Zielig of de natuur ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:48

lisa_pluisje schreef:
Dit is geen normaal hengstengedrag en zulke veulens heb ik wel
eens vaker gezien, die hebben gewoon te lang opgevouwen gelegen.
De merrie reageert ook zonder moederinstinct, wil niet zeggen
dat het veulen nooit opgestaan zou zijn.
De manier waarop hij het veulen aanpakt is gewoon de manier
waarop een hengst vecht, het veulen zal dan ook wel een hengstje
zijn geweest en was geen partij voor deze hengst.

Waarom is dit volgens jou geen normaal gedrag?

Ik zie geen enkele agressie of opwinding bij de hengst, ook niet bij de andere paarden trouwens. Blijkbaar vinden zíj dit wel normaal.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:51

lisa_pluisje schreef:

Dus??. Hengst is gestoord moet fagemaakt worden of zo...wat wil je hiermee zeggen?.

Dit gebeurt in de natuur en die is keihard en wij zijn mietjes...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:54

Adil18 schreef:
Prisca schreef:
toch vind ik de reactie vreemd hier....we vinden dit toch niet zielig want veulen is redelijk snel dood.

maar beseffen we wel wat wij mensen in feite met zo'n veulen doen als die bij ons op stal wordt geboren?. We gaan een da roepen we gaan rommelen we gaan doctoren want we willen hem REDDEN... we kijken niet of er wel een toekomst is voor het dier het moet LEVEN.
Ik hoop dat mensen eens leren wat er in de natuur gebeurt voor ons ook een oplossing en ook verlossing voor het dier is.

Eens, mensen zouden hier een voorbeeld aan mogen nemen en niet koste wat kost een dier nog proberen te redden wat sowieso ten dode opgeschreven is...

En daarmee het lijden onnodig verlengen....... ik vind dat een vorm van wreedheid, hoe goed bedoeld ook.

Muppett

Re: Zielig of de natuur ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:56

he gatver, dat ziet er zielig uit. Een snoezig veulentje dat door de lucht geslingerd wordt. Nou ja, die hengst doet het zelf ipv dat een roofdier / de hongerdood dat doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:58

Een roofdier of de hongerdood is ook zielig hoor :) Dit is idd denk het minst zielige, maar het ziet er wel dramatisch uit :j

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 16:30

Na alle reacties gelezen te hebben en het filmpje te hebben gezien denk ik ook anders over het gedrag van de hengst. Ik denk zoals meerdere zeggen, dat de hengst de kudde over heeft genomen en dit veulen verstoot omdat het niet van hem is. Want als deze kudde niet van hem zou zijn, dan zou de kuddeleider van deze kudde ongetwijfeld in gevecht zijn gegaan met deze hengst. Maar blijkbaar staat die zwarte hengst die het veulen nog probeert te verdedigen lager dan hem en geeft hij het daarom op. Of het veulen iets mankeert weet ik niet zeker, iemand zei iets over kromme benen, maar bij mijn weten is dat bij veel veulens vrij normaal omdat die lange benen toch 11 maanden lang opgevouwen hebben gezeten in de buik en omdat ze nog niet goed kunnen staan, zijn ze nog niet helemaal recht en komt dat vanzelf.

En idd, de schattigheidsfactor maakt uit hoe hard mensen roepen of ze het zielig vinden of niet. Een lief jong eendje of een baby konijntje of een veulentje die opgegeten of dood gemaakt wordt, dat vinden we allemaal hartstikke zielig... Maar is het een vieze rat of een dikke vette spin of een ander ''eng'' of ''gevaarlijk'' beest, ach wat maakt het uit... Denken wij dan. En ik denk dat het ook te maken heeft met doodsangst. Als ik zie hoe een leeuwin een gazelle vangt en verslindt, ben ik blij dat ik die gazelle niet ben.... Want iedereen heeft doodsangst, en ook voor pijn. Mooi voorbeeldje : http://www.youtube.com/watch?v=J6v2ydIkmII Is wel erg overdreven omdat het een film is hoor, en vast ook met de computer bewerkt. Maar eng is het wel, en je ziet ook de doodsangst van die man die geen kant op kan...

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 17:20

Ik blijf erbij, heb wat meer boeken opgengeslaan... Die hengst is nog maar net hengst over die kudde hoor en vermoord gewoon het veulen omdat het niet van hem is.

Iemand zei dat de paarden bang waren voor het veulen, nee jongens, het is gewoon iets nieuw waar de moeder niet naar kijkt.

Zijn beentjes raar? Ik heb al vreemder gezien als ze 11 maand opgevouwen liggen en geef ze even en ze staan ook recht en er is niets mis mee.

De natuur kan hard zijn ok, maar dit is echt geen goed voorbeeld van een zogezegd ziek veulen dat de hengst afmaakt.

Paarden laten oude en zieke dieren achter... niet fijn, maar zo zijn ze wel...

Een veulen wordt beschermd door de moeder de eerste uren héél fel normaal gezien omwille van het feit dat 'vreemde ' hengsten wel eens hun kans wagen omdat als het veulen weg is, niet in de weg loopt enzo ze meer kans hebben om de merrie opnieuw te dekken tijdens de veulenhengstigheid en zo zullen ze hun eigen genen verder verspreiden en niet die van de concurrent nog een beetje kansen geven ook.

De moeder van dit veulen had gewoon geen moederinstinct, wat bij tamme paarden ook jammer genoeg kan voorkomen.

Er zei iemand dat de andere paarden er niets van maakten dat die het veulen dood deed. kijk nog eens naar het filmpje, zie je de paarden voorbij rennen? Komen kijken? Zie je zijn oren van die hengst? Sla een boekje over paardengedrag open, kan helpen (vooral hengstengedrag dan)

Die paarden interesseren zich wel aan het veulen, maar zijn bang van die hengst. Paarden zijn van nature bange wezens voor iets nieuw. Alsook met bij dit nieuwe veulen dus er kan wel eens 1 wegspringen als het een beweging maakt om recht te komen. Gebeurd bij tamme paarden trouwens ook die in groep bevallen

Ik val niemand aan of zo hoor... want ik weet dat op bokt deze discussies uit de hand kunnen lopen en normaal reageer ik hier niet op maar ik vind dit een buitengewoon slecht voorbeeld van een zogezegd ziek veulen dat de natuur direct afmaakt.
En de natuur is cru, zeker weten, maar dit ligt toch niet aan een ziek veulen hoor. Of het moest inwendig echt mis zijn maar als wij dat niet zien dan snapt dat paard het zeker niet (bv. nieren ofzo die niet goed werken, dat komt maar later tot uiting)

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 17:22

Prisca schreef:
lisa_pluisje schreef:

Dus??. Hengst is gestoord moet fagemaakt worden of zo...wat wil je hiermee zeggen?.

Dit gebeurt in de natuur en die is keihard en wij zijn mietjes...

De hengst hoeft van mij niet afgemaakt worden maar het is wel een vorm
van afwijkend gedrag, aangezien grazers vrijwel nooit dieren doden.
Of wij mietjes zijn? ik niet, lust best salami :o

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 17:39

Dit geldt toch ook in situatie als er een bont veulen geboren wordt, die worden vaak verstoten omdat het gevaar voor kudde kan opleveren

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 17:45

Ik twijfel er toch ook wel aan of er werkelijk iets mis was met het veulentje. Mijn twijfel is gekomen na het zien van het filmpje van de zebra's. Dat veulentje wordt ook serieus in het rondgeslingerd en staat daarna toch nog op. Toch een teken dat er niks mis mee was denk ik.
Dat de moeder het verlaten had zou dat niet kunnen omdat die andere en mss wel dominatere kudde daar was aangekomen en ze dus geen confrontatie wilden aangaan?

Verder vind ik het enorm zielig maar het is idd de natuur. Maar ik weet niet dat ik het zou kunnen laten gebeuren als je er zo op staat te zien, al kan je er weinig aan doen natuurlijk.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 20:39

sefanja schreef:
Dit geldt toch ook in situatie als er een bont veulen geboren wordt, die worden vaak verstoten omdat het gevaar voor kudde kan opleveren

Bonte paarden worden idd soms verstoten ja. Ik stond vroeger met mijn paard op een manege die over het algemeen alleen maar bruine, vossen en zwarte paarden had. En ze hadden 1 Tinker, later 2. Die Tinkers waren áltijd het mikpunt van de pesterijen en de schoppartijen. Idd, omdat ze anders waren en dus opvielen voor de andere paarden. Ze hadden daar stallen waarbij de paarden gewoon contact konden hebben met elkaar, en toen is die Tinker expres naast het paard gezet dat tijdens het rijden het meest gemeen deed en schopte naar die Tinker. Dat hebben ze gedaan om ze aan elkaar te laten wennen en naar wat ik begrepen heb, heeft dit wel geholpen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:46

Dorien1 schreef:
Ik blijf erbij, heb wat meer boeken opgengeslaan... Die hengst is nog maar net hengst over die kudde hoor en vermoord gewoon het veulen omdat het niet van hem is.

Leuk dat je er een boek op na hebt geslaan, maar de hengst die het veulen doodt komt uit een hele andere kudde...De kudde's treffen toevallig op elkaar...Je theorie gaat dus niet op ;)

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 21:00

Adil18 schreef:
Dorien1 schreef:

Leuk dat je er een boek op na hebt geslaan, maar de hengst die het veulen doodt komt uit een hele andere kudde...De kudde's treffen toevallig op elkaar...Je theorie gaat dus niet op ;)

En hoe weet jij dat zo zeker ? Heb je even paardengefluisterd met 'm ? ;) Ik denk dat wij toch nooit exact zullen weten waarom een paard iets doet. En zoals ik in m'n beginpost al zei, laat elkaars meningen in zijn waarde ajb. Heb geen zin in allemaal modjespolitie hier.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:03

Hoe weet en merkt een hengst dat het veulen niet van hem is dan ?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:10

Maxielover schreef:
Adil18 schreef:

En hoe weet jij dat zo zeker ? Heb je even paardengefluisterd met 'm ? ;) Ik denk dat wij toch nooit exact zullen weten waarom een paard iets doet. En zoals ik in m'n beginpost al zei, laat elkaars meningen in zijn waarde ajb. Heb geen zin in allemaal modjespolitie hier.

Euh, heb je het tegen mij?

Dan: Nee, ik doe niet aan paardenfluisteren...maar ik kan wel een beetje Engels en versta dus duidelijk dat twee verschillende kudde's elkaar tegenkomen en de hengst van de kudde die erbij komt, dus niet de vader van het veulen degene is die het veulen doodt. Looking Glas, en niet de andere zwarte hengst...

Logica... :')

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 21:16

Hahahaha oké, ik geloof je ! :P

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:25

Maxielover schreef:
Hahahaha oké, ik geloof je ! :P

Hihi... :D Oke, even grof een beschrijving;

Merrie krijgt veulen en probeert het veulen aan te moedigen op te staan en verdedigt het veulen ook eerst als haar nieuwschierige 2-jarige zoon komt kijken. Ook de hengst van haar kudde, Boomer (zwart) moedigt het veulen aan. Het veulen ligt en ligt echter maar en staat na enkele uren nog steeds niet.

Dan komt een andere kudde op de weide, aangevoerd door de valkhengst Looking Glas. De kudde van Boomer gaat weg en het veulen probeert mee te komen, maar kan niet. De alfamerrie van de kudde van Looking Glas gaat bij het veulen kijken (de vosmerrie die erg schrikt als het veulen zich beweegt). Er komen nog twee andere paarden bij, een zwarte merrie en een jonge voshengst.

Dan valt Looking Glas het veulen aan, de merries zijn van slag en proberen hem te stoppen, maar volgens mij zit de moeder van dit veulen niet bij...(ik zie hoofdzakelijk de zwarte merrie die samen met de alfamerrie uit de kudde van Looking Glas het veulen hadden bekeken voordat Looking Glas zelfs kwam) Zolas gezegd, de kudde van Boomer wilde wegtrekken. Wanneer Looking Glas het veulen aanvalt komt Boomer terug om het veulen te verdedigen, maar komt te laat.

De vrouw die het filmpje voorziet van commentaar zegt ook dat ze zichzelf inpraat dat de hengst het beste heeft gedaan voor het veulen...hoewel ze het agressieve gedrag van de hengst Looking glas verontrustend en angstaanjagend vind....

Zo :D
Laatst bijgewerkt door Adil op 21-05-10 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:30

lisa_pluisje schreef:
De hengst hoeft van mij niet afgemaakt worden maar het is wel een vorm
van afwijkend gedrag, aangezien grazers vrijwel nooit dieren doden.
Of wij mietjes zijn? ik niet, lust best salami :o

Grazers doden wel hoor, en zeker hengsten doen dat. Alleen doen ze het niet om op te eten......
Het schijnt dat zelfs een volwassen grizzlybeer respect heeft voor een hengst (dan heb ik het niet over een Shet uiteraard :+ )

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:50

Wat de reden is dat de hengst dit doet, ik heb geen idee. Ja het is wel keihard om te zien en tuurlijk is het zielig voor dat kleine smurfje. Maar ik vind het eigenlijk vaak nog zieliger dat mensen maar aanklote met dieren waarvan ik denk, hoe dierwaardig is dat leven nou eigenlijk nog en waarvoor blijf je doorgaan, voor je dier of voor jezelf.

Ja de natuur is keihard, leeuwen mannen die de troep overnemen vermoorden ook alle welpjes van de andere leeuw zodat ze hun eigen genen weer door kunnen geven, dat gebeurt heel vaak.
Ik vind het echt heel naar om te zien en kijk er liever niet naar, maar jeetje dit soort dingen gebeuren dus echt constant bij dieren in het wild. Berenmannetjes zullen ook de jongen van een andere beer proberen te doden, alleen komen die toch wel vaak een heeeeeele boze mama tegen.

Of het veulen uit het filmpje echt wat mankeerde, geen idee, maar het is natuurlijk zo dat ze in de natuur zo snel mogelijk moeten staan zodat ze met de kudde mee kunnen als er roofdieren aankomen.
Ik denk dat deze manier van dood gaan sneller en beter was als levend opgegeten worden door een coyote ofzo.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 00:06

rockwitch schreef:
Wat de reden is dat de hengst dit doet, ik heb geen idee. Ja het is wel keihard om te zien en tuurlijk is het zielig voor dat kleine smurfje. Maar ik vind het eigenlijk vaak nog zieliger dat mensen maar aanklote met dieren waarvan ik denk, hoe dierwaardig is dat leven nou eigenlijk nog en waarvoor blijf je doorgaan, voor je dier of voor jezelf.

Ja de natuur is keihard, leeuwen mannen die de troep overnemen vermoorden ook alle welpjes van de andere leeuw zodat ze hun eigen genen weer door kunnen geven, dat gebeurt heel vaak.
Ik vind het echt heel naar om te zien en kijk er liever niet naar, maar jeetje dit soort dingen gebeuren dus echt constant bij dieren in het wild. Berenmannetjes zullen ook de jongen van een andere beer proberen te doden, alleen komen die toch wel vaak een heeeeeele boze mama tegen.

Of het veulen uit het filmpje echt wat mankeerde, geen idee, maar het is natuurlijk zo dat ze in de natuur zo snel mogelijk moeten staan zodat ze met de kudde mee kunnen als er roofdieren aankomen.
Ik denk dat deze manier van dood gaan sneller en beter was als levend opgegeten worden door een coyote ofzo.

De vrouw die het stuk voorziet van commentaar geeft aan dat het veulen meerdere uren heeft gelegen en nog steeds niet op is gestaan...Dat is denk ik toch een teken daarvoor dat er iets niet helemaal 100% in orde was met het dier...Voor de rest geef ik je helemaal gelijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 15:55

Daarom denk ik dat de hengst hem doodt omdat anders de kudde niet verder kan, zoiets.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 16:01

Yamcha schreef:
Daarom denk ik dat de hengst hem doodt omdat anders de kudde niet verder kan, zoiets.

Hier ben ik het mee eens..

En zwakke dieren lokken roofdieren.. dus dat brengt óók de kudde in gevaar.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 16:02

Maar dan zou de eigen hengst van de kudde hem doden, en niet een vreemde hengst. Die vreemde hengst heeft er immers niks mee te maken dat de andere kudde niet verder kan...
Vandaar dat ik er ook mijn twijfels over heb of de hengst het veulen wel dood omdat het 'ziek' is. Ik denk eerder dat het is omdat het veulen niet van hem is. Dat gebeurt bij meerdere soorten. Jonge leeuwtjes en beertjes moeten ook dondersgoed uit kijken voor mannelijke soortgenoten, dat is het grootste gevaar voor hen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 16:04

En hoe zijn ze er zo zeker van dat het een andere hengst is?
*ben nog bezig met het doorlezen van het topic hoor ;) *

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 16:05

Als het je het topic had gelezen én het filmpje goed had bekeken dan had je dat geweten hoe ze dat zeker weten :)