en geen echte :P
- zn ogen eruit ploepen als ie boos wordt (hmm toch niet goed opgelet bij het uitkiezen van de ouders)

Ik zelf denk dat het niet eens heel erg perse via de rasvereniging moet, maar je moet wel echt iemand vinden die weet waar ze mee bezig zijn, de pups in huis opvoedt, wel de juiste entingen geeft, niet te veel vraagt voor een kruising (die toch geen echte is) en waar je op kan vertrouwen. En dat is lastig.

Mocht je nog vragen hebben kun je ze altijd stellen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 21:33

heel erg bedankt!

hier heb ik zeker wat aan.
ik zal het uitprinten, en me moeder laten lezen :j

doggenmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:07

Ik wilde net antwoord geven en had de site van RvB al klaar staan, maar Iris heeft het al perfect uitgelegd!
Scheelt mij veel typ en plak werk :D

Ik geef zelf puppycursussen en gehoorzaamheid voor pubers en volwassenhonden en ik kan je een boekwerk schrijven
over honden van de afgelopen 5 jr die ik heb mogen kennen. Om nog eerlijker te zijn... de minirassen van fokkers
waar je het eerst over had in dit topic en de sites liet zien die ken ik... beter gezegd heb ik gekend dat soort pups.
De oudste is net 3 jaar geworden. Allemaal goedkoop, makkelijk gekocht, en mega rekeningen bij de dierenartsen en uiteindelijk
veel verdriet en veel schulden en hondjes dood. En dan niet de enge ziektes zoals Parvo en Rabies zoals laatst weer
op tv te zien was. Nee hartproblemen, schedelproblemen bij de chi's en vergroeide ruggetjes enzovoorts. Een goede fokker
keurt zijn honden voordat er mee gefokt gaat worden...

En weet je.... het is veel leuker mee te genieten met de fokker tijdens zwangerschap en dan het nest zien opgroeien,
leuk contact met de fokker en dan ineens is het zover en mag je je eigen pup mee naar huis nemen! Dan leef je er naar toe
en weet je dat alles goed zit omdat je het met eigen ogen hebt gezien.

Ik ben zelf fokker (van een ander ras) en hier krijgt niemand een pup zonder te komen voorstellen, meeleven met zwangerschap en
nest periode! Ik zeg altijd "ik ben een fokker en geen afhaal chinees of een drive-in mac donalds" ;)

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:10

Goede uitleg hier!
Wist niet dat het zo erg was met die handel, bah. Fijn dat het hier wordt kennis gegeven.

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:20

je wilt een chihuahua omdat je een chihuahua wilt?? sorry dat ik het zeg maar voordat ik een dier neem lees ik alle rassites door, informeer op verschillende forums ect. Ik heb ook een chi en dat is de meest gewilde broodfok van nu! mijn chi heb ik gekocht doen hij een jaar was, eerst informatie opgevraagt bij zijn fokker, keuringen na gelezen, stamboom uitgeplozen, mee naar een onafhankelijke dierenarts en helemaal na laten kijken voordat hij mee naar huis ging.
Kijk wat je leuk vind in een hondje, een chi heeft veel aandacht nodig, kan erg veel blaffen, wil niet graag alleen zijn, moet net zo goed plassen en poepen als een grote hond en moet ook gewoon op puppycursus en met andere hondjes spelen.( kleine samenvatting)
hou er ook rekening mee dat fokkers eisen stellen aan mensen en met; ik wil gewoon een chi kom je er vaak niet in.
Mocht je dit allemaal gaan doen of mee bezig zijn is dat helemaal top!
veel plezier met zoeken en met je aanstaande hondje natuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:24

Ff een stipje zodat ik het later kan doorlezen. Fijne tips worden hier gegeven.