Sharani schreef:Urko: ik denk dat je me niet helemaal goed begrijpt. Ik reageerde op de opmerking dat als je geen 900 euro voor je hond kon of wilde betalen, je dan ook geen eventuele dierenarts rekening kon betalen.
Ik zei toen dat je als je minder voor je hond betaalde je de rest kon reserveren voor EVENTUELE dierenarts kosten. Want elke hond kan eens ziek worden, zowel de rashond als de bastaard of herplaats hond.
het risico dat een pup van 200 euro een berg erfelijke afwijkingen met zich meedraagt is vele malen hoger dan die van een pup die op alles getest is (en de (voor)ouders). Dat is die 700 euro verschil.
Je moet het eigenlijk zien als een keuring bij paarden! Goede fokkers selecteren op karakter, beweging en kwaliteiten. Zo'n paard laat je rontg. en/of klinisch keuren en neem je een paar dagen/weken later mee naar huis en als je geluk hebt mag/kun je hem nog een paar weken op proef nemen.
Honden met stamboom hebben generaties lang keuringen en testen ondergaan (bij diverse rassen he, lang niet allemaal!) en mensen proberen hierdoor het ras, zeker de labrador, te verbeteren.
Als je naar een paardenmarkt gaat, kijk je even snel, ziet er op het eerste oog goed uit, je neemt de gok en neemt goedkoop een paard mee naar huis. Dikke vette kans dat het dier allerlei gebreken heeft. Je neemt niet de tijd om het paard uitgebreid te onderzoeken of te keuren door een dierenarts. Handelaren willen daar gewoon van hun paarden af.
Zo kun je honden zonder stamboom ook zien. Leuk een nestje, maar een hoop rondslom van keuringen, onderzoeken vooraf en bij de jonge pups, nee joh, dat is allemaal te veel tijd en geld.