Jaarlijkse enting kat:moet dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:35

Wat ik al zei, ik ben ook niet blij met 'chemische rommel' inspuiten maar heb me daar toch door drie DA (waaronder 1 vriendin) laten overtuigen waarom ik het wel zou moeten doen met binnenkatten (geen van deze drie heeft er zelf baat bij mij te overtuigen) en dat heeft alles te maken met het meenemen van bacterien aan jouw kleding en schoenen, en honden die op bezoek komen en het nodige meebrengen.....
Wij hebben 24 jaar een buitenkat gehad die altijd is geent, jaarlijks....nooit ziek geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:35

OKHannes schreef:
Silly1972 schreef:
Mijne ook niet, Rhino is alleen belangrijk als je drachtige merries op stal hebt en je kan ze niet tegen alle soorten inenten

Bij ons op stal is het juist verplicht na een aantal uitbraken in de omgeving met dodelijke afloop....en nee het waren geen drachtige paarden. Maar enten tegen Rhino heb ik eigenlijk altijd als vanzelfsprekend gezien...........

Ik heb er eigenlijk nooit over na gedacht. Misschien als mijn paard volgend jaar naar pension gaat dat hij er dan wel voor geënt word. Maar op dit moment is hij er niet voor geënt

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:36

Mijn katten worden niet geent. Ze zitten altijd binnen of op het balkon.
Andere katten besmetten doen ze dus niet. En als ze zelf een ziekte oplopen moeten we dat behandelen.
Ik ga me ook niet elk jaar vaccineren voor alles wat ik zou kunnen krijgen. Dus ik vind het bij de katten ook onnodig.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:36

_Pilipa_ schreef:
Vind het echt erg kortzichtig dat mensen denken… mijn katten zijn nog nooit ziek geweest dus hoef niet te enten!
Het gaat nogmaals om het voorkomen dat ziektes zich weer verspreiden!!! Iedere niet geente kat is een verspreider!!!! Dus ik wordt verplicht te enten om te voorkomen dat mijn kat ziek wordt!!! Tenzij ik zelf kies om risico lopen….???

Precies, je kiest er zelf voor, net zoals wij er zelf voor kiezen, dat kan je niemand kwalijk nemen, ik neem het jou ook niet kwalijk dat jij er wel voor kiest om te enten.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:37

JoviBan schreef:
dynamiek schreef:
Wat ik mij afvraag waarom jullie dan niet enten? geen geld er voor over hebben?

Waarom enten jullie dan niet?

Waarom wèl?
Ik vind het inenten van dieren een vorm van bangmakerij en geldklopperij.

Halen jullie zelf ook 1 of 2 keer per jaar een entingen tegen allerlei virusjes en ziektes?

Er is nog nooit een DA geweest die mij bang heeft gemaakt, enkel heeft overtuigd.....
En nee, ik haal geen jaarlijkse prikken omdat ik allergisch reageer op bep geneesmiddelen (ik zou wel willen maar mag niet van dokter)
Gevolg is wel dat ik met elke kug en scheet verkouden ben......
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 22-06-10 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:38

JoviBan schreef:
dynamiek schreef:

Waarom wèl?
Ik vind het inenten van dieren een vorm van bangmakerij en geldklopperij.

Halen jullie zelf ook 1 of 2 keer per jaar een entingen tegen allerlei virusjes en ziektes?

Niesziekte en katten aids en dergelijke zijn geen virusjes hoor, daar kan je dier aan dood gaan!!!!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:40

Huh? Een kat kan toch drager zijn zonder zelf ziek te worden?
Door te enten zorg je alleen dat je eigen kat weerstand krijgt, niet dat hij het nooit meer kan verspreiden.
De moederkat kan het al aan de kittens doorgeven nog voordat de kittens zijn geënt.

Of ben ik nou zo blond :?

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:40

Silly1972 schreef:
_Pilipa_ schreef:
Vind het echt erg kortzichtig dat mensen denken… mijn katten zijn nog nooit ziek geweest dus hoef niet te enten!
Het gaat nogmaals om het voorkomen dat ziektes zich weer verspreiden!!! Iedere niet geente kat is een verspreider!!!! Dus ik wordt verplicht te enten om te voorkomen dat mijn kat ziek wordt!!! Tenzij ik zelf kies om risico lopen….???

Precies, je kiest er zelf voor, net zoals wij er zelf voor kiezen, dat kan je niemand kwalijk nemen, ik neem het jou ook niet kwalijk dat jij er wel voor kiest om te enten.

Nee dat vind ik nou niet mijn keuze om wel te enten heeft geen verdere consequentie voor een ander niet geent dier.. ik hou de verspreiding tegen en diegenen die niet enten namelijk niet!

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:43

Als ik nu nog een kat zou hebben die buiten zou komen dan zou ik deze zeker wel laten inenten, maar mijn twee
katten die ik heb gehad zaten altijd binnen en ik vind het grote onzin om zulke dieren dan te moeten laten inenten.
Ze kwamen niet met andere dieren in aanraking en kwamen echt niet buiten, wat heeft het dan voor in om
een hoop geld te gaan uitgeven daaraan? Toch zonde?

nomorebokt

Re: Jaarlijkse enting kat:moet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:45

volgens mij is al een paar keer gezegd dat jij ook aan je kleren en schoenen bacterieen ed mee kan nemen,. dus jij kan ook drager zijjn. Of de hond die op bezoek komt.....

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:47

_Pilipa_ schreef:
Nee dat vind ik nou niet mijn keuze om wel te enten heeft geen verdere consequentie voor een ander niet geent dier.. ik hou de verspreiding tegen en diegenen die niet enten namelijk niet!

Nee hoor, dat doe je niet, je beschermd hooguit je eigen kat, maar je kat kan wel degelijk drager zijn, en wat ik al zei, ze worden maar tegen een klein aantal ziektes beschermd en dan is het nog maar hoe je kat er op reageert.
Dus nee, jij beschermt absoluut de andere katten niet hoor, je doe het puur voor jezelf!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:48

OKHannes schreef:
volgens mij is al een paar keer gezegd dat jij ook aan je kleren en schoenen bacterieen ed mee kan nemen,. dus jij kan ook drager zijjn. Of de hond die op bezoek komt.....

Precies! En katten bouwen zelf ook een behoorlijke weerstand op, zonder inenting.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:48

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:50

Die van ons worden alleen geent als ze naar het pension moeten (omdat het dan meestal verplicht is (heb nog nooit een pension gezien waar ze niet geent moesten zijn)). Aangezien we onze katten nooit meer naar een pension brengen, worden ze ook niet geent.

Gaat al jaren goed, nooit ergens last van gehad. Die van ons lopen overigens wel buiten.

Pilipa, dat vind ik kortzichtig gedacht. Jij kan ook bacteriën meenemen en ik denk dat een geente kat net zo goed die bacterien mee kan nemen, alleen worden ze er niet ziek van ;). Mijn kat is ook niet ziek, dus wat is het verschil? Als mijn kat ziek is, dan blijft ze heus wel binnen. Overigens zijn wij nooit door een dierenarts hierop aangesproken, terwijl dit bij het konijn wel het geval was. Hoe hoog is dan de nood vraag ik me af.

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:53

Citaat:
Huh? Een kat kan toch drager zijn zonder zelf ziek te worden?
Door te enten zorg je alleen dat je eigen kat weerstand krijgt, niet dat hij het nooit meer kan verspreiden.
De moederkat kan het al aan de kittens doorgeven nog voordat de kittens zijn geënt.

Of ben ik nou zo blond

Dat klopt in eerste plaats ent je om je eigen kat te beschermen tegen ziektes. Maar als jou kat immuun is tegen bv niesziekte, dan verspreid zij deze ziekte. En daar kunnen andere katten dan ziek van worden. Moesten alle katten ingeënt worden, dan zou niesziekte niet meer heel vaak voorkomen. Maar bij bepaalde vaccins is het mogelijk dat de kat toch nog subklinisch (= ziek zonder symptomen) ziek is en dus wel nog de ziekte verspreid. Dus ja een kat kan drager zijn, zonder symptomen.
Wat de kittens betreft: Als de moeder geënt is zal zij haar antilichamen doorgeven aan haar kittens, waardoor die voor ongeveer 4 maanden beschermd zijn tegen de ziekte. Maar als de moeder ziek is, zal zij het na de geboorte erg snel doorgeven aan de kittens.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:06

Niemand mijn artikeltje gelezen? Ik vond het wel interessant :)

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:09

Jazeker, en zeker interessant.

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:11

Citaat:
Niemand mijn artikeltje gelezen? Ik vond het wel interessant

Toch wel ;) . Inderdaad erg interessant!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:42

dynamiek schreef:

Nee hoor, niet alles draait om geld ;)
Wij hebben 1 kat die niet geent wordt, de anderen wel.
Reden: we wonen in een buitengebied en de dichtstbijzijnde DA zit op 25 autominuten. Deze kat gaat zo enorm over de zeik van het transport naar de DA dat er maandenlang geen land meer mee te bezeilen is, het beestje gaat compleet over de rooie.
Vandaar ons besluit om deze kat niet meer te laten enten. Het is misschien een risico, maar in dit geval wil ik het risico lopen omdat de andere optie ook veel ellende veroorzaakt.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:46

Een inkoppertje?: de meeste dierenartsen rijden ook visites......
Ik laat min katten om dezelfde reden (stress bij vervoer) thuis inenten......

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:59

Helaas, bij ons in de buurt doen ze dat niet voor kleine huisdieren, alleen in noodgevallen.

Opvallend trouwens dat al onze katten begin dit jaar een virus gehad hebben. 3x raden wie er het best vanaf kwam..... juist ja, precies degene die niet ingeent wordt.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:09

Hier word ook niks geeent... Vorige hond kreeg wel zijn puppieprik, maar daar blijft het bij. Rest van onze 7 ( :o ) katten zijn nooit geeent. Een keer niesziekte gehad, maar daar zijn ze over heen gegroeid.

Konijnen worden overigens ook niet geeent, dit terwijl wij toch in een behoorlijk risicogebied zitten, namelijk op 5 km van strand en duinen. Altijd konijnen gehad, nog nooit een zieke gehad.

Fret krijgt wel zijn puppyprik.

Ik heb persoonlijk zoiets van in het wild krijgen ze ook geen prikken... En over het algemeen is het ook geldklopperij, onze DA heeft dit bevestigd, dat de eerste prik wel nut heeft, maar daarna niet meer. Ze kunnen er zelfs juist zieker van worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:58

wow,topic gaat wel extreem snel.

voor mijzelf sprekend:
mijn katten leven binnen. het zijn raskatten,ik wil ze heel&gezond houden,ze krijgen duur,goed voer en mijn laatste geld zou ik aan ze opmaken als dat nodig is. Dus geld speelt geen rol.

Wél houd ik niet van allerlei chemische troep,of dat nou voor een kat,mens,paard of vogel is. Probeer zelf ook zo min mogelijk medicatie te gebruiken ondanks mijn astma.

Mijn katten zullen niet gauw iets verspreiden omdat ze nergens mee in contact komen,hoogstens 2x per week even frisse neus aan het tuigje in mijn eigen tuin..

wel interessante discussie overigens.heb wel besloten een jaar over te slaan.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:01

Onze katten worden nooit geent.
Nouja heb er nu nog maar 1, de andere is in april op 17 jarige leeftijd ingeslapen.
Dit omdat ze goed ziek zijn geweest van een enting , toen nog een x geent en weer goed ziek dus vanaf toen nooit meer geent en nooit ziek geweest. Alleen een gekneusdpootje gehad.
Terwijl de kat die nu nog leeft(9) een echte buitenkat is.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:09

Heb sinds 3/4 jaar ook ene kat, ja die heb ik laten enten. was een aanbieding bij de dierenarts. Maar de 2de enting ben ik vergeten. Misschien volgende keer ofzo.

OKHannes schreef:
Een inkoppertje?: de meeste dierenartsen rijden ook visites......
Ik laat min katten om dezelfde reden (stress bij vervoer) thuis inenten......

Het spijt me het te moeten zeggen, maar op zo'n moment zou mijn knip op slot schieten.
Ik vind gewone consulten al duur zat, laat staan dat een DA op thuisbezoek komt puur alleen voor het enten.

:n

No way.

Paarden laten enten doe ik wel, hoewel ze beide nog nooit geent zijn voor Rhino. En de shets, waar mijn shet bijstaat, zijn van mijn stalbaas die ze ook nooit laat enten :+
Beetje krom dus, iedereen op stal ent zijn of haar paarden behalve de stalbaas.