Keuze maken, welk dier

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 15:47

Is dat je overdag van huis bent niet ook een nadeel dat je konijntjes/cavia's buiten niet in de gaten kan houden? Katten zijn vindingrijk als ze zin hebben in zo'n beestje... Moet je goed roofdierproof maken!

joyce2

Re: Keuze maken, welk dier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 15:54

Over het katten gedeelte: Ik heb 2 katten en die redden zich overdag prima alleen!! Als we thuis zijn vinden ze het gezellig, maar ze gaan toch hun eigen gang. Nu zijn ze toevallig al de hele dag buiten geweest, dus nu liggen ze lekker bij me op de bank, maar over een uurtje staan ze weer voor de deur te draaien dat ze naar buiten willen! Dus als jullie fulltime werken, hoef je je echt geen zorgen te maken over de katten. K zou er wel 2 nemen, ik merk toch echt dat ze dat gezelliger vinden, kunnen ze met elkaar ravotten. K heb altijd liever dat ze elkaar te grazen nemen dan de bank ;)

Wat betreft de voertijden, die van ons krijgen 's ochtends en 's avonds en het voer, gewoon hoogwaardig brokvoer en meestal krijgen ze eens in de zoveel tijd een zakje natvoer omdat ze dat zo lekker vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 15:56

Hier precies hetzelfde joyce3. Ook 2 katten, krijgen 's morgens en 's avonds te eten. Overdag meestal buiten (ligt nu lekker op het dak van het schuurtje in de zon).

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 15:59

Snoompje schreef:
Is dat je overdag van huis bent niet ook een nadeel dat je konijntjes/cavia's buiten niet in de gaten kan houden? Katten zijn vindingrijk als ze zin hebben in zo'n beestje... Moet je goed roofdierproof maken!

Tja, zeker goed roofdierproof maken. Het is een nadeel, maar geld dat niet voor iedereen die de konijnen buiten heeft zitten? Hoe zit dat als je bijvoorbeeld slaapt, dan kun je ze ook niet in de gaten houden :) Zet hem wel op het nadelen lijstje, maar snap je mijn punt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 16:03

Ja ik snap je punt. Heb het gehad met kippen... Vos had een ingang gevonden (heras gaas hekwerk van ruim 2 meter hoog). Kom je 's morgens bij je kippen.... Alle kippen dood, bah :S

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 16:06

Dat is niet fijn :S

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 16:28

Mijn fretten zitten in een groot dubbelverdieping konijnenhok. Ik heb er 2. Ik zou je best willen uitnodigen, maar je woont volgens mij aan de andere kant van Nederland.
Je ruikt die van mij wel, en ze mogen iedere dag de badkamer in, om daar rond te rouzen. Daar zitten ze dan een uur of 4/5, en dan zitten wij er ook nog vaak bij.

Als je nog vragen hebt, hoor ik ze wel :)

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 16:31

Dankjewel voor je andwoord. Mijn vriend wordt een beetje gek van alle diersoorten. We gaan er even lekker op broeden. Fijn is wel dat hij het bouwen van een mooi hok wel ziet zitten over een tijdje.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 16:32

Ik kan je zeker een groep cavia's aanraden. Wij hebben er hier 4. Voordelen zijn: ze hoeven niet geënt te worden, en ze graven niet. Ze houden je gras kort etc, en ze zijn erg leuk :) En je kan ze met veel bij elkaar houden!

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 16:37

En birth control? :)

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 16:45

Cavia's kunnen in groepjes van hetzelfde geslacht of je kan een mannetje laten castreren.

Bij konijnen is het aan te raden om een groepje van een gecastreerde ram met een of meerdere voedsters te nemen. (In de goede konijnenopvangen worden dan ook alle rammen gecastreerd)

Henniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 16:45

Je hebt ook Chinchilla's, ik ken mensen die deze beestjes ook als huisdier hebben

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 16:50

Manou schreef:
Cavia's kunnen in groepjes van hetzelfde geslacht of je kan een mannetje laten castreren.

Bij konijnen is het aan te raden om een groepje van een gecastreerde ram met een of meerdere voedsters te nemen. (In de goede konijnenopvangen worden dan ook alle rammen gecastreerd)

Hm interesant. Mijn vriend zegt dat hij het wel leuk vind om een hok te maken. Denk dus dat we mee neigen naar konijnen of cavia's dan naar een fret of een vogel. Is ook nog handig voor al het gras, hoeft hij minder te maaien.....(zou dat soms de reden zijn }:0)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 17:05

Als je een gecastreerd mannetje neemt, kan je er zoveel vrouwtjes bij zetten als je wilt :) Ik zou voor knaafjes gaan uit een opvang, die graven niet. Met konijnen heb je toch kans dat ze zich uitgraven, daar hoef je bij knaafjes helemaal niet bang voor te zijn :)

kurida1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 17:38

over dat katten bij het eten geven maakt niet uit dat je fulltime werkt. bij ons hebben ze gewoon een bakje staan en zodra die leeg is vullen we die aan. en ze zijn toch echt volslank.

shay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:36

het is echt de groootste onzin om te zeggen dat fretten stinken. dat is een groot fabel wat mensen rond de fretten hebben gekweekt.
Tuurlijk ruiken ze. Maar een kat ruik je ook, een hond ruik je ook een cavia ook..
Het is echt net hoe je ze verzorgt. Vervang jij 1 keer in de week hun hangmatjes of doeken jaaaah dan stinken ze. Maar vervang je de kattenbak een week niet stinkt dat ook.
Elke dag verschonen en je ruikt ze echt niet. Ik heb er twee in me woonkamer staan en geen mens die het ruikt als je binnenkomt. Soms schrikken ze er zelfs van van wat heb je daar nou. Dacht dat fretten altijd zoon bepaalde reuk hadden.
Sociaal zijn ze zeker het is een beetje een mengelmoes qua hond en kat. (Qua omgang) Ze kunnen heel goed zonder baasje overdag maar vinden aandacht wel erg leuk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:39

De fret thuis rook toch meer dan de hond en die kreeg elke dag een schone kooi. Misschien heb jij net geluk.

shay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:41

Ayasha schreef:
Een fret buiten, dan moet je zorgen dat ie geen tocht heeft enz. Fret kan daar nl bijzonder slecht tegen. Hoge temperaturen (boven de 28°C°, vorst of vocht zijn ook een probleem...

Een fret kan gemakkelijk het gehele jaar buiten. Niet mis mee alleen moet je ervoor zorgen dat ze netzoals een konijn bijvoorbeeld een afgesloten "nacht hok" hebben. Waar ze zelf in en uit kunnen gaan.
Vorst of vocht is geen probleem en fret krijgt namelijk gewoon een wintervacht die bestendigt is tegen de weersomstandigheden

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 22:20

Vrijwel elke site en ook de eigenaar van de fret die ik had beweerd anders maar goed. :+

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 22:28

Het frettenhok van die vriendin van me word ook elke dag verschoont, maar die ruik je ook! Stinken vind ik een groot woord (eigenlijk te vergelijken met dat mensen paarden vinden stinken), maar ik ben nog geen geurloze fret tegen gekomen ;)

Enne, katten ruik ik niet hoor, behalve als ze nat of ziek zijn, of als ze net van de kattenbak komen, haha.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 08:57

Mijn fretten zitten ook het hele jaar buiten, en zijn kerngezond hoor :) Die hebben het goed naar hun zin.
Fretten stinken voor mensen die ze nog niet geroken hebben. Toen ik mijn fretten binnen had zitten, had ik er zelf geen last van. Ze waren goed schoon, en ik hield ze ook geod schoon. Maar kennissen bleven toch liever uit mijn kamer, omdat je ze rook.. Het is wel degelijk iets waar je rekening mee moet houden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 15:02

Sneeuwmaan schreef:
Ik lees idd dat fretten veel aandacht nodig hebben, maar ook dat ze overdag veel slapen. Dat is wel ideaal als je overdag werkt, kunnen ze als iemand thuis komt uit het hok. Lees ook dat ze een bepaalde geur hebben? Stinkt?

En natuurlijk hebben dieren aandacht nodig en wij hebben veel aandacht te geven. Alleen moet er ook brood op de plank :)
fretjes hebben wel een lchtje idd, maar bij goed dagelijks schoonmaken van de kattenbakken..of frettenbakken in dit geval ;)
valt het rezemee, en natrlijk castreren , mannetjes die niet gecastreerd zijn ruiken heel wat steviger dan wel gecastreerde dieren
en vrowtjes castreren ivm loopsheid die niet overgaat totdat er gedekt is (vrowtjes ontwikkelen dan bloedarmoede en kunnen hieraan sterven.

en zorgen dat je veel kleedjes en hangmatjes etc hebt, zodat je ze om de paar dagen in de was kunt gooien en shone op kunt hangen etc fretjes zijn echt onwijs gaaf, heel speels en onderzoekend, je kunt een ballenbak, zwembadje en allerlei doolhoven en tunnels aan ze beschilkbaar stellen

wel een flinke kooi/hok geven met wat verdiepingen en speelgelegenheden etc
en dagelijks een paar uurtjes los met toezicht :D
ja, ik is frettenfan ;)

bitenverblijf kan idd ook heel erg goed :j

konijnen zijn ook erg leuk, ik heb twee franse hangoren , een gecastreerde ram en een voedstertje (naja, tje :roll: )
onwijs lieve leke gezellige nijnen,
ik ben ook van plan om kleinschalig te gan fokken , niet met mijn hidge dieren , de ram is geholpen ivm foutje bij zijn papa
en de voedster zou wel kunnen, maar dan moet ik niet te lang wachten zeg maar
maar ik wil Ko en To ook niet hoeven scheiden , ds ik denk dat To gewoon een knuffelnijn blijft

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 11:44

Ik lees veel verschillende meningen over de geur. Het lijken mij erg leuke dieren, maar misschien voor in de toekomst.
We hebben besloten om te gaan voor konijnen. Voor in de tuin. Vanaf 5 Juli hebben we allebei vakantie en gaan we verhuizen. We hebben besloten om het hok zelf te bouwen omdat de hokken die we zien veels te klein zijn. Hoe en wat weet ik nog niet, ben er nu meer over aan het lezen. Iedereen bedankt voor het meedenken!!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 11:58

Leuke keuze! Veel succes alvast met de verhuizing en het maken van een konijnen paradijs ;)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:49

Leuk dat jullie gekozen hebben voor konijnen, konijnen zijn ontzettend leuke dieren! Ik zie hier een aantal adviezen betreft konijnen langskomen zoals eerst meer mannen dan vrouwen dan een gecastreerde ram met meer vrouwen.
Mijn aanraden vanuit de opvang is minimaal 1 gecastreerde ram met eventueel een vrouw of 3 vrouwen, liever geen trio, omdat je heel vaak krijgt dat er 1 net buiten de boot valt. Of een even aantal rammen met een even aantal voedsters. Ik heb zelf in onze grote ren 4 dames en 4 heren en het is geweldig om te zien.
Wij hebben pas onze ren helemaal een vernieuwing gegeven, we hebben in een 12 jaar tijd 3 keer onze ren veranderd.
Eerst hadden we deze groot en laag zonder gaas ingegraven, hier kwam meneer vos op bezoek en er verdwenen steeds konijnen. Daarna hebben we de ren iets kleiner gemaakt, helemaal hoog met gaas erboven en gaas ingegraven... we misten alleen het konijntjes kijken over het gaas heen en het werd een enorme rommel met het gaas ingegraven... je kan het niet goed schoon houden, ze graven steeds kleine stukjes dus allemaal ongelijk terrein.
Nu ben ik helemaal in mijn nopjes en hebben we het gesloten gedeelte bestraat en er is nog 12 vierkante meter aangekomen wat laag is en bestraat, dit gedeelte mogen ze van 's ochtends t/m 's avonds als het donker word in en het is geweldig! Even vegen en weer netjes.. binnenkort komt er nog wel een zandbak in. Dat is de ren, het binnenhok kun je vergelijken met een groot speelhuis voor kinderen, maar is gewoon aangebouwd aan onze stal.. maar in een ren is bijv. dus een speelhuis voor kinderen te doen met verdiepingen, erg gaaf!
Als je wil kan ik binnenkort wel is foto's maken van onze ren.
Ennuh als je nog konijntjes zoekt, onze opvang zit bij Steenwijk en er zit van groot tot klein! Of mocht je gewoon is willen komen kijken ook voor ideeen voor een verblijf of het soort konijn wat jullie willen, kom gerust eens langs :)