Orka in Waddenzee gevangen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Orka in Waddenzee gevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:58

Helemaal mee eens Sonja! Vervang het woord "orca" door paard en het woord "waddenzee" door Oostervaarder Plassen en heel bokt staat te applaudiseren omdat men eindelijk heeft ingegrepen...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:01

Ik ben helemaal niet tegen het optreden van het dolfinarium. Het is alleen maar een goede zaak dat mensen zich inzetten om zo'n prachtig dier te redden.
Maar dan hoop ik alleen wel dat ie weer vrijgelaten wordt wanneer ie hier aan toe is en volledig zelfstandig is. Dat gaat vast nog wel jaren duren, en dan is het hopen dat ie nog de natuur in kan. Ik ben dus erg benieuwd of en hoe ze dat gaan doen/aanpakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:05

Mjay schreef:
er is nog geen enkel dolfinarium groot genoeg voor een orka of welke walvisachtige dan ook.....

de orka die ze hadden hebben ze zelf gevangen in IJsland en waren ze van plan te houden en mee te fokken waardoor het beest naar amerika werd gestuurd om te fokken..... aangezien het beest nooit terug gekomen is lijkt het me duidelijk wat er gebeurt is...

Gudrun heeft daar 2 jongen gekregen. Ze is 21 jaar geworden, ze is in 1995 overleden. Ze is niet oud geworden. Het was volgens mij ook nooit aan de orde dat Gudrun weer terug zou komen naar nederland. Ik heb haar nog in harderwijk, ik was echter te klein om te beseffen hoe vreselijk het is, zo een dier in gevangenschap te houden.

Ik houd ook niet van orka's in gevangenschap, vreselijk, maar daar gaat dit niet over. Het was hier kiezen tussen 2 kwaden, het dier dood laten gaan of opvangen, opknappen en weer uit zetten. Dan vind ik optie 2 toch echt beter.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-06-10 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:05

Nu ben je dingen aan het invullen Cayenne...waarom zouden ze moeten wachten tot hij volledig zelfstandig is? Ik heb begrepen dat ze hem laten aansterken, en als er voldoende en goed voer in gaat, en het dier verder niets onder de leden heeft, gaat het aansterken snel genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:08

Volgens mij moeten zsm kijken bij welke groep dat dier hoort en terug zetten. Zo kort mogelijk in een bassin. Ze zullen hem heus niet uit de buurt van een groep terug zetten.
Vele groepen zijn in kaart gebracht, voorzien van dna toch?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:08

Cayenne schreef:
Maar dan hoop ik alleen wel dat ie weer vrijgelaten wordt wanneer ie hier aan toe is en volledig zelfstandig is. Dat gaat vast nog wel jaren duren

Ik meende op de radio gehoord te hebben dat het waarschijnlijk niet om jaren maar om max. een paar maanden gaat tot het dier goed aangesterkt is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:09

Cassidy schreef:
Nu ben je dingen aan het invullen Cayenne...waarom zouden ze moeten wachten tot hij volledig zelfstandig is? Ik heb begrepen dat ze hem laten aansterken, en als er voldoende en goed voer in gaat, en het dier verder niets onder de leden heeft, gaat het aansterken snel genoeg.

Ik ga uit van het ergste scenario, want een kleine terugplaatsen in een groep is nog erg moeilijk, als de juiste groep al wordt gevonden. En het is nou eenmaal geen dier dat je (wanneer je de groep niet kunt vinden) even een weekje houd om het vervolgens weer vrij te laten, en zeker niet op deze leeftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:11

Ik denk niet dat het veel zin heeft voor ons als leken om te gaan speculeren hoe lang het duurt tot dat dier vrijgelaten kan worden. Ik denk dat de deskundigen die ongetwijfeld inmiddels benaderd zijn, dat héél goed in kunnen schatten. En ik denk ook niet dat ze 'm eerst aan laten sterken om 'm bij wijze van spreken vervolgens in de Waddenzee overboord te duwen en te zeggen "nou succes meis". Die gaan echt wel kijken WANNEER, WAAR en HOE ze het beste weer uitgezet kan worden.
Of de juiste keuzes gemaakt zijn weet je ALTIJD pas achteraf, ALS je er al achter komt. Of het nou gaat om de aanschaf van een bepaalde fiets, om het opvangen van een dier, of het inruilen van je auto, dat maakt eigenlijk niks uit. Het resultaat zie je pas later. En als dat een goed resultaat is juicht daarna iedereen "zie je wel, ik zei het!" en als het een slecht resultaat is mopperen de azijnpissers "ik had het toch gezegd..." ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:15

Sonja schreef:
Ik denk niet dat het veel zin heeft voor ons als leken om te gaan speculeren hoe lang het duurt tot dat dier vrijgelaten kan worden. Ik denk dat de deskundigen die ongetwijfeld inmiddels benaderd zijn, dat héél goed in kunnen schatten. En ik denk ook niet dat ze 'm eerst aan laten sterken om 'm bij wijze van spreken vervolgens in de Waddenzee overboord te duwen en te zeggen "nou succes meis". Die gaan echt wel kijken WANNEER, WAAR en HOE ze het beste weer uitgezet kan worden.Of de juiste keuzes gemaakt zijn weet je ALTIJD pas achteraf, ALS je er al achter komt. Of het nou gaat om de aanschaf van een bepaalde fiets, om het opvangen van een dier, of het inruilen van je auto, dat maakt eigenlijk niks uit. Het resultaat zie je pas later. En als dat een goed resultaat is juicht daarna iedereen "zie je wel, ik zei het!" en als het een slecht resultaat is mopperen de azijnpissers "ik had het toch gezegd..." ;)

Dat denk ik ook, het is niet hetzelfde als een egel terug zetten in de natuur.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:42

Op teletekst staat letterlijk dat als de orca het overleeft en sterk genoeg is, ze haar weer gaan vrijlaten. Dus ik zie het probleem niet, is hartstikke goed dit!

Hopelijk overleeft het dier het :)

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:49

Wat nou, dolfinaria zijn alleen maar slecht? Kudos voor het Dolfinarium hoor dat ze dit doen! Toppie mensen!

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:55

Idd, wat ze doen is geweldig, ook al is het te klein voor zo'n dier!
Zonder het Dolfinarium had de Orka straks dood op het strand gelegen, iets wat als het goed is niemand wil..

Dan maar even opknappen in een te kleine ruimte, maar met goede zorg, en straks weer sterk de vrije wereld in!
:j

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:07

Als een paard een ernstige blessure heeft moet het soms herstellen met boxrust.. Zo ken ik er 1 die een half jaar boxrust heeft gehad. Maar die is nu helemaal beter en staat weer met zijn vriendjes op het weiland.. banketstaaf voor dat half jaar, maar zo heeft hij nog 10 (?) lange gelukkige jaren!

Dat is nu ook zo.. even banketstaaf voor de herstel periode, maar wie weet heeft hij nog een heel lang en gelukkig leven voor de boeg. Toch mooi dat ze hem helpen overleven?

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:54

HARDERWIJK De orka die woensdag vanuit de Waddenzee naar het Dolfinarium is vervoerd heeft een goede eerste nacht achter de rug. Het jonge en sterk verzwakte dier heeft na aankomst in Harderwijk haar eerste vis gegeten. Dierenartsen en verzorgers zijn hoopvol maar houden rekening met een terugslag.

Dierenartsen hebben de orka na aankomst in het Dolfinarium onderzocht. Zo is er bloed afgetapt en is er door middel van een scan gekeken naar eventuele inwendige verwondingen. De eerste resultaten hierover zijn positief. Dinsdag werd het dier door vissers ontdekt in de Waddenzee. Het ministerie van LNV heeft daarna het dier gevolgd en al snel bleek dat het om een jonge orka ging die ernstig verzwakt was. De expertise van het Dolfinarium werd ingeroepen en na overleg werd besloten dat het dier zonder hulp niet zou overleven. Een tiental dolfijnentrainers en dierenartsen is per boot de Waddenzee op gegaan en heeft met behulp van medewerkers van LNV de orka veilig naar het Dolfinarium vervoerd.
Voor een terugkeer naar open zee was de fysieke gesteldheid van het dier veel te zwak.

"Onze prioriteit ligt nu bij de gezondheid van de orka," aldus een woordvoerder van het Dolfinarium. De komende dagen zullen dierenartsen en dolfijnentrainers van het Dolfinarium 24 uur per dag observeren bij het jonge vrouwtje. "We bekijken de situatie van uur tot uur. Dat ze vis heeft gegeten is een positief signaal maar we blijven alert en de situatie kan alsnog verslechteren." Om de orka zo veel mogelijk rust te geven zal het publiek voorlopig niet bij het dier kunnen komen.

(BRON: Dolfinarium.nl)

Afbeelding

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:07

Ten eerste hoop ik dat ze het haalt
Ten tweede hoop ik dat ze een webcam installeren
En ten slotte hoop ik dat ze haar - als ze is aangesterkt, naar een park brengen in bv Frankrijk met meer orca's, zodat ze in elk geval tussen soortgenoten zit en meer ruimte heeft.

Eerst maar eens zien of ze het haalt, ze ziet er zo zwak uit...
Ik wil haar over 6 weken wel meenemen naar Vancouver Island, om dr uit te zetten hihihi!

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:07

Wat een gave foto trouwens!

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:13

allemaal nieuwe free willy's hier :+ ik kan de route naar harderwijk wel doorgeven hoor }>

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:20

ze mogen hem neit eens houden, want dan zou het wildvangst zijn. Of er moet een reden zijn waarom ze hem niet meer uitkunnen zeten (ziek, sociaal onderontwikkeld).

:+ ze hadden hem ook gewoon kunnen laten zwemmen en dood kunnen laten gaan, maar dan was het vast ook niet goed geweest. Zag hier net als iets over oostvaderplassen voorbij komen.

Ik hoop dat ze het dier kunnen redden, op kunne lappen en dat het in staat is om zelfstadig verder te leven. ALs dat niet zo is, dan is dit dier ook prima af in een dolfinarium. Genoeg orca's (waaronder Hugo, onze free willy) waren hierna niet meer in staat om zelfstandig in de oceaan te leven, omdat de verzorgers/trainers als een familie geworden waren voor deze dieren. En die familie (ongeacht of dat mensen of ander orka's zijn) hebben ze nodig om te overleven

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:20

Orka wordt nu ook NOS besproken. Dun beestje zeg! Hopelijk kan ze snel weer terug naar open zee.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:22

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:25

eponine schreef:
Ten eerste hoop ik dat ze het haalt
Ten tweede hoop ik dat ze een webcam installeren
En ten slotte hoop ik dat ze haar - als ze is aangesterkt, naar een park brengen in bv Frankrijk met meer orca's, zodat ze in elk geval tussen soortgenoten zit en meer ruimte heeft.
!

Euhm... dus jij hoopt dat ze in gevangenschap blijft ten opzichte van uitzetten?

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:26

Ik heb ze indd vetter gezien :D

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:36

Ik hoop dat ze snel weer aansterkt en ze weer uitgezet kan worden. Ben het er mee eens dat het een goede zaak was om haar over te brengen naar het Dolfinarium om te herstellen. Natuurlijk was het beter als er niet ingegrepen hoefde te worden maar soms is het niet anders..

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:51

Urko schreef:
Genoeg orca's (waaronder Hugo, onze free willy) waren hierna niet meer in staat om zelfstandig in de oceaan te leven, omdat de verzorgers/trainers als een familie geworden waren voor deze dieren. En die familie (ongeacht of dat mensen of ander orka's zijn) hebben ze nodig om te overleven

Hugo was toch de orca die samen met orca Lolita in de kleinste tank zat en 'zelfmoord' heeft gepleegd door met zijn kop tegen de muur te slaan? Orca Keiko (van de Free willy films) is uitgezet in de buurt van Ijsland en heeft een tijd lang bij Finland rondgezwommen. Hij heeft zo een drie jaar in het wild geleeft. Hij zocht daar zeker contact met soortgenoten, maar zocht ook vaak mensen op. Hij kon zelf vis vangen, maar werd ook goed in de gaten gehouden en bijgevoerd. Hij is uiteindelijk overleden aan een longontsteking dacht ik.

kurida1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 20:15

ik hoop dat ze het overleefd
ik heb ze ook idd wel vetter gezien
maar is het nu als ze haar terug zetten dat ze
te lang buiten een kudde heeft geleefd en
daarom zich niet kan redden??